Gaduh sikit merajuk. Gaduh sikit minta pulangkan hadiah yang diberi minggu lepas.
Meminta semula hadiah yang sebelumnya diberikan penuh keikhlasan boleh diibaratkan buruk siku. Tindakan ini seperti tidak matang dan berdasarkan emosi.
Apapun juga, pejabat Mufti Wilayah Persekutuan ada jawapannya.
Soalan Assalamualaikum w.b.t Datuk Mufti. Saya ada soalan berkenaan hadiah. Individu A memberikan hadiah kepada individu B. Kemudian, setelah 2 bulan, individu A meminta semula hadiah yang diberikannya kepada individu B.
Jawapan Waalaikumussalam w.b.t. Alhamdulillah. Segala puji bagi Allah atas segala limpahan nikmat dan kurniaNya. Selawat dan salam ke atas Rasul junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W, ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda, dan mereka yang mengikut jejak langkah Baginda S.A.W hingga ke Hari Akhirat.
Kami mulakan kalam ini dengan firman Allah S.W.T: فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْءٍ مِنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِيئًا مَرِيئًا Maksudnya: Kemudian jika mereka dengan suka hatinya memberikan kepada kamu sebahagian dari maskahwinnya maka makanlah (gunakanlah) pemberian (yang halal) itu sebagai nikmat yang lazat, lagi baik kesudahannya. (Surah al-Nisa’: 4)
Ayat ini menerangkan bahawa apabila seorang isteri memberikan sesuatu dari maharnya kepada suaminya selepas mahar tersebut diserahkan kepadanya (isteri), maka diharuskan bagi suami tersebut untuk menerimanya.
Dan ia adalah perkara yang baik selagimana dalam keredhaan. Justeru, jelas melalui ayat ini, Allah S.W.T telah mensyariatkan hibah dan menyatakan keharusannya.
Ini dikuatkan juga dengan sabda Nabi Muhammad S.A.W: تهادُوْا تحابُّوا Maksudnya: “Hendaknya kalian saling memberi hadiah, nescaya kalian akan saling mencintai”.
Riwayat al-Bukhari (594). (Lihat: al-Adab al-Mufrad; muka surat 306), Hadith Shohih, (Lihat juga Irwa’ al-Ghalil; 6/44)
Ads
Hadis ini merupakan galakan daripada Nabi Muhammad S.A.W buat umatnya. Maka, sudah jelas terang lagi bersuluh bahawa hibah merupakan sunnah berdasarkan kepada nas al-Quran, hadis Nabi Muhammad S.A.W dan juga ijma’ ulama’.
Sebelum diulas lanjut berkenaan hadiah, maka perlu kita bezakan terlebih dahulu pengertian hibah, hadiah dan juga sedekah.
Hibah ialah suatu akad yang merujuk kepada pemindahan hak milik tanpa sebarang gantian, ketika masih hidup dan dilakukan secara sukarela.
Pada dasarnya, ia mempunyai persamaan dengan hadiah dan juga sedekah dari sudut pengertian, bahkan ia lebih umum berbanding keduanya. Namun, ia juga mempunyai perbezaan.
Sedekah pada zahirnya ialah pemindahan hak milik kepada orang yang memerlukan, biasanya sebagai usaha mendekatkan diri kepada Allah dan beroleh pahala. Manakala hadiah pula pada zahirnya ialah pemindahan hak milik kepada orang yang mahu didekati dan dikasihi.
Biasanya ia membabitkan pemindahan barangan yang dihadiahkan kepada penerima. Justeru itu, ulama’ mengatakan setiap hadiah atau sedekah merupakan hibah, dan bukan semua hibah adalah hadiah ataupun sedekah. (Lihat: al-Fiqh al-Manhaji; 6/116)
Ads
Berbalik kepada soalan yang diajukan, ia berkait rapat dengan rukun-rukun hibah. Rukun-rukun ini ialah:
Pemberi dan penerima
Sighah Aqad (Ijab dan Qabul)
Barangan yang dihibahkan atau dihadiahkan
Penerimaan Hibah
Pada dasarnya, akad ini tidak sempurna hanya dengan sighah aqad iaitu lafaz ijab dan qabul. Bahkan perlunya kepada penerimaan barangan hibah atau hadiah tersebut.
Ini bermakna, jika seseorang mengucapkan lafaz ingin memberikan hadiah kepada seseorang namun barangan yang ingin dihadiahkannya itu belum lagi diserahkan kepada si penerima, maka pemberi hadiah ini berhak untuk menarik semula keinginannya itu.
Justeru, akad ini akan menjadi sempurna dan berkuatkuasa hanya setelah apabila hadiah tersebut diterima dan memenuhi syarat-syarat bagi hibah atau hadiah, maka sahlah pemilikannya (penerima) ke atas barangan hibah itu.
Meminta Semula Hadiah/Hibah
Asal bagi aqad hadiah mahupun hibah adalah kedua-duanya merupakan akad tabarru’at (kebajikan) dan bukannya akad mu’awadhat (pertukaran). Maka, dalam hal kebajikan, tidak berlakunya pertukaran barangan sepertimana urusan jual beli dan lain-lain.
Seperti yang dibincangkan dalam perihal di atas, asas aqad hibah atau hadiah ini ialah apabila sempurnanya rukun-rukun dan juga syarat-syaratnya, serta telah sempurna penerimaan barangan hadiah/hibah tersebut, maka jelaslah ia merupakan hak milik si penerima, tanpa perlu kepada sebarang pertukaran sepertimana jual beli.
Ads
Sehubungan dengan itu, tidak dibenarkan atau tidaklah dibolehkan bagi si pemberi untuk meminta semula hadiah atau hibah yang telah diberikannya melainkan seorang ayah meminta semula harta yang telah diberikan kepada anaknya atau sesorang yang melakukan hibah dengan syarat pertukaran.
Maka, dalil bagi perbuatan ini adalah berdasarkan kepada hadis Nabi Muhammad S.A.W: «العَائِدُ فِي هِبَتِهِ كَالعَائِدِ فِي قَيْئِهِ» Maksudnya:
“Orang yang meminta semula hibahnya sama seperti orang yang memakan semula muntahnya”.
Riwayat al-Bukhari (2621)
Atau dalam riwayat yang lain: «لَيْسَ لَنَا مَثَلُ السَّوْءِ، الَّذِي يَعُودُ فِي هِبَتِهِ كَالكَلْبِ يَرْجِعُ فِي قَيْئِهِ» Maksudnya: “Kita tidak melakukan perbuatan yang buruk itu, iaitu orang yang meminta semula anugerah (hibah) mereka samalah seperti anjing yang menelan semula muntahnya.” Riwayat al-Bukhari (2622)
Justeru itu, melalui kedua-dua hadith ini, jelas menunjukkan larangan dan juga betapa buruknya sikap mereka yang meminta semula pemberian itu.
Maka, Dr.Wahbah al-Zuhaili berkata: فالرجوع في القيء حرام، فكذلك الرجوع في الهبة، وأن ذلك مثل السوء الذي يتنافى مع أخلاق المسلم Maksudnya: Maka menelan semula muntah adalah haram. Begitu juga meminta semula hibah atau hadiah yang telah diberikan. Dan sesungguhnya ia adalah perbuatan dan juga sikap yang buruk, lantas ia bukanlah akhlak seorang Muslim.
Penutup Kesimpulannya, hukum meminta semula hadiah yang telah diberikan kepada seseorang adalah haram melainkan tuntutan semula seorang ayah terhadap anaknya dan juga hibah yang diberikan berserta syarat pertukaran.
Akhir kalam, kami menasihati orang ramai agar menjauhkan diri dari bersikap dengan perbuatan ini iaitu meminta semula hadiah, kerana ia merupakan perbuatan yang buruk dan tidak sesuai dengan akhlak seorang Muslim.
Semoga Allah S.W.T meletakkan keikhlasan dalam diri kita dalam hal kebajikan, murahkan rezeki kita agar dapat perbanyakkan diri dengan amalan-amalan kebajikan.
Semoga Allah S.W.T memberkati segala amal kebajikan kita semua.
Setiap orang memiki sifat yang berbeza-beza. Memiliki hati yang bersih pastinya keinginan setiap orang agar terhindar dari sifat cela. Namun sayang, hati tidak selamanya bersih dan suci murni.
Banyak penyakit hati yang kerap berlaku dalam kehidupan manusia seperti iri hati, dengki, sombong, mudah berdendam, cemburu dan banyak lagi. Hati yang sudah “kurang bersih” ini biasanya akan menimbulkan banyak nista dan celaka kepada orang sekelilingnya malah bahaya yang keterlaluan kerana individu yang memiliki penyakit hati ini biasanya akan tidak senang jika melihat kebahagiaan orang lain dan sekelilingnya.
Tahukah anggota tubuh yang paling mulia diciptakan dalam diri manusia ialah hati (kalbu). Allah SWT berfirman yang bermaksud, "Dan Allah mengeluarkan kamu daripada perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatu pun dan Dia memberi kamu pendengaran, penglihatan dan hati, agar kamu bersyukur." (Surah AnNahl, ayat 78). Malahan Allah SWT menyebut tiga perkataan ini dalam Al-Quran sebanyak 132 kali yang menggambarkan kepentingan hati kepada manusia.
Lalu kalau semasa lahir hati kita anggota paling bersih, bila masa ianya tumbuh menjadi kotor? Hal ini boleh kita tanyakan kepada diri kita sendiri kenapa kita tidak memiliki hati bersih kerana hati itu sifatnya misteri. Mulut mungkin menafikan tapi hanya individu itu tahu hatinya bagaimana. Dan bagaimana mahu menjadikan hati kita kembali bersih sama saat ketika kita dilahirkan?
Rasulullah SAW telah mengajarkan kita semua satu doa untuk membersihkan hati yang kotor. Doa ini tercantum dalam hadis riwayat Muslim dari Zaid bin Arqam Radliyallahu 'Anha. Berikut doanya.
Allahumma ati takwaha wa zakkiha anta khoiru man zakkaha anta waliyyuha wa maulaha. Allahumma inni a'uzubika min 'ilmin la yanfa'u wa min qolbin la yakhsya'u wa min nafsin la tasyba'u wa min da'watin la yustabu laha.
Ertinya: "Ya Allah, kurniakan ketakwaan pada jiwaku. Sucikanlah ia, sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang mensucikannya, Engkau-lah yang menjaga serta melindunginya. Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari ilmu yang tidak manfaat, hati yang tidak khusyuk, dan doa yang tidak dikabulkan."
Ini 30 tanda-tanda hati kita kotor
1. Gelisah walaupun tiada masalah. 2. Selalu berbangga dengan diri sendiri. 3. Angkuh serta sombong dengan pandang hina terhadap orang lain. 4. Tidak amanah dan mungkir janji. 5. Selalu mengintai keaiban orang dan sebarkannya. 6. Suka mengumpat dan membuka aib orang lain. 7. Gembira melihat orang lain susah dan rendah daripada dirinya. 8. Lidah yang tajam atau tidak menjaga hati orang. 9. Suka menyakiti hati orang dengan sindiran. 10. Berlagak alim semata – mata untuk dipuji orang 11. Menyampaikan ilmu dengan riak. 12. Menganggap diri lebih hebat daripada orang lain. 13. Berpakaian elok untuk dipuji serta menunjuk-nunjuk. 14. Derhaka kepada kedua-dua ibu bapa. 15. Talam dua muka (manis di depan tapi jahat di belakang) 16. Suka menjatuhkan dan memijak orang dengan kuasa yang ada. 17. Solat yang tidak boleh khusyuk. 18. Kagum terhadap diri sendiri. Merasa diri bagus serta cerdik. 19. Selalu mengeluh serta tidak redha dengan suratan takdir. 20. Cinta kepada duniawi dan materialistik. 21. Mudah bersangka buruk terhadap orang. 22. Membesar besarkan hal yang remeh temeh. 23. Suka bergosip dan menabur fitnah. 24. Menggunakan agama dan berdengki atas perkara duniawi. 25. Cinta dunia melebihi cintanya pada akhirat. Membesarkan dunia serta berangan-angan untuk dunia. 26. Pendendam. 27. Penting diri dalam semua hal. 28. Berpura-pura dan suka membodek. 29. Tamak haloba serta bakhil serta sangat berkira dengan orang lain. 30 Nafsu serta kehendak yang tidak terbendung.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Tak kisah pasal nafkah, hanya mahu kasih sayang.’ Jadi wanita jangan sampai dimurahkan lelaki. Dek kerana hanya mahukan kasih sayang, ada wanita sanggup merendahkan martabat demi mendapat perhatian lelaki.
Hubungan yang tak ubah seperti “pelacur” dianggap normal, padahal mereka memiliki hubungan suami, isteri yang sah di sisi agama. Cuma disebabkan takut hubungan mereka diketahui isteri pertama, wanita-wanita ini sanggup diketepikan hak mereka sebagai seorang isteri.
Parah betul situasi sebegini dalam masyarakat, umpama sinetron di televisyen. Peguam Syarie, Puan Suzana ghazali juga berdepan dengan situasi ini. Ikuti perkongsiannya.
Cerita menerusi sesi telefon dengan seorang wanita berbeza usia, dia tua sedikit saja daripada saya. Dia mengadu tentang suami yang berpoligami dalam diam.
Malah, dia tahu ada dua madu serentak selepas isteri kedua suaminya mengamuk disebabkan suami kahwin pula dengan isteri yang ketiga, sedangkan perkahwinan dengan yang kedua sudah lebih lima tahun.
Dia percaya suami keluar pergi kursus, tak pernah persoal sikap suami yang selalu keluar malam dengan alasan lepak dengan kawan.
Hanya Mahu Kasih Sayang
“Akak tak suka nak bising-bising nanti dia buat muka masam, itu yang akak tak suka tu…”
Dia mencari saya, sebab suami sedang hangat bercinta pula dengan dua wanita. 2 wanita madunya pula tiada giliran bermalam atau raya dan dia tahu suami tak pernah balik ke rumah isteri-isteri yang lain sebaliknya isteri-isteri tersebut yang bergilir-gilir balik ke sebuah rumah sewa suami tak jauh daripada rumah mereka.
“Dua-dua isterinya tu cakap, tak kisah pun pasal nafkah, tak bagi pun tak apa sebab mahukan kasih sayang saja…”
Jadi Wanita Jangan Sampai
Saya: “Itu alasan biasa, tapi kalau betul nak kasih sayang dan rasa disayang, patut suami yang cari isteri, bukan isteri yang cari suami. Kalau isteri yang cari suami, jumpa sejam dua kemudian macam akak beritahu, dia balik juga ke rumah akak.
‘Jadi yang dua lagi itu nikah untuk ‘main’ sajalah. Bukan untuk dijadikan isteri tapi untuk nafsu suami..”
***Info : Dua-dua wanita tersebut kerja dalam bidang professional.
Macam yang saya sebut dalam Seminar Keluarga Bahagia KWSP dengan topik ‘Di Sana Menanti, Di Sini Menunggu’, kes curang berlaku sebab ada permintaan dan ada penawaran. Kalaulah wanita tak jadi bodoh sebab cinta, lelaki tak akan berani buat angkara.
Eh…!! Tak payah cakaplah ikhlas. Sudah jelas dalam syariat, isteri itu ada hak untuk dijaga kebajikannya oleh suami. Sudah kalau isteri yang cari suami kemudian berpisah lepas sudah langsaikan nafsu, anda jadikan diri anda lebih hina daripada pelacur yang dibayar untuk servisnya ya!!
Haa ni bukan statement menyanjung pelacur plak. Haaiii panjang lak berleter pagi ni…dah laaa…lu (engkau) pikir la sendiri!!!
Di dalam al-Quran, Allah S.W.T telah menceritakan hakikat kehidupan manusia yang tidak dapat lari dari ujian. Ia datang dari segenap aspek dan penjuru. Sebahagian orang diuji dengan kehilangan harta benda. Sebahagian lain pula diuji dengan kehilangan insan-insan yang tersayang, kelaparan dan dahaga yang bersangatan dan sebagainya.
Maksudnya: Dan nescaya Kami akan menguji kalian dengan sedikit daripada perasaan takut, rasa lapar, kekurangan harta benda, kehilangan nyawa (kematian) serta tumbuh-tumbuhan dan berikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang bersabar. Surah al-Baqarah (155)
Di saat usia bumi semakin tua, sudah semakin banyak tanda-tanda jelas kiamat kecil kelihatan. Antaranya banyak bangunan tinggi didirikan, terjadinya banyak pembunuhan, waktu yang berlalu semakin singkat, sering terjadi bencana alam seperti gempa bumi, tanah gelongsor selain munculnya gaya hidup mewah di kalangan umat islam.
Antara lain kiamat kecil lain ialah orang baik semakin kurang (meninggal) dan orang jahat bertambah ramai, manusia mewarnakan rambut di kepala dengan hitam untuk kelihatan muda, lelaki menyerupai perempuan dan perempuan menyerupai lelaki, bulan sabit kelihatan besar dan terakhir negara Arab menjadi padang rumput menghijau selain sungai.
Dikatakan juga, apabila mengampiri dunia akhir zaman, beberapa tahun sebelum keluarnya Dajjal, manusia akan diuji dengan kebuluran.
dalam satu hadith dari Ibn Najah, tiga tahun sebelum munculnya Dajjal, umat manusia akan melalui kehidupan paling sukar dengan kemarau panjang sehingga menjadikan bumi kering kontang.
“Sesungguhnya sebelum keluar Dajjal akan berlaku tiga tahun yang sangat dahsyat. Manusia akan dilanda kelaparan yang teruk. Allah akan memerintahkan langit menghentikan satu per tiga hujan dan memerintahkan bumi menahan satu per tiga tumbuhan.
“Pada tahun kedua, Allah akan memerintahkan langit menghentikan dua per tiga hujan, dan memerintahkan bumi menahan dua per tiga tumbuhan.
“Pada tahun ketiga, Allah akan memerintahkan langit menghentikan keseluruhan hujan dan bumi menahan keseluruhan tumbuhan.
“Kesemua tanah akan kering kontang dan tandus. Sahabat bertanya apakah makanan manusia pada waktu itu? Baginda menjawab, tahlil takbir dan tahmid. Perkara tersebut akan dapat menggantikan makanan.” – [HR Ibn Majah].
Jika kita melihat di media sosial, sudah ada sekumpulan individu yang membuat penyimpanan makanan (prep) dan ia dikongsikan kepada orang ramai konon untuk menghadapi dunia akhir zaman dan juga persediaan menghadapi musim kemarau seperti disebut dalam hadith.
Tapi adakah perlunya kita lakukan begitu (menyimpan stok makanan yang banyak?) atau apa yang perlu kita sebagai umat islam lakukan bagi menghadapi dunia akhir zaman ini?
Dikongsi dari Tik Tok @ibnuramli, Ustaz ini membuat kupasan mengenai persediaan makanan yang mungkin diambil serius oleh sesetengah individu sedangkan ada persoalan lebih besar perlu dihadapi oleh umat akhir zaman.
Dalam ceramahnya, diperjelaskan hari ini bermacam-macam cerita keluar.
“Ada orang kumpul beras, siap seal dah beras. Takut akhir zaman. Konon dah dekat dengan akhir zaman. Tapi tahukah akhir zaman ni bukan berlaku hari ni saja tapi sejak dari zaman Nabi lagi. Dekatnya kiamat tu hanya sejengkal jari saja. Zaman kita mungkin rapat lagi.
“Lepas tu ada kelompok orang yang berkempen suruh simpan beras siap-siap. Simpan air dalam tangki banyak-banyak, nanti takut air tak ada. Siap buat buku log lagi. Benda apa yang perlu disimpan untuk hadapi akhir zaman.
“Saya bukan nak tergelak tapi dah tergelak dah. Yang itu (simpan barang-barang ini) tidak disuruh oleh Nabi SAW pun. Kalau ada pun, Nabi suruh simpan air banyak-banyak.
“Dalam satu kejadian, ketika Nabi Isa dengan tentera-tenteranya dikepung oleh Yakjuj dan Makjuj di Palestin. Apa yang ada pada waktu tersebut? Kepala lembu lebih mahal daripada emas pada waktu itu (maknanya apa, tak ada makanan).
“Kalau hal makanan jadi keutamaan, lebih baik makanan disimpan awal-awal oleh mereka. Tapi bila hal ini berlaku, apa yang ada pada waktu itu (paling penting) ialah zikrullah. Itulah makanan umat Islam. Yang disebut oleh tenteranya Saidina Isa A.S dalam menghadapi keadaan ketika itu ialah Allah, Allah, Allah, Allah iaitu zikir.
“Jadi apa yang kita cari sekarang ini ialah ilmu, wirid dan zikir yang sepatutnya kita amalkan. Bukan apa yang kita buat sekarang.
“Kita tak nafikan boleh nak simpan makanan tapi itu bukan tujuan utamanya. Dan menyebarkan ketakutan demi ketakutan kepada umat Nabi Muhammad SAW tentang hal ini tanpa berikan kepada mereka harapan untuk menjadi orang yang boleh berhadapan dengan cabaran dan seumpamanya.
“Dajjal nanti datang, dia akan datang dengan kesenangan. Dia akan turunkan kesenangan. Beras yang kita simpan dia akan beri lagi dan lagi.
“Sebab tu apa yang penting amal. Amal yang penting. Yang disuruh kita cari guru untuk belajar, duduk menuntut ilmu. Dalam Quran dah sebut hal ini.
“Tapi orang kita terbalik. Waktu zaman susah tu nanti tak ada murabbi, tak ada pembimbing. Dia nak duduk seorang-seorang dalam hutan. Siapa nak bimbing kita kalau kita bukan alim. Dan tak ada proses pengajian, siapa nak bimbing? Lebih berat syaitan datang menggoda, nauzubillah.
“Sebab tu jangan obses dengan benda-benda tu. Sepatutnya yang kita lakukan sekarang ialah amal. Duduk dalam majlis ilmu. Itu sepatutnya.
Tatkala bertemu dengan orang tua terutama kalangan saudara mara ramai yang tidak kisah bersalaman dengan mereka walau bukan mahram.Ini kerana ada pandangan mengatakan tidak...