Dalam menjalani kehidupan seharian, ada ketikanya iman kita turun dan naik. Di dalam surah Al-Ankabut ayat 2 Allah berfirman:-

Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi?”,

Jadinya, dalam menjalani kehidupan seharian, kita tidak tidak terlepas dari ujian sebagai penanda bukti keimanan kita kepada Allah. Masa yang sama, setiap ujian dan musibah yang diturunkan ke atas seseorang hamba itu sebenarnya bertujuan untuk menghapuskan dosanya.

Jika beberapa hari lalu media sosial dikejutkan dengan gambar mendedahkan aurat dari pelakon Nonny Nadirah sehingga mengejutkan rakan baiknya, Mila Jirin yang meminta agar sahabatnya itu percaya akan rezeki Allah, nampaknya doa sahabatnya itu serta orang ramai termakbul apabila tiada sebarang gambar lagi di Instagram artis berkenaan termasuk gambar mendedahkan auratanya.

Ternyata perubahan dan ketiadaan sebarang gambar di Instagram Nonny (masa yang sama menimbulkan tanda tanya kerana profile picturenya hanya menunjukkan warna hitam) membuatkan beberapa orang artis mengucapkan rasa syukur malah Mila Jirin turut mengucapkan rasa syukur selain mengajak rakannya itu bermujahadah, jom lawan seperti ditulisnya di insta story.

IKLAN

Malah sebelum itu, Mila Jirin turut mengakui apa yang berlaku pada sahabatnya itu adalah ujian juga buat dirinya. Malah dirinyaa turut berkongsi kelebihan membaca doa Ummu Salamah ketika mereka sama-sama mengerjakan umrah sebelum ini.

Doa Ummu Salamah ini adalah doa mengelak musibah.

Daripada Ummi Salamah katanya, Rasulullah SAW bersabda: “Jika ada diantara kalian tertimpa musibah, hendaklah dia berkata :

IKLAN

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ، اللَّهُمَّ عِنْدَكَ أَحْتَسِبُ مُصِيبَتِي، فَآجِرْنِي فِيهَا، وَأَبْدِلْ لِي بِهَا خَيْرًا مِنْهَا

Maksudnya: “Sesunggunya kami milik Allah dan sesunguhnya kami akan kembali pada-Nya. Ya Allah aku hanya menghitung pahala musibah ini di sisi-Mu, maka berikanlah kepadaku pahala itu, dan gantikanlah aku dengan sesuatu yang lebih baik dari musibah ini.” (Riwayat Abu Daud, no. 3119)

Tulis Mila Jirin :-

IKLAN

Bila Allah uji orang terdekat kita – sebenarnya Allah juga sedang menguji kita

Nonny ni masya Allah – sangat baik..Bayangkan doa Ummu Salamah pun beliau hafal (saya pun tak hafal)

Tengok gambar ni, teringat betapa gembiranya mu dapat masuk Raudhah dapat solat dalam Raudhah….

Non, mu antara yang Allah pilih untuk dijemput ke Makkah Madinah, Allah pilih untuk hadiahkan HIDAYAH…