Hidup manusia tidak pernah lari dari berbuat kesilapan. Hidayah Allah itu adalah untuk hamba-hambanya yang terpilih.

Siapa pun kita dahulu, jangan pernah menoleh ke belakang kerana kehidupan manusia itu ibarat fenomena peralihan malam.

Allah SWT menyebut di dalam surah al-Insyiqaq ayat 16 – 19 yang bermaksud : Maka Aku bersumpah, demi mega; Dan malam serta segala yang dihimpunkannya; Dan bulan apabila (penuh cahayanya) menjadi purnama: Sesungguhnya kamu tetap melalui beberapa keadaan yang bertingkat-tingkat baik buruknya, (sebelum kamu menemui Tuhan – menerima kesenangan dan kebahagiaan atau sebaliknya).

Orang yang berhijrah ialah orang yang sentiasa menginsafi dirinya kerana itulah hakikat kita manusia, sering melakukan kesilapan. Namun, sebaik-baik manusia ialah setelah mereka melakukan kesilapan maka mereka bersegera menginsafi kesilapan dan bertaubat.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : Hijrah tidak pernah terputus sampai pintu taubat tertutup dan pintu taubat tidak tertutup hingga matahari terbit dari arah barat. (HR. Abu Dawud).

IKLAN

Ternyata penghijrahan Aliff Aziz ke arah lebih baik memberikan rezeki buatnya kerana terpilih sebagai Juara Gegar Vaganza musim ke -8 malam semalam.

Walau ada yang mempertikaikan kemenangannya termasuk mengatakan ada lebih layak, namun kata Aliff, Allah sudah menulis rezeki buatnya sepanjang 10 minggu memasuki GV.

IKLAN

“Semua orang sudah buat terbaik, saya sangat gembira. Bersyukur kepada Allah SWT kerana telah susun jalan ini untuk Aliff,” katanya.

Dalam pada itu, apa yang buat ramai kagum, dari satu perkongsian video oleh @YesNo di Tik Tok dapat dilihat Aliff menjadi imam solat sebelum pertandingan ini bermula.

IKLAN

Tulisnya, inilah rutin sang juara.

Jujurnya, situasi sebegini jarang dilihat kerana ramai yang sibuk menjaga penampilan diri khususnya selepas siap di dandan namun ternyata Aliff berbeza sama sekali kerana tidak lupa kepada Sang Pencipta.

Dan ramai mendoakan dirinya terus istiqomah memilih jalan kebaikan dalam hidupnya walau pernah melalui kehidupan kelam sebelum ini. Bahkan ramai memuji Bella yang terus sedia, memberi suaminya peluang kedua, melupakan kenangan lama dan akhirnya Allah menghadirkan rezeki buat mereka malam tadi.

@yesnoooooooo

Pak imam kita juara GV 8.

♬ suara asli – miegoreng – miegoreng