Hati ibu mana tidak risau bila mana anak masih kecil hilang dari pandangan mata. Kerisauan ini tidak hanya dirasai ibu yang mengandungkannya tapi juga seluruh ahli keluarga yang mengharapkan anak kecil ini segera kembali ke pangkuan keluarga.
Jika kita masih bersedih dengan kisah adik Rayan yang terperangkap dalam telaga sedalam 32 meter selama lima hari dan hanya mampu hidup selama lima minit selepas diselamatkan di Maghribi, kini seluruh dunia tertumpu kepada kisah adik Fawaz Muhammad Al-Qatifan, 6 tahun dari Syria.
Kisah penculikannya mula menjadi sebutan selepas tanda pagar #savefawaz tular dan dapat dilihat dari video dirinya didera (dipukul dengan rotan) diikuti jeritan tangisan darinya yang berkata “Demi Allah jangan pukul saya” tular di media sosial.
Menyedihkan anak kecil ini diculik ketika pulang dari sekolah dan penculiknya meminta wang tebusan sebanyak 140,000 dolar namun keluarga Fawaz tidak mampu membayarnya. Jumlah itu terlalu besar buat keluarganya yang hidup serba sederhana.
Dalam video yang tular, dapat dilihat keadaan tubuhnya yang semakin kurus, Fawaz menjerit merayu supaya dirinya berhenti dipukul. “Demi Allah, jangan pukul saya.” Sambil dirinya teresak-esak menangis menahan kesakitan.
Bapa tidak mahu derma dikutip atas nama anaknya kerana telah mencukupi
Dalam pada itu, selepas video anaknya tular dan masing-masing mahu bersolidariti membantu mengutip wang untuk membantu membebaskan anaknya, bapa kepada Fawaz telah mengeluarkan satu video terbaru.
Jelasnya, dirinya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang bersolidariti dalam kes anaknya, Fawaz.
“Pada tarikh ini, kami telah mengumpul sejumlah wang dan keluarga Al-Qatifan akan melengkapkan jumlah keseluruhan untuk membebaskan Fawaz.
“Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang prihatin dan semoga Allah memberkati kehidupan kalian. Namun masa yang sama, kami tidak mahu sesiapa di dalam atau di luar Syria mengutip derma atas nama anak kami Fawaz kerana wang tebusan yang diminta sudah mencukupi,” katanya.
Moga Allah terus menjaga anak syurga ini agar dirinya dapat kembali semula ke pangkuan keluarga secepat mungkin. Teruskan berdoa untuk keselamatan dirinya.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Lepas Cerai Suami Boleh Dapat Balik Mas Kahwin, Ini Penjelasannya!
SOALAN :
Saya ada mendengar seorang sahabat bagi tahu jika berlaku perceraian sebelum lagi suami isteri duduk bersama maka suami akan mendapat semula mas kahwin yang telah diberikan kepada isteri. Betul atau tidak?
JAWAPAN :
Jika pasangan suami isteri bercerai sebelum berlaku persetubuhan dalam pernikahan tersebut dan telah ditetapkan jumlah mas kahwinnya maka suami mendapat kembali separuh dari maskawin yang telah diberikan dan separuh lagi milik isterinya.
Allah Taala telah berfirman :
وَإِنْ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِنْ قَبْل أَنْ تَمَسُّوهُنَّ وَقَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِيضَةً فَنِصْفُ مَا فَرَضْتُمْ
Ertinya : “Dan jika kamu sekelian menceraikan isteri-isteri sebelum dari bahawa kamu menyentuh akan mereka dan kamu sekelian telah menetapkan maskawin bagi mereka maka hendaklah kamu bayar separuh dari maskawin yang telah kamu tetapkan itu.” (Al-Baqarah : 237)
Berkata Imam Ibnu Kathir :
عن ابن عباس أنه قال في الرجل يتزوج المرأة، فيخلو بها، ولا يمسها، ثم يطلقها ليس لها إلا نصف الصداق لأن الله يقول { وَإِن طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَن تَمَسُّوهُنَّ وَقَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِيضَةً فَنِصْفُ مَا فَرَضْتُمْ } قال الشافعي بهذا أقول، وهو ظاهر الكتاب.
Ertinya : “Diriwayatkan daripada Ibnu Abbas r.a. sungguhnya beliau telah berkata pada masalah seorang lelaki yang menikahi seorang wanita dan tidak duduk bersamanya dan tidak menyentuhnya kemudian dia menceraikannya maka tiada bagi wanita itu melainkan separuh dari maskawinnya dari kerana sungguhnya Allah telah berfirman : Dan jika kamu sekelian menceraikan isteri-isteri sebelum dari bahawa kamu menyentuh akan mereka dan kamu sekelian telah menetapkan maskawin bagi mereka maka hendaklah kamu bayar separuh dari maskawin yang telah kamu tetapkan itu.”
Berkata Imam Syafie : Dengan inilah aku berkata dan ialah yang zahir dari Al-Quran.” (Tafsir Ibnu Kathir)
Artikel Berkaitan: Untuk Bakal Pengantin, Ini 8 Perkara Penting Yang Perlu Ambil Tahu Soal Mas Kahwin
Dan berkata Imam Al-Baghawi :
والمراد بالمس المذكور في الآية : الجماع واختلف أهل العلم فيما لو خلا الرجل بامرأته ثم طلقها قبل أن يدخل بها فذهب قوم إلى أنه لا يجب لها إلا نصف الصداق ولا عدة عليها لأن الله تعالى أوجب بالطلاق قبل المسيس نصف المهر ولم يوجب العدة وهو قول ابن عباس رضي الله عنه وابن مسعود وبه قال الشافعي رحمه الله
Ertinya : “Dan yang dikehendaki dengan menyentuh pada ayat ini ialah bersetubuh. Dan bersalahan ulamak pada masalah jikalau suami tidak bersama dengan isterinya kemudian diceraikannya sebelum dari bersetubuh dengannya maka telah berjalan oleh satu golongan kepada bahawa tidak wajib bagi perempuan tersebut melainkan separuh sahaja dari maskawinnya dan tidak ada bagi perempuan itu eddah kerana sungguhnya Allah telah mewajibkan dengan talak sebelum bersetubuh itu separuh maskawin dan tidak mewajibkan eddah. Dan ialah pendapat Ibnu Abbas r.a. dan Ibnu Mas’ud r.a. dan dengannyalah berpendapat oleh Imam Syafie r.a.’ (Kitab Ma’alim At-Tanzil)
Kesimpulannya suami yang belum bersetubuh sekurangnya sekali dengan isteri yang dinikahinya apabila berlaku perceraiannya hanya wajib membayar separuh dari nilai mas kahwin yang telah ditetapkan.
Wallahua’lam
Ustaz Azhar Idrus
Artikel Berkaitan: Pu Azman : Antara Hantaran Kahwin & Mas Kahwin, Utamakan Yang Wajib
Kashoorga: Untuk mendapatkan kelengkapan kahwin di sini
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Mufti Perlis Jelaskan Penebang Balak Akan Dilaknat Dan Direndam Dalam Api Neraka
Negara diuji dengan musibah banjir. Boleh dikatakan kerugian dialami mencecah hingga billion ringgit berikutan kemusnahan besar dialami.
Jika di Selangor kecoh dengan isu kawasan tadahan banjir yang ditukar kepada projek perumahan, di belah Pantai Timur khususnya di negeri Pahang pula kecoh dengan isu pembalakan tidak terkawal.
Namun kenyataan dikeluarkan oleh pihak berkuasa tiada penerokaan dilakukan di kawasan Hutan Simpan negeri terbabit walau jelas sisa-sisa balak elok terpotong rapi.
Apa kebenarannya, biarlah ia dijawap di hadapan Allah azzawajalla di akhirat kelak. Di dunia kita mungkin boleh berbicara apa saja tapi di akhirat, mulut kita akan dikunci dan anggota tubuh lain yang akan menjawab di hadapan Allah kelak.
Sisa balak yang bukan sedikit sebaliknya umpama lautan hingga memusnahkan banyak rumah penduduk bukanlah satu isu terpencil hingga ia mendapat perhatian dari Mufti Negeri Perlis iaitu Prof Madya Dato Dr Mohd Asri bin Zainul Abidin yang menulis di entrinya bahawa pekerjaan pembalak dilaknat dan direndam dalam api neraka.
Baca penjelasan dari Mufti ini.
1. Dalam hadis, Nabi s.a.w memberikan amaran kepada sesiapa yang menebang pokok bidara yang menjadi teduhan orangramai. Baginda memberitahu bahawa sesiapa yang melakukan hal itu maka Allah akan merendahkan atau merendam kepalanya ke dalam neraka. Daripada ‘Aishah r.ha, sabda baginda s.a.w:
مَنْ قَطَعَ سِدْرَةً صَوَّبَ اللَّهُ رَأْسَهُ فِي النَّارِ
“Sesiapa yang memotong pokok bidara maka Allah merendahkan (menekan) kepalanya dalam neraka” (Riwayat Abu Daud, al-Nasai dalam al-Kubra, al-Baihaqi dll. Hadis sahih).
2.Al-Imam Abu Daud al-Sijistani (meninggal 275H) empunya Sunan Abi Daud, ketika ditanya tentang maksud hadis ini, beliau berkata:
هَذَا الْحَدِيثُ مُخْتَصَرٌ، يَعْنِي مَنْ قَطَعَ سِدْرَةً فِي فَلَاةٍ يَسْتَظِلُّ بِهَا ابْنُ السَّبِيلِ، وَالْبَهَائِمُ عَبَثًا، وَظُلْمًا بِغَيْرِ حَقٍّ يَكُونُ لَهُ فِيهَا صَوَّبَ اللَّهُ رَأْسَهُ فِي النَّارِ
(Hadis ini diriwayatkan secara ringkas, ia bermaksud sesiapa dengan sia-sia (tiada alasan yang sah) dan zalim tanpa alasan yang benar memotong pokok bidara di tanah lapang yang mana pengembara dan binatang selalu berteduh di bawahnya, maka Allah merendahkan (menekan) kepalanya ke dalam neraka. (Abu Daud, Sunan Abi Daud, Bab Fi Qat’i al-Sidr).
3. Ertinya, hadis memberikan amaran sesiapa yang merosakkan tumbuh-tumbuhan yang dapat menjadi teduhan orangramai ataupun haiwan maka Allah akan merendahkan atau menekan atau merendamkan kepalanya dalam neraka. Hadis-hadis yang memberikan amaran yang dahsyat sebegini menunjuk perbuatan yang dilarang tersebut termasuk al-Kabair iaitu dosa-dosa besar.
4. Para ulama dahulu berbincang tentang maksud hadis ini. Ada yang kehairanan mengapa pula diharamkan memotong pokok bidara? Ada yang berpendapat ia khas untuk Mekah. Ada yang berpendapat hukum ini telah dimansuhkan. Namun, jawapan al-Imam Abu Daud itu memberikan makna yang dapat difahami tentang maksud hadis ini. Ia berkaitan mereka yang memusnah tempat berehat atau berteduh para musafir atau haiwan. Keadaan panas mendesak manusia dan haiwan mencari perlindungan. Pokok dan pohon yang rendang memayungi manusia dan haiwan dari kepanasan.
5. Pokok bidara dapat tumbuh di padang pasir. Ia mampu menghadapi cuaca kering dan panas. Maka di bawah pohonnya manusia berteduh. Buahnya pula boleh dimakan apabila memerlukan. Memelihara pohon bidara yang berfungsi dengan fungsi tersebut adalah menjaga keseimbangan dan peranan antara ciptaan Allah. Merosakkannya merosakkan anasir penting dalam keselamatan hidup manusia. (sila lihat: al-Qaradawi, Al-Sunnah masdaran li al-Ma’rifah wa al-Hadarah, 142. Kaherah: Dar al-Syuruq 1998).
6. Maka, sesiapa yang memusnahkan tempat perlindungan panas manusia dan haiwan ketika sangat memerlukan tanpa alasan yang benar pastilah termasuk dalam kalangan mereka yang sangat jahat. Tidak hairan jika kepalanya direndam ke dalam neraka.
7. Jika memusnah pokok tempat berteduh semasa manusia kepanasan ketika berada dalam perjalananan atau luar rumah, direndam atau direndahkan kepala dalam neraka, bagaimanakah bagi yang menebang pokok-pokok secara rakus sehingga berlaku bencana yang menyebabkan manusia kehilangan dan kemusnahan rumah dan tempat tinggal?!
Ia bukan sekadar manusia hilang tempat berteduh di luar rumah, ini menyebabkan manusia hilang rumah tempat menetap diri dan keluarga, sekolah, tempat kerja, masjid, rumah ibadah dan pelbagai. Bukan sekadar musafir yang melakukan perjalanan, bahkan manusia yang tinggal tetap di situ sejak sekian lama kehilangan segalanya. Apakah lagi kedajalan dan kejahatan yang lebih besar daripada itu?!
8. Jika memotong pokok bidara disembamkan kepala ke dalam neraka, bayangkan jika memotong balak sehingga ribuan manusia menderita dan berlaku kematian!! Potong pokok bidara yang menyebabkan musafir kehilangan tempat berteduh yang bukan milik peribadi sudah dihukum demikian rupa di akhirat. Apatahlagi jika menebang hutan dengan cara yang rakus yang menghilangkan harta peribadi manusia, bahkan membunuh nyawa dan kehidupan insan.
9. Golongan yang memotong pokok sehingga manusia musnah tempat tinggal layak menerima laknat manusia dan kelaknatan itu akan menimpa mereka. Ini seperti yang Nabi s.a.w sabda:
اتَّقُوا اللَّعَّانَيْنِ قَالُوا: وَمَا اللَّعَّانَانِ يَا رَسُولَ اللهِ؟ قَالَ: الَّذِي يَتَخَلَّى فِي طَرِيقِ النَّاسِ، أَوْ فِي ظِلِّهِمْ
“Takutlah kamu kepada dua perkara yang menyebabkan dilaknat”. Sahabat bertanya: “Apakah dia dua perkara tersebut?”. Sabda baginda: “Orang yang membuang air besar di laluan orang ramai dan di tempat teduh mereka”. (Riwayat Muslim).
Hadis ini menyebut tentang kelaknatan yang bakal menimpa seseorang disebabkan tindakannya sehingga mengganggu laluan manusia atau mengotorkan tempat teduhan orangramai. Menebang hutan secara tidak bertanggungjawab jauh lebih buruk kesannya daripada itu.
10. Sabda Nabi s.a.w dalam hadis yang lain:
مَنْ آذَى الْمُسْلِمِينَ فِي طُرُقِهِمْ وَجَبَتْ عَلَيْهِ لَعْنَتُهُمْ
“Sesiapa yang menyakiti kaum muslimin pada jalan-jalan mereka dia pasti mendapat laknat mereka” (Riwayat al-Tabarani dengan sanad yang hasan).
Al-Imam al-Son’ani menyatakan bahawa hadis-hadis di atas menunjukkan bahawa pelaku perbuatan tersebut layak menerima laknat. (lihat: al-Son’ani, Subul al-Salam, 1/108. Beirut: Dar al-Hadith).
11. Jika membuang najis di laluan atau tempat teduh orangramai akan menyebabkan terkena laknat manusia, apatahlagi mereka yang melakukan perbuatan sehingga segala rumah, pejabat, tempat rehat, tempat permainan, sekolah, masjid, surau dan lain-lain dimasuki bukan sekadar najis manusia bahkan pelbagai kotoran yang lain. Mereka itu lebih layak menerima laknat.
- Firman Allah:
وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِينًا
(maksudnya) “dan mereka yang menyakiti perasaan orang-orang lelaki yang beriman dan orang-orang perempuan yang beriman tanpa kesalahan yang mereka lakukan, maka sesungguhnya mereka (yang menyakiti itu) telah memikul kesalahan secara dusta, dan berbuat dosa ang amat nyata”. (Surah al-Ahzab: 58).
13. Maka, perbuatan menebang hutan sehingga membinasakan kehidupan rakyat merupakan jenayah dunia dan akhirat. Tanpa mengira siapa pun pelakunya, samada golongan bawahan atau bangsawan, ahli politik atau ahli peniagaan, ke atas mereka laknat rakyat. Amaran Nabi s.a.w bahawa laknat itu akan menimpa mereka nanti. Mereka akan menemui padah itu dalam kehidupan dunia dan akhirat.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Hikmah Menyembunyikan Dosa & Aib Diri, Allah Tak Ampunkan Dosa Orang Sebar Keburukan Diri Sendiri
Tiada siapa pernah terlepas melakukan dosa dan mencipta aib. Baik mendedahkan aib orang atau aib diri sendiri, kita disuruh menyimpannya kemas-kemas dari bercerita kepada orang lain.
Dalam sebuah hadis riwayat Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda:-
لَا يَسْتُرُ عَبْدٌ عَبْدًا فِي الدُّنْيَا، إِلَّا سَتَرَهُ اللهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
Maksudnya: Tidaklah seseorang hamba menutup aib hamba yang lain, melainkan Allah tutup aib hamba yang pertama tadi di Hari Kiamat. Hadis riwayat Imam Muslim (2590) dalam Sahih-nya.
Kenapa kita disuruh menutup aib diri sendiri dan menyimpannya kemas-kemas? Terdapat beberapa hikmah perbuatan ini dan kerana itulah kita digalakkan untuk tidak membuka aib diri dan aib orang.
Hikmah pertama, kita memang diperintahkan untuk menutup perbuatan maksiat kita lakukan dan tidak perlu menceritakan kejelikan itu.
Disebut dalam hadith
اِجْتَنِبُوْا هَذِهِ القَاذُوْرَةَ الَّتِي نَهَى اللهُ عَنْهَا ، فَمَنْ أَلَمَّ فَلْيَسْتَتِرْ بِسَتْرِ اللهِ
“Jauhilah dosa yang telah Allah larang. Siapa saja yang telah terlajur melakukan dosa tersebut, maka tutuplah rapat-rapat dengan apa yang telah Allah tutup.”
Hikmah kedua ialah jangan sampai aib itu terbuka dan diketahui orang lain :-
Adakalanya kita tahu dengan dosa yang kita lakukan dan kita mengharapkan tiada orang tahu. Jika Allah sudah menutupnya, kenapa perlu kita ceritakan kepada orang lain? Tak hairanlah orang-orang soleh selalu berdoa ““Ya Allah, sebagaimana engkau menutupi aib-aibku di dunia, maka janganlah Engkau buka aib-aibku di akhirat.”
Hikmah ketiga menyembunyikan aib atau dosa ialah agar tiada orang lain terikut-ikut melakukan maksiat yang telah kita lakukan dan agar maksiat tesebut tidak tersebar luas di muka bumi ini.
Jangan pernah ada rasa bangga kita pelopor kepada maksiat itu dan ia disebar luas oleh orang lain. Tutuplah maksiat yang terlanjur kita lakukan sepantasnya terutama dari ahli keluarga dan orang terdekat.
Ini kerana lebih mudah kita mendapatkan keampunan dari Allan dan tidak tergolong dari orang-orang yang dicela.
كُلُّ أُمَّتِى مُعَافَاةٌ إِلاَّ الْمُجَاهِرِينَ وَإِنَّ مِنَ الإِجْهَارِ أَنْ يَعْمَلَ الْعَبْدُ بِاللَّيْلِ عَمَلاً ثُمَّ يُصْبِحُ قَدْ سَتَرَهُ رَبُّهُ فَيَقُولُ يَا فُلاَنُ قَدْ عَمِلْتُ الْبَارِحَةَ كَذَا وَكَذَا وَقَدْ بَاتَ يَسْتُرُهُ رَبُّهُ فَيَبِيتُ يَسْتُرُهُ رَبُّهُ وَيُصْبِحُ يَكْشِفُ سِتْرَ اللَّهِ عَنْهُ
Sabda Rasulullah yang bermaksud: “Setiap umatku dimaafkan (dosanya) kecuali mereka-mereka yang menunjuk-nunjuknya dan sesungguhnya di antara menunjuk-nunjukkan (dosa) adalah seorang hamba yang melakukan suatu perbuatan di waktu malam.
“Sementara Allah telah menutupinya kemudian di waktu pagi dia berkata: “Wahai fulan semalam aku telah melakukan ini dan itu, pada hal pada malam harinya (dosanya) telah ditutupi oleh Rabbnya. Ia pun bermalam dalam keadaan (dosanya) telah ditutupi oleh Rabbnya dan di pagi harinya ia menyingkap apa yang telah ditutupi oleh Allah” – (Bukhori : 5608).
Hikmah lain ialah agar kita termasuk dalam golongan orang-orang yang memiliki sifat malu
Rasa malu inilah yang akan menghalang seseorang melakukan maksiat. Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
الْحَيَاءُ لاَ يَأْتِى إِلاَّ بِخَيْرٍ
“Rasa malu tidaklah datang kecuali membawa kebaikan.”
Dan terakhir kenapa kita dilarang mendedahkan dosa dan aib sendiri kerana tidak mahu ia mendapat ejakkan dan celaan dari manusia lain.
Ini kerana celaan kata-kata biasanya amat menusuk di hati sedangkan hukuman yang mungkin kita terima hanya terhad pada kesakitan tubuh badan sahaja. Sumber : Rumaysho
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI