![abam](https://cdn.kashoorga.com/2020/02/144576-10_52_707559-696x365.jpeg)
Soal rezeki, ajal maut itu semuanya terletak di tangan Allah. Kita tidak tahu rezeki banyak mana Tuhan akan beri dan bila nyawa akan dijemput.
Kadang-kadang kita lihat sehari sebelum, si dia kelihatan sihat tetapi pagi ini dengar dirinya pula sudah di jemput Ilahi.
Dan hari ini kita dikejutkan dengan pemergian pelawak Abam Bocey yang meninggal dunia awal pagi ini.
![“Kenapa Tak Tunggu, Aku Jauh Ni. Nak Peluk Cium Kau” Fad Bocey Luah Rasa Sedih Hilang Rakan Baik, Pelawak Abam](https://cdn.kashoorga.com/2020/02/bammm-10_20_468039.png)
Menurut laporan Astro Awani, Abam yang juga anggota kumpulan Bocey meninggal dunia di kediamannya di Gombak.
Menurut isteri arwah, Nor Hidayah memberitahu Allahyarham demam dan mengadu kurang sihat sejak dua hari lalu.
“Beberapa hari lepas dia demam dan mengadu sakit kepala. Tetapi bila ajak ke hospital, dia tak mahu.
“Katanya hanya demam dan sakit kepala biasa. Tapi… pagi tadi saya kejutkan untuk solat subuh, namun dia tak ada tindak balas daripada dia,” katanya menangis teresak-esak.
![“Kenapa Tak Tunggu, Aku Jauh Ni. Nak Peluk Cium Kau” Fad Bocey Luah Rasa Sedih Hilang Rakan Baik, Pelawak Abam](https://cdn.kashoorga.com/2020/02/bmmm-10_36_832432.png)
Abam dan Siti Norhidayah berkahwin pada 2017 dan dikurniakan seorang anak lelaki, Syed Uthman Hamzah Al-Juffrey Syed Umar Mokhtar Al-Juffrey, 5 bulan.
Abam atau nama sebenarnya Syed Umar Mokhtar bin Syed Mohd Redzuan, 32, merupakan seorang pelawak, pelakon dan ahli kumpulan Bocey bersama Fad dan Acey.
Dalam pada itu rakan karib dan juga anggota kumpulan Bocey, Fad Bocey turut terkejut menerima berita kehilangan temannya itu.
![“Kenapa Tak Tunggu, Aku Jauh Ni. Nak Peluk Cium Kau” Fad Bocey Luah Rasa Sedih Hilang Rakan Baik, Pelawak Abam](https://cdn.kashoorga.com/2020/02/abamm-10_14_694588.png)
Dia yang sedang bercuti di Jepun bersama keluarga tidak dapat menahan sebak dan menangis apabila mendapat tahu berita itu.
Dalam kapsyen di laman Instagramnya, Fad menulis kenapa abam pergi dulu sebelum dirinya.
Allahhuakbar,Allahhuakbar,Allahhuakbar,innalillahiwainnailaihirojiun..kenapa kau pergi dulu bam?kenape tak tunggu aku,aku jauh ni,aku nk peluk cium kauuuuuuuuu
Sebaik muat naik perkongsian ini, ramai warganet yang terkejut dengan berita kehilangan pelawak berbakat ini.
Masing-masing mengucapkan takziah dan mendoakan roh Abam ditempatkan dalam kalangan orang beriman.
streetwear6176 Innalillah.. smoga arwah dtmpatkan dklgn org beriman.. sabar fad..
freackylil Alfatihah..salam takziah buat abam sekeluarga,semoga rohnya bersama org2 yg beriman..in sha allah
zue_saide Innalillahiwainnailaihirhojiun…. Salam takziah utk seluruh keluarga dan sahabat2nya..
linda916_ Allahuakbar abamm…salam takziah bt abam sekeluarga …allahuakbar
KREDIT FOTO: INSTAGRAM
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Zuriat Adalah Rezeki Dari Allah.’ Kenyataan Pempengaruh Indonesia ‘Memiliki Anak Adalah Beban’, Sindir Wanita Bergelar Ibu
![‘Zuriat Adalah Rezeki Dari Allah.’ Kenyataan Pempengaruh Indonesia ‘Memiliki Anak Adalah Beban’, Sindir Wanita Bergelar Ibu](https://cdn.kashoorga.com/2023/02/506467.jpeg)
‘Zuriat adalah rezeki dari Allah.’ Kenyataan pempengaruh Indonesia ‘memiliki anak adalah beban’, sindir wanita bergelar ibu.
Baru-baru ini, pempengaruh Indonesia iaitu Gita Savitri Devi menjadi tular selepas meluahkan pendapatnya bahawa memiliki anak adalah satu beban. Sudah tentu kenyataan tersebut menjadi topik hangat wargamaya.
Sebenarnya, isu tersebut mula tercetus selepas salah seorang pengguna media sosial bertanya kepada Gita bagaimana mahu kelihatan awet muda sepertinya meskipun usia Gita sudah mencecah 30 tahun.
Artikel Berkaitan:
Bagaimana Ibu Bapa Peroleh Doa Anak Soleh Jika Tak Ada Zuriat Dalam Perkahwinan?
![‘Zuriat Adalah Rezeki Dari Allah.’ Kenyataan Pempengaruh Indonesia ‘Memiliki Anak Adalah Beban’, Sindir Wanita Bergelar Ibu](https://cdn.kashoorga.com/2023/02/506466.jpeg)
Zuriat Adalah Rezeki
Menjawab persoalan itu, Gita mendedahkan bahawa rahsia kekal awet muda bagi wanita yang sudah berkahwin adalah dengan tidak memiliki anak.
Hal ini kerana, wanita tanpa anak tidak akan berdepan dengan tekanan dalam membesarkan anak-anak malah mereka juga dapat berehat secukupnya.
Tambahnya, tidak mempunyai anak adalah cara semula jadi untuk awet muda.
Dalam masa yang sama, dirinya merasakan ibu tanpa anak mampu tidur 8 jam sehari dan tidak akan tertekan mendengar jeritan anak. Saat wajah berkedut, kita ada duit untuk melakukan botoks.
Dari Allah
Menerusi siaran langsung bersama suaminya di Instagram, Gita memberitahu mereka nekad untuk tidak memiliki anak kerana beranggapan bahawa zuriat itu adalah satu beban.
‘Bagi saya anak itu beban. Bagi anda, tidak membebankan dan itu adalah anugerah. Tapi bagi saya beban sebab itu saya tak nak ada anak. Bagi saya itu bukanlah satu kesalahan,’ luahnya jujur.
Pendedahan tersebut bagaimanapun mendapat pelbagai respon daripada netizen yang rata-ratanya yang berpendapat Gita tidak sewajarnya berkata sebegitu.
Oleh kerana zuriat adalah rezeki daripada Allah SWT. Bukan itu sahaja, kenyataan Gita seakan menyindir para wanita yang bergelar ibu.
Kenyataan Pempengaruh Indonesia
Tidak dinafikan, kadang-kadang terluah juga yang penatlah jaga anak, penatlah kerja dan bila dapat gaji, duit semua pergi kepada keperluan anak.
Jangan salah ya mak, ayah. Sebenarnya setiap apa yang kita dapat dari Allah adalah rezeki anak-anak.
Cuma kadang-kadang kita tak sedar, setiap anak membawa rezeki yang berbeza. Dapat anak pertama, rezeki gaji naik. Kemudian, dapat anak kedua, dapat beli kereta lebih besar. Semuanya hadir dengan kelahiran anak.
![‘Zuriat Adalah Rezeki Dari Allah.’ Kenyataan Pempengaruh Indonesia ‘Memiliki Anak Adalah Beban’, Sindir Wanita Bergelar Ibu](//www.kashoorga.com/wp-content/plugins/a3-lazy-load/assets/images/lazy_placeholder.gif)
Memiliki Anak Adalah Beban
Kita dapat beli kereta. Boleh jadi ia rezeki anak-anak. Kita dapat beli rumah. Boleh jadi ia rezeki anak-anak. Kita dapat naik gaji. Boleh jadi ia rezeki anak-anak. Kita dapat makan cukup. Boleh jadi ia rezeki anak-anak.
Kita dapat kerja baik. Boleh jadi ia rezeki anak-anak. Kita dapat bonus. Boleh jadi ia rezeki anak-anak. Kita dapat networking luas. Boleh jadi ia rezeki anak-anak. Kita dapat naik pangkat. Boleh jadi ia rezeki anak-anak.
Sindir Wanita Bergelar Ibu
Kita hidup bahagia. Boleh jadi ia rezeki anak-anak. Kita banyak masa lapang. Boleh jadi ia rezeki anak-anak. Kita tidak dibeban hutang. Boleh jadi ia rezeki anak-anak. Kita tidak putus duit. Boleh jadi ia rezeki anak-anak.
Hakikatnya kita yang sebenarnya menumpang rezeki anak-anak. Bukan anak-anak yang menumpang rezeki kita. Semuanya boleh jadi rezeki anak-anak yang datang melalui kita.
Artikel Berkaitan:
Kashoorga: Sesungguhnya setiap anak memberi rezeki yang berbeza buat mak, ayah. Jadi hargailah setiap anak kita dan jangan jadikan meraka sebagai bebanan.
Sumber: Najmi Nawawi via Viral Media Malaya, Oh Bulan!
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
10 Kesalahan Yang Sering Dilakukan Ketika Mengambil Wuduk
![10 Kesalahan Yang Sering Dilakukan Ketika Mengambil Wuduk](https://cdn.kashoorga.com/2022/05/456510.jpeg)
Wuduk atau wudhu adalah salah satu cara untuk menyucikan diri dari hadas kecil. Jika air tiada atau tidak mencukupi, maka wuduk boleh digantikan dengan tayammum.
Pengertian wuduk pada syarak adalah membasuh atau menyapu anggota tertentu yang dimulakan dengan niat.
Dalil Al-Quran tentang berwuduk.
Firman Allah S.W.T:-
“ Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan sembahyang (padahal kamu berhadas kecil), maka (berwuduklah) iaitu basuhlah muka kamu, dan kedua belah tangan kamu meliputi siku dan sapulah sebahagian dari kepala kamu dan basuhlah kedua belah kaki kamu meliputi buku lali … “ – (Surah Al-Maa’idah: 6)
عَنْ عُثْمَانَ بْنَ عَفَّانَ دَعَا بِإِنَاءٍ فَأَفْرَغَ عَلَى كَفَّيْهِ ثَلَاثَ مِرَارٍ فَغَسَلَهُمَا ثُمَّ أَدْخَلَ يَمِينَهُ فِي الْإِنَاءِ فَمَضْمَضَ وَاسْتَنْشَقَ ثُمَّ غَسَلَ وَجْهَهُ ثَلَاثًا وَيَدَيْهِ إِلَى الْمِرْفَقَيْنِ ثَلَاثَ مِرَارٍ ثُمَّ مَسَحَ بِرَأْسِهِ ثُمَّ غَسَلَ رِجْلَيْهِ ثَلَاثَ مِرَارٍ إِلَى الْكَعْبَيْنِ ثُمَّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ تَوَضَّأَ نَحْوَ وُضُوئِي هَذَا ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ لَا يُحَدِّثُ فِيهِمَا نَفْسَهُ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ
Dari Usman bin Affan, berwuduk itu ialah meletakkan air ke atas dua telapak tangan tiga kali, lalu membasuh keduanya, kemudian memasukan tangan kanannya di wadah, lalu berkumur, kemudian membasuh wajahnya 3 kali dan kedua tangannya beserta kedua sikunya 3 kali, kemudian mengusap kepalanya, kemudian membasuh kedua kakinya 3 kali beserta kedua mata kakinya, kemudian berkata:” Rasulullah SAW telah bersabda :” Barang siapa berwuduk seperti wudukku ini kemudian solat dua rakaat seraya tidak berkata-kata hatinya, maka diampuni dosa yang telah dilakukannya”. HR Bukhari no 158
Lalu apakah kesalahan umum dalam berwuduk?
Pertama, Tidak membaca “bismillah”
Rasulullah shollallohu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Tidak sempurna wuduk seseorang yang tidak membaca bismillah.” (HR. Ahmad)
Kedua, tidak sempurna membasuh anggota wuduk
Tidak sempurna dalam membasuh anggota wuduk akan mengakibatkan sebahagian anggota wuduk tidak terkena air. Imam al-Bukhari rahimahullah meriwayatkan:-
Dari Muhammad bin Ziyad, dia berkata:’Aku mendengar Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu -saat itu beliau melewati kami, dan orang-orang sedang berwuduk-: ”Sempurnakanlah wuduk kalian, sesungguhnya Abul Qosim (Rasulullah) shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “celakalah tumit-tumit (yang tidak terbasuh air ketika berwuduk) dari api neraka”
Dan dari Khalid bin Mi’dan dari sebahagian isteri-isteri Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam:
”Sesungguhnya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam melihat seorang laki-laki yang solat sedangkan di belakang kakinya terdapat bahagian tidak terkena air sebesar ukuran wang dirham,maka Nabi menyuruhnya untuk mengulang wuduknya.” (HR. Imam Ahmad dan Abu Dawud menambahkan:” dan (mengulang) solat”)
Al-Atsram berkata: ”Aku bertanya kepada imam Ahmad: ’hadis ini sandanya jayyid (bagus)?’ Beliau menjawab: ’jayyid.’
Imam asy-Syaukani rahimahullah berkata tentang hadits ini: ”Hadis ini menunjukkan wajibnya mengulang wuduk dari awal, bagi orang yang yang meninggalkan membasuh anggota wuduknya sekalipun sekecil apa yang disebutkan dalam hadis.”
“Barang siapa yang menyempurnakan wuduk sebagaimana yang Allah perintahkan, maka solat-solat wajib (yang lima) adalah penghapus dosa (yang terjadi) di antaranya”
Ketiga, Membasuh anggota wudhu lebih dari 3 kali
Ini adalah was-was dari godaan syaitan kerana Nabi tidak pernah membasuh anggota lebih dari tiga kali sebagaimana dinyatakan dalam sohih Al-Bukhari kerana rasa was-was itu godaan syaitan.
Keempat, boros dalam penggunaan air
Sifat ini terlarang berdasarkan firman Allah Ta’ala-:
“Dan janganlah kalian berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan”. (QS. Al-An’am: 141 dan Al-A’raf: 31)
Rasulullah turut bersabda mengenainya:“Janganlah kalian boros dalam (penggunaan) air”, maka beliau (Sa’ad) berkata, “Apakah dalam (masalah) air ada pemborosan?”,
Baginda bersabda, “Iya, walaupun kamu berada di sungai yang banyak airnya”. Riwayat Ahmad.
Kelima, menyebut nama Allah di dalam tandas atau masuk ke dalamnya dengan membawa sesuatu yang di dalamnya terdapat zikir kepada Allah
Ini adalah hal yang makruh maka sebaiknya bagi seorang muslim untuk menjauhinya. Dari Ibnu ‘Umar -radhiallahu ‘anhuma- beliau berkata:
“Ada seorang lelaki yang berlalu sementara Rasulullah -Shallallahu ‘alaihi wasallam sedang membuang air kecil. Maka orang itu pun mengucapkan salam tapi Nabi tidak membalas salamnya”. Riwayat Muslim.
Hal ini kerana menjawab salam adalah termasuk zikir.
Keenam, beristinjak (mencuci dubur) setelah buang angin (kentut)
Tidak ada istinjak ketika kentut, istinjak hanya pada kencing dan buang air besar, maka tidak disyariatkan bagi orang yang kentut untuk beristinjak sebelum berwuduk sebagaimana yang dilakukan oleh sebahagian orang kerana dalil-dalil syariat tidak ada yang menjelaskan akan istinjak dari kentut. Yang ada hanyalah penjelasan bahwa kentut adalah hadas yang mengharuskan wuduk dan segala puji hanya milik Allah atas kemudahan dari-Nya.
Imam Ahmad -rahimahullah- berkata, “Tidak terdapat dalam Al-Kitab, tidak pula dalam sunnah Rasul-Nya adanya istinjak dalam kentut. Yang ada hanyalah wuduk”. [Al-Minzhar fi Bayan Al-Akhtha` Asy-Syai’ah karya Asy-Syaikh Saleh bin Abdil Aziz Alu Asy-Syaikh]
Ketujuh, tertidur kemudian tidak mengambil wuduk kembali
Sebahagian orang tertidur di masjid, kemudian apabila iqamat berkumandang, dirinya dibangunkan oleh orang di sebelahnya lalu terus bersolat tanpa berwuduk kembali. Hukumnya, orang yang tertidur perlu mengambul wuduk semula.
Kelapan, meninggalkan istinsyaq dan istintsar
Sebelum menunaikan solat, umat Islam perlu berwuduk terlebih dahulu.
Antara sunnah dalam berwuduk yang dianjurkan oleh Nabi Muhammad SAW ialah istinsyaq iaitu menyedut air ke dalam hidung bagi mencuci rongga hidung.
Sebagaimana yang kita perlu yakini, setiap sunnah Nabi Muhammad SAW adalah baik untuk kita, maka harus kita ikuti.
Daripada Abu Hurairah r. a., Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Jika salah seorang di antara kalian berwuduk, maka hendaklah ia menghirup air ke lubang hidungnya (intinsyaq), lalu ia keluarkan (istintsar).” (Riwayat Muslim, no. 237)
Kesembilan, membasuh leher dianggap wajib
Ia adalah kebiasaan dilakukan oleh kita semua sedangkan ia tidak diwajibkan atau disyariatkan.
Kesepuluh, berdoa pada saat membasuh anggota wuduk
Imam an-Nawawi berkata, “Doa-doa ini iaitu doa-doa pada saat membasuh anggota wuduk tidak disyariatkan”
Dalam fatwa Lajnah Daimah no. 2588 dikatakan, “Tidak ada doa dari Nabi SAW pada saat membasuh dan mengusap anggota wuduk. Cuma kita disarankan membawa Bismillah di awal wuduk dan di akhirnya ditambah dengan doa ini.
“Ya Allah jadikanlah aku termasuk orang-orang yang bertaubat dan jadikanlah aku termasuk orang-orang yang bersuci.”
Sumber : Ummi.Online
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Hukum Belajar Baca Quran Melalui Internet Atau Aplikasi Khas
![Hukum Belajar Baca Quran Melalui Internet Atau Aplikasi Khas](https://cdn.kashoorga.com/2020/10/288472-15_09_117367.jpeg)
Perkembangan teknologi digital hari ini membuka ruang lebih luas untuk kita menambah ilmu. Ini termasuklah belajar membaca al-Quran menerusi internet atau aplikasi khas yang dicipta.
Sejauh manakah dibolehkan kita belajar membacanya melalui internet? Apakah hukumnya? Kita dapatkan penjelasan ustaz Azhar Idrus dalam hal ini. Ramai juga yang belajar tanpa guru sebenar.
Artikel berkaitan: 5 Panduan Wajib Tahu Sebelum Beli Al-Quran
Artikel berkaitan: Bolehkah Baca Al-Quran Dengan Suara Kuat?
SOALAN :
Adakah kalau kita hendak belajar baca al-Quran mesti talaqi dengan guru?
Adakah boleh kalau belajar baca quran melalui internet?
JAWAPAN :
Belajar membaca al-Quran sangatlah dituntut oleh agama kerana orang yang belajar akan dapat membacanya dan mencapai ganjaran yang disediakan bagi orang-orang yang membacanya sebagaimana dinyatakan dalam hadis-hadis Nabi ﷺ
Sekali pun di zaman sekarang ada kemudahan belajar daripada internet dan yang seumpamanya namun begitu pembelajaran yang terbaik ialah dengan bertalaqi dengan guru kerana murid dapat memperdengarkan bacaannya kepada guru supaya disahkan dan diperbetulkan mana yang kurang dan mana yang salah.
Guru yang mengajar pada zaman sekarang sangatlah ramai dan mudah didapati oleh kerana itu sebaiknya jangan hanya memadai belajar dari internet walau pun tidak diapat dinafikan melalui internet juga dapat diperolehi ilmu-ilmu tentang membaca Quran.
Berkata Syeikh Nuh Ali Sulaiman :
“Pusat belajar al-Quran sudah banyak di negeri kita sekarang Alhamdulillah dan seperti itu juga orang-orang yang mengajar akan al-Quran. Maka apabila pergi seseorang kepada salah seorang qari nescaya memungkinkan dia insyaAllah belajar akan al-Quran lalu dapatlah dia mengenal bagaimana membaca al-Quran dengan bacaan yang sahih dan dapat mengenali bagaimana cara menghafal al-Quran bagi yang mahu menghafalnya di dalam hati”
Dan perkara yang pentingnya ialah kitab Allah ini memerlukan belajar secara talaqi ertinya mendengar dari bacaan segala qari supaya mengenal ia akan lafaz yang sahih bagi setiap kalimah.
Dan barang siapa yang sukar baginya yang demikian itu bolehlah dia belajar dengan mushaf sambil mendengar kepada rakaman bacaan para qari membaca ayat al-Quran yang sempurna dengan suara mereka.
Dan sungguhnya Allah telah memudahkan bacaan dari dulu sampai sekarang sebagai menyempurnakan janji-Nya di dalam al-Quran sekira-kira berfirman Allah:
“Dan sungguhnya Kami telah mudahkan akan al-Quran itu bagi ingatan maka adakah yang mengambil iktibar?” Surah al-Qamar : Ayat 17
KESIMPULAN
Belajar membaca kitab Allah yang paling baik ialah dengan cara bertalaqi dengan guru kerana murid dapat mendengar bacaan guru dan murid dapat memperdengarkan bacaannya kepada guru supaya disahkan oleh guru adakah bacaan murid itu sahih atau sebaliknya.
Ada pun belajar dengan internet atau dari rakaman maka murid hanya boleh mendengar bacaan guru tetapi guru tidak boleh mengesahkan bacaan murid sama ada sahih atau sebaliknya.
Bagi mereka yang belum lagi ada kemudahan belajar dengan guru maka elok dia belajar dulu mendengar bacaan-bacaan yang sahih yang diperdengarkan di dalam internet atau yang seumpamanya dan apabila bertemu dengan guru hendaklah dia baca segala bacaan yang telah dia pelajari melalui internet atau rakamannya dahulu supaya diperbetulkan jika ada salah silapnya.
Wallahua’lam
Ustaz Azhar Idrus
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI