‘Ibu, ayah nasihat tunai tanggungjawab.’ Pelajar tingkatan 2 bayar zakat perniagaan RM 10K. Kecil-kecil dah kaya, murah betul rezekinya.
Alhamdullah, dia tidak lupa menunaikan tanggungjawab apabila gadis ini mengambil inisiatif membayar zakat biarpun masih muda dan bersekolah.
Artikel Berkaitan:
Perniagaan Rugi, Perlukah Bayar Zakat Juga? Kena Tahu Supaya Bisnes Berkat
Ibu, Ayah Nasihat
Seorang pelajar berusia 14 tahun tampil membayar zakat perniagaan berjumlah RM10,000 kepada Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) minggu lalu.
Bayaran zakat perniagaan bagi tahun 2022 itu dibuat oleh Putri Mumtaz Sunnafis Luthfiya Mohd Mustamaman pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kubang Bemban, Pasir Mas kepada Ketua Pegawai Zakat MAIK, Ameer Azeezy Tuan Abdullah.
Tunai Tanggungjawab
Menurut, Putri Mumtaz Sunnafis Luthfiya yang merupakan pengasas produk pemakanan Bebycurf, dia terkejut mampu mencapai jualan sebanyak RM400,000 sejak berada di pasaran pada September tahun lalu.
“Sepanjang empat bulan, produk saya sudah mencecah jualan sebanyak itu (RM400,000),” katanya ketika dihubungi Sinar Harian di sini pada Ahad.
Pelajar Tingkatan 2
Di samping itu, jelas Putri Mumtaz Sunnafis Luthfiya, melihat kepada nilai jualan, ibunya, Bibi Hasnalinda Zainal Abidin dan ayahnya, Mustaman Che Yusof memberi nasihat supaya menunaikan tanggungjawab dengan mengeluarkan zakat.
Ujarnya, tanpa berlengah dia terus berbuat demikian dengan melaksanakan salah satu Rukun Islam iaitu berzakat dengan MAIK.
“Alhamdulillah, saya lega dapat berbuat demikian dan berharap sumbangan itu dapat membantu golongan yang memerlukan,” katanya.
Bayar Zakat Perniagaan RM 10K
Putri Mumtaz Sunnafis Luthfiya memberitahu, dia tidak menyangka perniagaan yang bermula di TikTok itu mendapat sambutan hangat daripada pelanggan.
Dia berterima kasih kepada pelanggan yang memberikan sokongan penuh kepada produk keluarannya itu.
Sementara itu, Bibi Hasnalinda berkata, dia terharu dengan usaha yang ditunjukkan oleh anaknya itu untuk berzakat.
Dalam masa yang sama, dia berharap usaha tersebut dapat menjadi contoh kepada usahawan dan ahli perniagaan lain untuk sama-sama berzakat.
Baca Di Sini:
Kasihan Ibu Tua, Bantuan Zakat Lesap Dicuri Anak Dalam Diam- Amil Zakat
Kashoorga: Semoga Allah menggandakan rezeki Putri Mumtaz Sunnafis Luthfiya. Terbaik!
Sumber: Sinar Harian
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Selepas Bernikah Kita Rasa Tidak Serasi Dengan Pasangan & Dirinya Tidak Seperti Kita Harapkan! Perlukah Terus Bertahan?
Ajal maut jodoh pertemuan Allah tentukan sejak di luh mahfuz lagi. Namun adakala jodoh itu tidak serasi kerana terjadinya perceraian atas banyak sebab termasuk tidak menemui titik kesamaan dengan pasangan.
Tidak dinafikan, tiada pasangan yang sempurna. Setiap dari kita ada titik kelemahan. Begitu jugalah ketika melalui malam pernikahan, kita akan menemukan hal-hal baru dari pasangan kita. Sebelum ini kita hanya mengenalnya dari luar saja atau dari kawan-kawan dan ahli keluarganya. Bila tinggal bersama serumah, dari situlah kita akan mula belajar kebiasaan-kebiasaan dirinya yang mungkin tidak kita sukai.
Lalu bagaimana agar rumahtangga kekal harmonis meskipun ada kebiasaan dirinya yang tidak kita sukai dari pasangan?
Pertama, kenal pasti apakah yang membuat kita kesal itu berkaitan dengan prinsip yang kita pegang? Yang disebut masalah prinsip ini ialah kita tak suka kalau pasangan malas kerja, tidak setia, bergurau kasar, panas baran dan sebagainya. Jika hal seperti itu, ternyata kita akan kecewa.
Tapi jika hal di atas berkaitan dengan kebiasaan dalam keluarganya sebelum ini di mana memang hal itu menjadi kebiasaan bagi keluarganya, sikap ini masih boleh diubah dengan menasihatinya agar lebih teratur. Jangan terlalu inginkan kesempurnaan kerana kita sendiri tidak sempurna.
Kedua, kita harus tahu, pasangan kita bukan anak kita. Ya kita bertemunya saat dirinya sudah dewasa. Dan jelaslah karektor pasangan sedikit sebanyak dipengaruhi oleh didikan keluarga dan lingkungan sekelilingnya. Kalau kita ingin mengubahnya tidak boleh dalam sehari dua kerana ia tidak akan terjadi. Begitulah jugalah kota Rom tidak terbina dalam satu hari. Begitulah sikap manusia, perlu diberikan masa untuknya.
Ketiga, salah satu ujian dalam berumahtangga, kita akan menemukan pro dan kontra atau ketidaksesuaian itu. Ia tidak boleh dipelajari secara luaran atau mengikut teori saja sebaliknya semuanya mengambil proses masa yang panjang dan bertahap. Ada kalanya kiita mungkin mahu mengalah tapi kembali fikirkan ke point pertama.
Ingatlah, perhubungan yang serasi bukan mengambil masa sehari dua tapi ada masanya. Kalau kita rasa mampu bertahan, maka bertahanlah. Tapi kalau sudah tidak mampu bertahan lagi, maka redhalah melepaskan.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Bukan Sombong, Tetapi Adik Perempuan Dilarang Bersentuhan Dengan Abang Iparnya
Atas alasan supporting, batasan mahram antara adik perempuan dengan abang ipar yang baru bernikah dengan kakaknya diketepikan. Ini biasa kita saksikan di majlis perjumpaan keluarga masyarakat kita yang masih keliru dengan batasan yang dianjurkan Islam.
Situasi serupa turut terjadi semasa majlis perkahwinan, hari raya, majlis kenduri, family day dan banyak lagi.
Masih ramai yang tidak cakna dan keliru. Maka bagi mendapatkan penjelasan lanjut akan hal ini, kita baca penjelasan SS Mufti Wilayah Persekutuan tentang batasan mahram dalam keluarga.
Perhubungan di antara lelaki dan perempuan mestilah didasari dengan batas yang telah ditetapkan oleh Allah SWT. Mereka tidak boleh berhubungan secara mutlak dan mengenepikan adab-adab dan hukum-hakam yang telah jelas dinyatakan oleh Allah. Batasan ini lah yang menyebabkan muncul batasan mahram.
Artikel berkaitan: Berlakon Berpelukan: Menghalalkan Yang Haram Kerana Mencari Rezeki? Adakah Jatuh Kufur?
Artikel berkaitan: Bapa Mentua Tiri Dengan Menantu Perempuan Tiri, Adakah Mahram?
Islam sangat mementingkan batasan mahram. Dari sudut bahasa mahram membawa makna larangan.
Ibnu Manzur dalam karyanya menyebut bahawa mahram itu adalah individu-individu yang tidak boleh dinikahi. Inilah maksud mahram yang dikemukakan oleh para fuqaha.
Allah SWT telah menyebut di dalam Al-Quran individu-individu yang haram untuk dinikahi dan individu-individu yang halal dan boleh untuk dinikahi.
Firman Allah :
“Diharamkan kepada kamu berkahwin dengan (perempuan-perempuan yang berikut): ibu-ibu kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan saudara-saudara bapa kamu, dan saudara-saudara ibu kamu dan anak-anak saudara kamu yang lelaki, dan anak-anak saudara kamu yang perempuan, dan ibu-ibu kamu yang telah menyusukan kamu, dan saudara-saudara susuan kamu, dan ibu-ibu isteri kamu, dan anak-anak tiri yang dalam pemuliharaan kamu dari isteri-isteri yang kamu telah campuri;
“Tetapi kalau kamu belum campuri mereka (isteri kamu) itu (dan kamu telahpun menceraikan mereka), maka tiadalah salah kamu (berkahwin dengannya). Dan (haram juga kamu berkahwin dengan) bekas isteri anak-anak kamu sendiri yang berasal dari benih kamu. Dan diharamkan kamu menghimpunkan dua beradik sekali (untuk menjadi isteri-isteri kamu), kecuali yang telah berlaku pada masa yang lalu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
“Dan (diharamkan juga kamu berkahwin dengan) perempuan-perempuan isteri orang, kecuali hamba sahaya yang kamu miliki. (Haramnya segala yang tersebut itu) ialah suatu ketetapan hukum Allah (yang diwajibkan) atas kamu. Dan (sebaliknya) dihalalkan bagi kamu perempuan-perempuan yang lain daripada yang tersebut itu, untuk kamu mencari (isteri) dengan harta kamu secara bernikah, bukan secara berzina…” (Surah Al-Nisa : 23-24)
Di dalam ayat ini terdapat pelbagai jenis mahram. Ada yang menjadi mahram disebabkan nasab keturunan,ada yang menjadi mahram disebabkan penyusuan dan ada yang menjadi mahram disebabkan perkahwinan.
Imam Al-Qurtubi menyebut bahawa ayat ini adalah ayat yang muhkam[1] dan ini adalah ijmak yang tidak boleh disanggahi.
Berikut adalah senarai mahram bagi lelaki:
- Ibu dan ke atas. Termasuklah nenek sama ada sebelah ayah atau ibu
- Anak perempuan dan ke bawah. Termasuklah cucu perempuan
- Saudara perempuan iaitu kakak atau adik perempuan
- Ibu saudara sebelah ayah dan ibu
- Anak perempuan kepada anak saudara lelaki dan perempuan.
- Ibu tiri
- Menantu perempuan
- Bapa mertua
- Anak tiri perempuan
- Mahram disebabkan susuan termasuklah ibu susuan, adik beradik susuan dan lain-lain.
Bagi perempuan pula, mahramnya adalah seperti berikut :
- Ayah dan ke atas termasuklah datuk sama ada sebelah ayah atau ibu
- Anak lelaki dan ke bawah termasuklah cucu cicit lelaki dan seterusnya.
- Saudara lelaki iaitu abang atau adik lelaki
- Bapa saudara sebelah ayah dan ibu
- Ana lelaki kepada adik-beradik lelaki atau perempuan iaitu anak saudara
- Bapa tiri
- Menantu lelaki
- Ibu mertua
- Anak tiri lelaki
- Mahram disebabkan susuan termasuklah suami kepada ibu susuan, adik beradik lelaki sesusuan dan lain-lain.
Mahram-mahram ini disebut sebagai mahram muabbad iaitu haram untuk dinikahi selama-lamanya.
Selain daripada senarai ini maka mereka dianggap sebagai ajnabi iaitu orang asing yang bukan mahram yang halal untuk dinikahi.
Ada juga yang disebut sebagai mahram muaqqat. Implikasi daripada mahram muabbad ialah
- Tidak boleh dinikahi
- Boleh bersalaman dengannya
- Boleh bersendirian dengannya
Adapun selain daripada mahram muabbad maka ianya boleh dinikahi dan tidak boleh untuk bersentuhan mahupun bersendirian dengannya apatah lagi mendedahkan aurat.
Sebagai contoh dalam majlis perkahwinan, seorang adik tidak menjadi mahram dengan abang iparnya selepas berkahwin dengan kakaknya. Ini bermakna, apabila seorang lelaki berkahwin maka yang menjadi mahram adalah ibu mertua dan nenek isteri sahaja.
Ini berdasarkan firman Allah :
وَأُمَّهَـٰتُ نِسَآئِكُمْ
Maksudnya : “….Ibu-ibu isteri kamu…”
Adapun selain daripada itu, sama ada adik ipar atau kakak ipar tidak dikira sebagai mahram. Oleh itu, mereka tidak boleh bersalaman mahupun duduk bersendirian.
Adik ipar termasuk dalam kategori yang haram dinikahi secara muaqqat bukan muabbad. Dia hanya haram untuk dinikahi untuk sementara bukannya menjadi mahram seperti mana nasab, perkahwinan dan susuan. Ini berdasarkan firman Allah:
وَأَنْ تَجْمَعُوا بين الْأُخْتَيْنِ إلَّا ما قد سَلَفَ
Maksudnya : “Dan diharamkan kamu menghimpunkan dua beradik sekali (untuk menjadi isteri-isteri kamu)…”(Surah Al-Nisa’ : 23)
Ayat ini menyebutkan tentang larangan untuk berkahwin dengan dua beradik sekaligus. Al-Khatib Al-Syarbini menyebut jika ini dilakukan maka akan menyebabkan kekeruhan di dalam hubungan adik beradik.
Ini bermakna apabila kakaknya meninggal dunia atau diceraikan, si lelaki tadi boleh mengahwini adiknya.
Imam Al-Nawawi menyebut :
“Jika seorang lelaki menceraikan isterinya dengan talak bain maka dia boleh menikahi adik iparnya dalam iddah adapun jika cerai dengan talak raj’I maka perlu tunggu habis iddah sebelum menikahi adik iparnya.”
Ianya berbeza dengan mahram muabbad yang haram untuk dinikahi selama-lamanya. Oleh kerana itu,adik ipar tidak boleh bersalaman dengan abang iparnya apatahnya lagi bersentuhan antara satu sama lain.
Artikel berkaitan: Bolehkah Ayah Mengahwini Adik Ipar Setelah Ibu Meninggal Dunia?
Kesimpulan:
Adik perempuan tidak boleh bersentuhan dengan abang iparnya selepas berkahwin dengan kakaknya. Ini jelas satu kesalahfahaman kerana adik perempuan kepada isteri dianggap sebagai ajnabi bukannya mahram. Mereka tidak boleh bersalaman, bersentuhan, berlaga pipi apatah lagi bercium.
Nasihat kami agar masyarakat dapat memahami dan mempelajari hukum hakam serta batas-batas yang telah ditetapkan oleh Allah. Begitu juga dengan kakak dan abang iparnya.
Jangan sesekali mengenepikan hukum yang telah dinyatakan oleh Allah SWT secara jelas. Jangan biarkan jati diri sebagai seorang muslim terhakis dek kerana hanyut dengan arus kemodenan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Diberi Harapan & Cinta Palsu, Wanita Gaza Kelulusan Universiti Al Azhar Mohon Bantuan Sara Anak
Hidup bukan selalunya indah. Malah sudah begitu banyak kes-kes keruntuhan rumahtangga dilaporkan hanya kerana suami gagal menunaikan nafkah dan tanggungjawab. Walau diwar-war perkahwinan itu bahagia namun bukan semua wanita bernasib baik dalam perhubungan ini.
Lebih menyedihkan, kelana ke bumi Malaysia memberikan rasa duka kerana diberi harapan dan cinta palsu sedangkan kehidupan sebelumnya jauh lebih baik. Ibu ayah jauh di Gaza, malah hidup sebatang kara di sini yang langsung tidak menjanjikan masa depan.
Dalam satu perkongsian dari Ngo Natipah Abu, wanita ini berkongsi sedekah Jumaat dengan kisah seorang wanita berketurunan Arab yang hidup sebatang kara di bumi Malaysia selepas ditinggalkan suami dengan anak-anak yang masih kecil.
Jadi kalau kita ada lebihan duit, bolehlah membantu wanita Gaza yang diuji dengan kesulitan kewangan selain ingin memulakan hidup baru. Baca kisah dikongsikan oleh Puan Natipah Abu di fbnya.
SEDEKAH JUMAAT
HIDUP BARU
KEPERLUAN RM10K
SUMBANGAN MAYBANK NATIPAH ABU
552107617521
Kisah sedih ini dirujuk kepada kita oleh pihak berwajib kerana wanita malang ini memerlukan bantuan tetapi tidak banyak yang dapat dibantu kerana dia bukanlah rakyat Malaysia.
Nur (34 tahun ). Wanita berketurunan Arab ini bukanlah calang-calang. Dia memegang ijazah dalam Bahasa Inggeris dari Universiti Al Azhar – ( Kuliah Pendidikan Takhasus Bahasa Inggeris ).
Umum kita tahu pergolakan di Gaza, penindasan terhadap rakyat Palastin mendapat perhatian berbagai lapisan masyarakat antarabangsa termasuklah Malaysia.
Di sanalah, Nur berkhidmat di bawah panji-panji United Nation sebagai penterjemah kepada sukarelawan dan NGO yang masuk bermisi dan menyampaikan bantuan di sana.
Ketika menjadi penterjemah kepada sebuah delegasi yang datang dari Malaysia pada tahun 2010, Nur telah berkenalan dengan seorang lelaki yang 30 tahun lebih tua darinya.
Nur tidak pernah menduga sama sekali. Itu semua bakal menjadi titik bermulanya takdir perjalanan penuh liku hidupnya hari ini.
Diberi harapan namun kemudian ditinggalkan.Bermula dari perkenalan itu, mereka selalu berbalas mesej di FB dan lelaki itu yang juga seorang duda telah menjanjikan peluang pekerjaan dengan gaji yang lumayan sekiranya Nur berhijrah ke Malaysia.
2013. Dengan tiket dan semua perbelanjaan ditanggung lelaki itu, Nur pun terbang ke Malaysia dengan harapan pekerjaan baru yang dijanjikan akan memberikan pengalaman indah buatnya.
Sebaik tiba di Malaysia, Nur dibawa tinggal di rumah ibu lelaki itu dan dalam tempoh tidak sampai sebulan, Nur diajak berkahwin oleh lelaki itu atas alasan masalah visa dan imigresen.
Tidak punya pilihan lain, Nur yang ketika itu menaruh harapan yang tinggi untuk berdagang nasib di Malaysia, menerimanya dengan hati yang terbuka.
Namun sayang, bukan sahaja perkerjaan yang dijanjikan tidak menjadi kenyataan, bahagia yang diharapkan juga tidak kunjung tiba.
Sepanjang tempoh 8 tahun berkahwin, Nur sengsara menanggung derita. Hidup di bumi asing yang tiada bersaudara. Tidaklah semudah yang disangkakan.
Cukuplah kalau kita katakan .. Nur juga mangsa penderaan emosi dan keganasan rumah tangga, suami tidak menjalankan tanggung jawabnya dengan sempurna.
Dalam tempoh 8 tahun ini, sudah dua kali dia ditalakkan dan rujuk semula dan kini dia dihalau lagi. Namun Nur sama sekali tidak berhasrat untuk berpisah pun bahkan dalam tempoh dua kali rujuk sebelum ini, Nur lah yang merayu.
Nur tinggal di Malaysia atas visa suami kepada warga negara. Jadi walau apa pun terjadi, Nur harus mengekalkan statusnya sebagai seorang isteri. Walau sudah dilayan bagai kupang tembaga, Nur tetap harus bertahan.
Nur tidak pernah bermimpi pun untuk kembali dan tinggal di negara asalnya kerana anak-anaknya rakyat Malaysia dan keadaan di Gaza. Tidak lagi sesuai untuk membesarkan anak-anak.
Bila dihalau buat kali ketiga, Nur mula melangkah keluar mendapatkan bantuan pihak berwajib. Nur juga mula ke sana dan ke sini menghantar borang permohonan untuk mencari perkerjaan bagi membesarkan anak-anak yang berusia 6 tahun dan 9 bulan itu. Tetapi buat masa ini belum ada rezeki mereka lagi.
Tak mahu hati ayahnya di Gaza risau
ZAKAT KEDAH telah menyalurkan bantuan sara hidup RM 300 sebulan utk Nur. Dari pihak JKM pula, bantuan hanya boleh diproses atas nama anak Nur setelah anak sulungnya berusia 7 tahun dan boleh membuka buku akuan bank sendiri.
Sekarang Nur tinggal di sebuah rumah kampung di dalam sebuah kebun kelapa sawit yang tiada bekalan air. Nur menggunakan air telaga yang kotor utk urusan harian. Bila hujan, Nur dan anak -anak kesejukan menadah tubuh tempias hujan dan bumbung yang bocor.
Melihat keadaan rumah Nur yang kini telah pun berpisah tempat tinggal dengan suami terasa hati bagai dihempas ke batu.
Mimpi indahnya jatuh berserakan di kaki waktu. Nur sendiri lupa bahawa dia sudah 8 tahun dia berada di Malaysia. Di mana bumi dipijak di situlah langit dijunjung. Nur lancar bertutur dan mahir membaca dalam bahasa Melayu dengan baik.
Sebagai wanita Arab, Nur sangat menjaga kehormatannya. Nur berulang kali meminta identinya dirahsiakan. Selain aib diri dan aib keluarga suami , Nur bimbang sekali ayahnya di Gaza tahu tentang keadaannya.
Tidak sampai hati sungguh dia membiarkan ayah yang dulunya seorang guru dan telah tua itu, bermandikan air mata seandainya dia tahu tentang nasib anak bongsunya di perantaun. Yang semua kelurganya tahu Nur bahagia di sini.
Jumaat yang barakah ini semoga sumbangan yang kita kumpul hari ini mampu membawa sinar baru dalam hidup Nur dan dua orang anaknya.
Langkah pertama kita, membawa Nur berpindah ke rumah yang lebih selesa dan selamat. Menanggung kos sewa rumah dan membeli keperluan asas rumah.
Kita juga akan berusaha membantu Nur mendapatkan pekerjaan yang setara dengan pengalaman beliau sebagai guru kelas tusyen Bahasa Inggeris dan Bahasa Arab sebelum ini.
Semoga Ramadhan yang bakal tiba dalam masa 4 hari lagi nanti akan membawa seribu rahmat buat Hamba Allah yang tidak berdaya ini.
“Saya selalu berdoa kepada Allah Ajzawalla, Ya Allah! hantarlah orang yang baik untuk saya dan anak-anak… “
Luahnya dalam tangisan mengakhiri perbualan …
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI