Baru baru ini tular kisah seorang peragawati dan pelakon Zahnita Wilson yang mendakwa menjadi mangsa keganasan dilakukan suaminya. Ia terbongkar apabila beliau mendedahkan wajahnya yang lebam di bahagian mata menerusi hantaran yang dimuat naik di Instagram.
Realitinya apa yang berlaku pada Zahnita ini sebenarnya turut dialami oleh ramai isteri di luar sana namun didiamkan. Perlu diketahui bahawa dalam Islam seseorang suami itu tidak boleh memukul wajah isteri walaupun terjadi perselisihan yang dahsyat kerana hukumnya haram.
Memetik perkongsian Sinar Harian dari Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) di alam perkahwinan, seorang suami tidak boleh memukul isteri.
Suami hanya boleh memukul isteri sebagai alternatif terakhir bagi tujuan mendidik dan tidak membawa kecederaan.
Pukulan adalah untuk isteri yang nusyuz sahaja. Seorang suami perlulah menasihati isteri terlebih dahulu sebelum memisahkan tempat tidur.
Jika tidak dihiraukan dah terakhir baharulah pukul jika isteri masih derhaka kepada suami.
Jawi menjelaskan, hanya pukulan ringan dibenarkan yang bertujuan memperbaiki hubungan.
Pukulan hanya pukulan ringan yang tidak mengeluarkan darah serta tidak menimbulkan kebinasaan jiwa atau cacat pada tubuh, patah tulang atau sebagainya.
Sumber: Sinar Harian
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Bayar Hutang Atau Tunai Zakat Pendapatan Mana Satu Perlu Diutamakan
Pada zaman sekarang kebanyakan kita pasti ada hutang baik hutang kereta, rumah, pinjaman pelajaran mahu peribadi, kad kredit dan sebagainya lagi.
Ada juga kalangan kita gajinya memang agak selesa tapi dek hutang yang banyak, baki yang tinggal hanya sedikit. Cukup-cukup makan.
Dalam masa yang sama, golongan ini ada kesedaran untuk membayar zakat pendapatan, cuma bila dalam situasi begini timbul persoalan mana satu yang perlu didahulukan. Bayar hutang atau bayar zakat pendapatan?
Jawapan kepada persoalan ini dihuraikan dalam laman web Mufti Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
Para fuqaha’ menjelaskan bahawa zakat merupakan tuntutan yang wajib. Ia berdasarkan firman Allah SWT:
خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ ۖ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ ۗ وَاللَّـهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
Maksudnya: “Ambillah (sebahagian) dari harta mereka menjadi sedekah (zakat), supaya dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak yang buruk); dan doakanlah untuk mereka, kerana sesungguhnya doamu itu menjadi ketenteraman bagi mereka. Dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui”.
Surah al-Taubah (103)
Begitu juga kewajipan membayar hutang adalah wajib berdasarkan sabda Baginda SAW yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA:
نَفْسُ اَلْمُؤْمِنِ مُعَلَّقَةٌ بِدَيْنِهِ, حَتَّى يُقْضَى عَنْهُ
Maksudnya: Roh orang yang beriman itu tergantung disebabkan hutang, sehingga dibayarkan untuknya (hutang tersebut).
Riwayat al-Tirmizi (1078)
Bayar hutang atau tunai zakat, mana satu perlu diutamakan
Justeru, berdasarkan dalil-dalil yang telah disebutkan, jelaslah bahawa hutang dan zakat ialah suatu kewajipan yang wajib ditunaikan oleh seseorang Muslim. Bagi seorang Muslim yang memiliki harta yang telah mencapai nisab dan tempoh tertentu maka dia wajib mengeluarkan zakatnya, demikian juga bagi seseorang yang memiliki hutang maka ia wajib membayarnya.
Namun begitu, jika seseorang menghadapi dua kewajipan dalam suatu masa (membayar hutang secara segera dan mengeluarkan zakat), dan keadaan kewangannya agak terhad (tidak dapat membayar kedua-duanya sekaligus), maka yang mana satu patut didahulukan? Para ulama’ menjelaskan berkenaan hal ini seperti berikut:
Imam Khatib al-Syirbini berkata:
إذَا اجْتَمَعَا عَلَى حَيٍّ وَضَاقَ مَالُهُ عَنْهُمَا فَإِنْ كَانَ مَحْجُورًا عَلَيْهِ قُدِّمَ حَقُّ الْآدَمِيِّ وَإِلَّا قُدِّمَتْ الزَّكَاةُ
“Dan sekiranya berhimpun hutang dan zakat ke atas orang yang masih hidup dan sempit hartanya (kewangannya agak terhad), iaitu jika dia mahjur ‘alaih (terhalang daripada menggunakan harta disebabkan hutang), maka didahulukan hak manusia (hutang), namun jika tidak terhalang (disebabkan hutang) maka didahulukan zakat ke atasnya”. (Rujuk: Mughni al-Muhtaj, 3/133; Hasyiyah al-Jamal, 2/290).
Imam al-Suyuti berkata:
“Bahkan didahulukan hak-hak manusia (hutang) dan dikemudiankan hak-hak Allah selagi mana orang itu masih hidup. Dan antara contoh masalah ini antaranya, apabila berhimpunnya hutang dan zakat (iaitu didahulukan membayar hutang ke atas zakat)”. (Rujuk: al-Asybah wa al-Naza’ir, 1/355).
Darul Ifta’ Mesir ketika mengulas berkenaan hal ini berkata:
“Adapun seseorang sekiranya ada hutang ke atasnya dan (dalam masa yang sama) telah tiba masanya untuk mengeluarkan zakat, maka ditentukan ke atasnya untuk melangsaikan hutangnya terlebih dahulu, kemudian membayar zakat jika masih lagi berbaki hartanya setelah itu (membayar hutang), sekiranya harta yang berbaki itu mencukupi syarat-syarat dan kadar wajib untuk mengeluarkan zakat harta”. (Rujuk: https://www.elbalad.news/3948532).
Justeru, jelaslah bahawa bagi seseorang yang diwajibkan ke atasnya zakat dan hutang pada masa yang sama, maka hendaklah didahulukan untuk membayar hutang ke atas zakat sekiranya hartanya tidak mencukupi. Dalam hal ini para ulama’ menyebutkan:
“Hal ini kerana hak manusia (hutang) itu dibina atas kesempitan dan kebakhilan, maka didahulukan ke atas hak Allah SWT (contohnya zakat) yang dibina di atas kemudahan dan tolak ansur, seperti mana didahulukan qisas ke atas bunuh dalam masalah orang yang murtad”. (Rujuk: Kifayah al-Nabih fi Syarh al-Tanbih, 6/69).
Kesimpulan
Setelah meneliti perbahasan di atas, justeru jelaslah bahawa sekiranya seseorang diwajibkan zakat dan hutang ke atasnya serta hartanya tidak mencukupi maka hendaklah didahulukan untuk membayar hutang.
Kemudian jika masih berbaki hartanya, dan cukup syarat untuk mengeluarkan zakat maka hendaklah dikeluarkan zakat. Adapun sekiranya kewangannya mencukupi, maka hendaklah dilangsaikan kedua-duanya sekaligus kerana kedua-duanya merupakan tuntutan wajib.
Walau bagaimanapun, sekiranya hutang itu adalah hutang jangka masa panjang, maka hutang tersebut tidak mengurangi kewajipan zakat sedikitpun. Yang menjadi masalah hanyalah sekiranya hutang tersebut perlu dibayar bersamaan dengan waktu yang diwajibkan zakat ke atasnya.
Wallahu a’lam.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Siapa Golongan Munafik Dalam Kalangan Orang Islam
Isi Kandungan
ToggleSeseorang muslim tidak boleh menggelar atau menuduh saudaranya sebagai munafik hanya berdasarkan zahirnya sahaja sekalipun ia kelihatan sedemikian. Hal ini kerana, Nabi SAW melarang umatnya menggelarkan seseorang itu sebagai munafik selagi mana ia mengucapkan kalimah tauhid dan beriman kepada Allah SWT.
Tapi siapakah golongan munafik dalam kalangan orang Islam? Berikut adalah penjelasan Ustaz Azhar Idrus tentang persoalan ini.
Orang munafik dalam kalangan orang Islam
Pada awal surat Al-Baqarah Allah Taala menyebutkan tiga golongan manusia iaitu :
- Golongan Mukmin
- Golongan Kafir
- Golongan Munafik
Allah Taala menjelaskan kepada golongan Mukmin pada ayat-ayat dalam permulaan surah Al-Baqarah tentang busuknya hati orang-orang munafik dan permusuhan mereka kepada golongan Mukmin.
Berikut adalah sifat-sifat golongan munafik yang diceritakan dalam surah Al-Baqarah :
- Suka berbuat kerosakkan tetapi mendakwa sebagai orang yang melakukan perkara baik.
Firman Allah :
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ. أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ
Artinya : “Apabila dikatakan kepada mereka : “Janganlah kamu melakukan kerosakan di muka bumi.” Maka mereka berkata : “Kami hanyalah orang-orang yang melakukan kebaikan.” Ketahuilah, mereka adalah golongan yang melakukan kerosakan tetapi mereka tidak menyedarinya.” (Al-Baqarah : 11-12)
- Orang-orang yang sangat bodoh tetapi mengaku pandai sebaliknya menuduh orang yang mahu menegakkan Islam sebagai bodoh.
Firman Allah :
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ ءَامِنُوا كَمَا ءَامَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا ءَامَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ
Artinya : “Apabila dikatakan kepada mereka : “Berimanlah kamu (yakni percayalah kamu kepada janji Allah dan agama Islam) sebagaimana orang-orang lain telah beriman.” Mereka menjawab : “Adakah kami perlu percaya sebagaimana orang-orang yang bodoh itu telah percaya?” Jawab Allah : Ingatlah sesungguhnya merekalah orang-orang yang bodoh tetapi mereka tidak tahu.” (Al-Baqarah : 13)
- Orang-orang yang menipu Allah.
Firman Allah :
اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ
Artinya : “Allah akan (membalas) olok-olokan mereka dan membiarkan mereka terombang-ambing dalam kesesatan mereka itu.” (Al-Baqarah : 15)
- Orang yang Islam hanya pada zahirnya tetapi tidak pada hatinya.
Alamat golongan ini ialah :
– Bila berada bersama orang beriman mereka pura-pura sukakan Islam tetapi bila bersama golongan kafir mereka turut sama menentang golongan Islam.
– Bila hukum Islam hendak ditegakkan mereka akan lantang bersuara menentang.
– Mereka kasih kepada orang-orang kafir dan benci kepada orang beriman.
– Mereka melantik orang-orang kafir sebagai ketua dan pemimpin dan meninggalkan orang-orang beriman.
– Apabila orang-orang beriman mahu melaksanakan Al-Quran dan hadith di dalam negara mereka akan memberikan berbagai alasan supaya ianya tidak berlaku.
-Mereka menyebelahi orang-orang kafir berlawan dengan orang-orang beriman.
– Mereka sangat setia kepada tunjuk ajar dan perintah orang-orang kafir.
– Apabila orang-orang beriman berkata yang benar mereka akan menuduh dengan berbagai tuduhan dan memusingkan perkataan tersebut supaya nampak salah dan apabila orang-orang kafir berkata yang batil mereka akan mempertahankannya bermati-matian.
– Mereka suka mencari kesilapan orang-orang beriman.
– Mereka suka memuji orang-orang kafir.
Dan sebagainya.
Maka hukum orang Islam yang munafik seperti ini adalah kafir. Ialah kafir yang paling keji diantara berbagai jenis kafir.
Balasan Orang Munafik Di Akhirat
Firman Allah :
يَوْمَ تَرَى الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ يَسْعَى نُورُهُمْ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ بُشْرَاكُمُ الْيَوْمَ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ. يَوْمَ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ لِلَّذِينَ ءَامَنُوا انْظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِكُمْ قِيلَ ارْجِعُوا وَرَاءَكُمْ فَالْتَمِسُوا نُورًا فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَظَاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذَابُ. يُنَادُونَهُمْ أَلَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ قَالُوا بَلَى وَلَكِنَّكُمْ فَتَنْتُمْ أَنْفُسَكُمْ وَتَرَبَّصْتُمْ وَارْتَبْتُمْ وَغَرَّتْكُمُ الْأَمَانِيُّ حَتَّى جَاءَ أَمْرُ اللهِ وَغَرَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ
Ertinya : (Yaitu) pada hari ketika kamu melihat orang mukmin laki-laki dan perempuan sedang cahaya mereka bersinar di hadapan dan di sebelah kanan mereka (dikatakan kepada mereka): “Pada hari ini ada berita gembira untukmu, (yaitu) syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai yang kamu kekal di dalamnya. Itulah keberuntungan yang sangat besar.”
Pada hari ketika orang-orang munafik laki-laki dan perempuan berkata kepada orang-orang yang beriman : “Tunggulah kami supaya kami dapat mengambil sebagian dari cahaya kamu.” Dikatakan (kepada mereka) : “Kembalilah kamu ke belakang dan carilah sendiri cahaya (untukmu).” Lalu diadakan di antara mereka dinding yang mempunyai pintu di sebelah dalamnya ada rahmat dan di sebelah luarnya ada siksa. Orang-orang munafik itu memanggil mereka (orang-orang mukmin) sambil berkata : “Bukankah kami dahulu bersama-sama dengan kamu?” Mereka menjawab : “Benar tetapi kamu telah mencelakakan diri kamu sendiri dan menunggu (kehancuran kami) dan kamu ragu-ragu serta ditipu oleh angan-angan kosong sehingga datanglah ketetapan Allah dan kamu telah ditipu terhadap Allah oleh (syaitan) yang amat dusta.” (Al-Hadid : 12-14)
Penentang Islam Kekal Dalam Neraka Selamanya
Firman Allah ;
أَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ يُحَادِدِ اللهَ وَرَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدًا فِيهَا ذَلِكَ الْخِزْيُ الْعَظِيمُ
Artinya : “Tidakkah mereka (orang-orang munafik) mengetahui bahwasanya barang siapa menentang Allah dan Rasul-Nya maka baginya adalah neraka jahanam. Dia kekal di dalamnya dan itu adalah kehinaan yang besar.” (At-Taubah : 63)
Dan firman Allah :
وَعَدَ اللهُ الْمُنَافِقِينَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْكُفَّارَ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا
Artinya : “Allah mengancam orang-orang munafik yang laki-laki dan perempuan serta orang-orang kafir dengan neraka jahanam. Mereka kekal di dalamnya.” (At-Taubah : 68)
Orang Munafik Berada di Neraka Paling Bawah
Firman Allah :
إِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِيرًا
Artinya : “Sesungguhnya orang-orang munafik itu (ditempatkan) pada tingkatan yang paling bawah dari neraka. Dan kamu sekali-kali tidak akan mendapat seorang penolong pun bagi mereka.” (An-Nisa : 145)
Sumber: Ustaz Azhar Idrus
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Kesan Sujud Pada Wajah Orang Beriman, Bukan Dilihat Pada Tanda Di Dahi
Bila melihat seseorang dengan tanda hitam pada dahi ada kalangan kita menganggap individu tersebut rajin beribadah, selalu bersujud. Anggapan itu boleh jadi betul atau sebaliknya.
Namun perlu diketahui dalam al Quran memang ada menggambarkan salah satu sifat orang beriman adalah terdapat kesan sujud pada wajah mereka.
Walau bagaimanapun kesan sujud ini bukanlah bermaksud tanda fizikal yang terdapat pada dahi seseorang. Tetapi ia lebih kepada rupa elok yang sedap mata melihat. Demikian perkongsian Prof. Dr Ahmad Sanusi Azmi dari Fakulti Pengajian Sunnah, Universiti Sains Islam Malaysia dalam satu hantaran di akaun media sosial milik
Jelas beliau ketika menghuraikan ayat ini, al-Imam ibn Kathir ada merekodkan pandangan beberapa sarjana silam berhubung apa yang dimaksudkan tentang kesan sujud di wajah orang yang beriman. Antaranya:
- Rupa yang elok (sejuk dan tenang mata memandang). Pandangan ini diutarakan oleh Saidina Abdullah bin Abbas. Ia turut diungkapkan oleh al-Suddi:
الصلاة تحسن وجوههم
“Solat itu memperelokkan wajah (orang beriman).”
- Bersifat khusyuk dan tawaduk. Pandangan ini dinyatakan oleh al-Imam Muhajid ibn Jabr, salah seorang tabi’i yang terkenal dalam bidang tafsir yang juga anak murid kepada Saidina Abdullah bin Abbas. Iaitu orang beriman itu zahirnya kelihatan tawaduk dan khusyuk.
- Sinar wajah pada hari kiamat. Pandangan ini direkodkan oleh al-Imam al-Tabari yang menukilkan pendapat al-Hasan yang menyatakan:
بياضا في وجوههم يوم القيامة
“Sinar puthi pada wajah orang beriman di hari akhirat kelak.”
Tambah Dr Sanusi lagi Al-Imam Ibn Kathir turut menitipkan pesanan buat kita agar sentiasa menjaga amalan peribadi kita (solat malam, zikir dan selawat) kerana amalan peribadi yang dilakukan secara rahsia, memberikan kesan kepada zahir.
Kata Saidina Umar:
من أصلح سريرته أصلح الله علانيته
“Barangsiapa yang memperelokkan amalan soleh mereka secara rahsia, maka Allah akan memperelok urusan zahir (urusan dunia dan penampilan) mereka. (Tafsir Ibn Kathir)
Sumber: Dr. Ahmad Sanusi Azmi
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI