“Bakal datang kepada manusia suatu masa, di mana orang tiada peduli akan apa yang diambilnya apakah dari yang halal ataukah dari yang haram. (HR Bukhari Muslim dari Abu Hurairah RA).

Mencapai akhir zaman sebelum datangnya kiamat manusia akan menghalalkan apa saja perbuatan termasuk cara memperoleh kuasa dan kekayaan seperti yang pernah diisyaratkan oleh Nabi Muhammad SAW. Malah para ulama terdahulu sudah menyatakan hal ini akan terjadi.

Di saat sebahagian rakus mengejar harta dan kekayaan sebahagian lagi bingung dengan keadaan yang terjadi. Kita yang hidup di zaman ini akan menjad penuh tanda tanya di saat sebahagian lagi berlelah-lelah mencari nafkah untuk menampung keluarga agar tak kelaparan.

Berdasarkan riwayat hadis Bukahari di atas, ia membuatkan sebahagian masyarakat menjadi keliru kerana kita berbeza-beza persepsi. Ketika tangan kita cuba melindungi harta yang ada, boleh jadi ada tangan lain yang akan merebut kekayaan kita itu. Dan kerana tamak, kita cuba merampasnya kembali tanpa sedar ianya halal atau haram cara ia diperoleh.

Sebuah kisah diceritakan dalam buku Kasyful Mahjub karya Ali ibn Utsman Al-Hujwiri tentang Abu Halim Habib bin Salim Al-Ra’i, seorang sufi sahabat Salman Al-Farisi. Ia boleh menjinakkan segerombolan serigala yang sedang menitiskan air liur ketika melihat biri-birinya yang sedang ia gembala di tepi Sungai Eufrat.

Antara kebolehannya ia mampu mengeluarkan air susu dan madu dari sebongkah batu untuk tetamunya. Saat ditanya kepandaiannya, kata sufi ini, ia dapat melakukan atas kehendak Allah dan kerana taat dirinya kepada Rasulullah.

IKLAN

Ketika seorang syeikh memintanya mengajar hal ini agar dia dapat melakukannya, Al-Ra’i berkata: ”Jangan jadikan hatimu dipenuhi keinginan hawa nafsu dan mengisi perutmu dengan barang-barang haram. Kerana azabnya di akhirat kelak tidak tertanggung oleh mu.

Melihat kepada apa yang berlaku hari ini, manusia akhir zaman sudah tidak mempedulikan semua itu terutama minum arak, mengamalkan riba pinjaman bank, mengamalkan rasuah, menggadai maruah serta mengharamkan yang halal dan menghalalkan yang haram. Sumber: Harian Republika

WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI

✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘

IKLAN

Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..

✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽‍♀‍

✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)

IKLAN

✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻

Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞

Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-jodoh-suami-kiriman-ilahi/

Untuk bimbingan awal secara PERCUMA dari Coach Zuhri pula, jom sertai sesi Live CurHat Jodoh bersama Coach jam 9.00 malam – 10.00 malam di:
https://www.instagram.com/kashoorga/ dan
https://www.facebook.com/Kashoorga

.