Saban malam selepas selesai berbuka, masjid akan dipenuhi orang ramai yang ingin menunaikan solat tarawih. Walau ia hanya solat sunat tapi sunat yang sangat dituntut kerana pada bulan Ramadhan sahajalah umat Islam berpeluang melakukan solat ini.

Di media sosial, tular seorang warga tua yang juga seorang bilal yang dilihat menjadi penyelamat apabila menyedari micrphone imam tidak berfungsi saat solat tarawih sudah dimulakan.

Dalam video dikongsi oleh Imam Furqanfawwaz, dapat dilihat pakcik bilal ini melihat imam dan orang ramai sudah mula mengangkat takbir namun tiada suara kedengaran di ruang masjid. Menyedari mic imam tidak berfungsi, pakcik bilal ini dilihat mendekati imam tersebut, menyeluk seketika jubah imam dan membetulkan mic tersebut. Dan selepas itu jelas suara Imam sedang membaca surah Al-Fatihah.

Hal ini dikongsinya bagi menjawap satu soalan pengikutnya yang bertanya apa pengalamannya ngerinya sepanjang menjadi imam.

IKLAN

Kongsi FurqanFawwaz, pengalaman ngeri apabila mic tak berfungsi.

Katanya, pengalaman ngeri tu berlaku tahun ni rasanya. Imam je yang faham perasaan mic tak bunyi. Dalam hati macam-macam dah fikir “macam mana jemaah belakang nak dengar suara aku? Pakai suara hati? ” Memang taklah kann. Haha nasib baik bilal selamatkan.

IKLAN

“Sebelum-sebelum ni imam dimasjid lain pernah blackout itu lebih menakutkan. Apapun selamat berteraweh ya semua, target tahun ni taknak miss lansung teraweh, “ kongsinya.

IKLAN

Terima kasih pakcik kerana menjadi penyelamat imam malam tu. Apa pun suara imam ini mendapat pujian ramai kerana kemerduannya.

https://www.instagram.com/p/CNrixdAlYic/?utm_source=ig_web_copy_link