‘Nak sedekah, jangan bagi saki-baki.’ Dapat gaji terus sedekah, jangan guna dulu kalau hendak konsisten dalam bersedekah. Kebiasaannya orang kita bila ada lebih barulah bersedekah.
Kita bukan saja digalakkan bersedekah di waktu senang, malah ketika susah sekalipun seboleh-bolehnya bersedekahlah biarpun jumlahnya sedikit. Yang penting kita ikhlas dan reda.
Ikuti perkongsian Iffat Salleh ini dan hadam baik-baik apa yang disampaikan.
Raya haji tahun 2012, di Kelantan. Aku pergi satu kedai dengan member, di situ ada jual air sahaja.
Banyak kedai lain tak buka.
Mujur bawa roti, aku pun buka dan makan dengan member. Kemudian, roti tak habis dimakan. Ada tiga ketul bun lagi dalam plastik.
IKLAN
Jangan Bagi Saki-Baki
Member aku kata..
“Kau bagi sajalah dekat meja belakang, mana tahu mereka nak makan.”
Aku bungkus roti itu semula, kemudian simpan dalam beg.
Member tanya,
“Kenapa kau tak nak bagi dekat meja belakang?”
“Sebab aku tak nak bagi roti baki kepada orang. Kalau aku nak bagi, aku kena bagi sebelum buka plastik.”
Dapat Gaji Terus Sedekah
Nasihat ini diberi oleh peniaga nasi lemak di kampung aku.
Setiap pagi buka kedai, dia akan masukkan 20 bungkus nasi lemak untuk diberi kepada rumah anak yatim.
Aku tanya dia
“Kenapa pakcik buat macam itu?”
IKLAN
Jawabnya simple
“Kalau kita hendak sedekah, jangan sedekah saki-baki.”
Jangan Guna Dulu
Sambungnya lagi,
“Kalau nak sedekah, sedekah dulu. Baki tu baru kita guna atau jual. Sama seperti gaji. Bila dapat gaji, sedekah dulu. Jangan guna dulu, baki buat sedekah. Comfirm tak akan konsisten.”
Nasihat tu aku pegang selamanya.
Sampaikan bila aku buat kenduri pun.
Dari awal kenduri aku sudah bungkuskan lauk untuk diberi kepada orang.
IKLAN
Aku tidak mahu bungkus sakit baki lauk kenduri yang tak habis untuk diberi kepada orang lain.
Nak bagi, bagi dari awal. Jangan bagi saki baki. Ingat tu!
Gigi yang cantik menjadi idaman setiap orang. Salah satu cara untuk mendapatkan gigi yang cantik ialah melalui teknik menanam gigi. Menanam gigi di dalam dunia perubatan gigi dikenali sebagai dental implant. Ada dua jenis implant iaitu endosteal implants dan subperiosteal implants. Kedua-dua implant ini adalah jenis implant yang selamat. Proses implant (penanaman) adalah berbeza dengan dental bridge. Ini kerana dental bridge (jambatan) tidak ditanam ke dalam gusi melalui pembedahan seperti implant.
Berdasarkan persoalan yang dikemukakan, ada perkara utama yang perlu diambil. Apakah tujuan daripada penanaman gigi tersebut. Adakah ianya dilakukan untuk tujuan rawatan atau hanya sekadar untuk kecantikan. Kedua-duanya mempunyai hukum yang berbeza.
Jika ianya dilakukan hanya kerana untuk tujuan kecantikan maka ianya tidak dibolehkan. Ini adalah berdasarkan hadis Nabi saw
Maksudnya: ”Allah swt melaknat orang lelaki dan perempuan yang melukis tatu, yang menyambung rambut dan yang menjarangkan gigi untuk kelihatan cantik dan yang mengubah ciptaan pemberian Allah.”
Riwayat al-Bukhari (5931)
Kata Ibnu Hajar al-Asqalani ketika mensyarahkan hadis ini:
“Difahami daripada hadis bahawa ia adalah satu bentuk perbuatan mazmumah jika dia melakukannya untuk tujuan kecantikan. Jika ianya dilakukan kerana keperluan perubatan maka diharuskan.”
Rujuk Fath al-Bari (10/372)
al-Qastalani menyebut:
“Jika apa yang dilakukannya itu adalah dengan tujuan kecantikan maka ia adalah haram. Jika ianya diperlukan untuk tujuan mengelokkan (mengubati) atau terdapat aib pada gigi maka ianya dibolehkan.”
Rujuk Irsyad al-Sari Syarh Sahih al-Bukhari (8/474)
Adapun jika dia melakukannya dengan tujuan rawatan maka ianya harus dan dibolehkan. Bahkan ia menjadi satu keperluan kerana dengan ditanam gigi tersebut maka memudahkan dia untuk makan dan bercakap. Keharusan ini adalah keumuman hadis yang diriwayatkan daripada Usamah Bin Syarik:
Maksudnya: “Berawatlah. Sesungguhnya Allah azza wa jalla tidak mendatangkan penyakit melainkan Dia datangkan juga ubat kecuali satu penyakit (yang tidak boleh disembuhkan ) iaitu tua.
Riwayat Abu Daud (3357)
Di sana juga ada peristiwa yang berlaku kepada seorang sahabat iaitu ‘Arjafah bin As’ad ketika peperangan. Kata beliau:
Maksudnya: ”Hidungku telah terputus pada hari peperangan Kulab di zaman Jahiliyyah. Maka aku mengambil (menggantikan) hidungkan dengan perak. Lalu (beberapa ketika) hidungku mula membusuk. Maka Rasulullah saw memerintahkan aku untuk menggantikan hidungku dengan emas.”
Riwayat al-Tirmizi (1877)
Emas yang asalnya haram digunakan maka ia menjadi harus jika digunakan untuk rawatan berdasarkan apa yang berlaku kepada sahabat Nabi saw iaitu ‘Arjafah Bin As’ad.
Dr Yusuf al-Qaradawi menyebut:
“Jika terdapat pada manusia kecacatan yang menyebabkan kesakitan sama ada yang nyata atau secara emosi maka tidak mengapa untuk merawatnya.Selagi mana dia dia lakukan untuk menghilangkan kesakitan tersebut yang mana kesakitan itu menyusahkannya dan menganggu kehidupannya. Sesungguhnya Allah tidak menjadikan agama ini satu yang payah.”
Kesimpulannya, harus untuk menanam gigi kerana ada maslahat iaitu untuk rawatan yang mana jika tidak dilakukan maka akan menyusahkan dan menyukarkan kehidupan seperti tidak mampu untuk menguyah makanan dan lain-lain. Jika ianya sekadar untuk kecantikan seperti menggantikan gigi yang ada dengan yang lain yang lebih elok, maka seeloknya ianya tidak dilakukan.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Tidak dinafikan wabak pandemi coronavirus ini telah memisahkan kita dengan orang tersayang.
Virus ini tidak mengira sama ada golongan muda atau tua dan jika antibodi dalam badan tidak kuat melawan, pasti maut menanti.
Perkongsian wanita ini Aiza Syafinaz Aiza di laman sosial di mana sudah hampir seminggu dia ditahan di wad kerana positif COVID-19 dan dia juga sebenarnya baru kehilangan suami akibat virus sama.
Namun kehilangan insan tersayang ini tidak melunturkan semangatnya, malah dia tanpa jemu menulis sepanjang berada di wad untuk beri inspirasi buat dirinya agar terus kuat melawan virus ini dan supaya cepat pulih sepenuhnya.
Dia jugaa turut menitipkan catatan bisu buat arwah suaminya yang juga meninggal dunia di hospital yang sama.
kembali meneruskan catatan bisu ini
6 April 2020(Isnin-Wad covid HKL) 9 pg
Seorang sahabat @sambalwara mengirim kan video ini.terubat rindu pd arwah suami yg telah meninggalkan aku 10hari yg lalu akibat covid di hospital yg sama aku duduk skrg.beza nya aku di wad biasa.arwah di icu HKL.Al fatihah utk buah hatiku Mohd Fairos bin Saberon.perpisahan yg amat perit utk aku lalui seorang diri.namun kehadiran keluarga & sahabat syurga byk membantu
Aku abadikan memori di sini kerana aku ingin pinjam kekuatanmu wahai tulang rusukku hingga nafas terakhir.kuat & tabahnya dirimu menghadapi segala rintangan & ujian seorang diri.Betapa hidupmu penuh dedikasi & bersemangat waja.mencintai tugas sbg pegawai polis dlm #pdrmmeninggalkan kami di hari polis yg ke 213.malam jumaat 1syabaan.
Aku tatap setiap raut wajahmu yg ku kenal sejak tahun 2007.bertunang pd 2009 & bernikah pd 2010.Insan yg luhur budinya.tegas & berdisiplin.seorang yg cermat menjaga harta.insan yg tegak prinsip hidupnya.komunikasi skill yg baik
Kondisi kesihatanku stabil.alhmdulillah. sesekali ada sedikit batuk.tekanan darah sesekali naik tetapi cepat2ku ambil suppliment & perahan air lemon dan air panas.kumur dgn air garam.air kunyit dan halia.terima kasih sahabat yg mengirim kan ubat ubatan & bekalan suppliment.
Wahai orang beriman, Dia Ya Sobur pemilik kesabaran, Dia ada bersamamu setiap saat & tidak pernah meninggalkanmu walau sesaatpun dan Dia Yang Kholiq mencipta ujian2 buatmu dalam hidup ini untuk menguji ketauhidan, keimanan dan kebergantungan kamu kepadaNya dan Dia tidak akan membiarkan mu mengharungi ujian2 ini keseorangan.
Sesungguhnya saat kamu merasa tidak mampu mengharungi ujian2Nya yang sangat sukar, Dia Ya ‘Alim Ya Baseer mengetahui perasaanmu dan Dia melihat setiap keadaanmu dan ketika dikau rasa sangat2 tidak mampu dan sangat lemah menghadapi ujian2Nya,Dia lah Ya Sobur yang akan memberi kesabaran kepadamu, dan janganlah bimbang, Dia tidak akan pernah membiarkan dirimu kalah dalam mengharungi ujianNya,pasti daya kesabaranNya akan membuatmu dapat mengharungi semua ujianNya dengan mudah dan Dia ya Sobur Ya Muqit sentiasa memberi kesabaran yang secukupnya buat kamu
Ini catatan bagaimana dia menghabiskan masa di hospital sepanjang menjalani rawatan.
Sudah hampir 1 minggu aku di wad HKL( wad covid)
Sejak 30 hb mac hingga lah ke hari ini.ketika coretan bisu ini di tulis aku masih lg di dlm wad bertarikh 5 april 2020 jam 9 pagi.Saat menaip setiap bicara hati ini terasa sebak.tetapi tulisan inilah yg membuat aku terus bersemangat & terus kuat utk cepat sihat.maafkan diri ku kerana aku tidak berupaya memendam perasaan seorang diri.aku perlukan kekuatan dari Allah swt & sahabat syurga semua
Maaafkan aku kerana tulisan ini meruntun jiwa & air mata.sesungguhnya aku selalu katakan pada diriku.Allah tidak pernah zalim.Allah syg.Allah kasih.Allah cinta. Allah rindu Ketika catatan ini juga di tulis arwah suami telah 9 hari pulang ke pangkuan ilahi. Al fatihah.
Rutin pagi ku di wad.aku byk kan me time dgn Allah & menulis.selepas solat subuh.. solat taubat.solat hajat.aku membaca yaasin. jam 7 mula mengaji mana yg termampu.ada kala mengaji #dailyquran bersama #ustazuwaisqorny terima kasih @oilyqueensisters yg memperkenal kan dgn program yg sgt bermanfaat ini. sungguh bermakna. sungguh tenang jiwa ini. terima kasih ustaz uwais
Jam 8 aku exercise buat senaman ringan di sebelah katil.membetul saraf saraf. sambil menunggu sarapan pagi.kalimah syukur tak henti henti ku ucapkan kerana sehingga hari ini aku masih lg bernafas & Allah jaga kan aku sebaik nya.
Jam 9 sarapan pagi sampai dan aku mula mengisi perut dengan suppliment yg aku bawa sendiri.minum air lemon panas. setakat ini tiada ubat utk pesakit covid19.
Tiap pagi adik jururawat ini nama nya Daniel akan membantu aku mengambil kan air panas da mengambil tekanan darah.adik ini shift pagi. Aku yg sememangnya peramah hari hari bertanya khabar kepada nurse nurse di sini.ada kala air mata jatuh kerana kasihan melihat fronliner.
Aku tanya adik Daniel.”dik.panas kan baju tu dik.Allah.2/3 lapis awak kena pakai. kesian akk tgok.akak x mampu nak tolong selain doa utk awak semua selamat” Jawab Daniel. “ya kak.mmg panas & pesakit semakin ramai.ini tugas kami kak.akk berehat ya”
Tulus ikhlas tugas mu wahai Daniel.akk abadikan gambar ini kerana byk mmbntu kami pesakit covid di wad 21 bilik 14 katil c nurse nurse yg lain & juga para fronliner yg lain juga sangat baik.melayan kami dgn penuh ikhlas
Antara amalan sunat yang boleh dilakukan apabila tibanya Syawal adalah dengan melakukan ibadah puasa sunat 6 hari di bulan Syawal.
Ianya thabit dari perbuatan Nabi SAW yang mana di dalam hadith ada menyebutkan mengenai kelebihan berpuasa 6 hari di bulan Syawal iaitu bersamaan pahalanya dengan berpuasa sepanjang tahun.
Ini berdasarkan sebuah hadith riwayat Muslim daripada Abu Ayub al-Ansari RA yang mana Rasulullah SAW telah bersabda: مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثُمَّ أَتْبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍ كَانَ كَصِيَامِ الدَّهْرِ
Maksudnya: Barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan kemudian diikuti dengan enam hari di bulan Syawal, ianya bersamaan dengan berpuasa sepanjang tahun. Riwayat Muslim (1164)
Al-Imam al-Nawawi Rahimahullah ketika mensyarahkan hadith di atas menyebut bahawa hadith ini menjadi dalil bagi mazhab Syafi’e, Hanbali dan juga Daud (al-Zahiri) bahawa disunatkan untuk berpuasa enam pada bulan Syawal manakala fadhilat seumpama berpuasa sepanjang tahun adalah berdasarkan hadith Nabi SAW yang lain yang mana menyebutkan bahawa setiap kebaikan itu dibalas dengan 10 kali ganda أَنَّ الْحَسَنَةَ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا )[1].
ADAKAH PUASA ENAM PERLU DILAKUKAN SECARA BERTURUTAN?
Setelah mengetahui akan pensyariatan puasa sunat enam Syawal beserta fadhilatnya, timbul juga persoalan mengenai adakah puasa yang enam itu perlu dilakukan secara berturutan ataupun boleh dilakukan secara berasingan.
Mengenai persoalan di atas, al-Imam al-Nawawi Rahimahullah di dalam al-Majmu’ ada menyebutkan: “…dan disunatkan untuk berpuasa secara berturutan di awal Syawal. Sekiranya dipisahkan (tidak berpuasa 6 hari secara berturutan) ataupun diakhirkan puasa tersebut di dalam bulan Syawal, maka ianya dibolehkan…”[2]
Al-Imam Ibn Qudamah di dalam kitabnya al-Mughni menyebutkan mengenai permasalahan ini seperti berikut: “…tidak ada bezanya (menjadikan puasa tersebut) dilakukan secara berturutan ataupun dipisahkan samaada di awal Syawal ataupun diakhirnya kerana hadith menyebutkannya secara mutlaq tanpa dikaitkan dengan sesuatu yang lain…”[3]
KESIMPULAN
Berdasarkan pendapat-pendapat yang terdapat di dalam isu ini, kami katakan bahawa isu ini ada fleksibilitinya yang tersendiri iaitu puasa 6 boleh dilakukan secara berturutan ataupun dipisahkan. Diawalkan ataupun dilewatkan selagi mana masih berada di dalam bulan Syawal. Ianya tidak menjadi masalah.
Di dalam kemeriahan kita menyambut Syawal, sudah pasti akan ada jemputan dari sanak saudara juga rakan taulan untuk menghadiri rumah terbuka, kenduri dan sebagainya. Maka ianya tidak menjadi masalah serta penghalang untuk menunaikan puasa 6 Syawal kerana terdapat fleksibiliti di dalam kaifiat menunaikannya.
Alangkah baiknya jika kita dapat menghimpunkan dua kebaikan dalam bulan Syawal ini, satunya dengan berpuasa enam dan keduanya dengan menghubungkan silaturrahim sesama kita. Wallahu a’lam.
Sumber Kredit: Mufti Wilayah Persekutuan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Pada hari Jumaat ini marilah kita melakukan sunnah yang paling mudah tapi ramai yang tidak melakukannya iaitu memotong kuku.
Indahnya agama Islam ini kerana setiap...