Macam mana nak tahu dia itu jodoh kita? Soal jodoh memang satu topik yang penuh dengan rahsia dan misteri.
Kongsi Heliza Helmi, formula tentang jodoh itu dia dapat dari perkongsian Ustaz Salahuddin Harun. Moga ia bermanfaat kepada semua.
Berikut perkongsian Heliza.
Waktu itu Ustaz Salahuddin hendak berkawin. Tanya ustaz Salahuddin kepada saya, apa tujuan kita kahwin? Jawapan saya dan tentunya jawapan lazim yang kita akan jawab ialah sudah tentulah hendak ikut sunnah, hendak ada keluarga besar dan hendak bahagia.
Kemudian ustaz tanya lagi, apa pula tujuan kita solat dhuha? Jawab kita tentulah sebab nak tambah rezeki. Tapi bila kita buat sunat dhuha, sudahnya rezekinya tak juga bertambah, rasanya kita nak buat atau tidak solat sunat dhuha selepas itu? Maka sebab itulah kita kena betulkan balik mind set kita.
Solat dhuha adalah merupakan jalan untuk kita dekat dengan Allah. Jadinya Allah tambah rezeki ke, tak tambah rezeki ke yang penting buat solat dhuha maka kita akan dekat dengan Allah. Jadi nak tahu dia tu jodoh kita, tujuan kita nak kawin dengan siapa, apabila kita nak kawin itu membuatkan kita lebih dekat dengan Allah.
Maka teori ini sangat senang untuk kita praktikkan. Dalam hiburan contohnya, apa-apa kita nak buat, lagi dekat dengan Allah ke makin jauh. Itulah kayu ukur yang paling senang termasuklah kita main Instagram, Facebook atau apa-apa sahaja yang kita nak buat, contoh pakaian kita, apa kita nak pakai, ia lagi dekat dengan Allah ke, Allah marah ke Allah suka ke. Jadi ia lebih mudah untuk kita tengok kayu ukur.
Jadi bila ada media sosial kita akan lebih ‘melekat’. Jadinya saya selalu terfikir apakah post terakhir kalau tiba-tiba aku meninggal dunia, apakah post yang terakhir di Instagram. Jadi dari situ akan menyebabkan kita cuba sedaya upaya untuk post perkara yang mendatangkan manfaat.
https://www.facebook.com/therohani/videos/1182402995254392/
Sumber Kredit: The Rohani
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Hukum Balu Lunas Hutang Kereta Guna KWSP Suami Kemudian Jadi Miliknya
Hutang dan harta peninggalan adalah dua perkara besar yang sepatutnya kita uruskan sebaik mungkin semasa masih hidup lagi, apatah lagi pasangan suami isteri.
Sebagai contoh, semasa arwah suami masih hidup, hubungan isteri dengan ahli keluarga kekal baik, namun ia berubah sekelip mata apabila tiba masa urusan pembahagian harta dan hutang arwah.
Salah satu isu yang sering timbul ialah apabila isteri ingin gunakan wang KWSP untuk membayar segala hutang yang ditinggalkan arwah dan menganggap harta yang telah dilunaskan hutangnya itu, akan menjadi miliknya.
Pihak pejabat Mufti Wilayah Persekutuan berkongsi permasalahan yang diajukan oleh seorang balu tentang isu ini.
Soalan
Suami saya baru meninggal. Kami ada dua buah kereta. Sebuah daripadanya sudah selesai hutang manakala sebuah lagi masih berhutang.
Bolehkah saya membayar semua hutang arwah dengan duit KWSP arwah yang akan saya terima, beranggapan dengan pembayaran tersebut kereta arwah boleh menjadi milik saya? Mohon penjelasan.
Jawapan
Situasi di atas berkait dengan permasalahan isu faraid kerana melibatkan harta yang ditinggalkan si mati. Harta faraid atau harta peninggalan seperti yang ditetapkan oleh pihak Baitulmal MAIWP[1] ialah semua harta yang mempunyai nilai dan dimiliki semasa hayatnya serta berterusan sehingga kematiannya.
Harta-harta itu termasuklah:
- Semua harta yang diperolehi secara halal melalui jual beli, hibah, wasiat, pembahagian pusaka, hadiah, sedekah dan sebagainya.
- Sewa yang masih belum dijelaskan kepada si mati.
- Hutang kepada si mati yang dijelaskan selepas kematiannya.
- Dividen/faedah yang terbit daripada harta si mati.
- Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP)
- Barang yang terbit selepas kematiannya dari usaha semasa hayatnya, misalnya ikan yang masuk ke dalam bubu yang ditahan oleh si mati.
Berdasarkan harta-harta yang disenaraikan di atas, kedua-dua kereta arwah termasuk dalam kategori harta peninggalan yang perlu dibahagikan kepada ahli-ahli waris yang berhak.
Seterusnya, jika arwah mempunyai hutang, maka hutang itu perlu diselesaikan terlebih dahulu menggunakan harta arwah yang sedia ada.
Artikel berkaitan: Duit Berjuta Dalam KWSP Tak Guna Kalau Tiada Penama. Sijil Nikah Atau Mati Pun Tak Cukup Nak Buat Pengeluaran
Artikel berkaitan: Harta Faraid, Ujian Jaga Amanah Tak Lupa Tanggungjawab Peguam Kongsi Pengalaman Urus Pembahagian Harta
Ini kerana apabila seseorang meninggal dunia, terdapat beberapa perkara yang perlu diselesaikan berhubung harta peninggalan arwah sebelum ia difaraidkan kepada ahli-ahli waris yang ada.
Harta tersebut digunakan untuk membiayai kos pengurusan jenazah, hutang-piutang, wasiat dan akhir sekali difaraidkan kepada ahli waris.
Berdasarkan situasi di atas, perlu dijelaskan terlebih dahulu bahawa duit KWSP yang diterima oleh isteri arwah sebenarnya masih di bawah hak milik arwah suaminya. Kedudukan duit KWSP yang diterima oleh isteri hanyalah sebagai penama sahaja.
Penama bermaksud mereka bertindak selaku pentadbir bagi menguruskan pengeluaran dan pembahagian simpanan KWSP ahli mengikut Undang – Undang Islam. Oleh yang demikian, penama bukanlah pemilik harta, lebih tepat disebut sebagai pengurus harta.
Selain itu, hutang perlu diselesaikan terlebih dahulu. Memandangkan duit KWSP dianggap sebagai harta arwah, maka tidak menjadi masalah kepada ahli waris khususnya penama untuk menggunakan duit tersebut bagi menyelesaikan segala hutang-piutang arwah termasuklah hutang kereta.
Namun begitu, sekiranya isteri arwah beranggapan kereta akan menjadi miliknya kerana menyelesaikan hutang kereta suami melalui duit KWSP tersebut, maka kami berpandangan kefahaman ini kurang tepat dan perlu diperbetulkan.
Alasannya, penerimaan duit KWSP tersebut hanya sebagai penama bukan bertukar hak pemilikan.
Lantaran itu, jika arwah masih mempunyai ibu bapa dan anak-anak, maka mereka semua mempunyai bahagian dan hak terhadap harta arwah termasuk dua biji kereta yang ditinggalkan.
Kereta itu tidak terhad kepada isteri arwah semata-mata melainkan kereta tersebut sudah dihadiahkan dan ditukar geran kepada nama isteri semasa suaminya masih hidup.
Sebagai ilustrasi bahagian faraid bagi ahli waris sekiranya si mati masih mempunyai seorang anak lelaki, ibu dan bapanya.
Contoh Pembahagian Faraid:
Harga semasa kereta: RM 24,000
Ibu: 1/6 (RM 4,000)
Bapa: 1/6 (RM 4,000)
Isteri: 1/8 (RM 3,000)
Anak Lelaki: Baki harta (RM 13,000)
Berdasarkan penerangan di atas, dapat disimpulkan bahawa kereta tersebut tidak menjadi milik penuh isterinya walaupun dia sendiri menawarkan diri untuk melangsaikan hutang arwah, sebaliknya kereta tersebut tetap perlu dibahagikan mengikut pecahan faraid seperti contoh di atas.
Pemilikan penuh hanya boleh berlaku sekiranya ahli-ahli waris yang lain menggugurkan hak masing-masing sama ada diberikan secara percuma ataupun mereka menuntut bayaran bahagian masing-masing sebelum dilepaskan.
Wallahua’lam.
Sumber : muftiwp
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Hukum Penggunaan Vaksin Harus & WAJIB Diambil, 27 Juta Rakyat Malaysia Akan Menerima Suntikan Vaksin Seawal Mac Ini
Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan Pakej Bantuan Perlindungan Ekonomi dan Rakyat Malaysia (PERMAI) bernilai RM15 bilion dengan 22 inisiatif untuk memerangi COVID-19.
Dalam pengumuman sebentar tadi, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan Pakej Bantuan PERMAI ditunjangi tiga matlamat iaitu memerangi COVID-19, memelihara kebajikan rakyat dan menyokong kelangsungan perniagaan.
Dalam ucapannya, Perdana Menteri turut menyentuh tentang hukum menerima suntikan vaksin yang mungkin menjadi kebimbangan bagi masyarakat, sama ada mahu mengambil suntikan tersebut atau tidak.
Katanya Mesyuarat Khas Jawatankuasa Muzakarah Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam mengenai pengambilan suntikan ini, Jawatankuasa Muzakarah telah mengambil ketetapan bahawa hukum penggunaan vaksin Covid-19 adalah harus dan ia wajib diambil oleh golongan yang ditetapkan oleh kerajaan. Menentukan kemashalatan komuniti bagi melindungi manusia daripada dijangkiti penyakit berbahaya bukanlah perkara asing dalam persektif syarak.
Dengan ini seramai 27 juta rakyat akan menerima suntikan vaksin ini seawal bulan Mac 2021 selepas vaksin tiba di ibu negara pada penghujung Februari nanti.
Sementara itu dalam satu laporan Berita Harian pada 3 Disember lalu, Hukum penggunaan vaksin COVID-19 adalah harus dan ia wajib diambil oleh golongan yang ditetapkan oleh kerajaan.
Ketetapan itu diputuskan dalam Mesyuarat Khas Jawatankuasa Muzakarah Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-10 yang bersidang pada 3 Disember lalu dan sudah disembah maklum kepada Majlis Raja-Raja (MRR).
Sehubungan itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri dalam satu kenyataan hari ini, meminta seluruh rakyat, terutama umat Islam agar patuh dan memberi kepercayaan penuh kepada kerajaan dalam menangani pandemik COVID-19 menerusi penggunaan vaksin.
"Selaras pendirian kerajaan, Mesyuarat Khas Jawatankuasa Muzakarah Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-10 yang bersidang pada 3 Disember 2020, mengambil ketetapan bahawa hukum penggunaan vaksin COVID-19 adalah harus dan ia wajib bagi golongan bersasar.
"Ketetapan ini juga sudah disembah maklum kepada Majlis Raja-Raja. Sehubungan itu, saya menyeru seluruh rakyat Malaysia, terutama umat Islam agar patuh dan memberi kepercayaan penuh kepada kerajaan dalam menangani penularan pandemik COVID-19 menerusi penggunaan vaksin," katanya.
Ketetapan itu juga, katanya, selaras pendirian kerajaan seperti ditegaskan oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 13 Disember lalu yang berusaha untuk meningkatkan pembelian vaksin COVID-19 agar boleh menampung keperluan imunisasi sehingga 70 peratus rakyat kita.
Perdana Menteri juga, katanya, memaklumkan bahawa vaksin COVID-19 akan diberikan secara percuma kepada rakyat Malaysia.
Zulkifli menegaskan, penggunaan vaksin bagi melindungi manusia daripada dijangkiti penyakit berbahaya bukanlah perkara asing dalam perspektif syarak.
"Kaedah pencegahan melalui vaksinisasi dapat dilihat dalam enam keputusan yang mengharuskan penggunaannya oleh Jawatankuasa Muzakarah Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia dari 1988 hingga 2013," katanya.
Enam keputusan itu, katanya, adalah Pelalian Rubela (Imunisasi Rubela) pada 1988; Imunisasi Hepatitis B (1988); Imunisasi Campak, Tibi, Batuk Kokol, Difteria, Tetanus dan Polio (1989).
Selain itu, Pelalian Vaksin Meningococcal Meningitis pada 2002 dan dipinda keputusannya pada 2014, Vaksin Human Papilloma Virus (2010) dan Vaksin Meningitis Menveo (2013).
"Di peringkat antarabangsa, institusi fatwa dunia memfatwakan harus penggunaan vaksin, antaranya institusi terkemuka al-Azhar al-Sharif menerusi Hai'ah Kibar 'Ulama al-Azhar dan Majma' al-Buhuth al-Islamiyyah yang dipengerusikan Syeikh al-Azhar Syeikh Dr Ahmad al-Tayyib.
"Selain itu, Majlis Fatwa Kerajaan Emiriah Arab Bersatu yang dipengerusikan Syeikh Abdullah Ben Bayyah dan Majma' Fuqaha' al-Shari'ah di Amerika Syarikat yang dianggotai Syeikh Dr Muhammad al-Zuhaily," katanya.
Justeru, beliau menegaskan, dalam isu pengambilan vaksin COVID-19, ia adalah tanggungjawab kerajaan untuk membuat keputusan yang paling mendatangkan faedah atau maslahah kepada seluruhan rakyat.
"Keputusan itu setelah menimbangtara faktor yang pelbagai dan mendapatkan pandangan pihak berkepakaran serta berautoriti," katanya.
Malaysia sebelum ini memeterai perjanjian dengan fasiliti COVAX dan Pfizer untuk memperoleh vaksin COVID-19 dan Perdana Menteri mengumumkan kerajaan menandatangani perjanjian dengan syarikat farmaseutikal AstraZeneca juga untuk tujuan sama.
Hujung bulan lalu, Timbalan Menteri Sains Teknologi dan Inovasi, Ahmad Amzad Hashim dilaporkan berkata, keutamaan vaksinisasi COVID-19 di Malaysia adalah petugas barisan hadapan seperti kakitangan kesihatan dan anggota keselamatan, selain golongan berisiko seperti warga emas.
Katanya lagi, kerajaan menyasarkan 70 peratus rakyat Malaysia akan menerima vaksin percuma seawal suku pertama tahun depan.
Beliau juga dipetik berkata, sekurang-kurangnya 60 peratus rakyat perlu diberi vaksin bagi mencapai imuniti kelompok, yang bermaksud baki 30 peratus rakyat turut terlindung jika 70 peratus rakyat mempunyai perlindungan vaksin COVID-19.
Jumlah 30 peratus yang tidak akan diberi vaksin, kata Ahmad Amzad, adalah kanak-kanak, remaja berusia 18 tahun ke bawah dan mereka yang mempunyai masalah sistem imun yang tidak sesuai menerima vaksin.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ketika Ambil Wuduk Niatkan Dalam Hati Permintaan Ini Kepada Allah
Hukum berwuduk sebelum solat adalah wajib atau jika dalam darurat kita dibolehkan bertayamum. Secara ringkasnya, wuduk bermaksud kebaikan dan kebersihan.
Dalam rutin harian berwuduk, kita menggunakan air mutlak iaitu air suci lagi menyucikan. Sebelum air terkena pada wajah, kita perlu lafazkan niat berwuduk sebagai syarat utama sah wuduk.
Betapa besarnya keutamaan wuduk, kita dibolehkan mengambil keberkatan berwuduk dengan membaca niat-niat istimewa yang dilafazkan dalam hati tatkala kita ingin membasahi setiap anggota yang wajib terkena air wuduk.
Nak tahu apakah lafaz niat-niat itu? Kita mulakan dengan pengetahuan asas iaitu cara mengambil wuduk yang betul.
Artikel berkaitan: Subhanallah, Wuduk Jadikan Wajah Kita Bercahaya Pintu-Pintu Syurga Terbuka
Artikel berkaitan: Basuh Anggota Wuduk Lebih Tiga Kali, Apakah Sah Wuduknya?
Artikel berkaitan : Sapu Air Lebihan Wuduk Ke Wajah Anak-anak, Kunci Rahsia Mereka Dengar Kata
Cara Ambil Wuduk Yang Betul Dan Digalakkan:
-
Mengadap Kiblat
-
Membaca Basmallah
-
Membasuh kedua-dua tangan hingga ke pergelangan tangan sebanyak tiga kali dengan menyelati setiap jari sambil berdoa
Lafaz niat:
“Ya Allah, aku memohon kepada-Mu kebahagiaan dan keberkatan, dan aku berlindung dengan-Mu daripada sebarang kemalangan dan kebinasaan’
-
Berkumur-kumur sebanyak tiga kali sambil berdoa di dalam hati
Lafaz niat:
“Ya Allah, bantulah aku dalam usaha membaca kitabMu dan banyak berzikir mengingatiMu. Kukuhkanlah aku dengan kata-kata yang kukuh di dunia dan di akhirat”
-
Istinsyaq : Iaitu membersihkan lubang hidung dengan cara menyedut air ke dalam hidung kemudian mengeluarkannya
Perbuatan ini dilakukan sebanyak tiga kali sambil berdoa:
Lafaz niat:
“Ya Allah, ciumkanlah aku dengan bauan syurga dan Engkau redha kepadaku”
Ketika mengeluarkan air berdoa pula dengan doa ini:
Lafaz niat:
“Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada menghidu bauan neraka dan seburuk-buruk tempat tinggal”
-
Membasuh muka sebanyak tiga kali dengan menggunakan kedua-dua belah tangan
Basuhan dimulakan pada bahagian dahi dan turun perlahan-lahan ke anak telinga, hidung dan dagu.
Lafaz niat WUDUK sebelum air mengenai muka (lafaz niat ini adalah WAJIB):
“Sahaja aku mengambil wuduk fardu atasku kerana Allah Taala”
Apabila air mengenai muka, mulakan berniat dalam hati dan membaca doa:
Lafaz niat:
“Ya Allah, putihkan mukaku dengan nurMu pada hari putihnya muka para waliMu dan jangan hitamkan mukaku sepertimana Engkau gelapkan muka musuh-musuhMu”
-
Membasuh kedua-dua tangan hingga melebihi had siku sebanyak tiga kali
Mulakan dengan tangan kanan, dari jari hingga ke siku sambil berdoa:
Lafaz niat:
“Ya Allah, berilah catatan amalan dari sebelah kananku dan hisablah aku dengan mudah”
Perkara yang sama dilakukan pada tangan kiri sambil berdoa.
Lafaz niat:
“Ya Allah aku berlindung kepadaMu supaya janganlah Engkau berikan catatan amalanku dari sebelah kiriku atau dari sebelah belakangku”
-
Menyapu sebahagian ubun-ubun atau keseluruhan kepala sambil berdoa:
Lafaz niat:
“Ya Allah lindungi daku dengan rahmatMu dan limpahi daku keberkatanMu. Dan masukkan daku di bawah naungan ArasyMu pada hari tiada perlindungan kecuali perlindunganMu sahaja. Ya Allah, haramkan rambutku dan kulitku daripada api neraka”
-
Membasuh kedua-dua telinga luar dan dalam sebanyak tiga kali
Cara membasuh dengan memasukkan jari telunjuk ke dalam lubang telinga dan ibu jari diletakkan di belakang telinga, kemudian ditolak ke atas.
Doa yang elok dibaca ketika ini:
“Ya Allah, jadikan aku daripada kalangan orang yang mendengar peringatan lalu mengikutinya. Ya Allah dengarkanlah kepadaku seruan syurga bersama-sama orang yang baik”
-
Membasuh kaki hingga ke buku lali atau lebih, sebanyak tiga kali
Basuhan dimulakan dengan kaki kanan sambil menyelati jari-jari kaki.
Lafaz niat:
“Ya Allah, tetaplah dua kakiku di atas Titian Mustaqim pada hari tergelincir kaki-kaki lalu jatuh ke dalam neraka”
Lafaz niat:
“Ya Allah, aku berlindung kepadaMu daripada tergelincir kakiku di atas Titian Mustaqim ke dalam neraka pada hari tergelincir kaki orang munafik”
-
Membaca doa selepas wuduk
Selepas selesai mengambil wudhu, disunatkan untuk membaca doa berikut:
Asy-hadu alla ilaha illallahu wahdahu lasyarikalah,
wa-asy-hadu anna muhammadan ‘abduhu warasuluh.
Allahummaj’aini minat tauwabin
waj’aini minal mutatahhirin
waj’alni min ‘ibadikas-solihin.
Maksudnya:
Aku bersaksi tidak ada Tuhan melainkan Allah Yang Maha Esa. Tidak ada sekutu untukNya. Aku bersaksi juga bahawa Nabi Muhammad itu hamba dan utusanNya. Ya Allah, jadikan aku daripada golongan orang yang bertaubat kepadaMu. Dan jadikanlah aku daripada golongan orang yang bersih. Dan jadikan aku daripada golongan hambaMu yang soleh.
Walaubagaimapun, andai kita tidak membaca doa di atas, wuduk tetap sah.
Sumber artikel: Wuduk
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI