SOALAN :
Kalau dahan pokok jiran kita masuk ke sempadan rumah kita adakah boleh kita kerat sebab daun yang jatuh banyak jadi kena sapu hari-hari?
JAWAPAN :
Hukum berkenaan dahan atau ranting pokok kepunyaan jiran yang masuk ke dalam kawasan rumah kita ada disebut seperti berikut :
Tersebut pada kitab Bughyah Mustarsyidin :
ولوانتشر اغصان شجرة او غروقها الي هواء ملك الجار اخبر صاحبها علي تحويلها فان لم يفعل فللجار تحويلها ثم قطعها ولو بلا اذن حاكم
Ertinya : “Dan jika tumbuh dahan-dahan pokok atau tumbuh cabang-cabangnya ke udara milik jirannya hendaklah dia beritahu kepada pemilik pokok itu supaya dialihkannya.
Maka jika pemiliknya tidak mengalihnya maka harus bagi jiran itu mengalihnya kemudian harus ia memotongnya sekalipun tanpa kebenaran hakim.”
Berkata Imam Nawawi :
اذا خرجت اغصان الشجر الي هواء مالك الجار فللجار ان يطالبها بازالتها فان لم يفعل فله تحويلها عن ملكه فان لم يستطع تحويلها فله قطعها
Ertinya : “Apabila keluar oleh ranting pokok kepada ruang udara milik jiran maka harus bagi jiran itu menuntut pemilik pokok itu menghilangkannya. Maka jika pemiliknya tidak melakukannya maka harus bagi jiran itu mengalihnya dari sempadannya. Maka jika tidak mampu mengalihnya maka harus baginya memotong ranting itu.” (Al-Majmu’)
Artikel Berkaitan: Ini Hukumnya Patut Tahu Bila Suami Berkata “Menyesal Bernikah Dengan Isteri…”
Kesimpulan
Jika dahan atau ranting pokok jiran tumbuh masuk ke ruang tanahnya samada di atas tanah atau di ruang udara maka jika mahu dia boleh menyuruh tuan pokok mengalih dahan dan ranting itu keluar dari kawasannya. Jika tuan pokok tidak mengalihnya maka harus bagi tuan tanah mengalihnya seperti ditarik ranting tersebut masuk ke dalam kawasan tuan pokok itu semula.
Jika tidak mampu mengalihnya kerana besarnya maka harus tuan tanah memotong dahan dan ranting tersebut sekalipun tidak dipersetujui oleh tuan pokok.
wallahua’lam
Ustaz Azhar Idrus
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Wang Zakat Boleh Diberi Kepada Mangsa Banjir Walau Mereka Tak Tersenarai 8 Kategori Layak. Ini Penjelasan Lembaga Zakat
Ramai yang bertanya khasnya ketika negara dikejutkan dengan musibah banjir yang kini teruk melanda Lembah Klang dan Selangor serta di beberapa kawasan di Wilayah Persekutuan. Semoga Allah mengurniakan kesabaran dan ganjaran pahala atas ujian yang menimpa.
Ramai yang tampil mahu menghulurkan bantuan. Justeru, ada yang bertanya juga apakah wang zakat boleh diberikan kepada mangsa banjir? Apakah mereka termasuk dalam kategori asnaf? Ikuti kupasan dari Tuan Guru Ahmad Husni Abd Rahman dari Unit Syariah dan Antarabangsa PPZ-MAIWP mengenai bolehkah wang zakat diberi kepada mereka diuji walau bukan termasuk dalam lapan kategori asnaf.
Bagi menjawab persoalan ini, Al-‘Allamah Dr Yusuf al-Qaradhawi Hafizahullah telah menukilkan dalam kitab beliau Fiqh al-Zakah (2/622) dalam bahagian kelima bab Asnaf al-Gharimin.
Beliau menyatakan mereka yang terlibat dengan krisis bencana alam adalah tergolong dari golongan asnaf al-Gharimin (orang yang berhutang).
“Terlebih khusus untuk digolongkan dalam asnaf al-Gharimin ini adalah mereka yang dikejutkan dengan bencana alam yang menyebabkan mereka hilang sumber pendapatan yang diperlukan dan menyebabkan mereka terpaksa berhutang (kerana keputusan sumber ketika bencana) disebabkan keperluan memdesak diri dan keuarga mereka.
Daripada Mujahid mengatakan bahawasanya terdapat tiga golongan yang dikategorikan sebagai al-Gharimin :
Pertama : Mereka yang hilang hartanya kerana banjir
Kedua : Mereka yang hilang hartanya kerana kebakaran
Ketiga : Ketua keluarga yang punya tanggungan (keluarga) namun tiada punca pendapatan
Dalam hadith Qabisah bin al-Mukhariq al-Hilali sebagaimana riwayat oleh Imam Ahmad, Al-Nasaie dan Abu Daud bahawasanya Nabi s.a.w bersabda kepadanya :
“Wahai Qabisah! Sesungguhnya tidak dibolehkan meminta (zakat/sedekah) kecuali untuk tiga keadaan.
Sesorang yang menanggung bebanan kewangan pihak lain lalu berlaku kesulitan namun beliau menahan diri dari meminta.
Begitu juga seseorang yang diuji dengan bencana lantas beliau kehilangan hartanya maka berhak dia meminta sehingga mencukupi keperluan hidupnya semula.
Juga seseorang yang terhimpit dengan kesulitan (kemiskinan dan seumpanya) yang diperakui oleh mereka yg dipegang hujahnya di kalangan kaumnya akan keadaannya itu bahawasanya dia dari kalangan yang susah maka dia berhak meminta bahagian dari zakat sehinggalah keperluannya dipenuhi. Wahai Qabisah! Sesiapa yang meminta dari bukan haknya dan memakan dari bukan bahagiannya adalah seorang yg jahat. (Lihat Nayl al-Awtar 4/168).
Dalam kes ini zakat justeru dianggap sebagai satu jaminan (seumpama kontrak takaful) kepada kesan kewangan dan kerugian harta yang menimpa golongan yang dilanda bencana yang diberikan tanpa sebarang bayaran sepertimana pembayaran caruman bulanan.”
Oleh itu, golongan yang kena bencana adalah termasuk dalam asnaf zakat dan mereka berhak menerima bantuan berupa zakat, infaq mahupun sedekah.
CADANGAN BENTUK AGIHAN
1. Bagi mereka yang ingin berniat memberi bantuan zakat, disarankan agar menyampaikannya dalam bentuk wang. Ini adalah lebih menepati kehendak zakat dan memenuhi keperluan semasa kerana kos-kos baik pulih, pembangunan semula, dan segala kos berkaitan pasca-bencana adalah melibatkan soal kewangan.
2. Jika ingin membantu dari aspek barangan dan keperluan ataupun makanan, lebih utama agar diniatkan sebagai sedekah fi sabilillah ataupun infaq umum. Hal ini bagi mengelakkan pertindihan dengan bantuan-bantuan sedia ada yang bersumberkan dana umum selain zakat.
3. Namun, sekiranya barangan keperluan dan makanan hendak diberikan menerusi sumber zakat, maka hendaklah dipastikan barangan tersebut benar-benar diperlukan oleh asnaf sekeluarga (mangsa bencana) yang terlibat secara langsung dan tidak berlaku pembaziran atau sebarang bentuk yang membawa kepada kerugian yang tidak terkawal.
4. Jika sekiranya pemberian dana zakat hendak disalurkan menerusi NGO, pertubuhan kebajikan, yayasan dan seumpamanya, hendaklah dipastikan pertubuhan tersebut menggunakan sepenuhnya dana zakat (sebaik-baiknya diasingkan daripada dana lain) untuk keperluan dan maslahat pasca-bencana dan tidak dibenarkan mengambil sebarang keuntungan daripada dana zakat. Perkara ini tergolong dalam takrifan fi sabilillah dan hendaklah diusahakan dana zakat tidak disalah guna ataupun salah urus.
5. Pemberian zakat menerusi pusat-pusat zakat, kerana pusat zakat juga ada memperuntukkan bantuan untuk mangsa-mangsa bencana.
Semoga segala bantuan dan ihsan kita semua diterima Allah dan semoga segala ujian akan mendatangkan ganjaran pahala yg besar dan berpanjangan buat mereka yang dilanda musibah dan mereka yang membantu.
Wallahu A’lam.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Berkongsi Perkara Asas Fardhu Ain.’ Tahu Ke Tidok Celik Agama, Program Islamik Komedi Game Show
‘Berkongsi perkara asas fardhu ain.’ Tahu Ke Tidok Celik Agama, program islamik komedi game show.
Biarpun tampak santai dan kelakar, namun program ini banyak memberi info meliputi ibadat puasa, bidang tauhid, solat, bersih dan hormat.
‘Berkongsi Perkara Asas Fardhu Ain.’
Setiap episod membawa topik berbeza bagi menguji para peserta. Tahu Ke Tidok ialah program yang bertemakan Islamik Komedi Game Show.
Secara umumnya, program ini akan berkongsikan tentang Perkara Asas Fardhu Ain (PAFA).
Tahu Ke Tidok
Program ini akan dikendalikan oleh Raqib Majid selaku Hos rancangan dan menampilkan beberapa peserta seperti Fikry Ibrahim, Saiful Apek, Sharif Zero, Namee, Ubai MZ, Eida Moin dan ramai lagi.
Program ini akan menemui penonton sempena bulan Ramadan ini bermula 22 Mac 2023, jam 7.30 malam di Astro Oasis (106).
Program Islamik Komedi Game Show
Episod pertama, anda akan bersama dengan pelakon dan pelawak yang semakin meningkat naik namanya iaitu Fikry Ibrahim dan juga pelawak lagenda yang terkenal di Malaysia iaitu Saiful Apek.
Topik pada episod ini ialah Ilmu Tauhid. Nak tahu boleh atau tidak selebriti-selebriti jemputan menjawab semua soalan ini? Jangan lupa saksikan Tahu Ke Tidok Celik Agama di Astro Oasis.
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Subhanallah, Lepas 85 Tahun Jadi Muzium, Hagia Sophia Kembali Jadi Masjid Semula
Siapa tidak mengenali Pencetus Ummah, PU Rahmat di media sosial. Beliau sangat aktif di media sosial menyebarkan ilmu secara maya kepada pengikutnya dan umat Islam sejagat.
Terbaru PU Rahmat memberitahu kita satu berita yang sangat menggembirakan. Dalam posting terbarunya, PU Rahmat memberitahu bahawa pembatalan keputusan Hagia Sophia di Istanbul, Turki sebagai Muzium sebelum itu pada zaman Mustafa Kemal Atartuk.
Artikel Berkaitan: Ini Rupanya 5 Selebriti Lelaki Tanahair Dikurnia Suara Merdu Laungkan Azan. Syahdunya Menusuk Hati!
Menurutnya, Hagia Sophia akan menjadi status asalnya yang rasmi iaitu sebuah masjid setelah kemenangan di zaman Sultan Muhammad bin Murad Al Fateh membuka semula Constantinople.
Jadi menurut PU Rahmat, selepas ini jika ke sana, ambillah peluang untuk bersolat jemaah tanpa perlu membayar tiket mahal kerana dijadikan muzium sebelum ini.
Hagia Sophia asalnya adalah salah sebuah gereja terbesar di dunia yang dibina pada kurun keenam masehi oleh Empayar Byzantine.
Artikel Berkaitan: Hikmah COVID-19, Lepas 500 Tahun Azan Mula Berkumandang Di Sepanyol. Allahuakbar Syahdu Alunannya!
Ternyata keputusan ini menjadi kegembiraan buat umat Islam seluruhnya dan Janji Allah itu pasti. Akan ada kemenngan yang Allah beri kepada umatNya yang bersabar selama ini.
Dalam pada itu melalui satu laporan akhbar, sejam selepas keputusan tersebut, Presiden Turki Recep Tayyep Erdogan mengisytiharkan bahawa Hagia Sofia dibuka kepada umat Islam untuk beribadat.
Malah pengurusan Hagia Sofia diserahkan kembali kepada Jabatan Hal Ehwal Agama Islam.
Keputusan Mahkamah Turki tersebut membuka jalan kepada Hagia Sofia untuk dibuka semula sebagai masjid dan menjadi mercu tanda umat Islam di Turki setelah lebih 85 tahun dijadikan muzium.
“Alhamdulilah akhirnya secara sah telah diputuskan pembatalan keputusan Hagia Sofia, Istanbul sebagai muzium pada 1934 oleh Mustafa Kemal Ataturk.
“Hagia Sofia akan menjadi status asalnya yang rasmi iaitu sebuah masjid setelah kemenangan Sultan Muhammad bin Murad Al Fateh membuka semula Constantinople.
“Penukaran Hagia Sofia dari sebuah gereja byzantine kepada masjid pada tahun 1453 semasa pembukaan Kota Costantinopel adalah keputusan sah berdasarkan perundangan pada zaman itu
“Lepas ni insyaAllah bila ke Istanbul, boleh solat berjemaah di Hagia Sofia tanpa perlu membayar tiket mahal2 nak masuk muzium macam sebelum ini
ps : masjid belakang saya bukan Hagia sofea tetapi Masjid Sultan Sulaiman
Artikel Berkaitan: Subhanallah, Laungan Azan Buat Pertama Kali Bergema Di Kota Parma Itali Sambut Kedatangan Ramadan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI