![nasihat ibu](https://cdn.kashoorga.com/2023/03/509747-696x365.jpeg)
‘Pulanglah ke pangkal jalan, Allah juga Maha Pengampun.’ Nasihat ibu Syamsul Yusof, buat ramai sebak. Begitulah seorang ibu, hatinya sentiasa memaafkan anaknya yang berbuat salah.
Sebagai ibu biarpun kecewa dengan apa yang berlaku, namun tidak pernah lupa untuk mendoakan kebaikan dan memberi nasihat buat anak tersayang.
Artikel Berkaitan:
Pintu Taubat Sentiasa Terbuka Sesungguhnya ALLAH Maha Pengampun
Pulanglah Ke Pangkal Jalan
Semalam ibu kepada pelakon dan pengarah, Syamsul Yusof iaitu Datin Patimah Ismail mencuri perhatian netizen apabila memuat naik hantaran di Instagram Story dengan memaparkan gambar anaknya di muka depan akhbar Harian Metro dengan tulisan kenyataan menyentuh hati.
Dalam hantaran itu, Patimah menitipkan nasihat kepada Syamsul dan memintanya untuk pulang ke pangkal jalan.
Baca:
‘Saya Doakan Mereka Bahagia, Tapi Lepaskan Saya.’ Suami ENGGAN Cerai, Apa Pilihan ISTERI?
Allah Juga Maha Pengampun
“Hidupmu hampir hancur! Pulanglah ke pangkal jalan. Sudah jauh tersesat. Pintu kami sentiasa terbuka untukmu. Allah juga Maha Pengampun,” tulisnya.
Hantaran itu turut dimuat naik dengan lagu Rapuh nyanyian asal penyanyi Indonesia, Opick.
Nasihat Ibu Syamsul Yusof, Buat Ramai Sebak
Terdahulu, Harian Metro melaporkan menantu Patimah yang juga pelakon, Puteri Sarah Liyana memaklumkan Patimah dan bapa mentuanya, Datuk Yusof Haslam bakal menjadi pencelah dan saksi membabitkan krisis rumah tangganya bersama Syamsul.
Menerusi prosiding yang berlangsung, Syamsul enggan melepaskan isterinya dan Mahkamah Rendah Syariah Kuala Lumpur mengarahkan pasangan berkenaan dirujuk kepada Jawatan Kuasa Pendamai (JKP).
Sebelum itu, Sarah mengemukakan bukti baharu yang mendakwa pernah dipukul suaminya itu sekitar tahun 2020, namun tidak membuat laporan polis kerana ketika itu masih menyayangi Syamsul.
Artikel Berkaitan:
Taubat Diterima Allah, Ini Tanda-Tandanya
Kashoorga: Hati seorang ibu, rasa kasih dan sayang kepada anaknya tak akan pernah hilang atau berkurang biarpun hatinya tersakiti.
Sumber: myMetro
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Wanita Ini Sebak Bukan Je Dapat Duit Nafkah, Tapi Surat Cinta Dari Suami Pesan Belajar Bersungguh-Sungguh
![Wanita Ini Sebak Bukan Je Dapat Duit Nafkah, Tapi Surat Cinta Dari Suami Pesan Belajar Bersungguh-Sungguh](https://cdn.kashoorga.com/2019/09/untitled-design4-11_57_622600.jpg)
Memang menjadi tugas seorang suami itu memberi nafkah zahir dan batin. Walaupun jika kedua-duanya terpaksa berpisah atau duduk berjauhan dek kerana urusan kerja atau belajar, pemberian nafkah itu tetap wajib diberikan.
Sangat beruntung jika wanita itu dikurniakan suami yang tahu tanggungjawab perlu memberikan nafkah walaupun tanpa diminta.
Seperti perkongsian wanita ini yang sangat terharu apabila menerima nafkah berupa wang walaupun dia dan suami kini tinggal berjauhan kerana tuntutan belajar apabila dia melanjutkan pelajaran di sebuah institusi pengajian tinggi di Perlis.
Wanita ini Nik Yam Chik Zainab berkongsi kisahnya menerima bukan sahaja duit nafkah tetapi juga surat cinta dari suaminya di laman sosial Facebook yang mengundang rasa sebak bagi sesiapa yang membacanya.
Ternyata Imamnya ini seorang yang bertanggungjawab dan sanggup melepaskan isteri tercinta demi mengejar ilmu dan pesannya supaya belajar bersungguh-sungguh.
Check duit dalam purse terperasan sampul
Semalam hantar suami ke stesen bas.
Otw balik tekak teringin nak minum ice blend mocha mcd.
Tengah queue check duit dalam purse dan terperasan sampul ni.
Masa pegang untuk keluarkan sampul ni rasa macam ehh tebalnya.
Otak terus fikir ni mesti keje suami.
Suami ni kalau depan orang nampak serius.
Tapi perangai kuat menyakat bini dia jelah tahu macam mana.
So fikir tebal ni mesti suami letak duit singgit singgit.
Bukak sampul meleleh air mata
Bukak je sampul terus meleleh air mata.
Dengan surat yang suami tinggalkan.
Dan ayat suami supaya belajar bersungguh sungguh.
Apa ni
Lepas kahwin itu hari suami hantar balik perak.
Teringat masa tu suami tanya, “sayang, berapa duit sayang nak pakai?”
Bagitau suami bagi RM100 cukuplah termasuk barang keperluan.
Lepas beli barang semua total baki ada RM15+-
Bagi tahu suami ada duit
Pakai duit tu sempat survive hidup untuk beberapa hari.
Dan masa tu berjinak-jinak buat bisnes sendiri.
Alhamdulillah, dengan duit suami bagi tulah ada juga duit dalam tangan sementara tunggu bisnes mencanak. Suami tak tahu pon sebab bagitau suami ada duit.
Dan keputusan untuk sambung belajar ni adalah salah satu keputusan yang kami dah bincang sebelum kahwin lagi.
Bila sampai masa memang bagitau suami yang pasal duit tu tak payah fikir.
Tapi tak sangka dalam diam suami selit juga duit.
Potong bawang betollah
Metua buat solat hajat mudahkan urusan belajar
Semalam jugak la mak mertua bagitau nak buat solat hajat minta Allah permudahkan urusan saya sambung belajar.
Belum masuk part mak mertua berlari lari stop kereta semata mata nak bagi duit belanja untuk sambung belajar. Anugerah apa lagi yang paling terindah nak dibandingkan dengan dapat mertua dan suami yang baik.
Terima kasih kepada suami
Suami banyak ajar dan tunjuk benda baik terutama sekali bab menghulur.
Menghulur bukan tanda kita kaya, tapi tanda kita sedar dalam rezeki kita ada rezeki orang lain. Jangan tunggu kaya baru nak belajar menghulur sebab jadi manusia ni lumrahnya takkan pernah rasa cukup.
Apa pon terima kasih kepada suami, ummi, mertua, dan keluarga atas sokongan dan dorongan yang tak henti dari dulu sampai sekarang. Doakan moga Nik Yam dapat habiskan master secepat mungkin, dapat posting dan dapat hidup sebumbung dengan suami.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Saya Terima Takdir Allah Penuh Kesyukuran.’ Empat Beranak Kerdil, Tidak Kekok Jelingan Orang
![‘Saya Terima Takdir Allah Penuh Kesyukuran.’ Empat Beranak Kerdil, Tidak Kekok Jelingan Orang](https://cdn.kashoorga.com/2023/05/517772.jpeg)
‘Saya terima takdir allah penuh kesyukuran.’ Empat beranak kerdil, tidak kekok dengan jelingan orang. Maklum sajalah sekali pandang empat beranak ini kelihatan sebaya, comel pun iya!
Pasti orang yang tak kenal atau biasa akan memandang mereka dua kali kerana keunikan yang ada pada keluarga “comel’ ini. Siapa sangka keempat-empat meraka adalah Orang Kelainan Upaya (OKU), Kerdil.
Artikel Berkaitan:
Saya Terima Takdir Allah
“Saya anggap kehidupan ini adalah anugerah istimewa kerana dihadiahkan Allah SWT kepada saya sekeluarga berikutan saya, isteri dan dua anak semuanya kerdil,” kata Mohd Afiq Fikri Firdaus Ibrahim dari Kampung Losong Masjid, Kuala Terengganu, Terengganu.
Menurut Mohd Afiq, 38, jodoh bersama isteri, Farihah Abd Ghani, 38, yang bekerja sebagai kakitangan awam dilihat satu aturan yang sudah ditetapkan Yang Maha Esa dalam kehidupannya.
Katanya, selain isteri yang sama dikategori orang kurang upaya (OKU) kerdil, dua anaknya, Aufa Fakhriya, 8, dan Muhammad Arfan, 13, turut dikategori yang sama berikutan tahap tumbesaran tidak seperti insan normal.
![‘Saya Terima Takdir Allah Penuh Kesyukuran.’ Empat Beranak Kerdil, Tidak Kekok Jelingan Orang](https://cdn.kashoorga.com/2023/05/517771.jpeg)
Penuh Kesyukuran
“Walaupun fizikal kami tidak seperti orang lain, namun alhamdulillah buat masa ini Allah SWT memberikan kesihatan yang baik kepada kami sekeluarga yang juga adalah satu anugerah dan nikmat daripadanya.
“Tidak dinafikan kehidupan sebagai OKU fizikal ini tidak terlepas daripada cemuhan, ejekan dan persepsi masyarakat, namun dalam menanganinya mental perlu kuat.
“Kehidupan ini boleh dikatakan ‘keras’ untuk melaluinya perlu kecekalan dan ketabahan ditambah pula saya sekeluarga dikategori sebagai OKU,” katanya yang juga bekas atlet bola sepak paralimpik negara.
Baca Di Sini:
Empat Beranak Kerdil
Dia yang berasal dari Bachok, Kelantan menjelaskan dirinya sudah lali dengan ejekan, namun dia tidak mengambil sikap mengabaikan kata-kata ejekan itu kerana baginya tiada yang sempurna melainkan Allah SWT.
Katanya, sejak kecil dia didedahkan dengan pergaulan bermasyarakat membuatkannya tidak kekok untuk berkawan dan bekerja dan konsep itu diterapkan kepada anak-anak.
Tambah Mohd Afiq, ibu bapa yang mempunyai anak OKU sebolehnya tidak mengongkong anak mereka sebaliknya perlu memberi ruang kepada anak atau ahli keluarga untuk bergaul bersama masyarakat.
“Secara tidak langsung, anak atau ahli keluarga akan mudah menyesuaikan diri dalam masyarakat dan tidak berasakan diri mereka tersisih.
“Justeru, bagi saya yang memiliki keluarga istimewa ini sentiasa perlu berfikiran positif terutama apabila keluar beriadah bersama keluarga kerana tidak akan terlepas daripada ‘jelingan’ umum,” katanya.
Tidak Kekok
Dalam masa yang sama, kongsi Mohd Afiq, dia menjalankan perniagaan kecil-kecilan menjual peralatan memancing di lokasi pertandingan memancing di sekitar negeri ini.
Katanya, isterinya pula bertugas sebagai penjawat awam di sebuah jabatan kerajaan manakala anak sulungnya kini menuntut di sebuah mahad tahfiz di daerah ini dan anak bongsunya kini bersekolah di tahun dua.
![‘Saya Terima Takdir Allah Penuh Kesyukuran.’ Empat Beranak Kerdil, Tidak Kekok Jelingan Orang](//www.kashoorga.com/wp-content/plugins/a3-lazy-load/assets/images/lazy_placeholder.gif)
Dengan Jelingan Orang
Menurutnya, kerdil hanya pada fizikal dan jangan jadikan alasan kekurangan ini untuk kita malu berhadapan dengan masyarakat sedangkan Allah SWT masih memberikan kita akal fikiran yang waras.
“Kalau kami berempat duduk, paras ketinggian kami hampir sama dan ini membuatkan kami sering dilihat orang ramai apabila kami keluar bersama.
“Saya menerima takdir Allah SWT ini dengan penuh kesyukuran kerana setiap manusia mempunyai jalan hidup dan ujian berbeza-beza justeru sekiranya melihat insan-insan OKU diharap janganlah diejek atau dihina,” katanya.
Di Sini:
‘Yakinlah Dengan Allah, Walaupun Bukan Itu Kehendak Kita.’ Baik, Buruk Takdir Pasti Ada Tujuan-Nya
Kashoorga : Setiap makhluk Allah adalah mulia di sisi-Nya.
Sumber: myMetro
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Isteri Mahu Ambil Vaksin Tapi Suami Tak Izinkan Langsung, Mufti WP Beri Penjelasan Hukum Berkaitan
![Isteri Mahu Ambil Vaksin Tapi Suami Tak Izinkan Langsung, Mufti WP Beri Penjelasan Hukum Berkaitan](https://cdn.kashoorga.com/2021/08/sontek-o_HMfield_image_socialmedia.var_1614068984.jpg)
Sejak semalam tular mengenai satu status mengenai pertanyaan seorang isteri tentang status perkahwinannya kerana suami melarang dan akan menceraikan dirinya seandainya menerima suntikan vaksin. Apa yang menjadi pertanyaannya ialah dirinya sudah pun menerima suntikan berkenaan sebelum suaminya mengeluarkan kaat-kata itu kerana mereka merupakan pasangan jarak jauh.
Di page Mufti Wilayah Persekutuan, timbul pertanyaan dari seorang isteri yang mahu mengambil suntikan vaksin namun suaminya tak izinkan. Ikuti penjelasan berkaitan isu ini.
Assalamualaikum Datuk. Saya nak vaksin tapi suami saya tak izinkan langsung, sebab saya isteri dia kena dengar kata dia dalam undang-undang perkahwinan. Macam mana saya nak defend diri saya? Saya sedih.
RINGKASAN JAWAPAN
Dalam Islam adalah menjadi kewajipan seorang isteri untuk mentaati suami. Manakala vaksinisasi pula adalah satu bentuk penjagaan dari mendapat sesuatu penyakit yang mana dalam situasi sekarang ia untuk menjaga dari dijangkiti COVID-19 yang boleh mengancam nyawa. Dalam keputusan muzakarah MKI menyatakan hukum penggunaan vaksin COVID-19 adalah harus dan wajib diambil oleh golongan yang ditetapkan.
Manakala pihak pemerintah pula telah menjalankan program vaksinisasi besar-besaran di seluruh negara maka sepatutnya ia diambil cakna oleh setiap rakyat untuk menyambut baik usaha-usaha ini. Untuk menjaga kerukunan rumah tangga isteri sebaiknya berbincang dengan suami dalam perkara ini, begitu juga pihak suami tidak seharusnya menghalang pihak isteri untuk mengambil vaksin lebih-lebih lagi itu adalah hak isteri untuk mendapat kaedah penjagaan yang sebaiknya daripada jangkitan COVID-19 berdasarkan pandangan pakar.
HURAIAN JAWAPAN
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga Baginda SAW, sahabat Baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW.
Sistem kekeluargaan Islam sangat memberi penekanan dalam aspek tanggungjawab atau hak-hak antara suami dan isteri. Suami isteri mesti bertanggungjawab dalam memastikan segala hak tersebut dilaksanakan dengan baik. Hal ini kerana, sebarang bentuk pengabaian terhadap hak dan tanggungjawab boleh menyebabkan keruntuhan dan kecelaruan berlaku dalam rumah tangga. Islam memberi penekanan yang jelas dalam perkara ini. Firman Allah SWT:
وَلَهُنَّ مِثۡلُ ٱلَّذِي عَلَيۡهِنَّ بِٱلۡمَعۡرُوفِۚ وَلِلرِّجَالِ عَلَيۡهِنَّ دَرَجَة
Maksudnya: “Dan isteri-isteri itu mempunyai hak yang sama seperti kewajipan yang ditanggung oleh mereka (terhadap suami) dengan cara yang sepatutnya (dan tidak dilarang oleh syarak); dalam pada itu orang-orang lelaki (suami-suami itu) mempunyai satu darjat kelebihan atas orang-orang perempuan (isterinya).” Surah al-Baqarah (228)
Imam al-Thobari dalam menjelaskan ayat di atas, beliau menukilkan kata-kata al-Dhahhak bahawa jika para isteri taat kepada Allah dan para suami mereka, maka suami perlu berkelakuan baik serta bertanggungjawab dalam menunaikan hak-hak isteri dengan sebaik mungkin.(Rujuk: Jaami’ al-Bayan li al-Thobari, 4/531)
Selain itu, kesihatan dan keselamatan isteri merupakan hak yang wajib dipelihara oleh suami. Hal ini kerana aspek ini merupakan suatu tuntutan syarak dan maqasid syariah, bahkan ia berada dalam kategori al-Dharuriyyat al-Khamsah yang wajib setiap individu memeliharanya. Hal ini sebagaimana yang dinyatakan oleh Imam al-Ghazali R.H di dalam kitabnya:
وَمَقْصُودُ الشَّرْعِ مِنْ الْخَلْقِ خَمْسَةٌ: وَهُوَ أَنْ يَحْفَظَ عَلَيْهِمْ دِينَهُمْ وَنَفْسَهُمْ وَعَقْلَهُمْ وَنَسْلَهُمْ وَمَالَهُمْ
Maksudnya: “Dan tujuan Syari’at itu ada lima, iaitu: untuk memelihara agama, nyawa, akal, keturunan dan harta mereka.” (Rujuk: al-Mustasfa min ‘Ilm al-Usul, 174)
Memelihara nyawa merupakan prinsip yang kedua terpenting mengikut urutan keutamaan untuk dijaga selepas memelihara agama. Justeru, Ikhtiar perubatan adalah bertujuan untuk memelihara nyawa termasuklah mengambil vaksin. Tambahan pula, dalam keadaan wabak yang semakin kritikal adalah satu keperluan untuk seseorang itu mendapat vaksin bagi mencegah jangkitan COVID-19.
Perkara yang perlu difahami ialah ketetapan oleh pihak kerajaan berdasarkan pandangan pakar-pakar yang dipercayai telah memutuskan untuk mengambil kaedah vaksinisasi sebagai langkah pencegahan dalam menangani wabak COVID-19.
Bagi kita sebagai seorang Muslim, Islam telah mengajar supaya merujuk kepada pakar dalam bidangnya. Hal ini berdasarkan kepada firman Allah SWT:
فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
Maksudnya: Oleh itu bertanyalah kamu (wahai golongan musyrik) kepada orang-orang yang berpengetahuan agama jika kamu tidak mengetahui. Surah al-Nahl (43)
Sebagaimana umat Islam dituntut agar memelihara lima perkara teras dalam kehidupan seperti agama, nyawa, akal, harta dan maruah. Oleh yang demikian, sebagai Muslim perlu menjaga kesihatan tubuh badan agar memelihara kelangsungan hidup berpanjangan. Lebih-lebih lagi apabila keadaan dunia dilanda dengan wabak yang berbahaya sehingga membawa kepada kematian. Oleh itu, kita perlu mencegah diri kita daripada terkena dengan wabak tersebut dengan cara yang ditetapkan oleh pemerintah seperti pematuhan SOP dan pengambilan vaksin yang dapat mengurangkan kebarangkalian dijangkiti wabak COVID-19 yang sedang melanda. Hal ini kerana kaedah fiqh yang masyhur ada menyatakan bahawa:
الضرر يُزَال
Maksudnya: Kemudaratan itu disingkirkan. (Rujuk: Al-Asybah wa al-Nazhoir, al-Subki, 1/41)
Berdasarkan kaedah fiqh ini, Syeikh Mustafa Al-Zarqa ada menyatakan bahawa sesuatu kemudaratan itu WAJIB dihilangkan atau disingkirkan. Kaedah ini berkaitan dengan kemudaratan dari sudut larangan melakukannya dan kewajipan mencegah dan menyingkirkannya setelah ianya berlaku. (Rujuk: Syarah Al-Qawa’id Al-Fiqhiyyah, 179)
Oleh itu, sekiranya terdapat sesuatu yang boleh mendatangkan kemudaratan terhadap diri dan nyawa individu seperti wabak virus maka perlulah disingkirkan dan dihilangkan. Antaranya adalah dengan mengambil langkah berhati-hati terhadap sesuatu bahaya yang bakal menimpa seperti pengambilan vaksin yang turut termasuk dalam cara menyingkirkan kemudaratan daripada menimpa seseorang individu.
Oleh yang demikian, pengambilan vaksin ini selari dengan kaedah fekah ini. Sebaliknya, perbuatan meninggalkan pengambilan vaksin yang boleh memberikan kemudaratan jangkitan terhadap seseorang individu adalah tindakan yang bertentangan dengan kaedah fekah tersebut.
Justeru itu, sekiranya terdapat dakwaan bahawa vaksin ini akan memberikan kesan sampingan kepada individu yang menggunakannya, maka mudarat ini tidak sebesar jika dibandingkan dengan mudarat tidak mengambil vaksin secara total. Hal ini selari dengan kaedah yang menyatakan apabila bertembung dua mafsadah atau keburukan maka kita lakukan mafsadah yang lebih ringan kesannya. Hal ini seperti yang disebutkan oleh Imam Ibnu Nujaim:
إذَا تَعَارَضَ مَفْسَدَتَانِ رُوعِيَ أَعْظَمُهُمَا ضَرَرًا بِارْتِكَابِ أَخَفِّهِمَا
Maksudnya: Apabila bertembungnya dua mafsadah, maka dipelihara (ditolak) mudarat yang paling besar dengan melakukan mudarat yang lebih ringan.
(Rujuk: Al-Asybah wa al-Nazhair, Ibn Nujaim, 76)
Syeikh Mustafa Al-Zarqa’ memperincikan kaedah tersebut bahawa maksud meraikan kemudaratan yang paling berat diantara kedua-dua mudarat itu adalah dengan cara membuangnya (meninggalkannya). Hal ini kerana segala kemudaratan dipertimbangkan untuk kita mengelak dari melakukannya sepertimana segala kebaikan dipertimbangkan untuk kita melaksanakannya.
(Rujuk: Syarah al-Qawa’id al-Fiqhiyyah, 201)
Dalam isu vaksin ini sekiranya benar terdapat kesan-kesan sampingan seperti demam-demam kecil dan seumpamanya, maka pengambilannya tetap diteruskan kerana ia bertujuan untuk mengelakkan kesan mudarat yang lebih besar yang bakal berlaku sekiranya ia tidak diambil seperti jangkitan wabak COVID-19 berskala yang lebih besar lagi.
KESIMPULAN
Berdasarkan huraian di atas adalah jelas tentang keperluan untuk menyambut usaha kerajaan ini dengan sebaiknya. Manakala dari sudut hubungan antara suami dan isteri pula adalah menjadi kewajipan seorang isteri untuk mentaati suami. Manakala vaksinisasi pula adalah satu bentuk penjagaan dari mendapat sesuatu penyakit yang mana dalam situasi sekarang ia untuk menjaga dari dijangkiti COVID-19 yang boleh mengancam nyawa. Dalam keputusan muzakarah MKI menyatakan hukum penggunaan vaksin COVID-19 adalah harus dan wajib diambil oleh golongan yang ditetapkan.
Manakala pihak pemerintah pula telah menjalankan program vaksinisasi besar-besaran di seluruh negara maka sepatutnya ia diambil cakna oleh setiap rakyat untuk menyambut baik usaha-usaha ini. Untuk menjaga kerukunan rumah tangga isteri sebaiknya berbincang dengan suami dalam perkara ini, begitu juga pihak suami tidak seharusnya menghalang phak isteri untuk mengambil vaksin lebih-lebih lagi itu adalah hak isteri untuk mendapat kaedah penjagaan yang sebaiknya daripada jangkitan COVID-19 berdasarkan pandangan pakar. Sumber : Mufti Wilayah
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI