Seperti yang kita Tahu, masuknya bulan Ramadan Allah menjanjikan ganjaran berlipat ganda kepada seluruh umatNya.
Malah pada bulan mulia inilah ramai yang berlumba-lumba untuk melakukan kebaikan dan mengumpul pahala sebanyak mungkin sebelum berakhirnya Ramadan.
Jadi sebaik kita bangun untuk sahur teruskan hingga waktu berbuka puasa untuk melipatgandakan pelbagai bentuk amalan dalam mengumpul pahala berterusan.
Seperti perkongsian pengguna laman sosial twitter menggunakan nama akaun @tufairies yang memberitahu 13 perkara dibuat bermula azan Subuh sehinggalah sebelum bangun dari tikar sejadah.
– Solat sunat sebelum Subuh 2 rakaat. Ia lebih baik dari dunia dan seisinya [Al-Hadith].
– Solat Subuh berjemaah. Ia 27 kali ganda lebih baik daripada solat bersendirian [Al-Hadith].
– Isitighfār paling kurang 3 kali. Rasulullah SAW beristighfār tidak kurang daripada 70 kali sehari semalam [Al-Hadith].
– Membaca ‘Allāhumma ajirnā minannār’ sebanyak 3 kali.
– Membaca ‘Allāhumma antassalām wa minkassalām wa ilaika ya’ūdussalām hayyinā rabbanā bissalām wa adkhilnal jannata dārassalām tabārakta rabanā wa ta’ālaita yā zal jalāli wal ikrām’ sebanyak sekali.
– Membaca Surah Al-Fatihah sebanyak sekali.
– Membaca ayat Kursi sebanyak sekali.
– Membaca ‘Subhänallāh’ sebanyak 33 kali.
– Membaca ‘Alhamdulillāh’ sebanyak 33 kali.
– Membaca ‘Allāhu akbar’ sebanyak 33 kali.
– Membaca ‘Lā iläha illallāhu wahdahū lā syarīka lah lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa ‘alā kulli syai in qadīr’ sebanyak sekali. Allah akan ampunkan dosa walau sebanyak buih di lautan [Al-Hadith].
– Berdoa.
– Membaca ‘Subhānallāhi wa bihamdihī subhānallāhil ‘azīm’ sebanyak 3 kali. Ia akan memberatkan neraca amalan kita di akhirat [Al-Hadith].
Selepas itu barulah bangkit dari tikar sejadah untuk buat apa saja urusan harian.
Amalkan ketika berseorangan.
Amalkan juga ketika bersama keluarga.
Ajarkan semua ini step by step kepada isteri dan anak-anak. Nanti bila sudah tidak bersama, masing-masing boleh amalkan.
Semoga anda semua dapat ilmu yang bermanfaat hari ini. InsyaAllah.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“’Aamin’kan Doa Imam Pun Boleh Terampun Dosa Jika Serentak Dengan Aamin Malaikat”-Da’i Luqman
Ramai yang ingat lafaz “Aamin” itu hanyalah sekadar lafaz menyambut doa imam agar doa kita diterima Allah hendaknya. Lafaz ‘Aamin’ bermaksud “perkenankanlah”. Ia adalah kalimah doa yang bukan daripada al-Quran al-Karim dengan ijma’
Antara amalan sunnah selepas membaca al-Fatihah ialah membaca “Aamin”. Ia berdasarkan hadis Wail bin Hujr RA daripada Rasulullah SAW yang menyuruh dibaca panjang Aamin. Riwayat Ahmad (no: 18842), Abu Daud (no: 933) dan al-Tirmizi (no: 248). Kata Tirmizi, “Hadith hasan”. Dinilai sahih oleh Ibn Hibban (no: 1805).
Dalam hadis Abi Musa al-Asy’ari, sabda Rasulullah SAW:
“Apabila selesai membaca ayat akhir al-Fatihah, maka sebutlah Aamin nescaya diterima Allah SWT bagimu.” Riwayat Muslim (no: 404)
Kelebihannya jelas berdasarkan hadis Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah SAW bersabda:
“Apabila imam mengaminkan, maka hendaklah kamu aminkan bersama, kerana siapa yang berbetulan aminnya dengan amin malaikat nescaya diampunkan baginya dosa yang terdahulu.” Riwayat al-Bukhari (no: 747) dan Muslim (no: 410)
Artikel berkaitan: Moga Abah Dapat Lihat Kami Di Syurga Handal Pu Amin Berdakwah, Rupanya Hasil Didikan Ayahnya Yang Cacat Penglihatan
Artikel berkaitan: Doa Ubah Takdir Jodoh, Masih Ada Peluang Dapatkan Bantuan Allah
Meng”Aamin”kan doa ini sebenarnya mempunyai senjata halus yang kita pun tak perasan ia juga adalah sebaik-baik senjata untuk pengampunan dosa silam.
Bayangkan hanya dengan sebut ‘Aamin’ bagi menyahut doa imam pun kita boleh dapat manfaatnya.
Ikuti penjelasan lanjut daripada Da’i Luqman akan perkara ini dalam ciapan di akaun twitternya.
Tahukah anda! Bila kita ‘Amin’ kan do’a yang dibaca Imam, jika kena timing, maka dosa-dosa kita yang lalu akan diampunkan Allah.
Rasulullah SAW bersabda : “Bila imam menyebut ‘Amiin’, lalu disahut oleh kamu ‘Amiin’. Barangsiapa ‘Amiin’ nya bertepatan dengan Amiin para malaikat, maka diampunkan dosa-dosanya yg lalu.” (HR At-Tirmidzi, Sohih, hadith no. 250)
Kata ‘ulama, ada EMPAT tempoh masa imam menyebut ‘Amiin’ :
1. Selepas membaca Al-Fatihah dalam solat
2. Selepas bacaan Do’a Qunut
3. Selepas membaca Al-Fatihah sewaktu wirid
4. Dan sewaktu imam membaca do’a selepas solat
Dosa-dosa yang terampun adalah semua dosa-dosa yang kecil, kecuali :
1. Dosa-dosa besar
2. Dosa syirik
3. Dosa dengan ibu ayah
4. Dosa-dosa sesama manusia lain
Dosa-dosa yang besar tidak diampunkan, kecuali melalui :
1. Taubat nasuha, jika dosa dengan Allah
2. Kembalikan hak, jika dosa sesama manusia. Hak tersebut merujuk kepada meminta kemaafan dan melunaskan kembali hutang jika ada
Jadi, pastikan kita sentiasa bersedia merebut peluang penghapusan dosa dengan meng ‘Amiin’ kan do’a imam ni. Musim PKPB ni, apa kata selalu-selalulah dirikan solat berjemaah bersama keluarga di rumah ya?
Kashoorga: Ini lah antara cara paling mudah untuk kita mendapat pengampunan dosa-dosa kecil daripada Allah.
Jadi lepas ini, pastikan jangan sambil lewa apabila nak sahut doa imam dengan meng”Aamin”kan penuh perasaan dan harapan.
Sumber : Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan dan Da’I Luqman
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Masa Tingkatan 4, Start Doa Dapat Jodoh Yang Soleh.’ Ambil Serius Kuasa Doa, Sampai Masa Allah Kabulkan
‘Masa tingkatan 4 start doa dapat jodoh yang soleh. Ambil serius kuasa doa, sampai masa Allah kabulkan juga doa wanita ini walaupun dia sendiri belum tahu siapa orangnya.
Begitulah keajaiban berdoa, setiap kali berdoa yakin dengan kuasa Allah. Jika Allah tak makbulkan dalam masa terdekat, insyalllah lambat laun bila tiba masanya, Allah akan berikan apa yang kita mahu dan perlu.
Ikuti perkongsian Ustazah Nur Aqidah Mawardi ini dan hadam baik-baik kebaikan dalam berdoa.
Artikel Berkaitan:
Masa Tingkatan 4
Ada yang tanya, bila start saya doa tentang jodoh? Saya jawab “start usia 15 tahun.” Time ini sudah habis PMR dan tahun depan masuk tingkatan 4 ada subjek tasawwur Islam yang banyak mendedahkan asas hukum feqah antaranya munakahat.
Masa tingkatan 4, ustazah saya ada pesan. “Nak jodoh yang baik, doa dari sekarang.”
Maka dengan lurusnya aku setiap kali hendak makan ke, lepas solat ke atau hendak baca Al-Quran ke, mesti doa hendak minta jodoh yang soleh (bukan sempurna).
Start Doa Dapat Jodoh Yang Soleh
Orang dengar akan kata, ‘ish gatal!’ Tapi saya ignore. Masuk ke alam IPT (Institut Pengajian Tinggi) pun saya minta lecturer saya doakan saya dapat jodoh yang soleh. Sedangkan saya tak tahu pun siapa lelaki itu. Tidak apalah, doa saja dulu.
Laluan kehidupan untuk saya sampai ke alam perkahwinan memang agak “terjah” dan complicated tapi itulah. Saya ini jenis, hmm redah sajalah berbekalkan doa “Ya Allah, bantu aku.”
Masa anak dara hidup saya penuh dengan pengisian masa bersama NGO dan merempit naik motor time itu motosikal CT100. Rasa best bawa motor, bab kene kacau dengan mat-mat rempit dekat highway time bawak motor itu memang biasa sudah.
Ambil Serius Kuasa Doa
Tapi tulah, seketul aqidah ini agak gangster jugalah macam itu, “Ko potong aku! Aku potong ko, aduh.
Hebatnya perancangan Allah, Allah bagi jodoh umur 22 tahun. Mentah betul. Selepas kahwin, semua benda tak pandai. Tapi saya just berkongsi.
Lepas habis SPM (Sijil Pelajaran Malaysia) memang saya tidak tinggal di kampung. Banyak bawak diri, al-maklum orang kata anak nombor dua ini keras kepala kan. Tapi itulah, saya yakin juga perjalanan saya yang alone itu, diiringi doa mak dan abah.
Sampai Masa Allah Kabulkan
Setiap dari kita rezeki berbeza-beza, setiap daripada kita corak kehidupan berbeza-beza, tak perlu membandingkan apa-apa pun antara kita.
Kejayaan yang tercipta pun berbeza-beza, kejayaan bukan semata kaya dan berpendidikan tapi kejayaan sebenar, adakah kita menjadi hamba Allah yang ikut suruhan-Nya? Walau kerja kilang, solat ON, akhlak baik dan sudah tentu ini juga satu kejayaan buat kita.
Saya nak seru, jom kita kerapkan berdoa dengan keyakinan. Allah janji Allah akan kabulkan. Tidak dekat dunia, nanti di akhirat kelak.
Special thanks to my imam, zauji jannati kerana menerima pinangan ku seikhlas hati walau diri ini penuh dengan kekurangan. Walaupun agak payah mendapatkan mu, tidak apalah… Allah kan ada. Keras-keras pun lembut juga.
Saya doakan semuanya rasa manis bila berdoa kepada Allah.
#doasenjatamukmin #islamicquotes #الحمد_لله #لا_اله_الا_الله #اللهم_صل_وسلم_وبارك_على_نبينا_محمد
Baca Di Sini:
Kashoorga: Bila kita inginkan sesuatu, minta dan berdoalah pada Allah sungguh-sungguh dan yakinilah kuasa Dia.
Sumber: Ustazah Nur Aqidah Mawardi
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Dihalau & Dinafikan Harta Sepencarian, Walaupun Bukan Penama, Isteri Boleh Tuntut Hak”- Peguam Syarie
Tuntutan harta sepencarian sering menjadi kemelut pasangan bercerai. Malang nasib seorang wanita setelah diceraikan dia dihalau keluar rumah atas alasan rumah yang diduduki itu bukan hak bersama walaupun dibeli semasa mereka masih lagi sebagai suami isteri.
Ikatan perkahwinan selama 30 tahun terlerai dengan kemelut atas perbuatan bekas suami yang turut menghalau dua orang anak mereka.
Kes tuntutan harta sepencarian ini bukanlah kes boleh diambil sambil lewa. Ia turut melibatkan hak orang lain.
Justeru kita ikuti penjelasan lanjut berdasarkan masalah yang diajukan.
Artikel berkaitan: Hak Isteri Selepas Bercerai, Suami Jangan Ingat Boleh Lepas Tangan
Artikel berkaitan: “Tak Selesa Ibu Sebumbung. Jangan Derhaka, Kamu Dan Seluruh Hartamu Adalah Milik Ibumu”-Syeikh
“Suami mengatakan saya tiada hak atas rumah tersebut kerana hanya nama suami sahaja sebagai pemilik kediaman yang dibeli. Persoalannya sekarang, adakah saya boleh menuntut di Mahkamah Syariah supaya rumah tersebut dijadikan sebagai harta sepencarian walaupun saya tidak ada mengeluarkan wang dalam proses pembelian rumah tersebut? Dan berapakah kadar yang selayaknya saya terima? Mohon penjelasan.
JAWAPAN:
1) Terima kasih atas soalan yang telah diajukan tersebut. Jadi, melihat kepada permasalahan puan di atas, apa yang dapat saya simpulkan di sini ialah terdapat beberapa isu yang boleh diketengahkan:
- Sama ada harta yang dituntut merupakan harta sepencarian atau tidak
- Sama ada wujud sumbangan pihak-pihak bagi memperolehi harta tersebut dan kadar yang harus dibahagikan kepada pihak-pihak
Jadi, saya akan cuba menjawab satu-persatu berkenaan isu di atas.
Isu Pertama: Sama Ada Harta Yang Dituntut Merupakan Harta Sepencarian Atau Tidak
2) Perkara ini boleh dirujuk mengikut seksyen 2 Undang-Undang Keluarga Islam Selangor 2003 berkenaan dengan tafsiran harta sepencarian:
“Harta sepencarian” ertinya harta yang diperoleh oleh suami dan isteri semasa perkahwinan berkuatkuasa mengikut syarat-yarat yang ditentukan oleh Hukum Syarak;
3) Malah perkara ini juga telah dinyatakan secara jelas di dalam Enakmen yang sama seksyen 122(1) yang memperuntukkan:
“Mahkamah hendaklah mempunyai kuasa apabila membenarkan lafaz talaq atau apabila membuat suatu perintah penceraian untuk memerintahkan supaya apa-apa yang diperoleh oleh pihak-pihak sewaktu perkahwinan dengan usaha bersama mereka dibahagikan antara mereka atau supaya mana-mana aset itu dijual dan hasil jualan itu dibahagikan antara pihak-pihak”
4) Di dalam Al-quran berdasarkan firman Allah di dalam surah An-Nisa’ ayat 32 ada menyebut:
“Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang telah dikurniakan Allah kepada sebahagian kamu lebih banyak daripada sebahagian yang lain kerana bagi lelaki ada bahagian dari apa yang diusahakannya dan Bagi perempuan pula ada bahagian dari apa yang mereka usahakan dan mohonlah kepada Allah sebahagian daripada kurnianya Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu”
Berdasarkan kepada nas Al-Quran di atas jelas menyatakan bahawa perempuan (isteri) mempunyai hak ke atas apa yang diusahakan termasuk juga dalam apa-apa usaha yang mendorong suami berjaya dalam kehidupan seharian sehingga suami berjaya memiliki harta harta tersebut.
Usaha ini dikenali sebagai “sumbangan tidak langsung”. Usaha ini secara tidak langsung mendapat pengiktirafan dan ianya dijadikan asas di dalam harta sepencarian kerana peranan isteri dalam urusan rumah tangga adalah usaha yang diiktiraf oleh Hukum Syarak.
5) Manakala dari sudut hukum adat pula, walaupun perkataan Harta Sepencarian ini tidak dinyatakan secara khusus oleh syarak, namun ianya merupakan adat Melayu yang telah diterima pakai dan mendatangkan kebaikan kepada kaum wanita.
Oleh yang demikian tuntutan harta sepencarian di Malaysia adalah berdasarkan kepada adat atau ‘uruf.
Sesuatu perkara yang menjadi adat atau ‘uruf yang tidak bertentangan dengan hukum syarak serta menjadi kebiasaan amalan, maka ia layak diiktiraf dari sudut undang-undang.
6) Dalam hal ini, bagi menentukan sama ada harta tersebut adalah harta sepencarian atau tidak, maka mahkamah akan melihat kepada tempoh masa harta tersebut diperolehi dan sama ada wujud atau tidak sumbangan kedua-dua pihak sama ada secara langsung atau tidak langsung bagi memperolehi harta tersebut.
7) Pihak yang ingin menuntut perlulah membuktikan kepada mahkamah bahawa harta sepencarian tersebut sama ada harta alih (seperti wang simpanan dan kereta) atau harta tak alih (seperti rumah atau hartanah) telah diperoleh dalam tempoh perkahwinan.
Seandainya harta yang dikumpul itu berlaku selepas penceraian, maka tidaklah dianggap sebagai harta sepencarian.
8) Seorang suami tidak boleh menentukan hak ke atas harta yang bukan mutlak walau namanya tertera sebagai pemilik.
Setiap harta yang dibeli walau hanya atas nama suami, ia boleh dituntut sebagai harta sepencarian apabila isteri turut menyumbang.
Sumbangan yang dimaksudkan bukan sekadar wang ringgit tetapi tenaga, dorongan dan sokongan yang diberi sehingga membolehkan harta tersebut dikumpul.
9) Jadi, berikutan dengan permasalahan ini, seandainya dapat dibuktikan bahawa rumah teres tersebut telah diperolehi bersama sewaktu dalam perkahwinan sama ada bukti melalui dokumen-dokumen ataupun saksi-saksi maka saya percaya puan juga berhak ke atas rumah tersebut dan ia boleh dituntut sebagai harta sepencarian.
Dalam hal ini, mahkamah akan melihat kepada faktor-faktor tertentu seperti sumbangan pihak-pihak bagi memperolehi harta tersebut dan kadar yang harus dibahagikan. Maka perkara ini akan dijelaskan pada isu yang kedua.
Isu Kedua: Sama Ada Wujud Sumbangan Pihak-Pihak Bagi Memperolehi Harta Tersebut Dan Kadar Yang Harus Dibahagikan Kepada Pihak-Pihak
10) Perlu dijelaskan disini, sebelum mahkamah menetapkan kadar yang perlu dibahagikan kepada pihak-pihak, mahkamah akan melihat kepada sumbangan yang diberikan di antara kedua-dua pihak. Ini kerana harta sepencarian merupakan tuntutan yang kadarnya ditentukan berdasarkan kepada sedikit atau banyaknya takat sumbangan yang diberikan.
11) Sumbangan yang dimaksudkan di sini ialah merujuk kepada sumbangan secara langsung dan sumbangan tidak langsung:
- Sumbangan secara langsung ini merujuk kepada usaha yang diberikan oleh kedua-dua pihak untuk memperoleh harta tersebut. Antara seperti sumbangan dari sudut kewangan.
- Manakala, bagi sumbangan tidak langsung pula kebiasaannya merujuk kepada kerja-kerja rumah yang dilaksanakan oleh isteri dalam menguruskan rumah tangga.
Ini termasuklah idea, dorongan serta keselesaan yang dikecapi suami sehingga membolehkannya mendapatkan harta tersebut
12) Sekiranya harta itu merupakan harta usaha bersama, maka faktor-faktor yang akan diambil kira oleh mahkamah termasuklah takat sumbangan tiap-tiap pihak.
Antara bentuk sumbangan itu, ialah dalam bentuk wang, harta atau kerja bagi memperoleh harta tersebut, hutang-hutang yang telah dibuat bagi manfaat bersama mereka serta keperluan anak-anak yang belum dewasa daripada perkahwinan itu.
13) Namun sekiranya harta tersebut merupakan harta tunggal, mahkamah akan melihat kepada sumbangan tidak langsung yang telah dibuat oleh pihak yang tidak memperoleh harta itu.
Sebagai contoh melakukan kebajikan keluarga seperti memelihara rumah tangga, memenuhi keperluan anak-anak dan sebagainya.
14) Berkenaan dengan kadar pembahagian harta pula, ianya boleh dikategorikan kepada tiga bahagian iaitu:
- Pembahagian sepertiga atau kurang kepada isteri: Pembahagian satu pertiga kepada pihak isteri dan dua pertiga kepada pihak suami akan terpakai apabila si isteri tidak memberi sumbangan kewangan dan hanya memberi sumbangan dalam bentuk menemani suami dan menjaga rumahtangga dan keluarga.
- Pembahagian sama rata: Berlaku sekiranya isteri juga memberi sumbangan kewangan, atau harta itu telah didaftarkan dalam kedua-dua nama suami isteri, pada amnya pembahagian akan diberi sama rata di antara suami isteri.
- Pembahagian melebihi separuh (1/2) kepada isteri: Isteri yang menunjukkan bahawa dia memberi lebih sumbangan daripada suami, misalnya dengan memberi sumbangan kewangan dan juga menjaga rumahtangga, patutlah diberi bahagian yang lebih daripada separuh harta sepencarian itu.
KESIMPULAN
15) Maka apa yang boleh saya simpulkan di sini ialah saya percaya Puan berhak untuk menuntut rumah tersebut sebagai harta sepencarian.
Ini berdasarkan kepada sumbangan tidak langsung yang telah puan berikan sepanjang mendirikan rumah tangga meskipun bukan sumbangan dalam bentuk kewangan.
Saya menasihati puan agar mendapatkan khidmat peguam syarie kes puan dapat berjalan dengan lancar memandangkan mereka lebih berpengalaman dalam mengendalikan kes-kes sebegini. Sekian.
Sumber artikel : Nur Syairah Yusop untuk Peguam Syarie Faiz Adnan & Associates
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI