Sejak semalam rayuan seorang ibu anak enam yang menyara kehidupan keluarga dengan berniaga burger dengan pendapatan tidak sampai RM50, Dayana Mohamad tular di media sosial khususnya aplikasi tik tok.
Dalam linangan air mata, Dayana menunjukkan situasi ibunya yang lumpuh seluruh badan terbaring di atas katil dan apa yang mengecewakan dirinya borang permohonan bantuan kewangan untuk membeli susu dan lampin pakai buang ibunya sudah dua kali dikemukakan kepada pihak berkuasa khususnya Majlis Agama Islam dan ‘Adat Melayu Perak (MAIPk) dan Jabatan kebajikan Masyarakat negeri namun tiada jawapan dari pihak berkuasa.
Lebih menyedihkan borang permohonannya tahun lepas didapati hilang dan dirinya kembali mengisi termasuk sudah memenuhi apa yang diinginkan. Tapi sayang, permohonannya tiada jawapan. Lebih menyedihkan katanya, adakah dirinya perlu meminta bantuan dari pihak gereja berikutan kewangan yang menghimpit?.
Di sebalik linangan air mata dirinya, hari ini dengan kuasa viral yang ada, pihak berkuasa sudah turun menziarahinya di rumah.
Dalam satu penjelasan memetik portal Majoriti, katanya, dia sudah membuat permohonan berkenaan sejak dua tahun lalu.
“Sebelum ini saya tinggal di Kuala Lumpur dan membuat permohonan di sana sebelum berpindah ke Teluk Intan, Perak.
“Saya jangkakan permohonan saya sudah di proses tetapi sudah dua tahun tidak ada sebarang maklum balas daripada mereka,” katanya.
Dayana memberitahu pihak JKM sudah datang ke rumahnya dan memaklumkan bahawa mereka akan segera menguruskan permohonan tersebut.
Bagi permohonan LPZ pula Dayana memberitahu, dia sudah dihubungi dan dimaklumkan bahawa berlaku kesilapan teknikal yang menyebabkan permohonannya masih belum diproses.
“LPZ Perak memberitahu bahawa berlaku salah faham yang mana mereka sebenarnya tidak menerima sebarang borang prmohonan daripada pihak LPZ Kuala Lumpur.
“Oleh yang demikian, mereka tidak dapat berbuat apa-apa tentang perkara tersebut dan akan menguruskan permohonan saya secepat mungkin,” ujar ibu kepada enam cahaya mata itu.
Katanya lagi, dia berterima kasih kepada orang ramai yang membantu berkongsi videonya kerana jika ia tidak tular belum tentu pihak berkaitan akan memberi respon dengan segera.
Alhamdullillah, semoga urusan keluarga ini dipermudahkan Allah, begitu juga pihak berkuasa.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Jangan Biasakan Menguap, Ia Adalah Daripada Syaitan. Tahanlah Selagi Mampu
Menjadi kebiasaan kita lepas makan, kekenyang mulalah mengantuk dan tanpa segan silu menguap membuka mulut seluas-luasnya. Malah ada yang siap dengan bunyi lagi ‘huahhhhh!
Tapi sebenarnya dalam Islam, perbuatan menguap itu adalah daripada syaitan dan kita hendaklah menahannya semampu yang mungkin.
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah R.A, daripada Nabi SAW, Baginda bersabda:
إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ العُطَاسَ، وَيَكْرَهُ التَّثَاؤُبَ، فَإِذَا عَطَسَ فَحَمِدَ اللَّهَ، فَحَقٌّ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ سَمِعَهُ أَنْ يُشَمِّتَهُ، وَأَمَّا التَّثَاؤُبُ: فَإِنَّمَا هُوَ مِنَ الشَّيْطَانِ، فَلْيَرُدَّهُ مَا اسْتَطَاعَ، فَإِذَا قَالَ: هَا، ضَحِكَ مِنْهُ الشَّيْطَانُ».
Maksudnya: “Sesungguhnya Allah menyukai perbuatan bersin dan benci perbuatan menguap. Apabila seseorang itu bersin lalu dia memuji Allah, maka menjadi hak bagi setiap muslim yang mendengarnya untuk mendoakannya. Adapun menguap, ia daripada syaitan. Hendaklah dia menolaknya semampu mungkin. Apabila dia mengatakan “haa!” (bunyi menguap), maka syaitan akan ketawa disebabkannya.”
Riwayat al-Bukhari (6223)
Dalam riwayat Muslim, Nabi SAW bersabda:
التَّثَاؤُبُ مِنَ الشَّيْطَانِ، فَإِذَا تَثَاءَبَ أَحَدُكُمْ فَلْيَكْظِمْ مَا اسْتَطَاعَ
Maksudnya: Menguap adalah daripada syaitan. Jika kamu menguap, maka tahanlah seboleh mungkin.
Riwayat Muslim (2994)
Begitu juga dengan riwayat daripada Abu Sa’id al-Khudri R.A, katanya bahawa Rasulullah SAW bersabda :
إِذَا تَثَاءَبَ أَحَدُكُمْ فَلْيُمْسِكْ بِيَدِهِ عَلَى فِيهِ، فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَدْخُلُ
Maksudnya: “Apabila seseorang daripada kamu menguap maka hendaklah ia tutup akan mulutnya dengan tangannya kerana sesungguhnya syaitan akan masuk (ke dalam mulut orang yang menguap itu).”
Riwayat Muslim (2995)
Imam al-Nawawi berkata: “Para ulama’ berkata bahawa perintah menahan menguap dan menolaknya dan menutup mulut dengan tangan itu adalah agar syaitan tidak mencapai tujuannya untuk merosakkan wajah seseorang, masuk ke dalam mulutnya, atau bahkan tertawa daripadanya. (Lihat Syarh al-Nawawi ‘ala Sahih Muslim, 18/123)
Badr al-Din al-’Aini berkata: “Sabda baginda (menguap daripada syaitan; perbuatan menguap dikaitkan dengan syaitan kerana syaitan yang menghiasi jiwa manusia dengan syahwat. Menguap terhasil daripada badan yang sendat dan banyak makan. Dikatakan bahawa nabi tidak pernah menguap. Ini bagi menutup ruang untuk syaitan menghasut.” (Lihat ‘Umdah al-Qari, 2/227)
Ibnu ‘Alan berkata: “(Seboleh yang mungkin) bermaksud sejauh yang dia mampu, dengan cara menekannya, jika ia tidak dapat menahan gegaran itu, maka dengan menutup mulut dengan tangan.” (Lihat Dalil al-Falihin, 6/175).
Jika rasa nak menguap tahanlah selagi mampu
Oleh itu, disyariatkan kepada orang yang merasa ingin menguap untuk menahan nguapannya jika dia mampu, dengan cara mengekalkan giginya dan mengunci bibir, jika tidak berjaya dengan itu, maka hendaklah menutup mulutnya dengan tangan.
Kebanyakan para ulama’ berpendapat supaya menggunakan tangan kiri ketika menutup mulut dengan tangannya kerana ini adalah untuk menghalang kerosakan. Prinsip syariah adalah memberi keutamaan kepada tangan kanan dalam segala perkara yang melibatkan kemuliaan, dan memberi keutamaan kepada tangan kiri dalam perkara yang merendahkan martabat.
Para ulama’ juga menyebut bahawa ini boleh dilakukan dengan menutup mulut dengan bahagian belakang tapak tangan kiri; ini adalah untuk menghalang syaitan, kerana ia akan dinaikkan dengan bahagian dalam tapak tangan tersebut.
Al-Munawi berkata: “(Hendaklah dia meletakkan tangannya) iaitu belakang tapak tangan kirinya, sebagaimana yang disebut dengan jamak, dan seolah-olah ia adalah untuk sepenuhnya dan asal sunnah itu diperoleh dengan meletakkan tangan kanan. Dikatakan: Tetapi dia meletakkan tapak tangan kanan bahagian dalam itu pada mulutnya, bertentangan dengan yang kiri.” (Lihat Faidh al-Qadir, 1/404)
Al-Safarini berkata: Guruku al-Taghlibi berkata kepadaku: Jika engkau menutup mulutmu ketika menguap dengan tangan kiri, maka dengan bahagian luarnya, dan jika dengan tangan kananmu, maka bahagian dalamnya. Hikmah di sebalik ini adalah bahawa tangan kiri adalah yang paling suci dan tidak ada yang lebih kotor daripada syaitan.
Dan jika dia menutup mulut dengan bahagian dalam tangan kanan, ini adalah yang terbaik dalam perlindungan, dan tangan kiri adalah untuk menolak syaitan. Jika dia menutup mulut dengan bahagian belakang tangan kiri, maka bahagian dalam tangan tersebut adalah untuk menolak. (Lihat Ghaza’ al-Albab, 1/348).
Syekh Muhammad bin Ibrahim berkata: “Jika seseorang merasa ingin menguap dan ingin menahan itu, maka dia sepatutnya menutup mulutnya dengan tangan kiri kerana ini adalah untuk mengelakkan perkara yang kotor, dan syaitan adalah perkara yang kotor. Orang yang mengikuti akan meletakkan bahagian belakang tapak tangan ke atas mulutnya, kerana ini adalah untuk mengelakkan dan menghalang, untuk mengelakkan syaitan dan mencegahnya daripada masuk.” (Lihat Fatawa wa Rasail Muhammad ibn Ibrahim, 2/182).
Syeikh Abdullah al-Bassam berkata: Faedah daripada hadith ini:
Menguap adalah gerakan mulut yang tidak disengajakan, dan ia berlaku disebabkan oleh keadaan malas atau mengantuk. Gerakan ini menyebabkan mulut terbuka.
Menguap adalah hasil daripada rasa malas dan lesu, maka ini adalah hasil tindakan syaitan yang menghalang seorang Muslim dari menjalankan kewajipan agamanya dan perkembangan akhlaknya.
Melihat mulut terbuka semasa menguap adalah pemandangan yang tidak menyenangkan. Oleh itu, disarankan kepada orang yang menguap untuk menahan dengan cara mengunci gigi dan bibir sejauh yang mampu. Jika tidak mampu, maka hendaklah menutup mulut dengan sesuatu yang dapat menutupnya daripada pandangan orang lain.
Menutup mulut semasa menguap adalah juga tindakan untuk mengelakkan gangguan syaitan yang cuba menghalang seorang Muslim dengan malas dan ketidakupayaan daripada menjalankan tugas agama dan aktiviti ibadah kepada Allah Yang Maha Esa. (Lihat Taudhih al-Ahkam, 2/105-106)
Akhirnya, semoga dengan sedikit penjelasan yang diberikan ini mampu memberikan kepada kita sedikit kefahaman dalam menjalani kehidupan seharian yang lebih baik. Amin.
Sumber: Maktabah Al Bakri
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Siapa Wajib Bayar Zakat 2.5 % KWSP & Siapa Tak Diwajibkan Bayar Duit Zakat RM10,000 Ini?
Bermula 1 April ini sehingga 30 April akan datang, bermulalah permohonan bagi pengeluaran khas Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) seperti diumumkan oleh Perdana Menteri, Dato Seri Ismail Sabri Yaacob baru-baru ini.
Wang itu akan mula disalurkan ke akaun penerima masing-masing bermula 20 April dan ia merupakan pengeluaran terakhir seperti diperjelaskan. Sebelum ini, sudah ada tiga pengeluaran dibenarkan iaitu i-Lestari, i-Sinar dan i-Citra bagi mengimbangi keperluan individu yang terjejas akibat pandemic Covid-19.
Di sebalik kegembiraan boleh mengeluarkan wang simpanan hari tua ini, ada hal perlu diberi perhatian oleh umat Islam iaitu hal berkaitan membayar zakat wang simpanan sebanyak 2.5 peratus yang perlu dibayar kepada pihak zakat mengikut negeri masing-masing.
Timbul persoalan, apabila wang RM10,000 ini berada di tangan, adakah perlu terus mengeluarkan zakat RM250 (dari kadar 2.5%) atau perlu ditunggu sehingga cukup setahun selepas itu (mencapai setahun dimiliki?). Pada masa yang sama, adakah semua pengeluar wajib membayarnya atau bagaimana?
KASHOORGA menemuramah Ustaz Hamizul Abdul Hamid yang juga Ketua Jabatan Dakwah & Perundingan, Divisyen Syariah & Dakwah, Lembaga Zakat Selangor berkaitan isu ini.
Perlu diingat, perkiraan zakat ini adalah tertakluk kepada Negeri Selangor sahaja dan ianya berbeza mengikut negeri masing-masing.
Menjawap sama ada perlu membayar zakat selepas memperoleh duit atau perlu tunggu hujung tahun, Ustaz Hamizul menjelaskan bahawa fatwa di Selangor yang dikeluarkan pada tahun 2017 menyatakan, setiap pengeluaran wang KWSP hendaklah dizakatkan sejurus selepas pengeluaran.
“Ia bermakna, tidak dikenakan syarat haul (perlu menunggu setahun) ke atas wang KWSP, kerana ia adalah sebahagian dari zakat pendapatan (hal ini tertakluk di Selangor sahaja dan ianya berbeza mengikut negeri masing-masing),” ujarnya.
Dalam pada itu, jelasnya, dalam isu pengeluaran zakat KWSP RM10,000 ini ia tertakluk kepada tiga kumpulan manusia. Ada yang kena zakat, ada yang tak kena.
Pertamanya, mereka yang BEKERJA TETAP dan sudah tahu jumlah gaji bulanan diterima dan mereka juga merupakan pembayar zakat pendapatan sedia ada. Maka mereka ini perlu membayar terus zakat KWSP sebanyak 2.5 peratus seperti fatwa di atas. Jadi, dapat duit terus keluarkan zakat RM250. Sebabnya, sebelum dapat wang KWSP pun mereka memang dah kena zakat pendapatan.
Keduanya, mereka yang TIDAK BEKERJA TETAP TAPI MASIH ADA PENDAPATAN, tak kiralah kecil atau besar. Sebagai contoh, mereka yang buat penghantaran (runner) walau gaji tak tetap masih jana pendapatan setiap bulan, atau mereka yang buat bisnes online dari rumah, buat jualan kuih raya, buat macam-macam pekerjaan dan lain lagi.
“Mereka ini perlu mencampurkan RM10,000 dari KWSP itu dengan semua pendapatan dari kerja yang dibuat, dan menjelaskan zakatnya pada penghujung tahun (maknanya: Wang KWSP + Lain-lain Pendapatan tak tetap). Mereka bayar zakat hujung tahun.
“Bayar hujung tahun itu bukan maknanya tunggu setahun, tak. Kerana duit pendapatan itu masih dikenakan zakat pada tahun yang sama ia diperolehi (jika tunggu setahun, maknanya kena tunggu tahun depanlah). Cuma alasan kumpul hujung tahun sebab nak pastikan keseluruhannya mesti cukup memenuhi keperluan diri, dan mesti mencapai nisab zakat,” jelasnya.
“Sebagai contoh, kalau pendapatan runner pada tahun itu ada RM50,000, maka dicampur RM10,000 KWSP jadilah RM60,000. Maka, zakat pendapatan dikira dari jumlah RM60,000 itulah,” ujarnya lagi.
Jelasnya lagi, kumpulan ketiga ialah mereka yang langsung tak ada pendapatan, dan hanya dapat duit KWSP itu sahajalah sebagai pendapatannya pada tahun itu.
“Contohnya SURI RUMAH yang tidak bekerja langsung dan dirinya dapat keluarkan RM10,000. Maka kumpulan ini TIDAK PERLU MEMBAYAR ZAKAT, kerana sudah jelas jumlah RM10,000 itu pun tak mencapai nisab zakat,” katanya ketika dihubungi.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Kurang Peka Cara Lupuskan Al-Quran, Tergamak Buang Ke Longkang.’ Kitab Suci Sepatutnya Dijunjung
‘Kurang peka cara lupuskan Al-Quran, tergamak buang ke longkang.’ Kitab suci sepatutnya dijunjung dan dimartabatkan, bukannya sesuka hati buang merata-rata.
Ternyata, terdapat sesetengah pihak masih kurang peka soal melupuskan naskhah al-Quran dengan betul apabila memilih longkang sebagai tempat pembuangan kitab suci itu.
Artikel Berkaitan:
Tular Kubur Suami Isteri Mengajar Al Quran Bau Harum Semerbak Ketika Kerja Alih Kubur Projek Lebuhraya Segamat
Kurang Peka
Hujung minggu lalu, seluruh umat Islam di Malaysia gempar apabila tular sebuah video di media sosial memperlihatkan sebanyak 13 naskhah al-Quran ditemui di dalam longkang di Taman Sri Murni Jinjang, Kuala Lumpur berhampiran Pasar Borong Selayang.
Jelas kelihatan, kesemua kitab tersebut diletakkan di dalam sebuah beg biru dan ditemui seorang pengunjung wanita di kawasan riadah di situ.’
Setelah diteliti beg berkenaan, terdapat salah satu al-Quran dalam keadaan terbuka menyebabkan wanita berkenaan meminta bantuan orang awam untuk mengutip kesemua al-Quran tersebut.
Lantas kesemua Al-Quran tersebut telah disimpan di Masjid Annas Kampung Selayang Lama.
Cara Lupuskan Al-Quran
Sehingga kini, tidak pasti apa motif sebenar pelaku, sama ada dengan niat melupuskan atau sengaja mencetuskan provokasi, namun pihak polis telah membuka dua kertas siasatan berhubung kejadian itu.
Hasil siasatan awal mendapati sebanyak 13 naskhah al-Quran yang dijumpai di dalam longkang itu sengaja dibuang di situ oleh orang yang tidak bertanggungjawab.
Kes disiasat di bawah Seksyen 295 Kanun Keseksaan kerana membinasakan kitab suci dengan tujuan untuk mengaibkan agama.
Kes turut disiasat di bawah Seksyen 298A Kanun Keseksaan kerana mendatangkan mudarat ke atas keharmonian agama.
Dalam masa yang sama, pihak polis menasihatkan orang ramai supaya tidak membuat sebarang spekulasi berhubung kejadian itu kerana dikhuatiri boleh menimbulkan kebimbangan awam.
Tergamak Buang Ke Longkang
Kejadian ini mendapat perhatian Mufti Pulau Pinang, Datuk Seri Dr Wan Salim Wan Mohd Noor yang menyifatkan perbuatan tersebut sebagai satu penghinaan terhadap kitab suci dan telah mencetuskan kemarahan umat Islam.
Menurutnya, al-Quran adalah sebuah kitab suci yang diwahyukan oleh ALLAH SWT ke atas Rasul dan Nabi-Nya untuk dibaca, difahami serta dijadikan panduan hidup oleh setiap umat Islam.
Katanya, mencampakkan al-Quran ke tempat sedemikian merupakan satu penghinaan yang tidak dapat diterima walau atas apa alasan sekali pun. Ujar beliau, menghina al-Quran dengan sengaja boleh menyebabkan seseorang murtad dan wajib bertaubat.
Kitab Suci Sepatutnya Dijunjung
Isu al-Quran ini sensitif kerana martabatnya begitu tinggi. Orang dulu-dulu mengajar kita meletakkan kitab suci ini di tempat paling tinggi, biasanya di atas almari dan tidak boleh dilangkah-langkah apatah lagi dibuang dalam longkang.
Cara orang dulu-dulu juga, tidak suka-suka buang al-Quran lama. Mereka akan simpan walaupun keadaannya sudah lusuh seperti kertas pembalut belacan.
Berbeza dengan orang sekarang, akses mendapatkan al-Quran semakin mudah. Boleh diperoleh pada harga murah adalah antara faktor sikap menghargainya kian kurang.
Cara Terbaik
Begitupun, terdapat beberapa cara untuk melupuskan al-Quran antaranya merendam dalam air sehingga semua tulisannya hilang. Kaedah ini agak susah dan mengambil masa.
Cara kedua adalah dengan menanam al-Quran di tempat bukan laluan utama supaya tidak dipijak orang seperti di pergunungan.
Kini, seiring dengan perkembangan semasa, institusi agama seperi Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) sendiri telah menyediakan pusat pelupusan al-Quran yang sistematik.
Pusat Pelupusan
Ia dikenali sebagai Pusat Pemuliaan al-Quran Darul Kalam yang beroperasi di Raudhatul Sakinah, Taman Selasih, Batu Caves, Selangor yang berupaya melupuskan 150 kilogram naskhah al-Quran yang rosak dalam masa sehari.
Setelah dilupuskan melalui proses pembakaran, abu al-Quran ini akan dihanyutkan di tengah laut atau sungai.
Carian di internet turut menemui terdapat tiga lagi pusat pelupusan al-Quran di Lembah Klang iaitu di Cheras, Rawang dan Kuang.
Baca Di Sini:
“Makin Lancar Baca Al-Quran, Yasin & Jadi Bilal.’ Isma Halil Fokus Amal Ibadat Dalam Penjara
Sebaiknya al-Quran yang tidak mahu lagi digunakan diberikan kepada golongan yang lebih memerlukan. Jika memang sudah tidak boleh digunakan, orang awam boleh menggunakan kemudahan tersebut untuk melupuskannya dengan adab yang betul.
Rasulullah SAW bersabda, bacalah al-Quran maka ia akan datang pada hari kiamat sebagai syafaat bagi orang yang membacanya. (Hadis Riwayat Muslim).
Kashoorga: Sebaiknya sebagai umat Islam, kita martabatkan kitab suci al-Quran, bukannya membuang sesuka hati.
Sumber : Sinar Harian
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI