![Untitled design (1)](https://cdn.kashoorga.com/2018/08/Untitled-design-1-1-696x365.jpg)
Jodoh pertemuan, ajal maut di tangan Allah. Sebagai khalifah di muka bumi ini, kita perlu muhasabah. Berfikiran waras bahawa ketentuan Allah mempunyai seribu satu sebab terkandung hikmah dan pengajaran. Setiapnya perlu dihadapi dengan bijak, tenang serta berserah tanpa kompromi.
Kisah perkahwinan pengantin baru, Muhammad Shaiful Azzam Mohamed yang tekad memperisterikan Allahyarham Fatin Nursyahirah walaupun mengetahui isterinya menghidap kanser sarcoma atau kanser tisu tahap empat begitu menyentuh jiwa. Keikhlasan cinta dan kesediaan Muhammad Shaiful Azzam menikahi arwah melambangkan begitu ikhlas cintanya terhadap Allahyarham Fatin Nursyahirah.
Menikahi individu yang diketahui akan meninggal dunia atau tidak dapat hidup lama kerana menderita penyakit tertentu adalah diharuskan dalam Islam. Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Zulkifli Mohamad Al-Bakri berpendapat bahawa ikatan pernikahan itu disifatkan sebagai perkara yang mulia dan mendapat ganjaran pahala jika disertai dengan niat yang baik serta ikhlas.
Perkahwinan ini juga adalah harus bahkan ia menjadi perkara mulia dan membahagiakan hidup pasangan walaupun hanya dalam tempoh yang singkat. Meksipun kematian dapat dijangkakan melalui jenis penyakit yang dideritai namun sesungguhnya ajal dan maut tetap menjadi ketentuan Allah.
Sebenarnya melalui sebuah ikatan perkahwinan, membolehkan hubungan seorang lelaki dan wanita menjadi halal. Dengan cara itu, suami atau isteri dapat menjaga pasangan masing-masing tanpa batasan terutama daripada segi aurat. Hanya dengan ikatan perkahwinan, kasih sayang antara seorang lelaki dan wanita dapat ditumpahkan dengan landasan yang betul.
Sumber: Kosmo
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Panas Atau Hujan, Dengan Atau Tanpa Awak, Saya Akan Sentiasa Datang Ke Sini”
![“Panas Atau Hujan, Dengan Atau Tanpa Awak, Saya Akan Sentiasa Datang Ke Sini”](https://cdn.kashoorga.com/2019/03/Capture-4.png)
Kisah cinta seorang lelaki bergelar suami, kasihnya hingga ke syurga. Kesetiaan Kamal Effendi seorang guru bahasa Inggeris ini membuktikan bahawa masih ada seorang lelaki yang bergelar suami yang cintanya begitu agung kepada isterinya.
Meksipun arwah isterinya telah pergi menemui penciptanya lebih dua tahun yang lalu namun cintanya, rinduya masih tetap subur. Melalui perkongsiannya di Instagram miliknya, lelaki ini berkongsi rasa.
Percutiannya ke St. Katharine Pier seakan menjelaskan kerinduan seorang suami terhadap isterinya.
Dengan caption:
Sudah semestinya saya ada pergi ke setiap tempat yang kita pernah pergi bersama dulu, cumanya kali ini saya datang tanpa awak. St. Katherine Pier adalah salah satu daripada tempat-tempat itu. Keadaan dah berubah. Masa saya datang dengan awak dulu, sini hujan. Mungkin matahari dengan langit berkabung lebih awal dari pemergiaan awak. Bila saya datang sendiri, matahari dan langit menyambut saya dengan indahnya, seolah-olah bangga yang saya kembali ke sana. Ternyata pencapaian terhebat saya adalah kamu. Panas atau hujan, dengan atau tanpa awak, saya akan sentiasa datang. Saya simpan janji untuk terus kuat dan takkan menyerah kalah. Salam sayang dari jauh.
https://www.instagram.com/p/BubUqXkHzWl/?utm_source=ig_web_copy_link
https://www.instagram.com/p/BdMEAbEhwso/?utm_source=ig_web_copy_link
https://www.instagram.com/p/BOw97zEDmBV/?utm_source=ig_web_copy_link
Nota: Arwah isteri Kamal Effendi, Dr Nik Idzni Dalila telah dijemput penciptanya pada tanggal 27 Disember 2016. Arwah menghidap kanser karsinoma sel renal iaitu kanser buah pinggang sejak 2012.
Sedekahkan Al-Fatihah buat arwah.
Sumber kredit: Kamal Effendi
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Enggan Bermadu, Apakah Hukumnya Wanita Letak Syarat Bakal Suami Tidak Boleh Berpoligami
![Enggan Bermadu, Apakah Hukumnya Wanita Letak Syarat Bakal Suami Tidak Boleh Berpoligami](https://cdn.kashoorga.com/2019/07/untitled-design-25_17_051312.jpg)
Sebut sahaja poligami pastinya ia seperti ‘nightmare’ kepada wanita-wanita di luar sana. Bimbang dimadukan ada wanita yang meletakkan syarat agar bakal suami mereka tidak boleh berpoligami.
Namun apakah hukum jika seorang isteri meletakkan syarat dalam perkahwinan bahawa suaminya tidak boleh berpoligami? Adakah syarat ini sah disisi syarak, dan perlukah suami mematuhinya?
Berikut ulasan Mufti Wilayah Persekutuan.
Para ulama telah membahaskan isu ini dalam karangan-karangan mereka, dan kami bawakan sebahagian nukilan pandangan mereka:
Pertama: Mazhab Hanafi
Menurut Akmal al-Din al-Babarti, syarat seumpama ini adalah fasid, kerana ia berbentuk larangan ke atas perkara yang diharuskan syara’, namun ia tidak membatalkan nikah. Jika suami mematuhi syarat itu, maka isteri perlu diberikan mahar musamma, dan jika syarat itu tidak dipatuhi, isteri perlu diberikan mahar mitsil. (Rujuk Al-‘Inayah Syarh al-Hidayah, 3/350) Menurut Imam al-Sarakhsi pula, syarat sebegini tidak perlu dituruti oleh suami. (Rujuk Al-Mabsuth, 19/120)
Kedua: Mazhab Maliki
Menurut Imam Malik, syarat seumpama ini adalah batil, namun nikah itu tetap sah. Beliau menukilkan pandangan Sa’id ibn Musayyib menyatakan perkahwinan seumpama ini adalah sah dan diharuskan. Namun menurut satu atsar yang diriwayatkan oleh Al-Laith ibn Sa’ad dimana pada zaman Umar al-Khattab, seorang lelaki telah berkahwin dengan seorang wanita yang mensyaratkannya agar tidak membawanya keluar dari negeri asalnya. Umar apabila mendengar hal ini, telah mengangkat syarat itu dari lelaki tersebut, dan perkahwinan itu tidak dibatalkan. (Rujuk Al-Mudawwanah, 2/131)
Menurut Khalil ibn Ishaq al-Jundi, syarat-syarat yang dikenakakan oleh isteri untuk bernikah seperti suami tidak boleh berpoligami, tidak boleh dibawa mengikuti peperangan dan tidak tidak boleh dibawa keluar daripada rumah dan seumpamanya adalah makruh, dan Imam Malik berkata beliau telah meminta para hakim untuk melarang orang ramai daripada terlibat dengan syarat-syarat seumpama itu. (Rujuk Al-Taudhih fi Syarh Mukhtasar Ibn al-Hajib, 4/181)
Ketiga: Mazhab Syafie
Menurut para fuqaha’ mazhab Syafi’e iaitu Imam al-Nawawi, Ibn Hajar al-Haitami, Imam Khathib al-Syarbini dan Syeikh Zakariyya al-Ansari, syarat jenis ini dihukum sebagai fasid dan ia turut menyebabkan mahar menjadi fasid, namun ia tidak membatalkan akad nikah itu sendiri. (Rujuk Raudhah al-Talibin, 7/265; Tuhfah al-Muhtaj, 7/312 dan 387; Mughni al-Muhtaj, 4/377 dan Al-Ghurar al-Bahiyyah, 4/186)
Dalam kitab al-Fiqh al-Manhaji juga ada disebut bahawa syarat seumpama ini adalah bercanggah dengan tuntutan nikah itu sendiri, tapi ia tidak menafikan tujuan asasi nikah iaitu menghalalkan persetubuhan. Syarat seperti ini ialah fasid, namun nikah itu tetap sah. (Rujuk Al-Fiqh al-Manhaji, 4/83-83)
Keempat: Mazhab Hanbali
Menurut Ibn Qudamah, syarat nikah terbahagi kepada tiga, salah satunya ialah yang wajib dipenuhi oleh suami, yang berkait dengan maslahah terhadap dirinya sendiri, seperti suami tidak boleh berpoligami, tidak boleh dibawa bermusafir dan tidak dibawa menemani ke peperangan. Jika syarat ini tidak dipenuhi, isteri berhak untuk menuntut fasakh. Pendapat ini juga diriwayatkan daripada Umar Al-Khattab, Sa’ad bin Abi Waqqas, Mu’awiyah, Amru bin Al-‘Aas R.Anhum, Syuraih, Umar bin Abdul Aziz, Thawus dan Al-Auza’ie. Menurut beliau lagi, ini merupakan pandangan para sahabat dan beliau tidak dapati sebarang sanggahan daripada para sahabat lain pada permasalahan ini, maka ia menjadi ijma’.
Selain itu, sabda Nabi SAW juga:
الْمُسْلِمُونَ عَلَى شُرُوطِهِمْ
Maksudnya: Kaum Muslimin itu terikat dengan janji-janji mereka. Sunan Tirmidzi (1352) dan Sunan Abu Daud (3594)
Dakwaan bahawa syarat seperti ini mengharamkan yang halal juga tidak tepat, kerana syarat itu hanya berbentuk pilihan kepada isteri untuk menuntut fasakh daripada suami, jika syaratnya itu tidak dipatuhi. Namun demikian, tidak diharuskan jika syarat itu menghendaki bakal suaminya untuk menceraikan isterinya yang sedia ada, kerana terdapat larangan yang jelas dalam hadis:
لاَ تَسْأَلُ الْمَرْأَةُ طَلاَقَ أُخْتِهَا لِتَكْتَفِئَ صَحْفَتَهَا وَلْتَنْكِحْ فَإِنَّمَا لَهَا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَهَا
Maksudnya: Janganlah seorang wanita meminta bakal suaminya untuk menceraikan isterinya yang sedia ada dan merampas haknya. Berkahwinlah (walaupun tanpa menetapkan syarat demikian), sesungguhnya dia akan memperoleh apa yang Allah SWT telah tetapkan kepadanya. Sahih Muslim (1408)(Rujuk Al-Mughni, 7/93-94)
Imam al-Mardawi pula menganggapnya sebagai satu syarat yang sah dan perlu dipatuhi, dan jika suami melanggar syarat ini, isteri berhak untuk memohon fasakh.
Syeikhul Islam ibn Taimiyyah juga pernah ditanya soalan ini, dan beliau menyebut bahawa syarat tersebut adalah sah, dan suami perlu mematuhinya. Antara dalil beliau ialah kata-kata Umar al-Khattab yang dihadapkan dengan satu kes melibatkan suami isteri yang telah bersetuju sewaktu akad supaya suami tidak berpoligami, beliau mengesahkan syarat tersebut dan berkata:
مَقَاطِعُ الْحُقُوقِ عِنْدَ الشُّرُوطِ
Maksudnya: Pemutus-pemutus hak itu bergantung kepada syarat-syarat yang ditetapkan. (Rujuk Al-Fatawa al-Kubra, 3/90)
Mengikut satu qaul Imam Ahmad yang diterima jumhur fuqaha’ mazhab Hanbali, mematuhi syarat ini hukumnya sunat, dan isteri berhak menuntut fasakh jika suami tidak mematuhinya. Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah pula memilih pandangan yang mewajibkannya, dan ia adalah pendapat yang lebih sahih.
Namun demikian, jika isteri itu reda dengan pelanggaran syarat yang dilakukan oleh suami, isteri tidak berhak lagi untuk menuntut fasakh. Namun kedua-dua suami dan isteri tidak boleh mensyaratkan agar kedua-duanya tidak boleh berkahwin lagi setelah mereka bercerai atau salah seorang daripada mereka meninggal dunia.
Namun jika syarat seumpama ini ditetapkan setelah berlaku akad, maka syarat itu tidak lagi perlu dipatuhi. Namun kata Ibn Rajab, syarat itu tetap wajib dipatuhi meskipun ia ditetapkan setelah akad nikah, dan inilah pandangan yang azhar dalam mazhab Hanbali. (Rujuk Syarh Zad al-Mustaqni’, 20/60-62)
KESIMPULAN
Tuntasnya, kami mentarjihkan pandangan yang mengharuskan syarat yang dikemukakan isteri sebelum akad agar suami tidak boleh berpoligami, dan para suami hendaklah mematuhi persetujuan yang telah ditetapkan bersama isteri, demi memelihara keutuhan rumah tangga yang harmoni.
Namun dalam masa yang sama, syarat-syarat yang diletakkan manusia bukanlah hukum Allah SWT yang tidak boleh dipinda dan diubah. Sikap toleransi dan berlapang dada mestilah diutamakan, dan dalam banyak keadaan, perbincangan hati ke hati pastinya akan menatijahkan hasil yang positif. Maka, meskipun isteri memiliki hak untuk menuntut fasakh jika suami tidak mematuhi syarat yang ditetapkan, pertimbangan yang rasional dan pemikiran matang haruslah digunakan dalam membuat sebarang keputusan.
Kami akhiri dengan doa seperti yang diajar oleh Allah SWT:
رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا
Maksudnya: “Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.” (Surah al-Furqan: 74)
Sumber kredit: Mufti Wilayah
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Jodoh Itu Datang Dalam Bentuk Ujian Atau Nikmat
![Jodoh Itu Datang Dalam Bentuk Ujian Atau Nikmat](https://cdn.kashoorga.com/2019/06/untitled-design-1-25_39_253418.jpg)
Kalau sudah namanya rumah tangga tentunya ada pasang, ada surutnya. Dalam perkahwinan, adatlah jika suami isteri berselisih faham dan tidak sependapat. Ia ibarat rencah dalam kehidupan alam berumah tangga.
Jika mencari yang sempurna, sampai bila-bila pun kita tidak akan dapat.
Berikut perkongsian Firdaus Shakirin
Adakah saya tak cukup baik dalam menjadi seorang isteri atau seorang suami?”
Kadang-kadang bukanlah ‘baik’ atau ‘tidak baik’ yang menjadi ukuran bilamana perkahwinan kita tu tak berjalan lancar seperti pasangan lain…
Cumanya pasangan yang di”temu”kan dan di”jodoh”kan dgn kita itu berbentuk UJIAN dan bukannya NIKMAT…
Apabila kita memilih untuk mencintai dan menyayangi seseorang, kita harus sedar akan risiko-risikonya…sama ada cinta sebelum nikah atau selepas nikah, kedua-duanya ada risikonya yang tersendiri…
Manusia bukan tuhan…
Apa sebenarnya yang kita harapkan dari manusia? Kita harap dia akan kekal cintakan kita sampai bila-bila? Belum tentu lagi dan tiada sebarang jaminan pun sebab hati manusia tu berbolak-balik…
Kita harapkan manusia itu sentiasa menggembirakan hati, membahagiakan diri? Belum tentu jugak sbb dia boleh jadi seseorang yang selalu menghadirkan kesedihan dan menyakitkan hati…
Kita harapkan dia untuk setia? Ini lagi la belum tentu sebab banyak perempuan-perempuan/lelaki-lelaki di sekelilingnya, di tempat kerjanya, di social medianya…adakah dia mampu untuk menepis semua perempuan-perempuan/lelaki-lelaki itu kalau ada yang cuba menggoda dirinya?
Kesimpulannya, kalau hidup ini menjadi tak seperti yang kita inginkan, tak seindah yang kita bayangkan, atau tak berjalan lancar seperti yang kita fikirkan, maka jangan takut untuk ambik risiko, jangan takut akan sebarang kemungkinan…mampu atau tak mampu, boleh atau tak boleh tetap kena fikir dalam-dalam untuk buat keputusan berdasarkan pilihan yang ada dan cuba untuk yakin dengan keputusan tu…
Jika kita buat yang terbaik dengan keputusan yang kita ambik dan pilihan yang kita buat, maka selebihnya biarlah Allah yang tentukan perjalanan hidup kita.
Sumber kredit: Firdaus Shakirin
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI