Kita perlu menitikberatkan beberapa kriteria apabila memilih jodoh. Antara ciri paling utama ialah tahap agama dan tanggungjawabnya. Ini kerana dengan adanya iman di dada dan tanggungjawab yang bagus, maka dia akan jadi pasangan terbaik buat anda.
Dalam memilih jodoh, ada kala kita disulitkan apabila mempunyai lebih daripada satu pilihan. Justeru bagaimanakah cara untuk kita memilih calon jodoh yang sesuai dengan diri kita?
TELITI KEBAIKAN IKUT KRITERIA YANG ANDA MAHU
Buka hati anda untuk melihat kebaikan antara calon. Lain orang pasti lain sikap dan perangainya. Pasti ada kebaikan antara mereka yang mencuri hati anda. Namun hati-hati. Jangan tertipu dengan kebaikan yang palsu. Selidiki tahap agamanya, solatnya, puasanya dan amal jariahnya. Bukanlah bermaksud perlu mencari ustaz atau ustazah. Namun carilah pasangan yang ada pegangan agama yang kukuh demi masa depan yang lebih baik.
DAPATKAN NASIHAT SUPAYA LEBIH JELAS
Dapatkan nasihat daripada individu lebih berpengalaman. Paling dekat ialah daripada ibu bapa. Tiada salahnya jika anda mahu mendapatkan pandangan daripada sahabat baik. Rangkumkan semua pendapat dan buatlah pilihan yang dekat dengan hati anda. Hal ini supaya anda lebih jelas dan boleh membuat pilihan yang lebih tepat.
SOLAT HAJAT DAN ISTIKHARAH
Jangan lupa dirikan solat istikharah supaya ALLAH membantu anda dalam proses membuat pilihan. Petunjuk daripada-Nya pasti membantu anda membuat pilihan yang betul. Petunjuk selalunya diberikan melalui mimpi dan gerak hati. Mudah-mudahan anda dapat petunjuk yang mudah dikenal pasti.
Dalam soal memilih jodoh, usah terburu-buru. Jangan terdesak untuk berkahwin semata-mata bila melihat rakan-rakan lain berumah tangga. Berdoalah kepada Allah moga-moga diberikan jodoh yang baik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Setiap Kali Arrian Mengaji, Pahala Tetap Ada Untuk Dibu” – Hikmah PKP, Anak Tomok Dah ‘Naik’ Al-Quran Diajar Isteri
Janganlah kita merungut apabila kerajaan mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) disambung lagi hingga 12 Mei depan.
Ini kerana banyak sebenarnya hikmah tersembunyi yang kita peroleh sepanjang duduk saja di rumah.
Salah satunya melakukan aktiviti bermanfaat seperti mengaji selain ia dapat mengeratkan hubungan silaturrahum sesama ahli keluarga. Lebih-lebih bila masuknya bulan Ramadan nan mulia ini.
Seperti perkongsian isteri penyanyi Tomok, Ayu Abas yang memberitahu anak sulung mereka, Arrian Akid Shah, telah berjaya naik Al-Quran setelah sebulan PKP dilaksanakan.
Menurutnya di laman Instagram memberitahu tiada harta untuk ditinggalkan, namun ilmu agama yang diajar sendiri untuk anak-anaknya diharap cukup untuk memperoleh kejayaan di dunia dan akhirat.
Ibu kepada dua cahayamata dan kini sedang hamil anak ketiga turut memberi pesan supaya tidak meninggi diri dan menjadi orang yang sombong.
ARTIKEL BERKAITAN: “Tak Sempurna Tak Pe Janji Rajin” – Netizen Doakan Lisa Surihani Terus Istiqamah
Malah diingatkan supaya bersederhana dalam apa yang dibuat supaya sentiasa bersyukur dengan apa yang ada.
Tambahnya lagi, sentiasalah berdoa kepada Allah semoga dipermudahkan segala urusan di dunia dan akhirat.
Alhamdulillah…Hasil sebulan PKP….Semalam 21/4/2020 Arrian naik Al-Quran…
Anak-anakku sayang, tidaklah dibu tinggalkan harta yang banyak melainkan ilmu yang ada pada dibu….rezeki dibu untuk mengajar sendiri anak-anak dibu…
“walaupun dengan deraian air mata masa belajar (dibu sangat garang )tapi dibu harap ilmu inilah yang bakal membawa kamu berdua berjaya di dunia dan akhirat…
“jadilah manusia yang mempunyai nilai-nilai murni dalam diri, bijaksana dan bertanggungjawab kepada keluarga, agama dan bangsa….
“jangan meninggi diri, bermegah-megah dan menjadi orang yang sombong….sentiasa wasathiah (berserdehana) dalam segala apa yang kita buat….
“jika kita merasa kekurangan, ada lagi orang yang merasa keperitan..sbb tu dibu selalu pesan sentiasa bersyukur dengan apa yang kita miliki….
“dan jangan pernah mengeluh jika datangnya musibah…sebaik2nya berdoa semoga Allah permudahkan segala urusan kita di dunia dan akhirat…
Sekian ceramah pagi rabu ..nnt dah ada instagram sendiri baca apa yang dibu warkahkan ni k…dibu sayang arrian,andra,baby & ayah
Perkongsian ini mendapat respon yang sangat bagus daripada warganet. Malah mereka turut mendoakan Arrian akan menjadi anak yang soleh dan berguna apabila dewasa nanti.
ainulshariza Alhamdulillah.. tahniah arrian semoga jd ank solehah.. abg yg baik.. nnt bole akr uncle wan ngaji
abunaurahh Alhamdulillah, semoga jadi anak soleh penyejuk hati ayah dan bonda
razalinahar Alhamdulillah. Dibu seorg ibu yg tabah. Berbaloi usaha Dibu. Harta yg tak ternilai ada lh doa2 anak2 yg soleh. Semoga Arrian dan Andra menjadi anak2 yg soleh serta menyantuni ibu dan bapanya dgn baik. Didikan yg baik pasti berakhir dgn baik jua.
bintukamil89 MasyaaAllah..thniah Arrian,dibu & ayah.moga Arrian mnjadi anak soleh
tazkirah_bersama Alhamdulillah…setiap kali arrian mengaji pahala tetap ada utk dibu. Itulh nikmat mengajar anak sendiri..in syaa ALlah
fatt_fnm Semoga ank2 dibu @ayu_abas Mjdi ank2 yg soleh dan solehah…berjaya dunia dan akhirat….n dhrapkan urusan dibu nnti dpermudahkan semuanya….amin…
KREDIT FOTO: INSTAGRAM AYU ABAS
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Suami Bergaji Kecil, Apakah Hukum Jika Kami Merancang Keluarga?
Merancang keluarga semakin jadi pilihan pasangan berpendapatan rendah?Kehadiran cahayamata adalah rezeki daripada Allah. Dan anak itu pembawa rezeki. Namun terdapat kebimbangan di kalangan suami isteri apabila memikirkan kebajikan anak-anak akan terabai berikutan pendapatan keluarga yang kecil.
Hari ini, kos hidup semakin meningkat. Ia mendatangkan dilemma kepada ramai pasangan berpendapatan rendah, takut keperluan anak tak terpenuhi.
Kita ikuti penjelasan, mantan Mufti Wilayah Persekutuan, SS Datuk Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri tentang apakah hukumnya pasangan berpendapatan rendah mahu merancang keluarga. Mereka bimbang dengan keadaan ekonomi keluarga belum stabil.
Artikel berkaitan:Tabiat Buruk Sekeluarga Di Rumah Penyebab Rezeki Sempit
Artikel berkaitan: Gaji RM700 Sara 9 Sekeluarga, Tapi Sebab Bersyukur Rezeki Tak Pernah Putus Siti Nurhaliza Kenang Zaman Susah Bersama Arwah Ayah
SOALAN:
Salam. Boleh saya tanya? Seseorang suami yang berpendapatan rendah, adakah perlu merancang keluarga?
JAWAPAN:
Waalaikumussalam wbt,
Para ulama berbeza pandangan tentang hukum tanzim al-usrah atau perancangan keluarga atas alasan kemiskinan.
Pendapat pertama:
Bagi mereka yang tidak membenarkannya, mereka berhujah:
- Rezeki itu berada dalam ketentuan Allah, dan Allahlah yang menetapkan pembahagian rezeki bagi setiap anak. Allah berfirman dalam al-Quran:
وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلاَدَكُم مِّنْ إمْلاَقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ
Maksudnya: Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana kepapaan, (sebenarnya) Kamilah yang memberi rezeki kepada kamu dan kepada mereka.
Surah al-An’am, (6:151)
- Penyerupaan amalan Jahiliyyah yang membunuh anak-anak mereka kerana takut miskin, sekalipun kaedah ini hanyalah menghalang lahirnya anak-anak. Namun tujuannya adalah sama, yakni takut miskin, maka hukum tujuan ialah hukum wasilah (sarana).
- Rezeki itu adalah milik Allah, dan perancangan keluarga kerana takutkan kemiskinan ialah suatu bentuk sangka buruk kepada Allah. Maka sepatutnya seseorang itu bertawakal kepada Allah kerana Allah akan memberikan rezeki kepada siapa yang Dia ingini tanpa hisab. Wajib baginya berbaik sangka kepada Allah kerana seseorang itu tidak mengetahui hakikat kebaikan dan keperluan yang sebenar seperti yang ditentukan oleh Allah.
Firman Allah Taala:
وَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئاً وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئاً وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ
Maksudnya: Dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu, dan (ingatlah) Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu) sedang kamu tidak mengetahuinya. (Surah al-Baqarah, 2:216)
Pendapat kedua:
Bagi mereka yang membenarkannya, mereka memperincikan perancangan keluarga atau tanzim al-usrah kepada tanzim al-nasal (perancangan anak) dan tahdid al-nasal (membataskan anak).
Tanzim al-Nasal merujuk kepada usaha untuk menjarakkan anak dengan menggunakan kaedah-kaedah seperti memakan ubatan pil perancang, melakukan persetubuhan pada waktu tidak subur, memakai kondom, melakukan azal (ejakulasi luar rahim), dan mengeluarkan air mani daripada kemaluan wanita selepas selesai persetubuhan dan memasang peranti intrauterine (IUD) bagi tujuan pemandulan sementara.
Kaedah ini diharuskan dengan syarat-syarat:
- Iktikad bahawa jika Allah ingin mengurniakan anak juga, tiada siapa yang boleh menghalang dan wajiblah pasangan memelihara kandungan dan menjaga maslahatnya.
- Tidak mendatangkan kemudaratan kepada pasangan khususnya isteri.
- Dilakukan dengan kebenaran dan persetujuan kedua-dua suami isteri.
Ini berdalilkan athar daripada Jabir RA:
كُنَّا نَعْزِلُ عَلَى عَهْدِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَالقُرْآنُ يَنْزِلُ
Maksudnya: Kami dahulu melakukan `azal pada zaman Rasulullah SAW sedangkan al-Quran sedang turun. Hadis riwayat Imam al-Bukhari (no. 5209) dalam al-Sahih
Ertinya, tiada larangan daripada al-Quran tentang perkara itu kerana jika ia dilarang nescaya al-Quran akan menyatakan larangan.
Dalam riwayat Abu Said al-Khudri bahawa Rasulullah SAW pernah ditanya tentang `azal, maka baginda menjawab:
مَا عَلَيْكُمْ أَنْ لاَ تَفْعَلُوا، فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ كَتَبَ مَنْ هُوَ خَالِقٌ إِلَى يَوْمِ القِيَامَةِ
Maksudnya: Apa yang baik atas kamu agar kamu tidak melakukannya, kerana Allah telah menulis siapakah yang menjadi Pencipta (bagi setiap sesuatu) sehingga Hari Kiamat.
Dalam riwayat Abu Said RA menyebut:
لَيْسَتْ نَفْسٌ مَخْلُوقَةٌ إِلَّا اللَّهُ خَالِقُهَا
Maksudnya: Tiada suatu nyawa pun yang diciptakan melainkan Allahlah Penciptanya. (Hadis riwayat Imam al-Bukhari . No. 7409)
Ertinya, jika Allah mengkehendaki seorang anak itu dikandungkan dan dilahirkan juga, tiada siapa yang boleh menghalang. Maka, pasangan yang merancang itu hendaklah reda, beramanah dan berasa tanggungjawab.
Manakala Tahdid al-Nasal menggunakan kaedah yang lebih melibatkan campur tangan perubatan yang kekal seperti pemandulan kekal dan melakukan pengguguran.
Kaedah ini dianggap haram kerana melibatkan pengubahan ciptaan Allah, merosakkan asas kehidupan dan melakukan pembunuhan.
Ini juga tindakan yang menafikan Allah sebagai Pemberi Rezeki bagi ibu bapa dan anak-anak.
Apatah lagi jika ia dilakukan oleh wanita atau lelaki yang belum berkahwin.
Pengecualian ialah bagi kes yang melibatkan masalah kesihatan yang mengancam nyawa seseorang wanita seperti risiko besar kematian atau menyebabkan masalah kesihatan yang kritikal bagi ibu akibat mengandung dan bersalin.
Maka ketika itu, boleh dilakukan pengguguran sebelum kandungan mencapai umur 120 hari daripada tarikh persenyawaan berlaku, atau 106 hari daripada hari terakhir haid.
Fatwa-fatwa ulama
Imam al-Ghazzali berpendapat pengguguran kandungan ialah haram mutlak sekalipun pada peringkat awal seperti nutfah kerana ianya asas kehidupan manusia.
Namun, beliau berpendapat bahawa azal ialah harus dan menyatakan beberapa niat syarie untuk melakukan azal antaranya ialah faktor ekonomi, kesihatan isteri, dan kecantikan isteri bagi tujuan kasih sayang berpanjangan antara pasangan bagi mengelakkan talaq.
Beliau juga menyatakan faktor yang fasid (rosak) yang tidak boleh diterima dan berdosa seperti takut untuk mendapat anak perempuan. Rujuk Ihya’ Ulum al-Din (2/52)
Persidangan Majma’ al-Fiqh al-Islami di bawah Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) di Kuwait pada 1-6 Jamadilakhir 1409 H bersamaan 15 Disember 1988 M telah memutuskan, antara lain:
- Haramnya menghilangkan kemampuan reproduksi daripada lelaki atau pun wanita, seperti apa yang dikenali dengan pemandulan. Pengecualian diberikan dalam kes-kes darurat yang perlu ditimbang dengan kayu ukur yang Syarie.
- Dibolehkan untuk mengawal secara sementara kemampuan reproduksi dengan tujuan menjarakkan antara tempoh-tempoh kehamilan, atau menghentikan bagi tempoh tertentu, jika terdapat keperluan yang diambil kira oleh Syarak.
Ini dilakukan berdasarkan persetujuan dan keredaan daripada perbincangan antara kedua pasangan yang sah, dengan syarat kaedah kawalan untuk tidak mendatangkan mudarat, berdasarkan kaedah yang tepat dengan syariat, dan tidak menzalimi kandungan yang sedia ada. Rujuk Majallah al-Majma’ Siri 4 (1/73)
Syeikh Atiyyah pada Mei, 1997 melalui Dar al-Ifta’ al-Misriyyah mengeluarkan fatwa atas soalan hukum melakukan pemandulan bagi tujuan perancangan keluarga bahawa dibolehkan pemandulan atas alasan kesihatan atau selainnya bagi tempoh tertentu, dengan syarat kemampuan untuk reproduksi itu kekal dan boleh digunakan kembali apabila masa berlalu.
Justeru, tidak boleh pemandulan itu dilakukan jika kesannya bersifat sempurna dan kekal sehingga hilang kemampuan dan fungsinya, melainkan wujudnya kemudaratan yang serius. Rujuk Fatawa Dar al-Ifta’ al-Misriyyah (47/10)
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-28 yang bersidang pada 29 Februari 1991 telah membincangkan Sistem Susuk Norplant Dalam Program Perancang Keluarga Kebangsaan.
Muzakarah telah memutuskan bahawa Sistem Susuk Norplant ini adalah harus digunakan. Penggunaan sistem ini hendaklah tertakluk kepada keputusan Muzakarah Kali Ke-12 pada 20 Januari 1977 yang memutuskan hukum mengenai Perancang Keluarga adalah seperti berikut:
- Memandul lelaki dan perempuan hukumnya adalah haram.
- Mencegah beranak atau menghadkan bilangan anak hukumnya adalah haram melainkan dengan sebab yang diharuskan oleh syarak bagi orang perseorangan.
- Menyusun keluarga dari kesihatan, pelajaran dan kebahagiaan keluarga dengan cara yang selain daripada (1) dan (2) di atas adalah harus.
Kesimpulan
Berdasarkan soalan yang dikemukakan, merancang keluarga dibolehkan bagi kedua pasangan untuk menggunakan kaedah tanzim al-nasal yang diharuskan oleh Syarak bagi tujuan merancang keluarga dengan cara menjarakkan anak, bagi tujuan pengurusan ekonomi kerana berpendapatan rendah.
Ini perlu disertakan dengan niat bahawa jika Allah mengurniakan pasangan itu anak, maka tiada siapa yang boleh menghalang dan hendaklah pasangan itu redha kepada takdir Allah dan bersikap bertanggungjawab.
Wallahua’lam.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Selamba Redah Banjir Dengan Baju Kahwin, Kedua Mempelai Ini Punya Cara Tersendiri Rai Hari Bahagia
Seperti tahun-tahun sebelumnya, hujung tahun dikenal pasti berlakunya musim tengkujuh terutama negeri di sebelah Pantai Timur, Kelantan, Terengganu ataupun negara jiran, Thailand.
Namun itu tidak menjadi alasan buat pengantin baru untuk menyempurnakan majlis perkahwinan sementelah segala persiapan sudah dilakukan berbulan-bulan lamanya.
Mengadakan majlis perkahwinan di musim tengkujuh pastinya memberikan momen yang lebih indah dan manis untuk dikenang hingga ke akhir hayat.
Bukan sahaja merai perkahwinan dalam cuaca hujan, tetapi apabila situasi air yang sudah semakin naik.
Kisah pengantin ini merakam momen indah ketika air sudah naik dikongsi di laman sosial rasmi milik jurugambar Meen Photographer yang bertugas ini dan menjadi viral di media sosial.
Menurut jurugambar berkenaan pasangan pengantin baru ini pada mulanya agak cenas apabila air di Sungai Kolok, Narathiwat mula naik secara mendadak selepas hujan.
Namun keduanya tetap mahu teruskan majlis juga memandangkan segala persiapan Sudan dibuat pada 30 November serta 1 Disember lalu.
Hasilnya gambar yang dirakamkan sangat menarik dan mempunya kisah tersendiri. Jurugambar ini tidak lepaskan peluang mengabadikan detik indah untuk diadikan kenangan seumur hidup.
Today, I had a chance to take a photo of this couple’s wedding event, which was hosted at the bride’s house, the border of the Thai-Malay Border, in-to, which both did the ceremony ceremony yesterday 30 Nov. 62. AND TODAY 1 Dec 62. Both decided to arrange a wedding to invite their relatives to congratulate them both.
*** but unexpected things happen when heavy rain comes all night, making water in the river in fast, but both decide to change the event today. Both are ready to walk to the water, paddle to receive the guests, relatives and friends. The two of us were invited today, both together and smiling together. The patience of both God tested is great, but both are ready to hold hands together.
The event will be ey, but the relatives help me to keep the work going well.
I’m a photographer, not waiting to turn the crisis into a chance, so I decided to take a photo of both of them full of emotions that both of them have experienced today. Let’s pass through photos to everyone to watch.
**** why are you waiting? Let’s invite everyone to click to see the first picture until the last picture, and don’t forget to press like, press share and comment to cheer up for the girls.
If anything goes wrong, sorry for this opportunity.
Majlis tetap berjalan dalam suasana yang meriah dengan kehadiran sanak saudara serta rakan-rakan.
Pasangan sama cantik sama padan ni kelihatan tersenyum lebar berjalan beriringan walaupun diuji dengan ujian yang agak besar ini.
Keduanya tampil ceria dan cantik memakai pakaian pengantin sedonon putih, manakala pengiring pula mengenakan persalinan rona oren.
Jelas terpancar kegembiraaan dan kebahagiaan pada wajah kedua mempelai dan gambar yang viral ini juga dan turut menjadi perhatian warganet.
Masing memuji ketabahan jurugambar ini merakamkan detik indah mereka berdua dan pengalaman ini adalah sesuatu yang jarang-jarang berlaku.
Rahimah Mohd Som Alhamdulillah… Congratulations to the brave couple. This made their wedding very unique and the most memorable for them. May Allah bless them with rahmah and barokah and happiness till jannah. Aamiin.
Pennapa Phothirung Very cute. The Photo of the media. the groom is very good.
Tip Maruthawanich Got a beautiful picture, romantic, another atmosphere. Worth the money. Very cute. Wish you a couple of happiness. Love each other for a long time.
Malah momen diambil ini menjadikan ksiah ini lebih unik dan menarik untuk tatapan seisi keluarga serta mereka berdua hingga ke akhir hayat.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI