‘Takut bau wangi, isteri minta suami laungkan azan.’ Begini caranya lindungi diri daripada gangguan jin. Beberapa hari ini tular bau wangi di merata-rata tempat.
Ada yang kaitkan dengan kehadiran makhluk halus dan ada segelintirnya pula menganggap ini fenomena biasa bila bulan mengambang, bunga-bungaan akan mengembang seterusnya mengeluarkan bau wangiyang kuat di waktu malam.
Tetapi tidak kurang juga, misteri bau wangi waktu malam di beberapa kawasan kebelakangan ini termasuk di daerah ini telah menimbulkan tanda tanya orang ramai.
Takut Bau Wangi
Dalam masa yang sama, perkara itu menjadi perdebatan di laman sosial Facebook dan TikTok apabila ramai yang berkongsi turut menghidu bau sama.
Ada wargamaya yang mengaitkan bau seperti bunga Melor itu dengan perkara mistik sehingga ada yang mengambil tindakan melaungkan azan.
Perkara itu dikongsi seorang individu di Facebook yang memberitahu kerana takut, dia meminta suami melaungkan azan satu rumah.
“Semalam ku siap suruh dia azan satu rumah. Siap masuk ‘group family’ tanya. Tapi mak kata tidak apa bau wangi itu. Benda elok.
“Tapi semalam jam 9 lebih bau dekat luar kuat gila. Dalam rumah tak bau dah,” tulisnya.
Manakala. individu lain berkongsi yang bau wangi tersebut turut dihidu di Taman Rasah, Seremban.
Katanya, suaminya memberitahu kemungkinan bau tersebut datang daripada jiran sembahyang tetapi agak musykil kerana sudah jam 11.30 malam.
Begini Caranya
Selain itu, ada juga yang menyangka bau tersebut datang daripada bau sabun orang membasuh baju waktu malam.
Seorang penduduk Nilai, Ismawati Ismail, 45, turut mengakui ada menghidu bau wangi ketika dalam perjalanan pulang ke rumah jam 11.30 malam pada hari Isnin lalu.
“Saya tak fikir apa pun. Manalah tahu bau itu datang dari kenderaan lain yang membawa minyak wangi atau sabun ke.
Ads
“Tapi hari ini (Selasa) tengok di Facebook ramai yang bercakap soal ini. Kelakar juga rasa,” katanya.
Lindungi Diri
Bagaimanapun, seorang pengguna berkongsi pandangannya yang bau tersebut datangnya daripada bunga yang sedang berada dalam fasa ‘peak blooming’ disebabkan fenomena bulan penuh.
Dalam hal melindungi diri dan rumah daripada gangguan makhluk halus ini, Nabi SAW telah mengajar kita beberapa panduan yang boleh diamalkan.
Ads
Antaranya adalah dengan membacakan surah al-Baqarah dan ayat al-Kursi. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah R.A, bahawa Nabi SAW bersabda:
“Jangan kamu jadikan rumah kamu seperti kubur. Sesungguhnya syaitan lari dari rumah yang dibacakan surah al-Baqarah di dalamnya.” Riwayat Muslim (780) dan al-Nasa’ie (10735).
Kashoorga: Hidupkan rumah dengan bacaan Al-Quran dan zikir serta tidak meninggalkan solat lima waktu.
Ini kes yang amat berat. Setiap pasangan perlu berhati-hati apabila lafaz cerai atau talak diucapkan. Salah seorang perlu keluar dari rumah serta merta kerana mereka bukan lagi berstatus suami isteri.
Selepas lafaz cerai, pasangan boleh rujuk semula dalam tempoh iddah iaitu tiga kali bekas isteri suci daripada haid. Tiada lagi dibolehkan tinggal sebumbung apatah lagi berbantal kan lengan pasangan.
Tiada istilah lafaz tak sengaja, bergurau atau tak ada niat nak cerai kerana hal talak tidak boleh dibuat main. Kita ikuti penjelasan lanjut oleh SS Mufti Wilayah Persekutuan tentang hal ini kerana ramai juga yang keliru.
Assalamualaikum. Saya dalam proses mendapatkan surat cerai setelah menceraikan isteri saya. Namun dengan nama Allah, hakim atau pendaftar di mahkamah syariah negeri Selangor terbabit menyatakan saya masih boleh bersetubuh dengan bekas isteri saya jika penceraian tidak mendapat pengesahan mahkamah.
Adakah kuasa mahkamah syariah menafikan hukum syarak sedia ada? Adakah jika saya melakukan persetubuhan ia tidak dihukumkan sebagai zina oleh Allah?
Jawapan
Waalaikumussalam. Semoga Allah permudahkan urusan rumah tangga kalian. Apabila berlaku penceraian, setiap pasangan perlu mengambil berat soal hak dan tanggungjawab serta perkara yang boleh dilakukan dan tidak boleh dilakukan agar tidak terjerumus melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan hukum Syarak.
Antara perkara penting yang wajib diketahui ialah berkaitan hukum talak dan rujuk beserta prosedurnya mengikut ketetapan daripada Mahkamah Syariah.
Dalam perkahwinan yang sah, seorang suami mempunyai hak untuk menceraikan isterinya sebanyak tiga kali. Penceraian pertama dan kedua masih boleh dirujuk selagi mana masih dalam tempoh ʿiddah.
Sekiranya tempohʿiddahsudah tamat, suami tidak boleh rujuk isterinya kembali melainkan perlu mengulang semula akad nikah berserta maharnya sekali seperti perkahwinan pertama kali.
Dari segi hukum syarak, sejurus sahaja talak diucapkan maka talak satu akan jatuh serta-merta tidak kira sama ada lafaz talak diucapkan di mahkamah ataupun luar mahkamah.
Kesannya, tidak boleh bagi bekas suami untuk tinggal bersama isteri yang telah diceraikan di dalam satu rumah apatah lagi melakukan persetubuhan, sama ada talak rajʿī[1]atau talak bain[2]. Ini kerana isteri yang sudah ditalakkan adalah wanita ʿajnabi (asing) kepada bekas suami.
Kekeliruan timbul apabila ada pihak mengatakan talak hanya jatuh apabila dilafazkan di depan hakim di mahkamah tidak di luar. Menjawab kekeliruan ini, persoalan di atas boleh dijawab berdasarkan pembahagian wajib.
Ulama’ membahaskan wajib ada tiga jenis; wajib dari segi Syarak (Diyānah), wajib dari segi Undang-undang (Qaḍa’) dan wajib dari segi Syarak dan Undang-undang. Pengertiannya:
Wajib Diyānah ialah kewajipan yang dilaksanakan semata-mata atas suruhan Allah. Kewajipan yang perlu dilaksanakan walaupun tiada bukti yang boleh digunakan untuk membuktikan kewajipan tersebut, khususnya apabila didakwa dan dibicarakan di mahkamah.
Contohnya, suami mentalakkan isteri tanpa saksi. Apabila isteri ingin mengangkat kes talak ini ke mahkamah bagi menuntut hak-hak berkaitan sedangkan suami tidak mahu mengaku sudah melafazkan talak.
Keadaan ini menyebabkan hakim memutuskan perempuan itu masih isteri yang sah atas faktor tidak mempunyai saksi dan pengakuan, si suami tetap tidak boleh menafikan fakta yang dia sudah menceraikan isterinya.
Keputusan hakim berdasarkan apa yang terzahir sahaja, sedangkan Allah Maha Mengetahui segalanya. Mengikut ketetapan Syarak, talak tetap jatuh dan suami wajib melaksanakan segala suruhan dan larangan berkaitan talak dan rujuk walaupun hakim memutuskan sebaliknya.
Wajib Qada’ ialah kewajipan yang perlu dilaksanakan mengikut kepada ketetapan undang-undang semata-mata. Kewajipan ini boleh dibuktikan dan dituntut di mahkamah mengikut akta dan enakmen yang diperuntukan.
Contohnya boleh didapati daripada soalan di atas, undang-undang mewajibkan setiap penceraian mestilah didaftarkan dan disahkan di mahkamah.
Sekiranya penceraian tersebut masih belum mendapat pengesahan mahkamah, kesannya mereka berdua masih dianggap suami isteri di sisi undang-undang.
Namun perlu diingatkan, status suami isteri tersebut hanya sah di sisi undang-undang sahaja, tidak di sisi syarak. Hal ini berlaku kerana syarak menetapkan talak tetap jatuh apabila syarat-syaratnya dipenuhi tidak kira mahkamah sudah mengesahkannya atau belum.
Wajib Diyānah dan Qada’ ialah kewajipan yang syarak dan undang-undang tetapkan dalam masa yang sama. Jadi, apabila suami menceraikan isterinya melalui prosedur mahkamah syariah dan mahkamah mengesahkannya, maka penceraian itu sah di sisi syarak dan undang-undang.
Pembahagian wajib di atas menunjukkan bahawa penceraian yang berlaku di luar mahkamah tetap dianggap sah di sisi agama walaupun mahkamah masih belum mengesahkannya.
Walaupun begitu, dinasihatkan kepada semua pasangan untuk mendaftarkan sebarang penceraian dan rujuk yang berlaku di Mahkamah Syariah. Dalam masa yang sama, mematuhi hukum-hakam berkaitan talak dan rujuk. Pengamalan ini lebih baik dan sempurna.
Menurut Akta Undang-undang Keluarga Islam negeri-negeri, lafaz talak perlulah dilakukan di dalam mahkamah sebagaimana yang dinyatakan di dalam seksyen 47 Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) 1984 bagi tujuan rekod dan memudahkan urusan tuntutan jika terdapat sebarang permasalahan.
Sekiranya lafaz talak tersebut dibuat di luar mahkamah, pihak suami atau isteri hendaklah segera membuat pengesahan di Mahkamah Syariah dalam tempoh 7 hari bagi mengelakkan didenda tidak melebihi satu ribu ringgit atau dipenjarakan tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya.
Akta ini diwujudkan demi kebaikan kedua-dua belah pihak. Menyembunyikan lafaz cerai yang dilakukan di luar mahkamah boleh menyebabkan ketiadaan rekod di Pejabat Agama. Akibatnya, akan menyukarkan pihak-pihak berkaitan untuk mengingat kembali butir kejadian sekiranya perkara yang sama berulang kembali di masa hadapan.
Sekiranya lafaz telah berlaku secara kerap pula boleh menyebabkan berlakunya talak tiga tanpa disedari dan menyebabkan suami isteri tidak boleh berkahwin semula.
Lebih dahsyat apabila kedua-dua pasangan sudah melakukan persetubuhan sedangkan proses rujuk tidak dibuat di dalam tempoh ʿiddah sehingga memberi kesan kepada nasab anak yang lahir. Jika berlaku, suami dan isteri terlibat wajib bertaubat kepada Allah kerana terlibat dengan dosa zina.
Berdasarkan keterangan di atas, boleh disimpulkan bahawa haram bagi suami untuk bersetubuh dengan isterinya sepanjang tempoh penceraian walaupun belum mendapat pengesahan mahkamah.
Kuasa mahkamah syariah berperanan sebagai institusi kehakiman dalam melaksanakan dan memelihara hukum syarak sedia ada demi memelihara kebaikan dan kepentingan anggota masyarakat.
Persetubuhan yang terjadi sebelum proses rujuk boleh dianggap sebagai zina. Suami dan isteri yang terlibat wajib bertaubat kepada Allah atas keterlanjuran yang dilakukan.
Akhirnya, apabila suami melafazkan kata-kata yang meragukan segeralah merujuk ke Mahkamah Syariah yang berhampiran untuk penerangan lanjut. Sikap berdiam diri boleh membawa padah di kemudian hari.
[1] Talak rajʿī: Talak yang boleh dirujuk dengan syarat berlaku pada kali pertama dan kedua serta masih dalam tempoh ʿiddah [2] Talak bain: Talak yang tidak boleh dirujuk disebabkan tamat tempoh ʿiddah (ketika talak pertama atau kedua) atau talak berlaku kali ketiga
Kashoorga : Semoga yang tak sedar sudah sedar dan perbetulkan semula keadaan. Ramai juga yang masih tinggal sebumbung kerana keiru dengan status masih suami isteri yang dinyatakan pihak mahkamah. Tetapi di sisi Allah, hubungan mereka bukan lagi suami isteri sah.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Yang pertama adalah air kencing. Air kencing ini adalah najis yang berhadas kecil. Jadi kalau terkena pada badan, pakaian ataupun tempat solat, solat itu tak sah. Kena cuci bersih-bersih dulu baru tunaikan ibadat.
Manakala kedua pula ialah air mazi, warnanya putih, halus dan melekit. Biasanya keluar ketika first-first wanita itu naik syahwat. Hukumnya macam mana?
Air mazi ini najis tapi bukan berhadas besar. Jadi bersihkan dulu kemaluan, kemudian baru berwuduk dan tunaikan ibadat. Tak perlu mandi wajib.
Daripada Wanita
Seterusnya yang ketiga pula adalah air mani. Air mani ini dia keluar dengan cara memancut. Warna dia pula putih dan pekat. Cecair ini dia akan keluar bila wanita itu berada di tahap syahwat yang memuncak.
Air mani ini suci dan bukan najis. Tapi kita yang kena hadam betul-betul. Keluarnya air mani ini adalah hadas besar dan perlu kepada mandi wajib sebelum hendak beribadat.
Kemudian, yang keempat pula adalah air wadi. Ha apa tu? Air wadi ini adalah air yang keruh dan pekat. Pekat dia hampir sama dengan air mani tapi bezanya dari sudut kekeruhan warna air wadi ini, ia tak berwarna dan biasanya dia keluar selepas kencing ataupun apabila kita mengangkat benda berat.
Tak semua wanita alami air wadi ini. Hukum dia pula sama seperti air kencing.
Setiap Satu Berlainan Hukum
Yang kelima, keputihan. Keputihan ini biasanya warna putih ataupun kadang-kadang warna kuning cair yang keluar daripada batin faraj. Kalau warna kuning cair itu dalam tempoh haid ia dihukumkan haid.
Tapi kalau keluar di luar waktu haid maka dikira suci. Keputihan ini adalah najis dan kita kena bersihkan dulu sebelum kita tunaikan ibadat.
Kemudian, yang keenam adalah darah haid. Darah haid adalah darah semula jadi yang keluar daripada rahim wanita dalam tempoh tertentu tanpa apa-apa sebab.
Hukum dia najis yang berhadas besar. Sebab itulah, wanita ini dia terhalang untuk buat certain ibadat ketika haid. Suci saja daripada haid, wanita kena mandi wajib. Kemudian barulah tunaikan ibadat.
Dari Sudut Najis
Yang ketujuh, darah nifas. Nifas ini dia keluar setelah kosongnya rahim selepas kehamilan. Tak semestinya kena keluar bayi baru berlaku darah nifas.
Kalau segumpal darah ataupun seketul daging yang doktor sahkan itu adalah janin. Darah yang keluar lepas tu pun dihukumkan darah nifas juga. Hukumnya sama seperti haid tadi juga.
Yang kelapan, darah istihadah ataupun darah fasad. Mudah faham, dia darah yang keluar daripada bukan dalam tempoh haid ataupun nifas.
Hukum dia macam mana pula? Wanita yang istihadah ini dia boleh tunaikan ibadat macam biasa, sama macam ketika suci.
Yang kesembilan, darah At-Talaq. Darah yang keluar masa ketika wanita sakit hendak bersalin (contraction). Kalau darah ini keluar bersambung dengan haid maka hukumnya haid.
Tapi kalau darah ini keluar dan tidak bersambung dengan haid sebelum itu, maka darah ini dihukumkan istihadah dan wajib solat macam biasa.
Terakhir pula adalah darah wiladah. Darah itu keluar bersama lahirnya seorang bayi. Sama juga dengan situasi darah yang keluar bersama segumpal darah ataupun seketul daging bagi wanita yang keguguran.
Kalau wanita itu periksa dan tiada pun darah nifas yang keluar selepas dia bersalin. Maka dia kena mandi wajib sebab wiladah ini keadaan dia sama saja macam janabah.
Kashoorga: Semoga penjelasan ini dapat memberi manfaat buat kita semua.
Maksudnya: “Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) tidak berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang engkau kasihi (supaya ia menerima Islam), tetapi Allah jualah yang berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang (ada persediaan untuk) mendapat hidayah petunjuk (kepada memeluk Islam).” Surah al-Qasas (56)
Dian Sastrowardoyo antara pelakon terkenal Indonesia yang cukup dikenali peminatnya di sini. Filem lakonannya Ada Apa Dengan Cinta berjaya menambat hati perhatian peminatnya. Memiliki wajah cantik dan keperibadian menarik, sudah pasti cerita mengenainya memeluk Islam menarik perhatian peminat. Mengucap dua kalimah syahadah pada 2002 dahulu, namun tidak ramai tahu kisah di sebalik pengislamannya.
Lahir di Indonesia, negara ini sememangnya terkenal dengan banyaknya agama kepercayaan. Ada menganut Islam, Kristian, Katolik, Hindu hingga Buddha di mana toleransi agama kerap diperbincangkan di negara ini. Ayahnya sendiri beragama Buddha sedangkan ibunya masih berpegang pada agama Katolik.
Dipetik dari saluran YouTube Daniel Mananta, Dian berkongsi bagaimana penghijrahan agamanya bermula.
Dari usia 17 tahun mencari jawaban mengenai persoalan kiamat
Sejak dari usianya 17 tahun lagi, Dian sudah bertanyakan persoalan mengenai kiamat. Antara jawaban dicarinya kalau hari kiamat itu kalau suatu hari dunia hancur kenapa manusia itu diciptakan?
“Saya mencari semua jawaban itu dari pelbagai penganut termasuk Buddha, pendeta Kristian, Hindu dan dirinya menemui berbagai jawaban namun tiada satu pun logik pada pemikirannya. Sehinggalah pada satu hari saudaranya mengajak bertemu seorang Ustaz untuk mengikuti pengajian agama.
Di kesempatan bertemu Ustaz inilah, persoalan mengenai kiamat ditanyakannya kembali.
“Jawaban diberikan Ustaz benar-benar logik pada pemikiran saya dan dari situ saya mula mendalami Islam sedikit demi sedikit sebelum mengucap dua kalimah syahadah pada usia 22 tahun. Lima tahun saya mencari jawaban ini dan akhirnya bertemu apa yang saya mahukan,” katanya lagi.
Malah jika kita lahir sebagai seorang beragama Islam sentiasalah berdoa kepada Allah agar ditetapkan hati kita dan sentiasa berpegang teguh kepada yang Maha Esa.
Maksudnya: “Ya Allah berikanlah petunjuk kepadaku sebagaimana mereka yang telah Engkau beri petunjuk, Dan berilah kesihatan kepadaku sebagaimana mereka yang Engkau telah berikan kesihatan, Dan peliharalah daku sebagaimana orang yang telah Engkau peliharakan, Dan berilah keberkatan bagiku pada apa-apa yang telah Engkau kurniakan, Dan selamatkan aku dengan rahmat-Mu dari bahaya kejahatan yang telah Engkau tentukan. Amin. Riwayat Abu Daud (1425), al-Tirmizi (464), al-Nasaie (1745), Ibn Majah (1178) dan Ahmad (1718)
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Puasa ganti tapi awal pagi ada pula kawan nak belanja makan-makan, terus tak jadi puasa.Situasi ini mungkin pernah kita lakukan kerana tidak tahu hukumnya.Sebenarnya...