![pm](https://cdn.kashoorga.com/2020/04/pm-10_11_705628-696x365.jpg)
Sebentar tadi sekali lagi Perdana Menteri kita Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan arahan Perintah Kawalan Pergerakan sekali lagi dilanjutkan selama dua minggu lagi sehingga 28 April ini.
Bercakap melalui perutusan khas yang disiarkan secara langsung melalui media rasmi kerajaan, Muhyiddin menegaskan keputusan itu dibuat bagi memberi ruang kepada petugas kesihatan untuk memerangi sepenuhnya penularan pandemik koronavirus (Covid-19) di negara ini.
Menurutnya, keputusan itu juga dibuat setelah mengambil kira nasihat dikemukakan Kementerian Kesihatan (KKM) dan pakar perubatan meskipun pelaksanaan PKP sebelum ini membantu kerajaan mengawal penularan Covid-19 ke tahap stabil.
“Dengan usaha-usaha yang telah dibuat, kes-kes positif Covid-19 adalah terkawal pada kadar tujuh peratus, iaitu di bawah ‘benchmark’ 10 peratus yang ditetapkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).
“Namun begitu, kita tidak boleh mengambil mudah situasi yang sedang berlaku. Penularan wabak ini masih di peringkat pertengahan dan memerlukan tindakan pencegahan serta kawalan yang berterusan.
Sehubungan itu, berdasarkan nasihat daripada Kementerian Kesihatan Malaysia dan pakar-pakar perubatan, kerajaan memutuskan untuk melanjutkan pelaksanaan PKP untuk tempoh dua minggu lagi, iaitu dari 15 April hingga 28 April 2020,” katanya.
![“Kami Sokong, Sesungguhnya Setiap Kesusahan Ada Kesenangannya Nanti” – PM Lanjut PKP 2 Minggu Lagi](https://cdn.kashoorga.com/2020/04/screenshot-2020-04-10-at-5.16.15-pm-10_11_247115.png)
Muhyiddin turut menegaskan tindakan perlanjutan tempoh PKP ini adalah selaras dengan pandangan WHO yang menyarankan negara-negara di dunia supaya tidak menamatkan perintah kawalan pergerakan terlalu awal.
“Sepertimana yang berlaku di beberapa buah negara, penularan wabak ini meningkat semula apabila perintah kawalan pergerakan ditamatkan,” katanya dalam siaran langsung tadi.
Dalam pada itu, juara Qariah tahun lalu, Farhatul Fairuzah ada muat naik posting mengenai perlaksanaan PKP yang dilanjutkan lagi ini.
Menurutnya dia sebagai rakyat berterima kasih kepada PM dan sentiasa akan berada di belakang walau dengan apa dugaan yang melanda. Ini adalah yang terbaik untuk Malaysia kerana menurutnya (merujuk pada satu ayat al-Quran) selepas kesusahan itu asa kesenangannya.
![“Kami Sokong, Sesungguhnya Setiap Kesusahan Ada Kesenangannya Nanti” – PM Lanjut PKP 2 Minggu Lagi](https://cdn.kashoorga.com/2020/04/screenshot-2020-04-10-at-5.25.13-pm-10_24_472346.png)
Tempoh PKP dilanjutkan Posted @withregram • Kami serahkan segala nya pada Mu Allah, .
Thank You PM kami semua sentiasa di belakang walau dengan apa dugaan yg melanda.Sesungguhnya ini yg terbaik untuk Malaysia.”Kerana sesungguhnya selepas Kesusahan itu adanya kesenangan” Surah Ash- syarh ayat 5 dan 6🇲🇾🇲🇾 #Malaysia#StayAtHome
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Jodoh Orang Bujang, Isteri Akui Walau Tak Diterima Keluarga Lelaki Tapi Allah Ganti Kesedihan Dengan Kebahagiaan
![Jodoh Orang Bujang, Isteri Akui Walau Tak Diterima Keluarga Lelaki Tapi Allah Ganti Kesedihan Dengan Kebahagiaan](https://cdn.kashoorga.com/2021/07/382557.jpeg)
Jodoh itu rahsia Allah taala. Ia sudah tertulis sejak di luh mahfuz lagi. Namun sebelum perkahwinan dibina, ada ketika halangan wujud. Biasanya ia datang di pihak keluarga sama ada lelaki mahu pun perempuan.
Qadar manusia telah ditulis sejak dari azali lagi. Dipetik dari Mufti Wilayah, satu hadis daripada Abdullah bin Mas’ud RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
إِنَّ أَحَدَكُمْ يُجْمَعُ خَلْقُهُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِينَ يَوْمًا، ثُمَّ يَكُونُ فِي ذَلِكَ عَلَقَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يَكُونُ فِي ذَلِكَ مُضْغَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يُرْسَلُ الْمَلَكُ فَيَنْفُخُ فِيهِ الرُّوحَ، وَيُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ كَلِمَاتٍ: بِكَتْبِ رِزْقِهِ، وَأَجَلِهِ، وَعَمَلِهِ، وَشَقِيٌّ أَوْ سَعِيدٌ، فَوَالَّذِي لَا إِلَهَ غَيْرُهُ إِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ حَتَّى مَا يَكُونُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلَّا ذِرَاعٌ، فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ، فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ، فَيَدْخُلُهَا، وَإِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ، حَتَّى مَا يَكُونُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلَّا ذِرَاعٌ، فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ، فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، فَيَدْخُلُهَا
Maksudnya: “Sesungguhnya setiap kamu dikumpulkan penciptaannya di perut ibunya dalamkeadaan air mani selama empat puluh hari, kemudian berubah menjadi seketul darah selama empat puluh hari, kemudian menjadi segumpal daging selama empat puluh hari. Kemudian diutus kepadanya malaikat untuk ditiupkan kepadanya roh dan (malaikat) diperintahkan untuk menetapkan empat perkara: Menetapkan rezekinya, ajalnya, amalnya dan kesudahannya sama ada derita atau bahagia. Demi Allah yang tidak ada tuhan melainkan-Nya, sesungguhnya di antara kamu ada yang melakukan amalan ahli syurga sehingga jarak antara dirinya dengan syurga tinggal sehasta, akan tetapi telah ditetapkan baginya ketentuan, lalu dia melakukan amalan ahli neraka, maka masuklah dia ke dalam neraka. Sesungguhnya di antara kamu ada yang melakukan amalan ahli neraka sehingga jarak antara dirinya dengan neraka tinggal sehasta, akan tetapi telah ditetapkan baginya ketentuan, lalu dia melakukan amalan ahli syurga, maka masuklah dia ke dalam syurga.” [Riwayat Muslim (2643)]
Justeru itu, manusia tidak mampu menolak qadar telah ditetapkan terutama bab jodoh.
Dari satu perkongsian di Tik Tok @qaysdhia8196, ibu kepada empat anak ini memaklumkan bahawa perkahwinan baru dibinanya bersama suami tidak mendapat restu dari keluarga sebelah suami hanya kerana statusnya sebelum ini.
Dari perkongsian itu, wanita ini memaklumkan suaminya lelaki bujang berusia 25 tahun sementara dirinya 40 tahun dan mempunyai empat orang anak dari perkahwinan terdahulu.
https://www.tiktok.com/@qaysdhia8196/video/6982528879923694850?lang=en&is_copy_url=0&is_from_webapp=v1&sender_device=pc&sender_web_id=6973624686812366338
Di majlis akad nikahnya, tidak seorang pun ahli keluarga sebelah lelaki datang meraikan majlisnya, hanya keluarganya sahaja meraikan majlis akad nikah itu. Walau jelas kesedihan di hati suaminya semasa sesi bergambar tapi ia memerlukan kekuatan hati.
Di sebalik ujian kehidupan ini, kata @qaysdhia8196, dia sentiasa berdoa agar mentua dapat menerimanya satu hari nanti tapi masa yang sama berasa lega kerana keluarga masih menerima suaminya tetapi tidak dirinya. Walau ramai mengatakan bahagia mereka hanya sementara kerana tiada restu ini tapi @qaysdhia8196 membuktikan bahawa mereka bahagia menjalani kehidupan berumahtangga.
Sebenarnya usia bukan penghalang kebahagiaan dibentuk kerana bahagia itu perlu dicari. Malah tidak salah memilih lelaki bujang andai jodoh sudah tertulis seperti di luh mahfuz. Semoga pasangan ini kekal bahagia hingga ke akhir hayat.
WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI
✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘
Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..
✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽♀
✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)
✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻
Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞
Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-jodoh-suami-kiriman-ilahi/
Untuk bimbingan awal secara PERCUMA dari Coach Zuhri pula, jom sertai sesi Live CurHat Jodoh bersama Coach jam 9.00 malam – 10.00 malam di:
https://www.instagram.com/kashoorga/ dan
https://www.facebook.com/Kashoorga
.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Sampaikah Pahala Sedekah Anak Baca Al-Mulk Untuk Arwah Orang Tuanya?
![Sampaikah Pahala Sedekah Anak Baca Al-Mulk Untuk Arwah Orang Tuanya?](https://cdn.kashoorga.com/2020/09/265421-12_58_202791.jpeg)
Rindu anak kepada arwah orang tua memang sukar nak diungkapkan. Al-Mulk dibaca sebagai sedekah buat mereka.
Kita yang masih hidup ini disaran perbanyakkan doa dan titipkan juga surah al-Mulk agar arwah mendapat berkat dari doa kita.
Kita juga maklum bahawa membaca surah al-Mulk setiap malam akan menyelamatkan kita dari azab kubur. Justeru itu, bagaimana pula jika kita sedekahkan pahala al-Mulk kepada arwah orang tua kita?
Adakah benar pahala sedekah membaca 30 ayat surah al-Mulk akan sampai kepada mereka dan menyelamatkannya dari azab kubur?
Untuk kepastian, kita baca penjelasan lanjut dari Mufti Wilayah Persekutuan.
Artikel berkaitan: Arwah Isteri Beli Rumah Semasa Bujang, Berapakah Faraid Suami?
Artikel berkaitan: Kematian Yang Dicemburui Imam Amalkan Baca Surah Al-Mulk Sebelum Tidur, Bertemu PenciptaNya Ketika Solat
Soalan
Assalamualaikum SS Dato’ Seri Mufti. Apakah hukumnya seorang anak membaca surah al-Mulk dan menyedekahkan pahalanya untuk kedua orang tua yang telah meninggal?
Adakah arwah akan turut mendapat fadhilat-fadhilat surah al-Mulk?
Jawapan
Alhamdulillah, pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas Nabi SAW, keluarga, sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga hari kesudahan.
Berkenaan dengan persoalan di atas, memang surah al-Mulk mempunyai kelebihan apabila dibaca pada setiap malam. Ini berdasarkan hadis daripada Abu Hurairah R.A, Nabi SAW bersabda:
“Sesungguhnya surah dalam al-Quran padanya 30 ayat, dapat memberi syafaat kepada seorang lelaki sehingga diampunkan. Ia adalah surah al-Mulk”
Riwayat Ibn Majah (3786)
Daripada Ibn Abbas R.Anhuma, beliau berkata, beberapa orang sahabat Nabi menggali tanah tanpa menyangka itu adalah kubur. Maka didapati padanya seorang lelaki yang membaca Surah al-Mulk hingga tamat. Lantas beliau menemui Nabi SAW lalu berkata:
Ya Rasulullah, sesungguhnya aku menggali tanah tanpa aku menyangka itu adalah kubur, dan aku dapati seorang lelaki membaca surah al-Mulk sehingga khatam. Maka jawab Baginda SAW, surah tersebut adalah penegah, penyelamat yang menyelamatkan tuannya daripada azab kubur. Riwayat al-Tirmizi (2890)
Syeikh al-Mubarakfuri berkata: Maksud al-mani’ah (المانعة) adalah menegah dan menyelamatkan daripada azab kubur atau sebarang maksiat yang mewajibkan hukuman azab kubur.
Sedangkan yang menyelamatkan pula boleh jadi sebagai penguat kepada ucapan mani’ah (المانعة) atau ia juga sebagai menafsirkan. Dengan sebab itu ucapan selepas itu Rasulullah SAW menyebut sebagai penyelamat daripada azab kubur.
Berdasarkan perbahasan di atas, kelebihan untuk penyelamatan dari azab kubur adalah khusus kepada pembacanya. Walaupun begitu, berkenaan dengan pertanyaan saudara, kelebihan membaca al-Quran dan secara umumnya apabila diniatkan kepada si mati, maka kami lebih cenderung kepada pendapat yang menyatakan sampai pahala tersebut. Kami cadangkan agar disertai dengan doa kepada si mati yang mana ia sudah pasti akan diperolehi oleh si mati.
Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah R.A, Rasulullah SAW telah bersabda:
“Apabila matinya seorang manusia, maka terputuslah pahala amalannya kecuali tiga perkara, iaitu: sedekah jariah, atau ilmu yang dimanfaatkan dengannya, atau anak yang soleh yang sentiasa mendoakannya.”
Riwayat Muslim (4310), Abu Daud (2882), al-Nasa’ie (6445) dan al-Baihaqi dalam al-Sunan al-Kubra (12635)
Jumhur ulama’ mazhab berpendapat bahawa doa dapat memberi manfaat kepada si mati. Imam al-Nawawi berkata, ijma’ ulama’ berpendapat bahawa doa ke atas si mati dapat memberi manfaat dan sampai pahala kepadanya.
Firman Allah SWT:
Dan orang-orang (Islam) yang datang kemudian daripada mereka (berdoa dengan) berkata: “Wahai Tuhan Kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman, dan janganlah Engkau jadikan dalam hati perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah Belas kasihan dan RahmatMu”.(Surah al-Hasyr: 10)
Semoga orang tua kita atau arwah yang telah meninggal dunia tatkala kita berbakti kepada Tuhan dan melakukan ibadat maka mereka akan memperolehi pahala hasil didikan mereka kepada kita yang termasuk dalam anak dan zuriat yang soleh.
Sumber : muftiwp
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Keliru Status Darah Nifas, Istihadah Atau Haid? Ini Penjelasan Ustaz
![Keliru Status Darah Nifas, Istihadah Atau Haid? Ini Penjelasan Ustaz](https://cdn.kashoorga.com/2020/11/311384-26_26_431540.jpeg)
Persoalan darah haid, istihadah atau nifas memang tidak dapat dielakkan di kalangan wanita lepas bersalin atau keguguran. Mereka biasanya akan melalui satu tempoh pendarahan atau keluar darah kotor sebagai proses pembersihan dalaman secara biologi. Maha Besar Allah, ini semua adalah satu proses menakjubkan.
Namun amat penting bagi para ibu yang lepas bersalin atau gugur dapat kenal pasti darah yang keluar itu sama ada darah haid, istihadah atau nifas.
Islam ada menetapkan tempoh tertentu untuk klasifikasikan ia darah nifas atau sebaliknya.
Artikel berkaitan: Cara Mandi Wajib Setelah Haid, Apa Perkara Wajib Sunat
Artikel berkaitan: Zikir Laa Ila Ha Illa Anta, Subhaanaka Innii, Kuntu Minazzolimin, Mudahkan Isteri Bersalin. Suami Pun Patut Amalkan!
Setiap wanita mempunyai ciri biologi berbeza, maka akan ada perbezaan tempoh nifas. Bagi mengelakkan kekeliruan, kita dapatkan penjelasan ustaz Dr. Syed Shahridzan Ben-Agil agar tiada lagi bimbang di hati.
Soalan:
Saya ada kemusykilan. Saya baru sahaja keguguran. Kandungan sekitar 12 minggu. Saya diberitahu oleh doktor bahawa darah yang keluar selepas keguguran mengambil masa 1 – 2 minggu.
Soalan saya adakah darah yang keluar selepas hari ke 15 dikira sebagai darah istihadah dan saya wajib untuk mandi dan menunaikan solat?
Atau sebaliknya. Mohon pencerahan dari ustaz sebab ramai sangat yang memberikan saya jawapan yang berbeza beza. Terlebih dahulu saya ucapkan terima kasih.
Jawapan:
Secara ringkas wanita yang keguguran hukumnya sama seperti wanita yang bersalin. Oleh itu darah yang keluar selepas keguguran dikira sebagai darah nifas.
Berikut sedikit perincian mengenai hukum hakam mengenai darah nifas menurut mazhab Syafi’ie:
Kadar minimum bagi nifas ialah satu percikan(majjah) darah yang keluar selepas bersalin walaupun sedikit.
Tempoh normal/kebiasaan bagi darah nifas ialah 40 hari. Manakala tempoh maksimum untuk darah nifas ialah 60 hari.
Berikut adalah beberapa permasalahan yang berkaitan dengan darah nifas:
- Jika darah nifas terputus kurang dari 60 hari kemudian timbul semula dalam tempoh tersebut maka ia masih dikira darah nifas.
Contohnya darah terhenti pada hari ke 45, kemudian timbul semula pada hari ke 55, maka darah yang keluar dari hari ke 55 masih dikira sebagai nifas. Namun jika masih berterusan lebih dari 60 hari ia dikira istihadah.
- Jika seseorang wanita terputus darah nifas dalam tempoh maksimum, namun kurang daripada 15 hari maka ia masih dikira sebagai darah nifas.
Contohnya darah nifas Siti terhenti pada hari ke 20 kemudian datang semula pada hari kemudian iaitu hari ke 31, maka ia masih dikira sebagai darah nifas.
- Berlainan pula jika seorang wanita terputus darah nifas selama 15 hari atau lebih, maka darah yang datang untuk kali kedua itu dikira sebagai darah haid kerana dia telah melalui tempoh penyucian haid yang minimum iaitu 15 hari.
Contohnya apabila Siti terputus darah nifas pada hari ke 20, kemudian darah muncul kembali selepas 15 hari iaitu hari ke 36, maka darah ini dikira sebagai darah haid bukan lagi darah nifas.
- Jika wanita yang mengalami pendarahan lebih dari 60 hari maka darah itu dikira sebagai darah istihadah bukan darah nifas lagi
- Namun setelah 60 hari darah masih keluar, jika terputus darah walaupun sehari maka darah yang kedua itu sudah dikira sebagai darah haid kerana ia sebagai pemisah antara darah istihadah dan darah haid yang baru.
Contohnya darah keluar selama 63 hari kemudian berhenti pada hari 64 dan darah muncul kembali pada hari 65 maka ia dikira bermulanya kitaran darah haid. Manakala hari 61 ke 63 ialah darah istihadah.
Jika seorang wanita setelah melahirkan anak namun tidak kelihatan darah nifas yang keluar walaupun setitik seperti proses “caesarean birth”.
Kemudian setelah beberapa hari darah pun keluar. Dalam keadaan melihat kepada dua situasi:
- Jika darah keluar dalam tempoh 15 hari maka darah itu dikira sebagai darah nifas. Contohnya jika Siti selepas melahirkan anak tanpa ada keluar darah (biasanya berlaku pada wanita yang melahirkan anak melalui pembedahan) kemudian darah muncul pada hari ke 7 selepas bersalin, maka darah ini masih dikategarikan sebagai darah nifas.
- Situasi kedua pula, jika selepas bersalin secara normal atau pembedahan dan darah tidak timbul atau keluar, namun darah mula keluar selepas 15 hari, maka darah ini dikategarikan sebagai darah haid bukan darah nifas.
Sebagai contoh: Siti tidak melihat darah keluar walau sedikit pun selepas bersalin, namun darah mula keluar pada hari ke 16 selepas melahirkan anak, maka darah ini dikategorikan sebagai darah haid bukan darah nifas.
Semoga penjelasan ini dapat membantu ibu atau wanita yang keguguran untuk kenal pasti status darah istihadah atau nifas.
Wallahu A’lam
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI