Kita kerap didedahkan dengan perkataan penungang agama. Ia biasanya dikaitkan dengan perwatakan individu yang tampak alim namun memiliki sifat jelik (sengaja disembunyikan) di sebalik imej baik dipakainya.

Filem Penunggang Agama ini diarahkan oleh Syafiq Yusof terbitan bersama Skop Productions dan Astro Show. Ia mengisahkan pasangan suami isteri yang menghadapi cabaran dalam menyelamatkan keluarga mereka daripada ancaman gangguan makhluk halus. Berdasarkan daripada kisah benar dan pengalaman Syafiq sendiri, filem ini dibintangi oleh Zul Ariffin, Nasir Bilal Khas, Sabrina Ali dan Azira Shafinaz. Filem ini mula ditayangkan pada 25 Mac 2021 di Astro First.

Namun ulasan dari seorang individu Hafiz Suib di fbnya menjadi viral kerana di sebalik sebuah penceritaan ia mengajar kita untuk tidak mempercayai individu lain yang mungkin nampak alim pada luarannya namun mereka inilah yang berselindung. Malah jangan juga mudah mempercayai kata-kata pengamal perubatan hingga jatuh syirik.

Dosa Syirik

Syirik adalah dosa besar yang paling besar. Oleh itu, ianya diletakkan sebagai dosa besar yang pertama daripada 76 dosa besar yang dihimpunkan oleh Imam al-Zahabi dalam kitabnya al-Kaba’ir. Maka jelas syirik merupakan perkara yang sangat diharamkan dalam Islam.

Firman Allah SWT:

إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ

Maksudnya: “Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik mempersekutukanNya (dengan sesuatu apajua), dan akan mengampunkan dosa yang lain dari itu bagi sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan SyariatNya). Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), maka sesungguhnya ia telah melakukan dosa yang besar.” (Surah al-Nisa’: 48)

IKLAN

Ibn Kathir berkata: “Allah Ta’ala tidak akan mengampuni dosa syirik yaitu ketika seorang hamba bertemu Allah dalam keadaan berbuat syirik.” (Lihat Tafsir al-Qur’an al-‘Azim, 3/129). Menurut Ibn al-Jauzi, Allah tidak akan mengampuni orang yang musyrik yang mati dalam kesyirikan. (Lihat Zad al-Masir, 2/103). Ini bermaksud, jika dia meninggal dunia dalam keadaan sempat bertaubat, maka dia akan selamat daripada azab neraka.

Rasulullah SAW bersabda,

أَكْبَرُ الْكَبَائِرِ الإِشْرَاكُ بِاللَّهِ

“Dosa besar yang paling besar, adalah menyekutukan (sesuatu) kepada Allah.” (Riwayat al-Bukhari, no. 6919) (sumber Mufti Wilayah).

IKLAN








Baca ulasan dikongsinya.

Alhamdulillah baru selesai tgok cerita penunggang agama. Terbaik cerita begini dibuat sebagai pengajaran. Dalam cerita tu banyak pengajarannya.

Pertama: Jangan mudah percaya orang hanya dari cara pakaiannya. Dukun zaman sekarang semua dah pakai jubah berserban.

IKLAN

Kedua: Jika nak dapatkan perawat, pastikan yang syarie dengan menggunakan ayat quran dan doa-doa yang didengari dengan jelas dan bukannya hanya dengar angin dari mulut yang terkumat kamit.

Ketiga: Jauhi kekufuran dan kesyirikan. Sesungguhnya kekufuran atau kesyirikan hanya akan mengundang syaitan di dalam diri kita.

Keempat: Amalkan doa-doa atau zikir dan rajinkan membaca Al-Quran terutama surah Al Baqarah dan Ali Imran di dalam rumah agar syaitan tidak mampu masuk ke dalam rumah.Kerana Nabi SAW menyebut dalam hadisnya “sesungguhnya syaitan tidak mampu masuk ke dalam rumah yang d bacakan Al Baqarah di dalamnya. Dan tukang-tukang sihir tidak mampu mengalahkan orang yang membacakan Al-Baqarah.

Kelima: Jangan percaya dengan orang yang boleh melihat benda ghaib itu sebagai kasyaf. Itu adalah gangguan jin. Rujuk Al-Quran surah Al- Araaf ayat 27 dan Ali imran ayat 179.

Keenam: Sesungguhnya syaitan atau tukang sihir tidak mampu memudaratkan kita jika bukan izin Allah. Rujuk surah Taha ayat 69 dan Al Baqarah ayat 102.

Ketujuh: Jangan terus percaya dengan kata-kata perawat yang mengatakan anda kena sihir. Boleh jadi itu hanya fitnah syaitan yang nak memecah belahkan ummat Nabi Muhammad. Apa lagi kalau dari mulut orang yang tengah kerasukan. Jangan dipercaya langsung.

Dan banyak lagi pengajaran yang kita boleh ambil. Dari segi jalan cerita memang menarik cuma kalau dari segi bacaan ayat ruqyah/quran masih tak dapat lawan cerita Munafik. Lebih banyak ayat-ayat Quran dibaca dlm filem itu . Tapi apa pun memang terbaik.