Cinta tak kenal siapa dan hadirnya juga tanpa dipaksa. Malah kisah cinta setiap daripada kita ini berbeza-beza. Jika memang sudah dia ditakdirkan jadi pasangan kita, tidak timbul siapa ‘mengorat’ siapa.
Seperti perkongsian lelaki ini yang juga seorang atlet tennis paralimpik negara, Firdaus Ibrahim yang telah muat naik kisah cintanya yang cukup manis dan sweet.
Dia dilihat sangat ‘jual mahal’ apabila isterinya yang terlebih dahulu mengajaknya berkenalan.
Walaupun cara ini boleh dikatakan perigi cari timba, namun mereka akhirnya telah disatukan dan paling penting isterinya boleh menerima keadaan dirinya dengan hati terbuka.
Pasangan sama cantik sama padan ini telah selamat dinikahkan pertengahan Ogos lalu di sebuah lokasi di Terengganu.
Baru berkongsi kisah cintanya di laman sosial twitter hingga mendapat perhatian warga net kerana mendapat lebih 14 ribu retweet serta 20 ribu butang like.
Warga net yang mengikuti kisah cinta ini dilihat memuji pasangan ini yang mana tindakan isterinya memulakan langkah terlebih dahulu sebagai satu langkah bijak untuk menjalinkan hubungan lebih baik.
@zkhzha Ya Allahhhh …Tu laaa jodoh kan …Aku selalu je jujur dengan orang yang aku suka tapi selalu di reject mentah mentah ..
Menurut Firdaus juga dalam satu tweetnya, dia mengucapkan syukur alhamdulillah kerana telah berkahwin. Tambahnya lagi ia cuma halangan dan bukan juga kegagalan.
Firdaus juga turut berkongsi caranya bercinta. Tidak ada bunga bahasa yang melankolik, sebaliknya simple mesej ketika kedua-dua berhubung. Unik tetapi amat membahagiakan sebelum datangnya hari bahagia pasangan ini.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Mualaf Sanggup Jual Rumah Untuk Tunaikan Haji. ‘Hanya Itu Pilihan Yang Saya Ada Untuk Jadi Tetamu Allah.’
Mualaf sanggup jual rumah untuk tunaikan haji. ‘Hanya itu pilihan yang saya ada untuk jadi tetamu Allah.’ Benarlah biarpun sulit pada awalnya, pasti Allah permudahkan.
Duit yang banyak tidak menjamin seseorang itu mampu menjadi tetamu Allah. Jika Allah tidak izinkan, pasti kita tidak mampu melawan kuasa Allah.
Artikel Berkaitan:
Mualaf Sanggup Jual Rumah
Sebaiknya jika ingin menjejakkan kaki ke Tanah Suci, tanam dalam hati-hati dan jangan putus berdoa pada-Nya akan dimakbulkan doa untuk menjadi salah seorang duyufurrahman bila tiba masanya nanti.
Begitu juga dengan pengalaman Tuan Haji Mohd Sufian bin Abdullah apabila dirinya buntu mencari untuk mencukupkan duit tabungannya untuk menjadi tetamu Allah enam tahun lalu.
Bagi Tuan Haji Mohd Sufian, pengalaman pertama mengerjakan haji memang terperanjat. Maklumlah dia merupakan saudara baru, mualaf yang baru saja memeluk agama Islam.
Untuk Tunaikan Haji
‘Sudah tentu rasa bimbang bila pertama kali hendak mengerjakan haji. Sebelum itu, saya pernah pergi umrah tapi haji dan umrah ini berbeza. Bila dapat surat panggilan haji, saya dan isteri duduk berbincang.
‘Saya tunaikan haji pertama pada tahun 2016, dan masalah yang kami hadapi adalah duit kami di Tabung Haji hanya ada RM 1600 seorang iaitu jumlah minimum untuk pendaftaran haji saja. Memang jujur, duit lebih memang tidak ada ketika itu.
‘Tapi kalau nak pergi pada masa itu, saya dan isteri kena bayar dalam RM 10,000 seorang. Saya fikir macam mana hendak pergi haji kalau duit tak cukup. Tak tergamak pula hendak pinjam duit dengan orang,’ terang Haji Mohd Sufian panjang lebar.
Hanya Itu Pilihan
Selepas melalui beberapa proses perbincangan dengan isteri, dirinya mengambil keputusan untuk menjual rumah yang satu-satunya milik mereka.
Itu adalah keputusan terakhir yang mereka ambil. Memang timbul juga rasa risau terutamanya isterinya. Maklumlah satu-satunya rumah atau harta yang ada, bila dijual rumah tersebut nanti, hendak tinggal di mana pula.
‘Saya pujuk dan beritahu pada dia, jangan risau. Insyallah Allah akan bantu dan urusan haji kita akan dipermudahkan. Jadi saya jual rumah dan duit itu saya gunakan untuk tunaikan haji pada tahun 2016.
‘Syukur ketika hendak jual rumah, cepat pula ada pembeli yang berminat. Memang Allah mudahkan semuanya,’ ungkapnya syukur apabila impiannya tetamu Allah bakal menjadi kenyataan.
Yang Saya Ada
Selepas menjual rumah, Tuan Haji Sufian dan keluarga tinggal di rumah sewa. Walaupun terpaksa melepaskan rumah dan hingga terpaksa menyewa rumah lain, perkara itu langsung tidak membuatkan mualaf ini berasa menyesal memeluk Islam.
Tidak dinafikan, walaupun di peringkat awal emak dah adik beradiknya menentang dia memeluk Islam. Tapi, dia tidak pernah menyerah malah ikrarnya makin kuat untuk memeluk Islam hingga ke nafas terakhirnya.
Untuk Jadi Tetamu Allah
Kongsi Tuan Haji, biarpun keluarganya menentang dahulu, kini dua daripada adik-beradik telah memeluk. Perkara yang paling teruja bila dia sendiri dapat mengislamkan dua adiknya itu.
‘Biarpun mak saya beum terbuka hati untuk mendalami Islam, tapi saya tidak pernah tinggalkan tanggungjawab saya sebagai anak. Hingga ke saat ini, saya tidak putus berdoa agar mak dikurniakan hidayah suatu hari nanti,’ tambahnya.
Ikuti perkongsian Tuan Haji Mohd Sufian bin Abdullah dalam Tetamu Haramain Episod 3 tentang pengalaman haji pertamanya dari perspektif seorang mualaf:
Kashoorga: Hebat sungguh pengorbanan Tuan Haji Sufian dan isterinya untuk bergelar tetamu Allah.
Sumber: Tetamu Haramain Episod 3
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Dah Rujuk Pejabat Agama, Tak Jalan.’ Isteri Garang Lepas Hamil Anak Kedua, Suami Trauma Sampai Nak Mohon Cerai
‘Dah rujuk Pejabat Agama, tak jalan.’ Isteri garang lepas hamil anak kedua, suami trauma sampai nak mohon cerai kerana sikap garang isteri telah ditegur berkali-kali.
Malah sikap garang isteri ini membuatkan sang suami trauma untuk balik ke rumah. Aduhai suami pun, sepatutnya dia memahami mengapa isterinya berubah sikap. Sudah tentu perubahan sikap isteri berpunca daripada suami juga.
Tindakan mohon cerai bukanlah satu langkah yang bijak, apatah lagi pasangan ini masih muda dan anak-anak juga masih kecil. Ikuti perkongsian Puan Farizal Radzali ini dan hadam baik-baik mengapa wanita berubah watak selepas berkahwin dan memiliki anak.
Artikel Berkaitan
Dah Rujuk Pejabat Agama
Hari ini kami dapat kes cerai, permohonan daripada pihak suami. Tak tahulah hendak gelak atau nak kasihan dengan suami ini. Tapi rasa macam hendak berfikir pun ada, sebab hendak tahu sangat, apa yang ada di dalam benak hati dia sebenarnya.
Kedua-duanya dalam usia awal 30-an. Ada dua orang anak. Anak pertama berusia 3 tahun, anak kedua berusia 3 bulan.
Si suami hendak bercerai sebab isterinya garang, sudah tak sama macam masa dia kenal sebelum dan masa mula-mula berkahwin.
Katanya dia memilih isterinya sebab isterinya seorang yang lemah-lembut, tak banyak cakap dan suaranya rendah.
Tak Jalan
Sejak mengandung anak kedua, isterinya selalu marah-marah. Dan sejak anak kedua itu lahir, isteri masih tak berubah. Selalu marah-marah, jerit dekat anak pertama.
Sampai ada masa dia pun terkejut dengan jeritan isterinya. Untuk makluman, lelaki ini seorang yang bersuara perlahan dan lemah lembut.
Dia sudah pesan banyak kali, sudah tegur banyak kali, isterinya tak berubah. Kalau berubah pun sekejap saja. Nanti bila anak bat hal, dia tinggikan suara lagi.
Isteri Garang
Isterinya adalah suri rumah. Katanya dia lebih tenang bila keluar bekerja. Bila nak balik rumah, hatinya mula rasa takut.
Ya, ayatnya, dia takut dengan isterinya. Ketakutan itu yang membawa kepada pemikirannya untuk bercerai.
Kami sudah minta dia hadiri kaunseling di mahkamah, tapi katanya dia dah pergi. Dia macam sudah ada trauma dengan isterinya.
Saya tanya, takkan hanya sebab itu nak bercerai. Katanya sebab itu saja. Hmmmmm….
Lepas Hamil Anak Kedua
Saya hendak beritahu kepada para lelaki yang ingin berkahwin di luar sana.
Perempuan ini ada jenis yang masa sebelum kahwin, lemah lembut, gemalai, pemalu, suara volume 2/10 saja, tak pernah lebih.
Tapi lepas dia ada anak, dan anak mula lasak, automatik dia akan lebih agresif. Dia berubah mengikut keadaan.
Lihatlah mana-mana wanita yang bergelar ibu kepada sekurang-kurangnya 2 orang anak, dulu masa sebelum berkahwin, dia mesti seorang yang lemah lembut dan mempunyai ciri-ciri wanita solehah. Tapi lepas ada anak, blok sebelah boleh dengar suara dia.
Suami Trauma Sampai Nak Mohon Cerai
Jangan pelik, ini terjadi kepada semua para ibu. Kerana dia perlu menjaga keluarganya. Dan dia ada keletihannya yang tak sama seperti masa sebelum dia berkahwin.
Pernah dengar askar komando berbisik dengan orang yang diajarnya? Kalau ada, semua askar lembiklah jawabnya.
Pernah dengar cikgu bersuara volume 2? Kalau ada, mengantuklah muridnya.
Dia berubah mengikut keperluan. Ini secara semulajadi. Jangan pelik.
~Farizal Radzali~
Baca Di Sini
“Selepas Perceraian Kami Berpura Bahagia, Tapi Naluri Anak Dapat Hidu Semuanya”-Ibu Tunggal
Kashoorga : Semoga pasangan menemui jalan penyelesaian terbaik untuk keluarga kecil mereka. Berbincanglah dengan baik agar tiada pihak yang terluka.
Sumber : Puan Farizal Radzali
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Dosa Bulanan Wanita, Sengaja Tangguh Mandi Wajib!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Basuh Anggota Wuduk Lebih Tiga Kali, Apakah Sah Wuduknya?
Semua tahu bahawa membasuh anggota wuduk adalah wajib sebelum bersolat. Kita sedia maklum, anggota wuduk dibasuh sebanyak tiga kali. Namun, ada juga sama ada terlupa, disengajakan atau was-was semasa ambil wuduk sehingga terlajak lebih daripada tiga kali membasuh anggota badan.
Kita ikuti penjelasan pejabat Mufti Wilayah Persekutuan tentang hal ini. Dalam mendirikan solat, ada sebab mengapa Allah telah aturkan tertibnya atau dalam bahasa popular sekarang SOP nya.
Artikel berkaitan: Subhanallah, Wuduk Jadikan Wajah Kita Bercahaya & Pintu-Pintu Syurga Terbuka
Artikel berkaitan: Sah Atau Tak Ambil Wuduk Tapi Pakai Maskara, Dengarkan Penjelasan Ustaz
Soalan:
Assalamualaikum w.b.t
Saya selalu melihat ada orang berwuduk dan membasuh anggota wuduk berkali-kali. Mencuci wajah dan tangan berkali-kali, berkemungkinan empat atau lima kali. Apakah hukumnya serta adakah ia dibenarkan? Harap Datuk Mufti dapat beri pencerahan.
Jawapan :
Firman Allah SWT :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ
Maksudnya : “Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan sembahyang (padahal kamu berhadas kecil), maka (berwuduklah) iaitu basuhlah muka kamu, dan kedua belah tangan kamu meliputi siku, dan sapulah sebahagian dari kepala kamu, dan basuhlah kedua belah kaki kamu meliputi buku lali.”
(Surah al-Maidah : 6)
Habib Hasan bin Ahmad al-Kaff menyebutkan rukun wuduk ada enam. Empat daripadanya adalah berdasarkan ayat al-Quran iaitu membasuh muka, membasuh kedua tangan, menyapu sebahagian kepala dan membasuh kedua kaki. Manakala dua yang berbaki adalah berdasarkan sunnah iaitu niat dan tertib. Anggota-anggota wuduk yang wajib untuk dibasuh
Oleh itu, secara ringkasnya kita dapat ketahui bahawa anggota wuduk yang wajib dibasuh ialah :
- Seluruh muka beserta niat.
- Membasuh tangan hingga ke siku.
- Membasuh sebahagian daripada kepala sekurang-sekurangnya membasahkan tiga helai rambut
- Membasuh kaki sehingga ke buku lali.
- Hendaklah membasuh anggota-anggota tadi mengikut tertib.
Selain daripada anggota-anggota wajib tersebut maka hukumnya adalah sunat yang sangat dituntut (sunat muakkad). Ini seperti membaca Basmalah ketika mula mengambil wuduk, membasuh tangan sebelum memasukkannya ke dalam bekas air, berkumur, memasukkan air ke dalam hidung, membasuh seluruh kepala, membasuh kedua-dua telinga, memulakan setiap anggota dengan anggota sebelah kanan, melaksanakannya secara berturut-turut, menggosok, membasuh setiap anggota dengan tiga kali basuhan dan lain-lain.
Sunat membasuh setiap anggota wuduk dengan tiga kali basuhan
Syeikh Daud al-Fatani menyatakan bahawa dikira tiga kali bagi air yang mengalir dengan melalui tiga kali olak (pengaliran) air ke atas anggota berkenaan, dan bagi air yang tenang dengan digerak-gerakkan anggota sebanyak tiga kali.
Membasuh anggota wuduk melebihi tiga kali basuhan
Walau bagaimanapun, di dalam riwayat Abdullah bin Amr ada menceritakan bahawa :
جاءَ أعرابيٌّ إلى النَّبيِّ -ﷺ- يسألُهُ عنِ الوُضوءِ؟ فأراهُ الوُضوءَ ثلاثًا، ثمَّ قالَ : هكَذا الوُضوءُ فمَن زادَ على هذا فقَد أساءَ وتعدّى، وظلمَ
Maksudnya : “Seorang Arab Badwi telah datang bertemu Nabi SAW, bertanyakan mengenai (cara) wuduk? Baginda telah mengajarkannya supaya berwuduk dengan tiga kali basuhan (bagi setiap anggota). Kemudian, baginda bersabda : Beginilah cara berwuduk (yang benar), sesiapa yang menambah daripada ini (melebihi 3 kali basuhan), maka dia telah melakukan keburukan, melampaui batas dan berlaku zalim.” Riwayat al-Nasaie (140)
Para ulama telah menyatakan bahawa membasuh anggota wuduk melebihi tiga kali adalah makruh hukumnya. Dalam hal ini, Imam al-Nawawi ada menyebutkan :
وَقَدْ أَجْمَعَ الْعُلَمَاءُ عَلَى كَرَاهَةِ الزِّيَادَةِ عَلَى الثَّلَاثِ وَالْمُرَادُ بِالثَّلَاثِ الْمُسْتَوْعِبَةِ لِلْعُضْوِ وَأَمَّا إِذَا لَمْ تَسْتَوْعِبِ الْعُضْوَ إِلَّا بِغَرْفَتَيْنِ فَهِيَ غَسْلَةٌ وَاحِدَةٌ
Maksudnya : “Para ulama telah bersepakat (Ijma’) bahawa hukumnya adalah makruh (membasuh anggota wuduk) melebihi tiga kali. Dan yang dimaksudkan dengan tiga kali basuhan tersebut ialah aliran air yang mengenai seluruh anggota. Adapun, jika tidak dapat mengalirkan air (membasuh) ke seluruh anggota melainkan dengan dua kali siraman. Maka, dua kali siraman itu, baru dikira satu kali basuhan.”
Imam Syafie juga ada menyebutkan mengenai perkara ini di dalam kitabnya :
وَلَا أُحِبُّ لِلْمُتَوَضِّئِ أَنْ يَزِيدَ عَلَى ثَلَاثٍ وَإِنْ زَادَ لَمْ أَكْرَهْهُ
Maksudnya : “Dan aku tidak suka bagi seseorang yang berwuduk untuk menambah (dalam basuhannya) melebihi tiga kali. Akan tetapi, sekiranya dia menambah (melebihi), aku tidak memakruhkannya.”
Imam al-Nawawi menerangkan bahawa maksud perkataan Imam Syafie ‘tidak memakruhkannya’ di atas ialah ‘tidak mengharamkannya’. Begitu juga, dengan kenyataan Imam Syafie yang lain menyebutkan bahawa beliau tidak suka jika seseorang melebihi 3 kali basuhan (ketika berwuduk), akan tetapi sekiranya dia buat, perkara tersebut tidak memudaratkannya iaitu tidak berdosa. Ini menunjukkan bahawa perbuatan melebihi tiga kali basuhan bagi setiap anggota ketika berwuduk adalah makruh.
Sekalipun membasuh anggota wuduk melebihi tiga kali makruh hukumnya, perbuatan tersebut tidak membatalkan wuduknya selagi mana air diratakan ke seluruh anggota wuduk dengan sempurna. Wuduknya tetap sah.
Hal ini adalah sebagaimana yang disebutkan oleh Imam al-Nawawi :
إذَا زَادَ عَلَى الثَّلَاثِ فَقَدْ ارْتَكَبَ الْمَكْرُوهَ وَلَا يَبْطُلُ وُضُوءُهُ هَذَا مَذْهَبُنَا وَمَذْهَبُ الْعُلَمَاءِ كَافَّةً وَحَكَى الدَّارِمِيُّ فِي الِاسْتِذْكَارِ عَنْ قَوْمٍ أَنَّهُ يَبْطُلُ كَمَا لَوْ زَادَ فِي الصَّلَاةِ وَهَذَا خَطَأٌ ظَاهِرٌ
“Sekiranya seseorang menambah (basuhan) lebih daripada 3 kali, maka dia telah melakukan perbuatan yang makruh. Namun, (perbuatan itu) tidaklah membatalkan wuduknya. Ini adalah merupakan mazhab kami (Syafie) dan mazhab kebanyakan ulama. Al-Darimi telah menukilkan daripada segolongan ulama di dalam kitabnya al-Istizkar, bahawa wuduk terbatal, sebagaimana (hukum) sekiranya seseorang menambah-nambah (rukun) di dalam solatnya. Pendapat ini telah jelas kesilapannya.”
Kesimpulannya
Berdasarkan kepada perbahasan dan perbincangan di atas, kami menyimpulkan bahawa membasuh anggota wuduk secara melebihi tiga kali basuhan adalah makruh. Akan tetapi, wuduknya tetap sah dan tidak membatalkan wuduknya selagimana air diratakan ke seluruh anggota wuduk dengan sempurna.
Walau bagaimanapun, basuhan tersebut hanya dikira setelah dia sempurna mengalirkan air (membasuh) ke seluruh anggota wuduk berkenaan. Adapun, jika tidak dapat mengalirkan air ke seluruh anggota melainkan dengan dua kali siraman contohnya. Maka, dua kali siraman itu, baru dikira satu kali basuhan. Imam al-Ramli ada menyebutkan bahawa syarat sebelum membasuh untuk kali kedua dan ketiga adalah perlu menyempurnakan basuhan wajib (yang pertama).
Marilah sama-sama kita renungi kata-kata Syeikh Mulla Ali al-Qari yang menyatakan berlebihan dalam berwuduk seperti menambah lebih dari tiga kali basuhan, tidak ada kebaikan dalam perkara yang berlebihan tersebut.
Semoga bermanfaat.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI