Perompak, pencuri, penyamun hatta lanun di lautan sekalipun sanggup lakukan apa sahaja untuk mendapatkan habuan kerja jenayah mereka.

Apatah lagi dengan kemajuan teknologi serba canggih hari ini, mereka mudah lolos masuk ke rumah atau premis perniagaan kita walaupun telah dilengkapi dengan teknologi keselamatan tinggi dan melakukan langkah pencegahan lain. Ini memang menakutkan.

Sungguhpun begitu, kuasa Allah mengatasi segalanya. Ada amalan dan doa yang elok kita amalkan setiap hari bagi menjauhkan perompak atau penjenayah ini datang ‘membuat kunjungan hormat’. Jangan lupa diamalkan.

Tak kira lah kita hanya nak pergi ke kedai runcit yang hanya 50 meter jaraknya dari rumah. Sekadar untuk imbas semula, diringkaskan satu peristiwa yang menimpa sebuah keluarga di Batang Kali apabila kediaman mereka dimasuki perompak.

Kegembiraan selepas bercuti keluarga ini ‘disambut’ oleh dua orang perompak yang telah terperangkap selama tiga hari dalam rumah mereka.

Rupanya cubaan merompak telah gagal kerana mereka tidak berjaya keluar dari rumah tersebut. Bukan itu sahaja, mereka juga gagal mendapat sebarang hasil rompakan berikutan kaki dan tangan terasa dipasung.

IKLAN

Perompak itu tidak dapat bergerak saat ingin merompak. Malah untuk minum setitis air pun tidak dapat. Allahuakbar! Bagaimana itu boleh terjadi?

Apabila menceritakan segalanya, rupanya pemilik ada mengamalkan bacaan ayat 9 dari surah Yassin. Itu merupakan amalan rutin yang diamalkannya setiap hari sebelum keluar rumah dan sebelum tidur yang diajar oleh arwah ayahnya. Subhanallah.

Siapalah kita untuk menafikan kekuasaan Allah. Dan kisah ini seharusnya menjadi teladan dan wajar kita amalkan.

IKLAN

Artikel berkaitan:Lapan Aktiviti Yang Dilarang Dalam Perniagaan, Jangan Asal Fikir Keuntungan Semata

Artikel berkaitan:Daging Korban, Jangan Sampai Jatuh Mencuri

Berikut adalah doa dan amalan yang harus kita praktikkan tanpa culas. Semoga usaha kita ini dirahmati dan diberkati Allah.

IKLAN

Ketika rumah, pejabat atau kedai kita telah dikunci dengan rapi, maka letakkan tapak tangan kanan kita ke pintu atau dinding rumah, pejabat atau kedai dan bacalah ayat-ayat doa seperti berikut :

1.Mengucap Dua Kalimah Syahadah (sekali)
2. Berselawat ke atas Nabi SAW (tiga kali)
3. Baca Ayatul Qursi (sekali)
4. Baca surah Yasin: ayat 9 (sekali)
“Wa ja’alna mim baini aidihim saddaw wamin kholfihim saddan fa aghsyaina hum fa hum laa yubsiruun”

Allah berfirman;

“Dan Kami adakan di hadapan mereka dinding-dinding dan di belakang mereka dinding-dinding (pula), dan Kami menutup mata mereka sehingga mereka tidak dapat melihat” (Surah Yassin: Ayat 9)

5. Lafazkan “Bismillahitawakkaltua’lallah” – “La Haulawala Khuwata I’lla Billah ‘Ill ‘Aliyil ‘Aziiim” (sekali)

Sumber : Petikan dari kuliah Al-Fadhil Ustadz Fadhly Syam