![Untitled design (7)](https://cdn.kashoorga.com/2021/05/366738-696x350.jpeg)
Selepas melalui begitu banyak episod “duka” kerana dianggap melakukan salah laku melanggar Perintah Kawalan Pergerakan yang diguna pakai bagi membendung penularan wabak COVID-19 dan kebanyakan kesnya masih didengari di mahkamah termasuk masih dalam siasatan, terbaru Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) mempelawa Neelofa atau nama sebenarnya Neelofa Mohd Noor mengikut misi kemanusiaan di Gaza.
Memetik laporan Harian Metro, Ketua Aktivis Kemanusiaan Mapim, Dr Ahmad Sani Araby Al Kahery memuat naik status gesaan di dalam Facebooknya untuk Neelofa dan suami, Muhammad Haris Mohd Ismail (PU Riz) menyahut cabaran berkhidmat dalam misi kemanusiaan di ‘ground zero’ selepas ini.
“Ke hadapan Hajah Neelofa, daripada ke penjara, lebih baik ke Gaza,” katanya menerusi Facebook hari ini.
Ahmad Sani ketika dihubungi berkata, pasangan itu yang kini didesak netizen untuk dikenakan tindakan penjara lebih wajar dihantar berperang khidmat kebaikan di kawasan yang memerlukan seperti Gaza.
Beliau yang juga Ketua Misi Khas WakeUp4Gaza berkata, Neelofa sendiri pernah bekerjasama di belakang tabir bersama Mapim dalam misi kemanusiaan di Syria beberapa tahun lalu.
Selain itu, dia juga terbabit dalam bantuan domestik ketika penularan Covid-19 tahun lepas yang memberikan manfaat kepada ummah dan Islam.
![Ketua Aktivis Kemanusiaan MAPIM Pelawa Neelofa Sertai Misi Di Gaza, Santuni Saudara Seislam](https://cdn.kashoorga.com/2021/05/366737-1000x580.jpeg)
“Sebab itu saya kata, daripada masuk penjara, lebih baik santuni dan selami penderitaan saudara kita di Gaza.
“Saya harap Neelofa dan Haris sahut cabaran dan pelawaan saya untuk berperang khidmat di Gaza,” katanya.
Beliau berkata, pengalaman aktif di 40 negara termasuk yang bergolak dirasakan cukup untuk melatih pelakon itu dan suaminya.
Semalam Neelofa dan suami, Muhammad Haris mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret di Seremban, atas kesalahan melanggar prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).
Pasangan itu didakwa atas pertuduhan tidak membuat imbasan aplikasi MySejahtera atau menulis secara manual nama dan nombor telefon sebelum memasuki premis di Nilai 3, Seremban, Negeri Sembilan.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ubah Kebiasaan Pakai Jam Di Tangan Kiri Tukar Ke Tangan Kanan, Ini Kebaikannya Yang Patut Kita Tahu
![Ubah Kebiasaan Pakai Jam Di Tangan Kiri Tukar Ke Tangan Kanan, Ini Kebaikannya Yang Patut Kita Tahu](https://cdn.kashoorga.com/2020/01/131340-27_54_774275.jpeg)
Untuk perkara yang baik-baik, hendaklah mendahulukan bahagian anggota tubuh yang kanan.
Berbeza ketika melepaskan sesuatu atau memulai sesuatu yang jelek, maka hendaknya dimulai dari yang kiri. Inilah di antara adab yang diajar dalam agama Islam.
Kanan menunjukkan makna yang baik. Rasulullah SAW mengutamakan dan menyukai memulakan yang kanan sebelum yang kiri, dalam ke semua urusan Baginda, baik dalam bersedekah, bersuci, berwuduk, memakai pakaian, menyikat rambut, termasuk ketika mengambil dan memberi sesuatu, serta sewaktu makan dan minum.
Dari Aisyah radhiallahu anha dia berkata:
كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُعْجِبُهُ التَّيَمُّنُ فِي تَنَعُّلِهِ وَتَرَجُّلِهِ وَطُهُورِهِ وَفِي شَأْنِهِ كُلِّهِ
“Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam suka memulai dari sebelah kanan saat mengenakan sandal, menyisir rambut, bersuci, dan dalam seluruh aktiviti beliau.” (HR. Al-Bukhari no. 5926 & Muslim no. 268)
Dari Abu Hurairah radhiallahu ‘anhu bahawa Rasulullah SAW bersabda:
إِذَا انْتَعَلَ أَحَدُكُمْ فَلْيَبْدَأْ بِالْيَمِينِ وَإِذَا نَزَعَ فَلْيَبْدَأْ بِالشِّمَالِ لِيَكُنْ الْيُمْنَى أَوَّلَهُمَا تُنْعَلُ وَآخِرَهُمَا تُنْزَعُ
“Apabila salah seorang dari kalian memakai sandal, hendaknya memulai dengan yang kanan, dan apabila dia melepas hendaknya mulai dengan yang kiri. Hendaknya yang kanan pertama kali mengenakan sandal dan yang terakhir melepasnya.” (HR. Al-Bukhari no. 5856 & Muslim no. 2097)
Seperti perkongsian Syarif Ad-Deen mengapa perlu mengutamakan memulakan sesuatu perkara dengan anggota yang kanan berbanding kiri.
Jam tangan, pakai di sebelah tangan kanan, kata seorang ustazah kepada aku tanpa sebarang penjelasan bagi ketegasan tersebut. Jadi dengan rasa hormat aku kepada Guru, aku pun tukarlah jam tangan aku daripada tangan kiri ke tangan kanan. So, dari situ aku dah mula terfikir, malah tertanya-tanya pada diri, kenapa ustazah suruh aku pakai jam tangan disebelah kanan, dan salah ke pakai jam tangan di sebelah kiri?
Still tak dapat jawapan.
Pada keesokan harinya aku beranikan diri berjumpa dengan ustazah, kemudian, aku bertanyalah kepada ustazah.
“Ustazah, boleh saya bertanya, kelmarin bila ustazah berjumpa dengan saya, kenapa ustazah suruh saya memakai jam tangan disebelah kanan?”
Jawab ustazah…
“Macam ni Deen, Rasulullah S.A.W suka kita buat apa-apa perkara yang membawa kepada kebaikan dengan memulakan angota disebelah kanan terlebih dahulu, contohnya, memakai kasut didahului dengan kaki kanan, masuk ke masjid dengan kaki kanan, makan dan minum juga dilakukan dengan mengunakan tangan kanan, dan banyak lagi perkara yang sepatutnya dilakukan dengan didahului angota disebelah kanan. Begitu juga dengan memakai jam tangan.
“Saya berikan contoh, kalau sekali kamu gunakan jam yang berada ditangan kanan untuk melihat dan mengetahui waktu solat, disitu pun akan dicatit 1 kebaikan keatas kamu. Cuba kamu bayangkan, kalau dalam sehari kamu melihat jam yang berada ditangan sebelah kanan untuk memastikan waktu solat fardhu kamu terjaga dengan baik, maka, sudah tentu akan lebih banyak kebaikan yang mungkin Allah akan berikan kepada kamu pada hari tersebut. Kerana apa? sebelum kamu melakukan ibadah, kamu mendahulinya dengan melihat waktu solat pada jam yang berada di tangan sebelah kanan kamu tu.
See, nampak simple, tapi ada kebaikan yang tersembunyi disitu, tak rugi dan tak pelik pun mengenakan jam tangan di sebelah kanan, malah ianya lebih menguntungkan” 🙂 innsyaAllah.
Terima kasih ustazah atas perkongsian.
Ini pula jawapan daripada Mufti Wilayah:
Secara asasnya, memang benar bahawa Rasulullah S.A.W suka mendahulukan bahagian kanan dalam urusan-urusan baginda. Ini dapat kita lihat di dalam sebuah riwayat daripada A’isyah R.A beliau berkata:
كَانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم يُعْجِبُهُ التَّيَمُّنُ فِي تَنَعُّلِهِ وَتَرَجُّلِهِ وَطُهُورِهِ وَفِي شَأْنِهِ كُلِّهِ
Maksudnya: Adalah Nabi S.A.W suka kepada mendahulukan bahagian kanan, dari sudut memakai selipar, menyikat rambut, semasa berwudhu’, dan juga dalam urusan baginda seluruhnya. Riwayat Al-Bukhari (168)
Ini bermakna baginda sentiasa mendahulukan anggota kanan dalam urusan seharian seperti memulakan pemakaian selipar dengan kaki kanan, menyikat rambut dengan tangan kanan, makan dan minum dengan tangan kanan, dan perbuatan-perbuatan selainnya.
Meskipun begitu, terdapat beberapa riwayat yang secara spesifiknya menunjukkan kepada perhiasan atau aksesori yang dipakai oleh Rasulullah S.A.W di tangan baginda iaitulah cincin. Antaranya adalah sebuah riwayat daripada Anas bin Malik R.A beliau berkata:
كَانَ خَاتِمُ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم فِي هَذِهِ وَأَشَارَ إِلَى الْخِنْصَرِ مِنْ يَدِهِ الْيُسْرَى
Maksudnya: Adalah cincin Nabi S.A.W di sini, lalu beliau menunjukkan kepada jari kelingkingnya dari tangan kiri. Riwayat Muslim
Justeru hadis ini memberikan petunjuk kepada kita bahawa baginda S.A.W memakai cincin di tangan kiri baginda. Bahkan jika dilihat dari sudut hikmahnya, Nabi S.A.W makan dan minum dengan tangan kanan, justeru dengan memakai cincin di tangan kanan pasti akan menjadikan proses tersebut sedikit sukar.
Imam Al-Buhuti Rahimahullah berkata:
‘’Memakai cincin di jari kelingking tangan kiri adalah lebih afdhal berbanding memakainya di jari kelingking tangan kanan, kerana ia lebih selesa dan tetap’’. Rujuk Kasyyaf Al-Qina’, Al-Buhuti.
Manakala para ulama Syafi’eyyah berpandangan bahawa pemakaian cincin di tangan kanan adalah lebih afdhal dan utama.
Ini seperti pendapat Imam Al-Nawawi yang menyebut:
يجوز للرجل لبس خاتم الفضة في خنصر يمينه وإن شاء في خنصر يساره كلاهما صح فعله عن النبي صلى الله عليه وسلم لكن الصحيح المشهور أنه في اليمين أفضل ; لأنه زينة ، واليمين أشرف
Maksudnya: Adalah dibolehkan bagi seorang lelaki itu untuk memakai cincin perak di kelingking tangan kanannya. Dan sekiranya dia mahu (dia boleh memakainya) di jari kelingking tangan kirinya. Keduanya sahih dilakukan oleh Nabi S.A.W. Akan tetapi pendapat yang sahih lagi masyhur adalah lebih afdhal ia dipakai di tangan kanan. Kerana ia merupakan perhiasan dan tangan kanan adalah lebih mulia. Rujuk Al-Majmu’, Al-Nawawi
Merujuk kepada persoalan yang dikemukakan, kami berpandangan bahawa isu pemakaian jam tangan adalah lebih sesuai diqiyaskan kepada pemakaian cincin. Ini kerana, kedua-duanya dipakai di tangan. Oleh kerana itu, apabila kita menyatakan bahawa dibolehkan untuk memakai cincin di tangan kiri, maka demikian juga diharuskan untuk memakai jam tangan di tangan kiri.
Pemakaian jam di tangan kiri ini tidaklah ia termasuk dalam tasyabbuh (menyerupai) perbuatan orang-orang kafir. Ini kerana, ia langsung tidak dianggap sebagai perbuatan yang terkhusus dengan budaya dan adat mereka. Bahkan menjadi suatu kebiasaan yang meluas di seluruh dunia bahawa orang-orang Islam juga memakai jam di tangan kiri.
KESIMPULAN
Hukum memakai jam di tangan kiri adalah harus. Ini berdasarkan qiyas kepada pemakaian cincin. Adapun begitu, sekiranya seseorang itu memakai jam tangan di tangan kanan dengan tujuan untuk mengikuti sunnah Nabi S.A.W yang suka mendahulukan anggota kanan, ia adalah lebih afdhal dan mendapat pahala Insha Allah. Tambahan pula sekiranya pemakaian jam di tangan kanan itu tidak menyebabkan kesukaran untuk makan dengan tangan kanan seperti dengan menanggalkan jam semasa makan, maka ia lebih utama.
Kita boleh mengubah sesuatu yang menjadi kebiasaan menjadi lebih baik kerana ia membantu menambah saham pahala di akhirat nanti. Bila kita buat, kita dapat.
Sumber Kredit: FB: Syarif Ad-Deen dan Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Selain Berdoa & Solat Hajat, Amalkan Ratib al-Attas Sebagai ‘Jihad’ Rohani Hadapi COVID-19. Buat Secara Istiqamah!
![Selain Berdoa & Solat Hajat, Amalkan Ratib al-Attas Sebagai ‘Jihad’ Rohani Hadapi COVID-19. Buat Secara Istiqamah!](https://cdn.kashoorga.com/2020/04/doa-2-04_18_234700.jpg)
Setiap hari kita mendengar perkembangan terkini virus pandemik yang kini melanda seluruh negara.
Malah disebabkan wabak ini juga Masjidil Haram masih belum dibuka kepada orang ramai.
Para saintis juga turut bertungkus lumus membuatkan kajian bagi mencari penawar terbaik untuk kesembuhan pesakit yang positif.
Dan kita juga sebagai umat islam tidak putus-putus berdoa agar Tuhan melenyapkan segera COVID-19 ini yang sudah membunuh ribuan manusia. Juga amalan solat sunat dan zikir yang diamalkan bagi melindungi diri dari wabak ini.
Pendakwah, Muhadir Joll, berkata orang yang beriman meyakini manfaat dan kemudaratan hakikatnya datang daripada Allah SWT.
“Orang beriman akan menempuhi ujian ini dengan bersabar dan menginsafi kelemahan serta kelekaan diri.
“Oleh itu, mereka berusaha menegah dan merawat serta menjauhinya dengan langkah kesihatan tertentu, termasuk mengikut garis panduan dan arahan kerajaan,” katanya kepada Ibrah.
Menurut Muhadir, antara amalan baik untuk diamalkan ketika menghadapi wabak COVID-19 ini adalah memohon perlindungan daripada Allah SWT dengan membaca Ratib al-Attas.
“Ratib berasal daripada perkataan rattaba yang bermaksud menyusun atau mengatur. Oleh itu, ratib sesuatu tersusun dan teratur dengan rapi.
“Ratib Al-Attas ialah amalan bacaan yang mengandungi ayat al-Quran, hadis Rasulullah SAW, zikir dan doa yang disusun Al-Habib Umar Abdul Rahman al-Attas.
“Di Hadramawt, Yaman, istilah ratib merujuk kepada bacaan ringkas yang dibaca dengan bilangan sedikit umpamanya 3, 7, 10, 11 dan 40 kali,” katanya.
Menurut Muhadir, membaca Ratib al-Attas bererti membaca rangkaian ayat, hadis, selawat, tasbih, tahmid, takbir, tahlil dan doa yang ada di dalamnya dengan kesemuanya mempunyai pahala dan fadilat tersendiri seperti disebutkan dalam banyak hadis.
Katanya, Ratib al-Attas amat baik sekiranya dijadikan amalan rutin dan dibaca setiap hari. Justeru, tidak semestinya dibaca hanya ketika berlaku sesuatu bencana atau ujian.
“Melalui pembacaan Ratib al-Attas, akidah menjadi lebih mantap dengan syarat mesti difahami isi kandungan dan tujuan membacanya.
“Banyak kelebihan membacanya, termasuk sebagai pelindung diri, keluarga dan harta benda, selain diampunkan dosa serta kesalahan.
“Selain itu, antara kelebihannya termasuk ditunai dan dimudahkan hajat, dipanjangkan umur dan dikurniakan husnul khatimah (pengakhiran baik),” katanya.
Firman Allah SWT: “(Iaitu) orang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan berzikir (mengingat) kepada Allah. Ingatlah, hanya dengan berzikir (mengingat) kepada Allah, hati akan menjadi tenteram.” (Ar-Ra’d: 28)
Muhadir turut menjelaskan tafsiran ayat itu oleh Imam Ibnu Katsir seperti tercatat dalam Tafsir al-Quran al-Azhim.
“Menurut Imam Ibnu Katsir, ayat itu bermaksud hati akan menjadi baik dan mudah menuju Allah SWT.
“Hati menjadi tenang ketika ingat kepada Allah SWT dan puas ketika menyakini hanya Dia sebagai pelindung dan penolong,” katanya.
Muhadir berkata, membaca Ratib al-Attas menunjukkan isyarat keyakinan hamba kepada kasih sayang Allah SWT terhadap makhluk, di samping kekuasaan dan kekuatan-Nya dalam memberi perlindungan kepada setiap hamba ketika mereka meminta.
“Keyakinan dengan keesaan, kasih sayang, keagungan, kekuasaan dan kekuatan hanya milik mutlak Allah SWT.
“Membaca rangkaian ayat, hadis, selawat, tasbih, tahmid, takbir, tahlil dan doa yang ada dalam Ratib al-Attas ini khususnya dan di dalam ratib, wirid dan hizib yang lain umumnya, menjadikan hati tenteram,” katanya.
Mengulas lanjut mengenai kaedah bacaannya, Muhadir berkata, Ratib al-Attas khusus dibaca selepas waktu Isyak.
“Bagaimanapun, tidak mengapa jika dibaca pada waktu pagi dan petang, terutama sekali ketika menghadapi wabak virus sebegini.
“Ia boleh dibaca berseorangan, tetapi lebih baik jika dibaca secara berjemaah. Jika dibaca berseorangan, ia dibaca dengan suara perlahan atau tanpa suara untuk lebih merasakan kesan bacaannya di dalam hati, di samping lebih ikhlas,” katanya.
Muhadir turut memberitahu, jika ia dibaca dalam kumpulan atau secara berjemaah, maka hendaklah dibaca dengan suara sederhana, tidak terlalu kuat mahupun terlalu perlahan.
Katanya, amat rugi sekiranya keberkatan amalan Ratib Al-Attas ini tidak diamalkan oleh umat Islam yang sarat dengan pelbagai kelebihan ini tidak diamalkan secara istiqamah dan bersungguh-sungguh.
“Disebabkan kemasyhuran dan keberkatan Ratib al-Attas ini, ia dibaca oleh hampir semua umat Islam di dunia termasuk di negara kita.
“Begitu banyak majlis pengajian atau acara keagamaan yang dimulakan dengan membaca Ratib al-Attas ini kerana keberkatan dan kemujaraban yang ada padanya,” katanya.
INFO Ratib Al-Attas
- Ia turut disebut dengan nama ‘Aziz al-Manal wa Fath Bab al-Wishal
- Amalan ini sudah diamalkan sejak 369 tahun dahulu
- Ia disusun ulama besar di Hadramawt, Yaman, iaitu Al-Habib al-Imam Umar Abdur Rahman al-Attas yang juga guru kepada Al-Habib al-Imam Abdullah bin Alawi al-Haddad, penyusun Ratib Al-Haddad yang juga masyhur.
SUMBER: BERITA HARIAN
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ustazah Asma Nasa Pesan Salam Cukup Angkat Tangan Di Dada Bila Jumpa Orang Ramai Untuk Elak COVID-19
![Ustazah Asma Nasa Pesan Salam Cukup Angkat Tangan Di Dada Bila Jumpa Orang Ramai Untuk Elak COVID-19](https://cdn.kashoorga.com/2020/03/asma-10_58_320150.jpg)
Awal tahun ini menyaksikan penularan virus COVID-1 yang melanda negara dan kini sudah memasuki gelombang kedua.
Dan kita disarankan untuk menjaga kesihatan tidak kira di mana berada dengan memastikan anggota badan terutama tangan dan sentiasa memakai mask untuk mengelak masalah dari terus berleluasan.
Namun bagi Ustazah Asma Nasa, penyebaran wabak ini tidak menghalang tugasnya untuk terus berdakwah.
Malah beliau turut memberitahu langkah pencegahan dan berjaga-jaga sebelum memulakan kuliah, terutama apabila bersalam dengan orang ramai.
COVID-19 (Siri 1)
Sekarang menjadi rutin, apabila selesai kuliyah atau ceramah saya akan buat pengumuman, elakkan bersentuhan jika tidak perlu, contohnya bersalaman dan lebih lagi peluk cium pipi. Kita tidak kenal siapa dan datang daripada mana.
Saya juga tidak mahu menjadi penyebab kepada penularan wabak ini. Bayangkan jika ada jemaah yang hadir ada kontak dengan mana² kes, kemudian bersalaman peluk cium dengan saya, kemudian saya pula bersalaman peluk cium pipi dengan lebih ramai yang hadir. Bagaimana kita nak jejak semua kontak ini.
Saya lebih selesa mengangkat tangan di dada sebagai tanda hormat, sayang dan mesra. Cukuplah dengan kita dah saling berkasih sayang di hati walaupun daripada jauh.
Siapa yang sudah biasa, memang daripada sebelum berlaku wabak ini, saya suka berpesan kepada yang ingin bersalam tak perlu berpeluk cium pipi atas banyak faktor, ianya akan mengambil masa yang lama, saya akan lenguh leher bila pusing kiri dan kanan dengan kadar kekerapan beratus kali, mungkin ribu kali dalam satu² sesi, ramai yang gelak bila saya sebut begini kerana mereka juga tahu penat .
Suami juga beri peringatan
Sebenarnya ia lebih kepada faktor kesihatan dan keselamatan, saya sendiri kerap sakit, adalah lebih bimbang jika saya bawa balik penyakit ke rumah sedangkan ada anak kecil. Kekerapan bertemu dengan ratus atau ribu orang dalam sehari, menyebabkan suami saya memberi peringatan dan arahan yang lebih jelas dan ketat demi kebaikan semua.
Saya mohon maaf jika ada yang berkecil hati dengan pengumuman yang selalu dibuat dihujung ceramah atau kuliyah, memang ada yang mengatakan saya sombong dan kurang mesra alam.
Harus berhati-hati apabila berjumpa orang ramai
Jika ikut sunnah, kita dituntut memberi ucapan salam dan berjabat tangan. Namun memang benar, ada ketikanya Nabi SAW memeluk para Sahabat apabila telah lama tidak bertemu, tetapi ia bukan rutin sepertimana menjadi budaya masyarakat kita hari ini.
Sebenaranya, pesanan ini bukan hanya khusus dalam situasi saya sahaja. Kita semua harus berhati² dalam apa jua keadaan sekarang ini. Sepulang daripada mana² tempat berjumpa orang ramai, maka ambil langkah berjaga².
Berusaha, berhati² dan berdoalah semoga wabak covid-19 boleh dibendung dengan efisien oleh semua pihak. Doakan kesembuhan mereka yang dijangkiti, dan ketenangan semua pihak yang terlibat dengan pesakit.
Ya Allah.. Kami berdosa, kami lemah, kami tiada daya tiada upaya melainkan semuanya datang datang daripadaMu semata. Bantulah kami ya Allah, berilah petunjuk dan pertolongan Mu, semoga kami semua kembali kepadaMu dalam Husnul Khatimah…
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI