Amalan bersedekah yang amat dianjurkan Islam sememangnya akan mendapat ganjaran pahala yang besar.
Sedekah ialah pemberian semasa hidup kepada seseorang tanpa ada tukar ganti atas dasar semata-mata kerana mendekatkan diri kepada Allah.
Hukum bersedekah itu adalah sunat. Ketika melakukan amalan bersedekah, kita perlulah ikhlas kerana Allah bukan disebabkan sesuatu seperti kerana nama atau asal bersedekah sahaja.
Supaya perbuatan bersedekah itu tidak menjadi sia-sia dan sentiasa ‘mengalir’ ada sedekah-sedekah yang boleh dijadikan saham akhirat.
Berikut perkongsian Najmi Farisham tentang bagaimana untuk mendapatkan ganjaran pahala yang berterusan melalui bersedekah.
Ada seseorang hantarkan nasihat ini di grup WhatsApp kami. Jadi aku terjemahkan ke bahasa Melayu mengikut kesesuaian masyarakat kita.
Katanya ada ENAM cara untuk memastikan pahala sentiasa mengalir masuk walaupun setelah kita meninggal dunia nanti:
1. Wakafkan mushaf al-Quran di mana-mana surau, masjid, sekolah tahfiz dan agama.
2. Dermakan kerusi roda untuk kegunaan di rumah kebajikan atau rumah sakit.
3. Ambil bahagian dalam pembinaan masjid walaupun sekadar infak RM10.
4. Sediakan air mineral di tempat awam seperti taman, pantai dan lain-lain kawasan orang berkumpul. Mudah jika mereka dahaga, dapat melegakan kering tekak.
Di Arab Saudi, mereka mengagihkan air mineral ketika kereta berhenti di lampu isyarat. Letakkan di depan pintu masjid, kedai-kedai dan juga di jalanan.
5. Tanam pokok untuk kemudahan orang ramai mengambil manfaat daripadanya seperti berteduh dan memetik buah. Bahkan haiwan pun dapat merasa tempiasnya juga dengan membuat sarang di atasnya.
Dan yang paling senang lagi adalah, kongsi dan sebarkan kepada rakan kalian semua. Mereka baca dan amalkan hasil perkongsian kita. Mudah-mudahan dikira sebagai amalan baik oleh Tuhan yang Maha Berkuasa.
Sumber Kredit: FB: Najmi Farisham
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Bila tiba musim haji, debaran adakah nama terpilih menunaikan fardu haji antara yang sering menjadi harapan rakyat negara ini. Dengan kouta hanya 32 ribu ribu orang dengan senarai menunggu berjuta-juta hanya insan terpilih sahaja akan merasai nikmat jika mendapat tawaran kouta tersebut.
Sejak dahulu lagi, negara kita mengamalkan sistem penggiliran pendaftaran. Yang dah lama daftar nama akan naik dan begitulah seterusnya. Namun berbeza dengan negara Matahari terbit, Jepun yang mana peratus rakyatnya beragama islam tidak ramai. Pada tahun 2010, bilangan umat Islam di Jepun adalah sekitar 110,000 orang. Pada 2019, bilangan bertambah ke 230,000 (50,000 orang adalah mualaf Jepun). Data dari the Economist.
Bagi yang tertanya-tanya bagaimana Jepun menguruskan para jemaah hajinya, perkongsian dari seorang rakyat Jepun yang menetap di sana, Zunita Ramli boleh memberi gambaran kepada kita mengenai cara Jepun menguruskan jemaah haji mereka. Lebih menarik, pemastautin luar sebagai contoh dirinya boleh pergi menunaikan haji menggunakan kouta dari Jepun, sebegitu mudah. Hanya keluarkan duit sahaja iaitu RM26,000.
Baca catatannya dari Jepun dikongsinya.
Mungkin ada yang tertanya-tanya, bagaimana Jepun uruskan permohonan jemaah Haji?
Kalau di Malaysia, kita ada Lembaga Tabung Haji, tapi di Jepun prosedur Haji biasanya diuruskan oleh masjid-masjid Jepun dan antara yang popular adalah syarikat pelancongan seperti H.I.S.
Berbeza dengan jemaah Haji Malaysia yang diuruskan oleh Lembaga Tabung Haji, jemaah Haji Jepun ni tak ada subsidi ye. Jadi harga untuk buat Haji di Jepun ni agak berbeza dengan di Malaysia iaitu sekitar ¥610,000 – ¥660,000 (RM23k – RM26k) seorang.
Untuk Haji, pihak HIS atau masjid juga bertanggungjawab untuk sediakan beberapa siri seminar untuk ajar cara nak mengerjakan Haji, dan perkara yang berkaitan dengan itu.
Untuk orang bukan Jepun tapi tinggal di Jepun (seperti saya contohnya), juga boleh tunaikan Haji dari Jepun. Sebenarnya kalau saya nak mengerjakan Haji dari Jepun ni peluang tinggi untuk dapat sebab tak ramai yang mohon, cuma sediakan je lah duit RM26k tu. Hehe.
Di Jepun tak ada sistem giliran sebab permohonan nak pergi Haji tak ramai dan ianya diuruskan secara “independent” oleh syarikat yang uruskan Haji.
Menariknya, kerajaan Arab Saudi ada sponsor (kuota 20 orang pada 2019) orang Jepun yang baru memeluk Islam dan generasi kedua mualaf Jepun untuk buat Haji secara PERCUMA. Ini untuk menggalakkan mualaf baru untuk mendekati Islam dengan lebih mudah.
Perancangan bernikah sudah lama, sebelum arahan Perintah Kawalan Pergerakan bulan Mac lalu lagi. SOP kena patuh. Namun kita hanya merancang, Tuhan yang tentukan bila akad boleh dijalankan.
Setelah tertangguh sekian lama, apatah lagi gelombang ketiga Covid 19 tidak nampak penyurutan kes, pasangan pengantin dan keluarga pula semakin gelisah memikirkan bila tarikh sesuai.
Alhamdulillah, terkini pihak Pejabat Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) cuba membantu ramai pasangan yang ingin berkahwin dalam masa pandemik ini dengan merangka dan mengeluarkan Prosedur Operasi Standard SOP untuk majlis akad nikah bagi Wilayah-wilayah Persekutuan berkuat kuasa hari ini, 6 November 2020 ( 20 Rabi’ul Awal 1442 Hijrah)
Bagi memudahkan pemahaman, pihak Pejabat Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) telah mengeluarkan infografik yang jelas tentang prosedur majlis akad nikah yang ditetapkan menerusi akaun facebook dan Instagram menterinya iaitu Datuk Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri.
Menurut pihak Jabatan Perdana Menteri, bagi majlis akad nikah, jumlah jemputan adalah tidak melebihi daripada 30 orang jemputan dengan mengambil kira penjarakan satu (1) meter dan tertakluk kepada keluasan premis yang ditetapkan oleh Jabatan Agama Islam Wilayah Pesekutuan (JAWI)
Premis tersebut merangkumi Pejabat Agama dan juga masjid-masjid terpilih yang ditetapkan JAWI. Manakala jurufoto perkahwinan adalah dibenarkan dan tidak termasuk dalam 30 orag jemputan tadi tetapi perlu mematuhi SOP yang ditetapkan.
Bagi majlis akad nikah di negeri-negeri lain, ia adalah tertakluk kepada keputusan pihak berkuasa agama negeri masing-masing.
Walaubagaimanapun, untuk tujuan penyelarasan, adalah disarankan negeri-negeri untuk mengikuti resolusi yang telah dicapai bersama dalam Mesyuarat Khas Jawatankuasa Muzakarah Khas (MKI) kali ke 9 baru-baru ini.
Menurut maklumat yang diterima, majlis akad nikah itu perlu dijalankan seringkas yang mungkin tetapi memenuhi semua keperluan wajib akad nikah.
Dan akad perlu berlangsung tidak melebihi 20 minit. Jemputan yang dibenarkan hanyalah 30 orang dan ia termasuklah 5 individu yang disyaratkan dalam Rukun Nikah.
Untuk memudahkan rujukan, bakal pengantin dinasihati memahami terlebih dahulu maklumat ringkas panduan majlis akad nikah menerusi infografik di bawah:
Kashoorga: Kepada para bakal pengantin, semoga urusan akad nikah dipermudahkan dan lancar. Patuhi SOP yang dikuatkuasakan agar tiada kluster baharu muncul hanya kerana kealpaan kita dalam menjaga SOP.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai wanita berkerjaya memiliki sekurang-kurangnya sebuah rumah sebelum berkahwin. Pembelian rumah dianggap sebagai satu pelaburan jangka panjang dan tidak rugi pun memilikinya.
Namun ramai yang kurang pasti, adakah harta yang dibeli sebelum berkahwin akan jatuh sepenuhnya kepada suami atau perlu dibahagikan kepada waris lain. Kita ikuti penjelasan daripada pejabat Mufti Wilayah Persekutan.
Soalan Assalamualaikum Dato’ Mufti. Sekiranya isteri ada membeli rumah sebelum berkahwin, adakah selepas kematian isteri, suami berhak ke atas kediaman tersebut melalui faraid walaupun suami tidak penah bayar duit installment bulan-bulan, bahkan tak tahu pun kewujudan rumah tersebut?
Jawapan Waalaikumussalam. Alhamdulillah segala pujian bagi Allah SWT atas segala nikmat diberikan serta selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW
Apabila seseorang meninggal dunia, segala hartanya akan diklasifikasikan sebagai harta pusaka. Harta pusaka atau harta peninggalan ialah semua harta yang mempunyai nilai dan dimiliki semasa hayatnya serta berterusan sehingga kematiannya.
Berdasarkan penetapan daripada pihak Baitulmal MAIWP harta-harta itu termasuklah:
Semua harta yang diperolehi secara halal melalui jual beli, hibah, wasiat, pembahagian pusaka, hadiah, sedekah dan sebagainya.
Sewa yang masih belum dijelaskan kepada si mati.
Hutang kepada si mati yang dijelaskan selepas kematiannya.
Dividen/faedah yang terbit daripada harta si mati.
Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP)
Barang yang terbit selepas kematiannya dari usaha semasa hayatnya, misalnya ikan yang masuk ke dalam bubu yang ditahan oleh si mati.
Berdasarkan pembahagian kategori harta di atas, kediaman yang dibeli isteri sebelum berkahwin dan berterusan menjadi hak milik isteri selepas berkahwin merupakan harta yang dikategorikan sebagai harta pusaka yang wajib dibahagikan kepada ahli waris yang mempunyai perkaitan atau disebut sebab perwarisan.
Antara ahli waris utama yang mempunyai bahagian harta pusaka ialah suami, anak-anak (lelaki dan perempuan) dan ibu bapa. Jika kesemua ahli waris ini ada dan masih hidup, maka harta si mati akan dibahagikan keseluruhannya kepada mereka selepas ditolak kos pengurusan jenazah si mati, hutang-piutang dan wasiat yang ditinggalkan.
Sementelahan itu, rumah yang dibeli isteri di atas tidaklah menjadi hak milik penuh si suami. Sebaliknya akan dibahagikan berdasarkan ketetapan Syarak.
Sebagai contoh, jika kita mengandaikan kesemua ahli waris seperti suami, seorang anak lelaki, dua orang anak perempuan dan ibu bapa si mati masih ada.
Suami, ibu dan bapa si mati akan dapat bahagian masing-masing terlebih dahulu. Kemudian, keseluruhan baki harta (BH) akan diberikan kepada anak lelaki dan anak perempuan dengan nisbah anak lelaki dua kali ganda anak perempuan. Pembahagiannya seperti berikut:
Jika si mati hanya mempunyai aset sebuah rumah sahaja dan nilai harga semasa rumah tersebut ialah RM700,000 contohnya.
Maka, suami hanya dapat 9/36 bahagian rumah sahaja, berjumlah kira-kira RM175,000. Selebihnya diberikan kepada ahli waris seperti yang tertera pada jadual di atas.
Situasi akan berbeza jika sebelum isteri meninggal dunia, isteri sudah menjual atau menukar hak pemilikan rumah kepada orang lain.
Kesannya, rumah tersebut tidak tergolong di bawah harta pusaka lagi dan ahli waris tidak layak menuntut harta tersebut.
Kesimpulannya, suami mempunyai hak terhadap aset rumah si mati sebanyak 1/4 bahagian sahaja.
Pembelian rumah sebelum berkahwin ataupun selepas berkahwin tidak memberi kesan terhadap kelayakan suami mendapat bahagian harta pusaka rumah tersebut melainkan rumah tersebut sudah dipindah milik kepada orang lain.