Pergerakan dalam solat juga penentu kepada sah atau tidak solat kita. Salah satu rukun solat yang ramai lakukan kesilapan ialah ketika sujud. Al-Quran dan hadis begitu tegas dalam menentukan hukum hakam agama.
Perkara yang wajib, haram, sunat, harus dan makruh perlu jelas kerana ia penentu dosa dan pahala kita. Tiada istilah menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal.
Dalam soal mendirikan solat, kita diajar untuk patuh kepada rukun solat bagi memastikan solat kita itu sah dan seterusnya diterima Allah. Solat sebagai tiang agama, adalah antara perkara utama yang akan ditanyakan Allah di akhirat kelak.
Bukan sahaja bacaan kena betul, pergerakan tubuh menjadi kayu pengukur kepada solat yang sah. Salah satu pergerakan yang kita perlu jaga ialah ketika sujud.
Sejauh mana kita yakin bahawasanya pergerakan kita itu tepat? Mungkin kedudukan dahi sudah betul, tetapi tangan pula tidak menepati cara. Pernah dengar istilah sujud anjing? Kalau nak tahu ulasan lanjut bagaimana kah ia dan hukumnya, kita selami penjelasan ustaz Azhar Idrus ini.
“Hendaklah kamu sekalian sujud dengan betul dan jangan kamu hamparkan dua lengannya seperti kedudukan tangan anjing.” (Hadis Syeikhain)
Maksudnya dimakruhkan meletak kedua siku ketika bersujud di atas lantai tetapi hendaklah diangkat kedua siku.
IKLAN
Dari Barra’ bin ‘Azib r.a. Nabi saw bersabda :
إذاسجَدْتَفضَعْكفَّيْكَوارفَعْمِرْفَقَيْكَ Ertinya : “Apabila kamu sujud maka letakkan dua tapak tanganmu dan angkatlah dua sikumu.” (Hadith Imam Muslim)
Kesimpulannya dimakruhkan merapatkan kedua siku pada lantai ketika sedang bersujud tetapi tidaklah ia membatalkan sembahyang bahkan sunat diangkat kedua sikunya.
Kashoorga: Apabila dah tahu hal ini, jangan lah kita amalkannya kerana jelas ia tidak ikut cara yang betul. Bukan sujud anjing sahaja, ada banyak lagi yang boleh menyebabkan tak sah solat kita hasil pergerakan yang tak betul.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Apa yang harus dilakukan oleh seorang suami jika mengetahui bahawa isteri tidak lagi perawan ketika sesudah dinikahi? Dan di malam pertama itu, sang isteri mengaku pernah melakukan dosa zina. Adakah suami berhak berhak memutuskan ikatan nikah itu kerana di akad nikah pasangan menulis dirinya perawan tetapi ternyata tidak.
Pertamanya, islam mengajarkan kepada umatnya yang tidak terlepas melakukan dosa yang terkait dengan Allah agar merahsiakan dosa itu dan harus diselesaikan antara dirinya dengan Allah. Pendosa hanya perlu bertaubat menyesali perbuatannya tanpa harus menceritakan dosanya kepada sesiapapun termasuk kepada orang terdekat dengannya.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam menasihatkan,
“Siapa yang tertimpa musibah maksiat dengan melakukan perbuatan semacam ini (perbuatan zina), hendaknya dia menyembunyikannya, dengan kerahsiaan yang Allah berikan.” (HR. Malik dalam Al-Muwatha’, 3048 dan al-Baihaqi dalam Sunan as-Sughra, 2719).
Kerana dalam isu dosa ini apa yang paling penting ialah segera bertaubat, memperbaiki diri tanpa harus memalukan dirinya di hadapan orang lain.
Imam Ibnu Baz rahimahullah pernah ditanya tentang suami yang menikahi gadis. Di malam pertama, ternyata suami merasa isterinya tidak perawan. Antara penjelasannya adalah ini.
فإذا ادَّعت أنَّها زالت البكارة في أمر غير الفاحشة : فلا حرج عليه ، أو بالفاحشة ولكنها ذكرت له أنها مغصوبة ومكرهة : فإن هذا لا يضره أيضاً ، إذا كانت قد مضى عليها حيضة بعد الحادث ، أو ذكرت أنها تابت وندمت ، وأن هذا فعلته في حال سفهها وجهلها ثم تابت وندمت : فإنه لا يضره ، ولا ينبغي أن يشيع ذلك ، بل ينبغي أن يستر عليها ، فإن غلب على ظنه صدقها واستقامتها : أبقاها ، وإلا طلقها مع الستر ، وعدم إظهار ما يسبب الفتنة والشرّ .
Jika isteri mengaku bahawa keperawanannya hilang bukan kerana hubungan badan, maka suami tiada masalah mempertahankan isterinya. Atau kerana hubungan badan, namun sang isteri mengaku dia diperkosa atau dipaksa, maka suami tidak masalah mempertahankan isterinya, jika isteri sudah mengalami haid sekali setelah kejadian itu sebelum dia menikah.
Atau dia mengaku telah bertaubat dan menyesali perbuatannya dan dia pernah melakukan zina ini kerana terkesima pada dunia dan sekarang sudah bertaubat, tidak masalah bagi suami untuk mempertahankannya. Dan pengakuan isteri itu tidak sewajarnya disebarkan kepada orang lain hatta keluarga kerana suami harus merahsiakannya.
Jika suami benar-benar yakin sang isteri berlaku jujur dalam hal ini dan isterinya juga baik, boleh untuk suami mempertahankan perkahwinan itu. Namun masa yang sama, suami ada hak untuk menceraikan isteri tetap perlu merahsiakan perihal itu agar emosi isteri terjaga. Paling penting tidak menyebarkan rahsia itu yang boleh mengakibatkan terjadinya fitnah dan keburukan.
Kedua, apabila sebelum menikah suami mempersyaratkan isterinya harus masih perawan tetapi selepas bernikah ternyata isterinya sudah tiada dara, maka pihak suami berhak untuk membatalkan pernikahan tersebut.
Syaikhul Islam menjelaskan,
لو شرط أحد الزوجين في الآخر صفةً مقصودة ، كالمال ، والجمال ، والبكارة ، ونحو ذلك : صح ذلك ، وملك المشترِط الفسخ عند فواته في أصح الروايتين عن أحمد ، وأصح وجهي الشافعي ، وظاهر مذهب مالك
Apabila salah seorang meletakkan syarat tertentu kepada pasangannya seperti suami berharta, kecantikan atau masih ada dara dan lain lagi, maka syarat ini sah. Dan pihak yang mengajukan syarat berhak membatalkan pernikahan jika syarat itu tidak dipenuhi. Menurut riwayat yang lebih kuat dari Imam Ahmad dan pendapat yang kuat dalam Madzhab Syafii, serta itulah yang kuat dari pendapat Imam Malik. (Majmu’ Fatawa, 29/175).
Bagaimana dengan Mahar?
Jika pembatalan nikah ini berlaku sebelum terjadinya hubungan badan, maka mahar dikembalikan. Namun jika telah terjadi hubungan, ada syaratnya.
Jika yang menipu pihak wanita, dia mengaku masih perawan pada hal tidak perawan, maka dia wajib mengembalikan maharnya.
Jika yang menipu pihak wali, atau orang lain yang menjadi perantara baginya, maka dia yang bertanggung jawab mengembalikan maharnya.
Ibnul Qoyim menjelaskan,
إذا اشترط السلامة ، أو شرط الجمال : فبانت شوهاء ، أو شرطها شابة حديثة السن : فبانت عجوزاً شمطاء ، أو شرطها بيضاء : فبانت سوداء ، أو بكراً : فبانت ثيِّباً : فله الفسخ في ذلك كله .
فإن كان قبل الدخول : فلا مهر لها ، وإن كان بعده : فلها المهر ، وهو غُرم على وليِّها إن كان غرَّه ، وإن كانت هي الغارَّة سقط مهرها
Jika pihak suami mengajukan syarat, sebagai contoh pasangan perlu sihat dan tidak cacat, harus cantik tapi hodoh, harus muda tapi ternyata sudah tua, harus anak dara tapi janda, harus putih tapi ternyata hitam maka pihak suami berhak membatalkan pernikahan itu.
Jika nikah itu dibatalkan sebelum hubungan intim dilakukan, maka isteri tidak berhak mendapat mahar. Jika selepas hubungan intim, isteri berhak dapat mahar. Dan ia harus dikembalikan oleh walinya jika dia yang menipu suami. Namun jika isteri yang menipu, gugur hak mahar untuknya (Zadul Ma’ad, 5/163).
Ketiga, jika sebelum nikah, suami tidak meletakkan apa-apa syarat (dalam soal perawan) maka suami tiada hak untuk membatalkan akad itu.
Imam Ibnu Utsaimin menjelaskan,
المعروف عند الفقهاء : أن الإنسان إذا تزوج امرأة على أنها بكر ، ولم يشترط أن تكون بكراً : فإنه لا خيار له ؛ وذلك لأن البكارة قد تزول بعبث المرأة بنفسها ، أو بقفزة قوية تُمَزِّق البكارة ، أو بإكراه على زنا ، فما دام هذا الاحتمال وارداً : فإنه لا فسخ للرجل إذا وجدها غير بكر. أما إذا اشترط أن تكون بكراً : فإن وجدها غير بكر : فله الخيار
Yang makruf di kalangan ulama, bahawa ketika seorang lelaki menikahi wanita yang dia anggap masih gadis, sementara dia tidak mempersyaratkan harus gadis, maka pihak suami tidak memiliki hak untuk membatalkan pernikahan. Kerana dara boleh “hilang” kerana aktiviti sukan atau diperkosa. Jadi dengan semua kemungkinan itu, pihak suami tidak berhak membatalkan pernikahan jika di malam pertama itu, baru dia ketahui isterinya tidak dara lagi.
Sebaiknya, suami harus mempertahankan isteri dan merahsiakan apa yang pernah dialami jika isteri telah benar-benar bertaubat dan istiqomah menjadi isteri solehah. Dan harus diingat, jangan sesekali mengungkit hal itu jika terjadi pergaduhan atau pertengkaran dalam rumahtangga. Dalam satu hadis menyatakan,
التَّائِبُ مِنَ الذَّنْبِ، كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ
“Orang yang telah bertaubat dari perbuatan dosa, layaknya orang yang tidak memiliki dosa.” (HR. Ibnu Majah 4250, al-Baihaqi dalam al-Kubro 20561, dan dihasankan al-Albani).
Jika dirinya sudah bertaubat sebenar-benar taubat, maka dianggap seperti orang yang tidak pernah melakukan dosa itu. Jangan pernah ada rasa menyesal dengan perjodohan itu kerana ia ujian Allah buat kita. Sumber : Konsultasi Syariah / Gambar : sekadar hiasan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Semakin ramai alim ulama meninggalkan kita sejak akhir-akhir ini, tanda dunia sudah semakin tua dan ke penghujungnya. Terkini, seorang syaikh tariqah terkenal sangat terkenal di Turki, Syeikh Mahmûd Efendi Hazretlerimiz dilaporkan meninggal semalam dan akan dikebumikan hari ini.
Menurut Mehmet Izudin Gul, seorang rakyat Malaysia yang menetap di Turki berkongsi pemergian seorang ulama terkenal semalam dan akan dikebumikan hari ini.
Berikut adalah perkongsiannya:-
Allahu. Subuh pagi ini, baru saja mendapat berita pilu yang Syeikh Mahmûd Efendi Hazretlerimiz telah pergi meninggal dunia tadi.
Innalillahi wa Inna ilaihi raji’un.
Syeikh Mahmud Efendi adalah seorang syaikh tariqah yang sangat terkenal di Turki & mempunyai anak murid di seluruh dunia. Beliau sangat disayangi oleh pengikut-pengikutnya dan sering dikunjungi oleh manusia serata dunia yang datang ke İstanbul. (rujuk gambar-gambar beliau dengan keturunan Uthmaniyyah & Erdoğan ).
Kepada yang berada di İstanbul, solat jenazah akan diadakan pada hari Jumaat ini. Jenazah akan dipindahkan dari Masjid Fatih selepas solat Jumaat.
(Ikut pengalaman, semasa Hocam Balkanlıoğlu wafat dulu, jammed teruk area Fatih İstanbul, sampaikan untuk motorsikal lalu pun takda laluan. Penuh dengan manusia.
Inikan pula Syeikh Mahmud Efendi yang meninggal. Semua pengikutnya di seluruh pelusuk Turki akan hadir.
Yang bercadang nak pergi beri penghormatan terakhir Jumaat ini, persiapkan diri. Memang sesak sungguh nanti.)
Terakhirnya, Al-Fatihah buat sang guru besar kepada ummah. Pemergianmu dirasai.
Memetik laman web The Muslim 500, Syeikh Effendi menjadi seorang hafiz seawal usia enam tahun. Beliau mempelajari bahasa Arab dan Parsi, dan kemudian melanjutkan pelajaran dan jurusan Sains Islam. Sheikh Effendi dilantik sebagai imam masjid Ismail Agha di Istanbul pada tahun 1954, di mana beliau kekal sehingga bersara pada tahun 1996.
Syeikh Effendi mempunyai berjuta-juta pengikut dan telah menubuhkan pelbagai organisasi keagamaan, sosial dan amal seperti Persatuan Marifet, Persekutuan Persatuan Marifet dan Gabungan Ahli Sunnah wal Jamaah.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Tipu jika kita tak pernah mengeluh. Kita mengeluh bila diuji dengan pelbagai hal dari sekecil-kecil perkara kepada hal yang lebih besar termasuk kehilangan orang tersayang.
Mengeluh tidak banyak disebut di dalam Al-Quran tetapi kalamullah ini mengajar cara menyelesaikan masalah berkeluh kesah ini.
Dalam surah Al-Ma’arij ayat 19-22 bermaksud, “Sesungguhnya manusia itu dijadikan bertabiat resah gelisah (lagi bakhil kedekut). Apabila ia ditimpa kesusahan, dia sangat resah gelisah. Dan apabila ia beroleh kesenangan, ia sangat bakhil kedekut, kecuali orang-orang yang mengerjakan sembahyang (QS al-Ma’arij: 19-22).
Al-Quran mengajarkan jalan penyelesaiannya saat diuji ialah kembali pada Allah.
Dia (Ya’qub) menjawab, hanya kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku. Dan aku mengetahui dari Allah apa yang tidak kamu ketahui. (QS Yusuf: 86).
Sesungguhnya Allah telah mendengar (dan memperkenan) aduan perempuan yang bersoal jawab denganmu (wahai Muhammad) mengenai suaminya, sambil ia berdoa merayu kepada Allah (mengenai perkara yang menyusahkannya), sedang Allah sedia mendengar perbincangan kamu berdua. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Melihat (QS Al Mujaadalah:1)
Apa pula nasihat Rasulullah buat yang diuji?
Ini pernah dikisahkan ketika puteri Rasulullah, Fatimah Az Zahra mengadu dirinya kepenatan menguruskan rumahtangga. Alam rumahtangga memang banyak ujian dan cabaran tambah jika dapat suami yang tidak membantu.
Namun percayalah, mengeluh tak akan menyelesaikan masalah tapi akan hanya menambah beban. Namun Rasulullah mengajarkan agar puterinya agar sentiasa rasa bersyukur kerana dengan segala kepenatan itu digantikan dengan catatan pahala dan syurga buat yang redha.
Antara nasihat Rasulullah SAW buat puterinya yang mengeluh kepenatan menguruskan rumahtangga hingga minta dibelikan seorang hamba bagi membantunya, kata Rasulullah, jangan menangis anakku.
Wahai Fatimah, Allah ingin menulis kebaikan untukmu, melebur dosa-dosamu dan mengangkat darjatmu. Wahai Fatimah, tiada isteri yang menggiling tepung untuk suami dan anaknya kecuali Allah mencatatkan kebaikan baginya pada setiap biji dari gandum, meleburkan dosanya dan meninggikan derajat-nya.
“Wahai Fatimah! Sesungguhnya seorang yang memakaikan minyak pada rambut anak-anaknya lalu menyisirnya dan kemudian mencuci pakaiannya, maka Allah SWT akan tetapkan pahala baginya seperti pahala memberi makan 1,000 orang yang kelaparan dan memberi pakaian kepada 1,000 orang yang tidak berpakaian”.
Mengadu terus kepada Allah saat diuji
Nak mengadu pada kawan atau orang lain boleh tapi pastikan dipercayai agar apa kita keluhkan itu tidak disampaikan kepada orang. Tapi biasanya tidak semua jalan keluar ditemui sebaliknya hanya menambah penat.
Sebaiknya, mengadulah kepada Allah sebagaimana ditulis dalam surah Al-Furqaan ayat 30-31.
Dan berkatalah Rasul: “Wahai Tuhanku sesungguhnya kaumku telah menjadikan Al-Quran ini satu perlembagaan yang ditinggalkan, tidak dipakai”, Dan demikianlah Kami jadikan bagi tiap-tiap Nabi, musuh dari kalangan orang-orang yang bersalah; dan cukuplah Tuhanmu (wahai Muhammad) menjadi Pemimpin (ke jalan mengalahkan mereka) serta menjadi Penolong (bagimu terhadap mereka).
Mengadulah pada Allah, pasti ada jalan keluar.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sikap cepat marah atau baran bukan saja membuatkan kita dijauhi malah boleh memakan diri. Ini kerana sudah banyak kejadian melibatkan kecederaan, kerugian serta kematian...