Setiap kali anak-anak mencipta kejayaan dalam pelajaran sudah pasti hati ibu bapa akan kembang ‘bangga.’ Ya! Itu memang tidak dapat disangkal lagi. Sehingga ada ibu bapa yang rasa terpinggir dan mungkin rasa rendah diri apabila anak-anak mereka kurang menyerlah dalam pelajaran.

Memang dalam kehidupan kita hari ini, kejayaan akademik anak-anak seolah-olah mencerminkan kejayaan ibu bapa mendidik anak-anak. Tanpa kita sedar dan mungkin terlupa bahawa kejayaan itu bukan hanya tertumpu pada kejayaan dalam bidang akademik semata-mata tetapi lebih kepada pembentukan nilai sahsiah diri.

Ikuti perkongsian Nasir Rahman tentang kejayaan seorang keluarga yang berjaya.


Kawan saya ada 7 orang anak. Tak seorang pun berjaya ke “U”. Lepas SPM, paling hebat pun masuk Giatmara atau pusat latihan SKM. Yang sulong perempuan, lepas SPM kahwin ngan jejaka pilihan hati. Orang sekampong. Suami kerja kontrak nyawit. Sekarang dok jaga kebun2 org kampong. Dapat jugak lah bawak kereta H. Anak pun ramai. Buat rumah, sebelah rumah emak bapak.

Yang ke dua. Bukak kedai makan kat bando Batu Pahat. Kahwin sekampong. Mertua buatkan rumah kat tanah kampong. Fuhh cantik rumahnya. Ada dusun 3 hektar. Ke 3, 4, 5, 6, 7 lepas SPM kerja2 biasalah. Ada kerja kat paso, ada kerja kampong, dsb. Cucu dah ada 5.

IKLAN

SEMUA TUJUH ANAK SEJUK MATA MEMANDANG

Semua anak2 dia, walaupun tak berjaya dalam pelajaran, semua saya tengok “sejuk mata memandang.” Rajin kerja, rajin bermasyarakat, rajin berjemaah kat surau. Rumah dia, meriah sesangat, maklumlah cucu sebelah rumah aje. Kiri kanan deoan belakang rumah, penuh dengan tanaman dan sayuran. Anak ramai, kena tanam sayur sendiri, bela ayam itik sendiri. Bela ikan keli dan sebagainya. Kawan saya ni kerja kampong.. dia ada kebun sawit. Cukup katanya menyara keluarga. Bawak van beso sebab keluarga beso.

IKLAN

Apa yang nak saya kongsi dalam apa yang saya lihat. Hidup dia cukup bahagia. Suami isteri cooooooool aje. Tenang aje. Bangun pagi, mandi, g surau berjemaah subuh. Ngeteh anak beranak di anjung, borak2, kol 7:30 am, memasing gerak ke tempat kerja. Anak2 dan cucu2 keliling rumah. Riuh rendah.

BILA SAKIT ANAK-ANAK GILIR-GILIR JAGA

Masa raya lepas, meriah sangat. Masak rendang ayam kampong pun satu periuk besar. Kawan saya kata dia sangat bersyukur walaupun anak2 dia tak berjaya dalam pelajaran. Masa wife dia masuk spital. Bergilir2 anak2 jaga. Makan pakai emak sakit, semua taken care org jawa kata.

IKLAN

Kekadang terfikir jugak saya, apa ukuran “kejayaan” sebenar seorang parent? Adakah kerana Allah kurniakan anak2 yang “kurang genius” menunjukkan dia gagal? Bukan kah “otak bergeliga” itu anugerah Allah? Saya tahu perasaan bila anak scored straight A’s dari tadika sampai SPM.

Saya juga ada anak yang kutip E dan G sebab dia lambat amik result (dia kerja ngan saya. Very hard working. Dialah tulang belakang saya sekarang). Bagi saya, apa2 anugerah Allah, kita bersyukurlah…. dalam kita mendongak ke langit, jangan kita lupa bumi dipijak… sekian cerita merepek dari saya ????


Kesimpulannya sebagai ibu bapa, hargai setiap anugerah Allah itu sebaik mungkin. Janganlah hanya merungut seolah-olah langsung tidak bersyukur dengan pemberian yang telah Allah berikan. Sesungguhnya Allah sebaik-baik perancang. 

Sumber kredit: FB: Nasir Rahman