Masih ingatkah lagi tentang kisah seorang wanita yang bersedekah cuma RM14. Kuasa Allah akhirnya dibalas tunai hingga RM14,290. Dalam ketidakcukupan wang, dia masih mahu memberi walaupun dia sendiri tidak cukup dan amat memerlukan. Apa yang mengejutkan, Allah ‘beri’ yang lebih banyak dan lebih baik kepada wanita ini.

Wanita ini berhajat ingin menunaikan umrah tetapi tidak cukup wang namun apa yang terjadi begitu mengejutkan. Berikut diimbas kisah wanita ini.

Ikuti perkongsian Nurull Azliza Nordin. Murah rezeki dia.

“BERANGKATKAN UMRAH BUAT ANAK INI”

“Sedekah cuma RM14…Kuasa Allah akhirnya dibalas tunai hingga RM14,290!”

Subhanallah!
Allahuakbar!

Wahai Allah, jadikanlah cerita ini asbab hidayah buat diriku dan umat ini.

“Kita tadahkan tangan dan panjatkan doa, meminta kepada pemilik segala-galaNya. Pasti tidak akan sesekali sia-sia. Bahkan, semua itu ada nilainya di sisi Allah SWT.”

Petang itu, saya ke masjid. Duduk beriktikaf sambil termenung sendirian. Memikir, merenung nasib diri. Sudah beberapa hari jatuh sakit (demam aje pun) tapi masih belum kebah. Bahang kepanasan masih terasa hingga ke pelupuk mata. Hidung berair dan tersumbat. Selesema. Sesekali, bila nak bernafas terasa seolah-olah dah tinggal nyawa-nyawa ikan. Tiap kali bersin, mulalah imaginasi tahap tinggi. Risau andainya jantung terus berhenti. Tettttttttt…..Mulalah rasa takut nak mati. Baru nak ingat Tuhan.

Saya pandang skrin telefon. Wallpaper saya agak serabut dipenuhi angka-angka. Sengaja saya jadikan poster Umrah Ramadhan sebagai wallpaper supaya setiap kali ‘log in’ telefon, dapat mengingatkan diri saya bahawasanya tarikh berangkat umrah dah semakin hampir. Mata saya tertumpu pada bahagian kanan di sudut bawah sekali.

Harga pakej 41hari Ramadhan Syawal: RM14,290.00
Tarikh berlepas: 03 Mei 2019.

IMBAS KEMBALI

Segala-galanya bermula apabila saya secara tidak sengaja ‘terhadir’ ke kursus ejen umrah Syarikat Harmony Excellence Holidays Sdn Bhd. Niat asalnya cuma nak teman seorang sahabat FB. Itupun tak pernah bersua muka. Tunggu punya tunggu, sahabat saya ini terpaksa datang lewat atas alasan tertentu. Nak tak nak, terpaksa juga saya masuk belajar. Sesi awal kursus, saya kerapkali dijadikan ‘bahan eksperimen’ ustaz. Dahlah saya terpaksa duduk meja hadapan sekali, diri pula langsung tak bersedia apa-apa. Mekah dan Madinah pun belum pernah sampai. Tup tup, asyik kena jawab soalan.

Cerita tentang jarak hotel, nombor pintu sekian sekian, King Abdul Aziz…King apa lagi, saya pun tak tahu. Terkebil-kebil mata pura-pura faham. Teringat saya saat Ustaz Naemi bertanyakan tentang nama masjid yang berkubah hijau di Madinah..suka hati saya jawab Masjid Quba’. Main tembak aje. Nak jawab masjid Assobirin AU5 kang…nampak tak ‘international’ pula. Malu Ya Rabbi. Hakikatnya, memang Assobirin aje yang saya tahu. Memang kubah hijau pun! (Jawapannya: Masjid Nabawi)

TAKDIR ATAU ALLAH?

Sepanjang kursus, biarpun saya sering dijadikan ‘bahan’, namun hati saya begitu tersentuh dan terkesan dengan kata-kata Ustaz Naemi, salah seorang Mutawwif Harmony.

Teringat lagi dialog di antara kami berdua.

Ustaz: Macammana awak boleh datang sini?

Me: Takdir bawa saya ke sini.

Ustaz: Siapa yang cipta takdir?

Me: Allah.

Ustaz: Siapa yang gerakkan takdir?

Me: Allah.

Ustaz: Jadi, awak ada disini sebab takdir ke sebab Allah?

Me: Sebab Allah.

Ustaz: Allah tak pilih semua orang. Allah cuma pilih dan jemput orang yang istimewa aje. Dan bila Allah dah jemput, jalan ceritanya pandai-pandailah Allah nak reka. Logik Allah tak setanding logik manusia.

Lebih kurang begitu bunyinya.

Fuhhh….
Hati terus berbunga-bunga. Terasa diri begitu istimewa. Pasti Allah yang ‘jemput’ saya datang hari ni. Terus saya tanamkan azam untuk jadi tetamu Allah dan nak berdakwah agar ramai lagi mereka di luar sana yang berkemampuan agar bersegera pergi menunaikan Umrah/Haji. Jangan tangguh-tangguh lagi. Rugi.

MULA BERDAKWAH…

Sejak peristiwa itu, saya mula menulis di fb berkaitan umrah. Dakwah dan dakwah. Sehinggalah pada suatu hari, saya menulis berkaitan 6 Tips Dipilih Menjadi Tetamu Teristimewa Allah (Olahan semula daripada tips Uncle Hashim). Ramai juga yang ‘share’. Saat itu, terdetik rasa bersalah di hati. Saya dakwahkan orang sedangkan saya sendiri pun tak amalkan tips tersebut. Dalam 6 tips tersebut, ada satu tips yang saya belum buat iaitu beranikan diri untuk bayar deposit (sebagai komitmen untuk pergi umrah). Bila saya kerap menulis berkaitan umrah, ada suatu saat..saya terkesan dengan dakwah sendiri. Waktu itu, saya mula menangis. Menangis sepenuh hati. Sebelum ini, ada azam nak pergi umrah tapi taklah sekuat azam sekarang ini. Rasa diri jahil, hina, berdosa dan segala macam. Kata orang, nak berubah jadi baik kena istiqamah 40hari dekati Allah. Saya bertekad untuk umrah 41hari ramadhan syawal dengan harga pakej RM14,290. Errrr…korang rasa, saya mampu ke nak bayar??? Lols ?

DEPOSIT ATAU SEDEKAH?

Nak dijadikan cerita, bulan tersebut saya dah pasang niat untuk bersedekah RM1K untuk umrah fakir miskin. Pada masa yang sama, timbul niat nak bayar deposit umrah. (Sepatutnya deposit perlu cukupkan RM1K). Sekali lagi, serba salah saya dibuatnya. Nak bersedekah atau nak bayar deposit umrah?
Mujur ada sahabat-sahabat baik yang sering mendengar dan sudi memberi pandangan di saat saya keliru dalam membuat keputusan Nur FatihahAwang Amalina Huraiyah Siti Nurhanim Musminah Binti Mustain Nur Aisyah Amira Nordin.
Soalan mereka mudah. Yang mana datang dulu? Niat bersedekah atau niat umrah? Akhirnya, saya berkeputusan untuk sedekahkan RM1K buat fakir miskin. Manakala, untuk deposit umrah saya cuma mampu bayar RM429 sebagai deposit permulaan. Ambil pakej RM14,290 sedangkan bayar deposit cuma RM429. Korang rasa, tak ke segan? Muka ni dah macam siput sedut nak sembunyi dalam cengkerang. Disedut-sedut pun taknak keluar. Umpama ditabur-tabur garam, biarlah mati dalam cengkerang. Malu nak tunjuk muka lagi. Sehinggakan sahabat yang menemani saya berkata, “lepasni aku taknak teman hang lagi. Malu oiii malu. Mana nak letak muka ni. Beriya ambil pakej paling mahal. Acah-acah orang berduit. Padahal..wassalam..” ?

Januari…

Februari…

Mac…

Saya pulang ke kampung. Bercuti. Dalam masa yang sama, saya ke UTC untuk renew passport antarabangsa. Disebabkan passport asal tertinggal di KL, terpaksalah saya declare passport hilang semata-mata nak minta mak abah ‘selawatkan’ passport saya.

“Mak, abah.. tolong pegang passport ni dan selawatkan sikit. Biar boleh ‘terbang’ Ramadhan nanti. Nak pergi umrah 41hari ni!”
Pinta saya.

Biarpun wajah mereka separuh redha, nak tak nak mereka turuti juga. Dah tahu dah perangai anak mereka yang seorang ni, selagi tak layan, selagi itulah dipaksa-paksa. Huhu.

OK OK..SAMBUNG SEMULA CERITA IKTIKAF DI MASJID TADI..

Siang-siang begini, saya berani beriktikaf seorang diri. Lain pula di malam hari, dengar cicak bunyi cot cot cot pun saya terus cabut lari. Penakut Ya Rabbi. Heh!

Agak lama berdoa..bermuhasabah diri… Saya tinggalkan masjid dengan satu harapan.

“Ya Allah, hamba nak tinggalkan sekejap dunia ini selama 41 hari. Betul ni, tak tipu. Please..please..”

SEDAPNYA AIR KELAPA…

Selesai beriktikaf, saya menuju ke sebuah gerai di tepi jalan. Di sebelah saya kelihatan seorang lelaki berjanggut, berkopiah dan berjubah kelabu. Saya pandang pakcik tersebut. Banyaknya air kelapa yang dia beli!

Pakcik tersebut menghulurkan beberapa keping wang kertas kepada si penjual. Sambil-sambil tu, dia menyeluk semula poketnya. Seluk kanan, seluk kiri. Seluk lagi. Meraba-raba. Tercari-cari.

“Kejap ya, lagi RM14. Mana saya letak duit.”
Kata si pakcik tadi.

IKLAN

Gelisah. Seluk lagi kanan dan kiri.

Saya sekadar menunggu dan memerhati. Si penjual hanya tegak berdiri. Si pakcik tadi pula sibuk menyeluk poket sana sini.

Melihat situasi tersebut, saya akhirnya menyeluk poket baju. Mencapai duit yang ada. Allahu…tepat pula ada RM14! Saya hulurkan buat si penjual.

“Tak apa, pakcik. Saya bayarkan, ya.”

Pakcik tadi sekadar mengucapkan terima kasih dan mengambil bungkusan air dibawa ke kereta.

Saya seluk kembali poket baju dan seluar. Ya Allah…duit dah tak ada. Macammana nak beli air? Terus saya cancel order. Muka tersengih nak cover malu.

“Tak apa, kak. Lain kali saya beli. Duit habis pula.”

Tetiba, dipanggil pakcik tadi dari tempat parkir keretanya.

Pakcik: Awak kenal Cikgu Nor Hashim?

Me: Cikgu Hashim mana, ya?

Pakcik: Harmony.

Me: Oh, Uncle Hashim umrah tu..kenal.

Pakcik: Tolong serahkan dokumen ni pada dia.
(Sambil dihulurnya sampul)

Me: Pakcik siapa, ya?

Pakcik: Tak apa, serah aje. Dia kenal.

Belum sempat saya respon apa-apa, dihulurnya sampul ke tangan saya. Dalam keadaan yang serba salah, terpaksalah saya ambil juga.

Dan pakcik terus berlalu pergi….

EPISOD DUIT BERSEPAH…

Saya ‘Whatsapp’ Uncle Hashim dan katanya tiada sesiapa di Office. Dah satu hal pula saya terpaksa bawa pulang ‘amanah’ orang ke Jannah.

Di Jannah, pada mulanya situasi tenang dan damai. Sehinggalah seorang sahabat meluahkan..

“Macammana orang tu boleh tahu hang kenal Uncle?”

“Kalau dokumen tu penting..Macammana dia boleh serahkan dokumen sesuka hati je di tepi jalan?”

“Dia tak takut ke kalau-kalau pembawa sampul ni tak amanah?”

“Hang senang-senang terima sampul orang tak dikenali. Entah-entah dadah!”

?????

Waktu itu, semua dah mula kecoh. Dalam kekalutan, sempat lagi kami berteka-teka.

“Rasanya dalam ni ada kopiah..

IKLAN

Eh ada kain..

Eh ada flyers kot..

Eh ada buku gamaknya..

Eh..tapi bila disuluh di lampu, macam duit!”

Setelah Uncle izinkan kami bukakan sampul….

Akhirnya,
MasyaAllah!
Duit bersepah!!!

Posted by Nurull Azliza Nordin on Sunday, March 17, 2019

Berikut sambungan kisah Nurull Azliza Nordin

“UMRAH ANAK MUDA, BEGINI CARANYA!”

Masih ingat lagi kisah tular di media sosial pada 18 Mac 2019 yang lalu?

Wang kertas beserta nota misteri yang menjadi salah satu asbab saya menjejakkan kaki ke Tanah Suci.

Sedekahnya cuma RM14. Tanpa diduga, Allah Yang Maha Kaya membalasnya sehingga RM14,290 secara tunai!

Moga kisah saya ini menjadi asbab kebaikan dan hidayah buat kita semu
Alhamdulillah.

12 Jun 2019.
Saya kini kembali ke Tanah Air dengan selamat dan jayanya. Mengutip ibrah dan hikmah di setiap langkah perjalanan berpuluh ribu kilometer jauhnya!

Seakan-akan tidak percaya, saya sudahpun selesai mengerjakan umrah di Tanah Suci. Bermusafir sebulan lebih lamanya. Menyambut dan meraikan Ramadhan yang penuh berkah dan Syawal yang mulia di bumi para Anbiya’.

Subhanallah!
Sebuah pengembaraan yang benar-benar berharga!

“Ya Allah, terima kasih kerana sudi mengundang saya sebagai tetamu teristimewaMu!”

Terkenang kembali saat hari pertama menjejakkan kaki di Madinah Al-Munawwarah. Saya tercari-cari dimana letaknya masjid istimewa berkubah hijau. Kehadiran saya disambut dengan bacaan surah Ar-Rahman oleh imam Masjid Nabawi ketika solat maghrib berjemaah.

‘Maka, nikmat apa lagi yang kau dustakan?’

Sebak dan syahdu mula dirasai disegenap pelusuk hati.

Sebenarnya, jemaah Harmony tiba di Madinah lebih awal. Sebelum subuh dah selamat sampai. Tetapi, disebabkan saya masih lagi kurang arif selok-belok jalan, maka saya hanya solat di dalam bilik hotel. Nak acah-acah terlebih pandai pun, nanti tersesat tak tahu jalan pulang. Menangis pula di tengah jalan. Tak pasal-pasal kena sekeh kepala dengan mutawwif kang!

Madinah dikenali sebagai Bandar Bercahaya. Istimewanya Madinah, disinilah bersemadinya jasad seorang insan teragung. Padanya ada cinta dan rindu. Padanya ada syafaat sebagai penyelamat umat akhir zaman. Dialah Nabi kita, Muhammad SAW.

“Assalamualaika Ya Rasulullah.”

“Ya Rasul, aku umatmu datang kepadamu. Dengan cinta dan rindu.”

Saya ke sini sebagai jemaah biasa. Ya, jemaah biasa seperti korang. Nak dijadikan cerita, saya diizinkan Allah bertemu dengan seorang jemaah warga emas.

Jemaah ini, jemaah Harmony. Entah dimana silap dia berkata-kata, secara tiba-tiba kakinya sakit dan tidak mampu berjalan. Disebabkan saya punya pengalaman menyantuni warga emas, maka, secara tidak langsung, saya cuba praktikkan pengalaman itu untuk menyantuninya pula disini.

Jemaah ini namanya Mak Ity. Usianya sudah mencecah 70-an. Buat Mak Ity, anggaplah ini semua sebagai CO..BA..AN..

IKLAN

Sebagai jemaah yang masih muda berbanding jemaah lain, saya relakan diri berkhidmat sehabis baik untuknya. Tanpa sebarang bayaran apatah lagi mengharapkan balasan.

Bertitik-tolak dari sini, perlahan-lahan Allah hadirkan ilham demi ilham untuk terus berkhidmat bakti di dua Tanah Suci barakah ini.

Maka, disinilah bermulanya kembara umrah seorang anak muda.

Kawan-kawan,

Pergi umrah bukanlah bermakna kita cuma perlu berulang-alik ke Masjid Nabawi dan Masjidil Haram untuk solat semata-mata. Bukan juga hanya sekadar duduk berdoa memandang kaabah sambil menitiskan air mata. Tidak. Tidak sama sekali!

Terdetik saya di dalam hati..

“Kebiasaannya, orang yang datang ke Mekah dan Madinah, mereka akan ‘shopping’ hadiah untuk dibawa pulang ke Malaysia. Apa kata, kali ini saya yang hadiahkan sesuatu buat kedua-dua Tanah Suci sebelum kaki melangkah pergi?”

Ya!
Hadiahkan sesuatu yang berharga dan istimewa!

Nak buat sesuatu, pasti memerlukan kos dan tenaga. Dari segi tenaga, barangkali saya masih mampu. Tapi, nak harapkan ‘kos’ saya seorang, manalah saya mampu. Duit riyal pun cuma ada beberapa keping aje.

Pun begitu, saya percaya, niat yang baik pasti Allah mudahkan.

Berurusan dengan hati, Insyaallah bantuan Allah itu pasti!

Nah, saya kongsikan beberapa cara yang korang boleh lakukan sebagai tanda ‘hadiah’ buat Mekah dan Madinah sepanjang keberadaan korang disini!

Jadikan diri korang betul-betul bermanfaat di Tanah Suci!

Cara-caranya tak susah pun. Tak percaya, cuba korang baca ni:

1. Jadilah PA tak bertauliah kepada Mutawwif yang kachak!

Untuk jemaah Harmony, kami ada suatu group whatsapp khas buat para jemaah. Disinilah tempat kami berkongsi segala permasalahan atau info-info terkini. Sebagai jemaah muda, kau bantulah war-warkan info buat jemaah lain. Andai ada jemaah yang sakit, kau ringankanlah kaki untuk menziarahi jemaah di bilik. Bantulah sekadar yang mampu sebelum mutawwif datang menghulurkan bantuan lanjut.

Rindu barisan mutawwif kachak saya:
Ustaz Hussaini Jamaludin ?
Ustaz Saufi Hakim ?
Ustaz Hisham Elias ?

2. Bantu khidmat untuk jemaah warga emas.

Kejar pahala ibadah sendiri itu bagus. Tapi, lebih bagus kau kejar rahmat Allah. Andai ada jemaah yang perlu dipimpin atau dibantu untuk ke masjid, kau bawalah mereka bersama-sama biarpun akhirnya kau cuma mampu solat di perkarangan masjid. Berdua lebih baik. Apatah lagi berdua bersama membantu orang yang lemah ataupun sakit. Rahmat Allah ini luas. Sekali kau dapat rahmat Allah, kau dapat segala-galanya. Kau jangan takut!

3. Aktifkan Facebook.

Kau aktifkan Facebook. Minta anak-anak jemaah warga emas untuk add/follow FB kau. Selalulah menulis sambil berkongsi kisah kau beserta para jemaah di sana. Sekurang-kurangnya, terubat rindu hati anak-anak mereka di Malaysia.

4. Jadilah jurukamera!

Rata-rata jemaah umrah ini, mereka terdiri daripada golongan berusia. Tak pandai nak tangkap gambar. Tak pandai nak berselfie bagai. Kau jadilah jurukamera mereka. Ambil gambar banyak-banyak sebagai kenangan. Hantarlah kepada anak-anak mereka. Percayalah, mereka pasti akan menangis syukur sambil mengucapkan jutaan terima kasih!

5. Hadiahkan badal umrah buat mereka yang tersayang!

Jadilah anak yang baik, cucu yang baik, ahli keluarga yang baik, sahabat yang baik dan hamba Allah yang baik. Apa kata kau hadiahkan badal umrah buat mereka yang sakit mahupun yang telah pergi buat selama-lamanya. Barangkali, mereka terdiri daripada ahli keluarga, sahabat sekolah, jiran-jiran mahupun ahli keluarga rakan-rakan fb kau yang telahpun meninggal dunia. Boleh jadi, sepanjang hayat mereka, mereka tidak berkesempatan menunaikan haji/umrah. Hadiahkan pada mereka. Rasai betapa nikmatnya erti pengorbanan. Kau cubalah!

6. Ku kirim doa, kau baca di sana.

Kau jangan salah faham. Antara seorang hamba dengan Tuhan, tidak pernah ada perantaraan. Selalu orang ke Tanah Suci, akan ada kiriman doa. Kiriman doa ini, anggaplah sebagai doa seorang sahabat yang turut mendoakan sahabatnya di Tanah Suci penuh barakah. Awak berdoa di Malaysia, saya berdoa di hadapan Kaabah. Moga doa yang baik itu Allah makbulkan.

Bab-bab doa ni, pengasas Harmony sendiri, Tuan Haji Nor Hashim paling suka. Sampai dua salinan kertas tebal dia suruh saya habiskan baca. Huhuhu. Kau followlah dia. Dia artis scottish terkenal! (Dalam hati: Emoji ketawa dalam tangisan ???)

7. Buat FB Live!

Fb live ini, tujuannya bukanlah untuk syok sendiri. Kau kongsilah ilmu yang bermanfaat. Moga yang menontonnya serba sedikit terjentik hatinya untuk ke Tanah Suci. Moga sekecil-kecil usaha dakwah ini dipandang Allah Yang Maha Besar.

8. Buka tabung kasih sayang

Biarpun jasad kau cuma seorang di sana, tapi kau bawalah sekali ‘kasih sayang’ rakyat Malaysia. Buka dana sekecil-kecil RM1. Macammana nak buka dana? Tulis aje di facebook. War-warkan tentang niat dan hasrat kau nak bersedekah di sana. Insyaallah, nanti pasti Allah akan hadirkan tangan-tangan baik yang sudi seiring dan sejalan selaras dengan niat kau. Percayalah!

Bila kau dah ada dana, kau pecahkan kepada beberapa bahagian. Antaranya:

– Beli coklat dan raikan kanak-kanak di perkarangan masjid.
– Beli kerusi lipat dan kerusi roda untuk kegunaan jemaah. Sebelum pulang ke Malaysia, kau wakaflah untuk kegunaan hotel di tempat kau menginap ataupun di masjid.
– Wakaf Al-Quran
– Beli sejadah serbaguna untuk kegunaan jemaah yang ingin beriktikaf di masjid. Selesai guna, wakafkan di masjid.
– Sedekahkan serendah-rendah sehari 1 riyal buat tukang cuci masjid.
– Sedekahkan makanan dan minuman untuk iftar, qiam dan sahur terutamanya buat jemaah gelandangan.
– Sedekahkan air zamzam dari bilik ke bilik. Air zamzam kan percuma. Bekasnya aje kau perlu beli untuk isi.
– Raikan jemaah dengan sambutan lebaran. Hulurkan mereka sedikit duit raya sebagai tanda ingatan. Yang baki tu, kau belilah serba sedikit makanan yang kena dengan selera tekak Malaysia ketika Syawal menjelang.

Kawan-kawan,

Kebanyakan manusia mempunyai mata. Tapi, tidak semestinya kita melihat dari sisi yang sama. Perbezaan pendapat itu mesti ada. Kalau tidak, bosanlah dunia.

Ini umrah cara saya. Umrah seorang anak muda!

Jika kau rasa ianya baik, kau boleh cuba!

Nurull Azliza Nordin,
Melihat keadaan dunia hari ini.
Maka, kita yang mana?

Sumber kredit: Nurull Azliza Nordin  (Artikel ini disiarkan dengan izin Nurull Azliza Nordin )

VIDEO KASHOORGA: