Justice for Bella, anak down sindrom yang didera menarik perhatian masyarakat. Ditempatkan di Rumah Bonda yang juga rumah perlindungan remaja hamil mula dibongkar satu persatu termasuk ada dakwaan terbaru yang ada pelatih turut menerima nasib sama.

Kala itu ramai yang menyuarakan situasi berbeza rumah perlindungan Baitus Solehah yang juga menempatkan wanita hamil tanpa nikah. Bukan sekadar tempat untuk bersalin tetapi mereka dimasukkan ke sini adalah indvidu yang ingin berubah dan bertaubat atas dosa-dosa zinanya pernah dilakukan. Ia tempat orang nak belajar memperbaiki iman, membetulkan amal, solat dan membaca quran.

Dalam satu pengakuan pengasasnya, Muna Liza Ismail, dia menubuhkan Baitus Solehah bukan kerana duit.

“Saya asaskan Baitus Solehah kerana mahu mengajak orang ke syurga. Saya berbuat kebajikan kepada yang mahu bertaubat dan berubah. Kalau kau tak ikhlas bertaubat dan berubah, dah masuk pun terkeluar semula secara terhormat atau tersingkir dengan hormat.Kita kejar akhirat, dunia akan ikut.

Bila masuk sini kerana mahu dibimbing bertaubat, mahu berubah, semua dapat. Bertaubat kerana sedar diri tersilap, maka berusaha untuk mohon ampun kepada Allah, takut azab Allah. Berusaha betulkan solat dan istiqomah mengerjakan solat, belajar mengaji dan istiqomah belajar mengaji. Ini akhirat. Ini dinamakan mengejar akhirat. Apabila sudah tinggal di Baitus Solehah, selalu bersabar dengan ujian, dengar arahan dan patuhi peraturan, akhlak makin baik, tidak sombong atau bergaduh, sebaliknya saling bekerjasama dan menjaga persaudaraan sesama penghuni, maka kebaikan lain akan datang,”.

Dalam satu perkongsian terkini, anak kepada Pengasas Rumah Baitus Solehah iaitu Najdah Othman ada berkongsi sebab kenapa ibunya menubuhkan rumah perlindungan tersebut yang mana pada awalnya dia juga tidak memahaminya namun selepas dia dewasa barulah dia menyedarinya mengapa ibunya menubuhkan ruma perlindungan itu.

Baca perkongsian dirinya.

Orang suka tanya aku.
Nape mak kau buka Baitus Solehah?

Zaman dulu dulu masa FB ni kategori BBNU, mak aku ni jadi moderator satu laman forum Halaqah.net. Dah pupus dah forum ni, tinggal alumni halaqian je.

Dulu, mak tolong aturkan Baitul Muslim. Perantara pada muslim – muslimah nak cari jodoh ikut syariah. Dapatlah tolong beberapa pasangan cari pasangan hidup. Dalam masa yang sama juga, selalu jadi tempat luah masalah sosial, banyaknya kes zina, kayu tiga & kehamilan luar nikah.
Kes pertama yang mak bantu, seorang pelajar universiti mengandung, buntu tak tahu nak buat apa. Hanya teman lelaki dan seorang kawan baik je yang tahu. Kandungan dah sarat benar, dah tak boleh sorok di balik baju kurung.

IKLAN

Mak suruh datang rumah, di Johor. Jadi mak tolong uruskan sampai selamat melahirkan.
Aku pun time tu ada, kebetulan cuti semester. Panjang adik tu bercerita pada aku. Kisah sosial di University. Kisah cinta dengan teman lelaki. Kisah curang si teman lelaki. Kisah buas si teman lelaki.

Sampai sekarang aku masih ingat nama dia & teman lelaki tu. Selepas melahirkan, dia sambung belajar semula macam biasa. Si lelaki berjanji mahu berubah dan mahu bertanggungjawab selepas habis belajar.

Aku pun masih belajar, ada kala kami bertanya khabar. Lama-lama, dah terputus berita.
Dan akhir sekali, takde jodoh pun antara mereka berdua. Lepas satu, satu, ada je masalah dan kes yang serupa. Mengadu pada mak. Apa nak buat. Lama-lama mak tahu, ini satu ‘penyakit’ yang mesti dirawat.

Dulu aku pun sama je fikir macam orang lain, kenapa nak bantu orang yang dah berzina? Damage has done, but what next?

Benda dah jadi, apa peranan kita sebagai masyarakat terutama orang Islam? Apa yang kita kena buat untuk elak ‘dosa kedua’ dan apa yang kita boleh bantu?

Apa tanggungjawab kita sebagai saudara se-Islam?

IKLAN

Begitulah bagaimana mak dapat idea nak tubuhkan Baitus Solehah, idea yang aku selalu tentang, aku selalu tak setuju, aku selalu bengang dan selalu tak puas hati! Bilik aku kena rembat kot!

2013 ditubuhkan dari apa ada, hingga 2021 dapat banyak sokongan pelbagai pihak dan masyarakat setempat. Gigih dulu mak buat kertas kerja sorang-sorang, sebab mak ni cikgu, maka rangka kerja tu lengkap siap objektif dan matlamat.

Kitorang adik beradik macam bolayan, ibarat kata modennya, tak kosher. Tapi tulah. Walau hati memberontak, bila tengok perjuangan mak, sorang demi sorang balik dari perantauan untuk jadi tulang belakang mak. Bila lama-lama tinggal bersama, fahamlah.

Faham juga dengan nasib hidup dan ujian setiap orang yang berbeza. Tak sama. Kadang tu, kita rasa susahnya ujian hidup kita. Tapi, bila duduk dengan mereka ni, macam-macam kisah. Macam-macam perangai. Macam-macam ragam.Kadang tu, tak terfikir dek akal, wujud kisah orang begini.

Keluarga berantakan. Keluarga dadah. Anak tak sah taraf, pun sekarang mengandung anak luar nikah, bila diselidik, sudah 4 keturunan tak sah taraf. Pak saudara groom anak saudara (siap nak menikah sama) Kena rogol dengan kawan sekerja.

IKLAN

Pelajar sekolah ‘study group’ berdua dalam bilik OKU diajak main suka-suka. Anak pak imam terlanjur. Pelajar master diperdaya. Termengandung anak luar nikah yang kali ke 5. Mak janda bosan tak tahu nak buat apa. Tanyalah, apa je yang belum ada?

WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI

✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘

Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..

✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽‍♀‍

✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)

✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻

Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞

Untuk bimbingan awal secara PERCUMA dari Coach Zuhri pula, jom sertai sesi Live CurHat Jodoh bersama Coach jam 9.00 malam – 10.00 malam di:
https://www.instagram.com/kashoorga/ dan
https://www.facebook.com/Kashoorga