Perbuatan berdoa adalah suatu ibadah yang sangat dituntut di dalam Islam. Terdapat banyak nas yang sahih daripada al-Quran dan juga al-Sunnah yang menerangkan tentang kepentingan berdoa kepada Allah S.W.T. Di antaranya adalah sebuah hadis yang diriwayatkan oleh An-Nu’man bin Basyir R.A bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:-
الدُّعَاءُ هُوَ الْعِبَادَةُ
Maksudnya: Berdoa itu adalah suatu ibadah.
Kemudian baginda membaca firman Allah S.W.T:-
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ
Maksudnya: Dan telah berkata Tuhan kamu: “Berdoalah kamu semua kepada-Ku nescaya Aku akan memustajabkan buat kamu”.Riwayat Abu Daud (1479).
Satu perkongsian dari pendakwah terkenal, Ustazah Asma’ Harun yang memaklumkan dirinya sering menerima permintaan dari ibu bapa yang meminta doa darinya untuk kesejahteraan anak masing-masing cukup menyentuh hati. Ini kerana dirinya berasa diri tidak cukup layak namun tetap dipenuhinya.
Bacalah perkongsian darinya yang turut berkongsi doa boleh dibaca oleh ibu ayah.
Semalam, saya singgah ke satu pasaraya sekitar Cheras, tujuannya nak cari hadiah untuk seorang sahabat baik yang baru melahirkan anak. Bertemu dengan sepasang suami isteri yang minta mendoakan anaknya yang comel.
Sebenarnya memang biasa bila orang jumpa walau dimana-mana meminta untuk mendoakan anak kecil, sebenarnya saya sangat segan kerana memang rasa tak layak, namun memenuhi hasrat si Ibu dan Ayah digagahkan jua.
Di bawah adalah bacaan dan doa yang biasa saya akan bacakan, kadangkala ditambah lagi atau diringkaskan lagi. Setiap kali doakan anak orang lain, terus lintaskan dalam hati untuk anak sendiri, maka insyaAllah tidak lelah walaupun dalam letih dan mengejar waktu.
ANTARA BACAAN :-
Firman Allah SWT:-
بسم الله الرحمن الرحيم
ٱلرَّحْمَٰنُ
- (Tuhan) Yang Maha Pemurah,
عَلَّمَ ٱلْقُرْءَانَ
2. Yang telah mengajarkan al Quran.
خَلَقَ ٱلْإِنسَٰنَ
3. Dia menciptakan manusia.
عَلَّمَهُ ٱلْبَيَانَ
4. Mengajarnya pandai berbicara.
(Surah ar-Rahman: 1-4)
Firman Allah SWT:
رَبِّ ٱجْعَلْنِى مُقِيمَ ٱلصَّلَوٰةِ وَمِن ذُرِّيَّتِى ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَآءِ
Maksudnya: Ya Tuhanku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang-orang yang tetap mendirikan solat, ya Tuhan kami, perkenankanlah doaku.
(Surah Ibrahim: 40)
Firman Allah SWT:
رَبِّ هَبْ لِى مِن لَّدُنكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً ۖ إِنَّكَ سَمِيعُ ٱلدُّعَآءِ
Maksudnya: Ya Tuhanku, berilah aku dari sisi Engkau seorang anak yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha Pendengar doa”.
(Surah Ali 'Imran: 38)
Rasulullah SAW mendoakan Ibnu Abbas dengan doa yang masyhur:-
فَقَالَ: اللهُمَّ فَقِّهْهُ فِي الدِّينِ، وَعَلِّمْهُ التَّأْوِيلَ
“Ya Allah! Berikanlah kepadanya (Ibnu Abbas) kefahaman dalam agama serta ajarkanlah kepadanya takwil.”
Selain itu, Baginda juga turut mendoakan Ibnu Abbas r.anhuma dengan doa:-
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، رَضِيَ اللهُ تَعَالَى عَنْهُ قَالَ: ضَمَّنِيْ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ قَالَ: اللَّهُمَّ عَلِّمْهُ الْحِكْمَةَ
Maksudnya: “Daripada Ibnu Abbas r.a. dia berkata, Rasulullah SAW memelukku lalu Baginda berdoa, “Ya Allah, berilah dia hikmah.”
(HR Bukhari, hadis sahih)
Surat As-Saffat Ayat 100
رَبِّ هَبْ لِى مِنَ ٱلصَّٰلِحِينَ
Artinya: Ya Tuhanku, anugerahkanlah kepadaku (seorang anak) yang termasuk orang-orang yang soleh.
Doa Agar Anak Jadi Penyejuk Mata
….رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ اَزْوَاجِنَا وَذُرِّيّٰتِنَا قُرَّةَ اَعْيُنٍ وَّاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِيْنَ اِمَامًا
Maksudnya : …“Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami pasangan kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang-orang yang bertakwa.”
(Surah Al-Furqan: 74)
Ibu Bapa yang ada kenangan gambar saya dan baby soleh solehah kalian, bolehlah share di ruangan comment di bawah.
Asma’ binti Harun
#UAHSahabatDuniaAkhirat
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Istimewanya Wukuf Hari Jumaat, Ini Kelebihan Haji Akbar
Wukuf di Arafah adalah rukun haji yang terpenting bagi menentukan sahnya ibadah haji. Tanpa wukuf, ibadah haji akan menjadi sia-sia kerana Rasulullah SAW yang ditanya mengenai ibadah haji bersabda, haji itu adalah Arafah (wukuf di Arafah).
Ulama bersepakat ibadah wukuf di Arafah telah ditentukan dengan masa dan waktu yang jelas iaitu pada hari kesembilan Zulhijjah setiap tahun. Ia bermula daripada waktu gelincir matahari (Zuhur) sehingga sebelum waktu fajar (Subuh) pada hari kesepuluhnya.
Dalam pada itu, ibadah wukuf tahun ini akan jatuh pada hari Jumaat bersamaan 8 Julai 2022.
Apa keistimewaan wukuf pada hari Jumaat dan dikatakan Haji Akbar. Apa dimaksudnya dengan Haji Akbar? Ini penjelasan Mufti mengenainya.
Ibn al-Qayyim telah menyenaraikan beberapa kebaikan yang terdapat pada hari wuquf yang jatuh pada hari Jumaat. Antaranya ialah:
1- Bertemunya dua hari (Arafah dan Jumaat) yang merupakan sebaik-baik hari.
2- Hari yang mudah diperkenankan doa oleh Allah.
3- Bersamaan dengan hari wuquf Rasulullah saw ketika mengerjakan haji wada’.
4- Pertemuan besar manusia di Arafah pada hari wuquf, ditambah pula pertemuan pada hari Jumaat untuk khutbah dan solat Jumaat.
5- Kedua-dua hari tersebut merupakan hari ‘raya’.
6- Ketaatan dan amalan soleh yang dibuat pada hari Jumaat mempunyai nilaian dan kelebihannya yang tersendiri.
7- Bersamaan dengan Hari Perhimpunan Agung di akhirat kelak. Rasulullah saw juga telah menyatakan bahawa kiamat akan berlaku pada hari Jumaat
Apakah yang dimaksudkan dengan Haji Akbar?
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Irsyad al-Hadith pada kali ini akan menerangkan berkaitan maksud sebenar Haji Akbar. Di dalam al-Qur’an, Allah SWT telah menamakan satu hari dengan nama hari Haji Akbar (hari Haji yang paling agung). Hari yang agung ini disebut di dalam firman-Nya:
• Firman Allah SWT:
وَأَذَانٌ مِّنَ اللَّـهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ
Maksudnya: “Dan inilah perisytiharan dari Allah dan Rasul-Nya kepada umat manusia, (diisytiharkan) pada Hari Haji yang terbesar”. [al-Taubah:3]
وَأَذَان) إعْلَام (مِنْ اللَّه وَرَسُوله إلَى النَّاس يَوْم الْحَجّ الْأَكْبَر) يَوْم النَّحْر (أَنَّ) أَيْ بِأَنَّ (اللَّه بَرِيء مِنْ الْمُشْرِكِينَ) وَعُهُودهمْ (وَرَسُوله) بَرِيء أَيْضًا وَقَدْ بَعَثَ النَّبِيّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلِيًّا مِن السَّنَة وَهِيَ سَنَة تِسْع فَأَذَّنَ يَوْمَ النَّحْرِ بِمِنَى بِهَذِهِ الْآيَات أَنْ لاَ يَحُجَّ بَعْدَ العَامِ مُشْرِكٌ وَلاَ يَطُوفَ بِالْبَيْتِ عُرْيَانٌ رَوَاهُ الْبُخَارِيّ
Maksudnya: “Inilah adalah satu pengumuman daripada Allah dan Rasul-Nya kepada umat manusia pada hari Haji Akbar iaitu hari Raya Korban bahawa sesungguhnya Allah berlepas diri daripada orang-orang musyrik dan perjanjian-perjanjian mereka. Begitu juga dengan Rasul-Nya. Sehubungan dengan ayat ini, Imam al-Bukhari telah meriwayatkan sebuah hadith bahawa pada tahun itu juga iaitu tahun kesembilan Hijrah, Nabi SAW telah mengutus Ali RA untuk mengumumkan berkenaan ayat-ayat ini pada hari Raya Korban di Mina. Kandungannya adalah selepas daripada tahun ini, orang musyrik tidak boleh lagi melakukan haji dan tawaf di Baitullah. Dalam masa yang sama, tidak boleh juga melakukan tawaf di Baitullah dalam keadaan telanjang”. [Lihat: Tafsir al-Jalalayn, 240]
Makna Haji Akbar
Di dalam tafsir al-Thabari, imam al-Thabari telah mendatangkan beberapa pendapat bersama dengan riwayat-riwayat atau athar-athar samada daripada Nabi SAW, sahabat RA dan juga para tabi’in yang menyokong pendapat tersebut dalam menentukan makna Haji Akbar ini. Di sini kami ringkaskan dengan memilih beberapa pendapat seperti yang berikut:
Pertama: Haji Akbar adalah hari Arafah.
• Daripada Ikrimah berkata:
عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: يَوْمُ الحَجِّ الأَكْبَرِ، يَوْمُ عَرَفَة
Maksudnya: Ibn Abbas RA mengatakan: “Haji Akbar adalah hari Arafah”. [Lihat: Tafsir al-Thabari, 116/14]
Kedua: Haji Akbar adalah hari al-Nahr (10 Zulhijjah).
• Daripada Ibn Umar RA, beliau berkata:
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَقَفَ يَوْمَ النَّحْرِ بَيْنَ الْجَمَرَاتِ فِي الْحَجَّةِ الَّتِي حَجَّ، فَقَالَ: أَيُّ يَوْمٍ هَذَا؟ قَالُوا: يَوْمُ النَّحْرِ، قَالَ: هَذَا يَوْمُ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ
Maksudnya: “Bahawa Rasulullah SAW berdiri pada hari al-Nahr (10 Zulhijjah) di antara jamrah-jamrah pada waktu Baginda SAW menunaikan Haji, lalu Baginda SAW bertanya: “Hari apakah ini?”. Mereka menjawab: “Hari al-Nahr (hari 10 Zulhijjah)”. Nabi SAW bersabda: “Ini adalah hari Haji Akbar”. [Riwayat Abu Daud, (1945)][Sanadnya adalah sahih menurut Syeikh Syuaib al-Arnaouth]
Ketiga: Haji Akbar adalah hari-hari haji keseluruhannya.
• Daripada Ibn Abi Najih, bahawa Mujahid berkata:
عَنْ مُجَاهِد: يَوْمُ الحَجِّ الأَكْبَرِ، حِيْنَ الحَجّ، أَيَّامُهُ كُلّهَا
Maksudnya: “Hari Haji Akbar adalah ketika waktu haji serta kesemua harinya”. [Lihat: Tafsir al-Thabari, 127/14]
Selain itu juga, Imam al-Nawawi berkata dalam menentukan makna Haji Akbar ini ketika beliau mensyarahkan hadith pada bab “tidak akan melakukan haji bagi orang yang musyrik dan tidak akan boleh melakukan tawaf dalam keadaan telanjang, beliau berkata:
“Para ulama’ telah berselisih pendapat dalam menentukan apa yang dikehendaki dengan makna Hari Haji Akbar. Dikatakan ia adalah Hari Arafah. Telah berkata Malik, al-Syafie dan jumhur bahawa ia adalah hari al-Nahr. Al-Qadhi ‘Iyadh telah menukilkan daripada al-Syafie bahawa ia adalah hari Arafah. Ini adalah khilaf yang ma’ruf (diketahui) oleh mazhab al-Syafie. Telah berkata ulama’ bahawa dikatakan Haji Akbar itu adalah untuk menjauhkan atau membezakan dengan Haji Ashghar iaitu umrah. Manakala, hujah bagi sesiapa yang berpegang dengan Haji Akbar ini adalah Hari Arafah adalah dengan hadith yang masyhur iaitu “Haji itu Arafah”. [Lihat: al-Minhaj Syarh Muslim, 116/9]
Pendapat Yang Dipilih
Berdasarkan pendapat-pendapat di atas, pendapat pertama dan kedua adalah pendapat yang masyhur dalam menentukan makna Haji Akbar ini. Setelah melihat pandangan para ulama’ dalam masalah ini, kami cenderung untuk mengatakan bahawa yang dimaksudkan dengan Haji Akbar adalah Hari al-Nahr iaitu 10 Zulhijjah atau hari Raya Korban sepertimana pendapat yang kedua.
Selain itu juga, ini adalah pendapat Imam al-Thabari setelah beliau menceritakan pendapat-pendapat berkaitan masalah ini. Imam al-Thabari berkata:
“Pendapat yang utama dan sahih disisi kami adalah sesiapa yang mengatakan bahawa Hari Haji Akbar adalah Hari al-Nahr (10 Zulhijjah) disebabkan zahirnya (jelasnya) khabar-khabar daripada sekumpulan sahabat-sahabat Nabi SAW bahawa Ali RA telah mengumumkan apa yang diperintahkan kepadanya oleh Rasulullah SAW kepada kaum Musyrikin, lalu beliau membaca kepada mereka surah “براءة (al-Taubah)” pada hari al-Nahr. Selain itu juga, berkenaan dengan khabar-khabar yang telah kami sebutkan daripada Rasulullah SAW bahawa Baginda SAW telah bersabda pada hari al-Nahr: “Adakah kamu semua tahu, hari apakah ini?”. Baginda menjawab dengan mengatakan: “Ini adalah Hari Haji Akbar”. [Lihat: Tafsir al-Thabari, 127/14]
Tambahan pula, Syeikh al-Mubarakfuri memberi peringatan serta menyanggah pemahaman sebahagian masyarakat yang mengatakan bahawa Haji Akbar ini adalah apabila hari Arafah jatuh pada hari Jumaat. Disebabkan itu, ia dinamakan Haji Akbar. Beliau berkata:
قَدْ اشْتَهَرَ بَيْنَ الْعَوَّامِ أَنَّ يَوْمَ عَرَفَةَ إِذَا وَافَقَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ كَانَ الْحَجُّ حَجًّا أَكْبَرَ وَلَا أَصْلَ لَهُ
Maksudnya: “telah tersebar dan masyhur dalam kalangan orang awam bahawa apabila hari Arafah jatuh pada hari Jumaat maka ia adalah Haji Akbar. Kenyataan atau pemahaman ini adalah tidak mempunyai asal sama sekali”. [Lihat: Tuhfah al-Ahwazi, 27/4]
Perbezaan Haji Akbar (الحج الأكبر) dan Haji Ashghar (الحج الأصغر)
Soalan: Apakah perbezaan di antara Haji Akbar dan Haji Ashghar
Jawapan: Adapun makna Haji Ashghar yang dilihat oleh jumhur adalah umrah. Adapaun Imam al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani mengatakan bahawa perkara ini telah menjadi perselisihan dalam menentukan makna Haji Ashghar. Jumhur mengatakan makna Haji Ashghar adalah umrah dan dikatakan juga bahawa Haji Ashghar itu adalah hari Arafah. Manakala Haji Akbar adalah hari al-Nahr (10 Zulhijjah) kerana padanya (hari 10 Zulhijjah) disempurnakan manasik-manasik (perbuatan-perbuatan) haji yang lain. [Lihat: Fath al-Bari Syarh Sahih al-Bukhari, 321/8]
Tambahan pula, Imam al-Thabari mengatakan bahawa sebab yang betul ia dinamakan dengan Haji Akbar adalah kerana Haji Akbar adalah haji dan haji lebih besar daripada umrah dengan penambahan amalan-amalan yang ada padanya. Disebabkan itu ia dinamakan Haji Akbar disebabkan amalan pada waktu haji lebih banyak berbanding amalan pada waktu umrah. Adapun Haji Ashghar (kecil) adalah umrah kerana amalan padanya lebih sedikit berbanding amalan ketika menunaikan haji. Oleh sebab itu, ia dinamakan dengan Haji Ashghar disebabkan kurangnya amalan pada waktu umrah berbanding amalan pada waktu haji. [Lihat: Tafsir al-Thabari, 130/14]
Berdasarkan pendapat di atas, kami cenderung untuk mengatakan bahawa yang dimaksudkan dengan Haji Ashghar adalah umrah dan bukannya hari Arafah berdasarkan pendapat jumhur.
Penutup
Kesimpulannya, Haji Akbar adalah hari Nahr (يوم النحر) iaitu hari Raya Korban yang disambut pada 10 Zulhijjah setiap tahun. Ini kerana, pada hari tersebut akan dilaksanakan manasik-manasik haji seperti tawaf, bersa’ie (antara safa dan marwah) ,melontar, berkorban, bercukur dan lain-lain perkara lagi. Akhirnya, semoga Allah SWT mengurniakan kita kesempatan dan peluang untuk menunaikan rukun Islam yang kelima ini. Amin.
Wallahua’lam. Sumber :Pejabat Mufti Wilayah
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Perlu Diingat Ini Antara Dosa Dilakukan Tanpa Sedar Semasa PKP, Elak Untuk ‘Rencatkan’ Turunnya Rahmat Allah
Sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini memang kita hanya duduk di rumah saja bagi mengelak jangkitan wabak COVID-19 ini.
Namun sedarkah kita sebenarnya dalam PKP ini ada antaranya membuat dosa tanpa sedar. Benar, manusia memang ada pelbagai ragam dan karakter masing-masing.
Apabila kita duduk di rumah, segala jenis perwatakan kita dapat dilihat sama ada dari sisi yang positif mahupun negatif.
Sedar atau tidak, sisi negatif itu kadangkala begitu ‘berbahaya’ bukan sahaja kepada diri kita sendiri, malah orang yang ada di dalam kediaman yang sama dengan kita.
Boleh jadi sisi negatif itu perkara yang boleh mengundang kepada dosa walaupun nampak remeh. Natijahnya, seisi rumah boleh menerima tempiasnya.
Demikian antara lain mesej yang cuba disampaikan pendakwah, Ustaz Syed Mohd Norhisyam Al-Idrus menerusi kuliah duha di laman sosial Facebook miliknya baru-baru ini.
1. Tidak menjaga batasan aurat sesama ipar-duai di dalam rumah
Bila semua orang berada di rumah, sudah tentulah adik-beradik yang memang duduk serumah ada dalam satu bumbung yang sama. Tambah-tambah lagi mereka yang sudah berkeluarga dan beranak pinak. Barangkali ada yang pulang ke kampung sebelum PKP lagi, makin ramailah ahli keluarga berkumpul di rumah ibu bapa masing-masing.
Dalam keadaan ini, jagalah batasan aurat antara abang ipar dan adik ipar, sepupu dan sebagainya. Tolonglah jaga aurat masing-masing supaya ada keberkatan ALLAH dalam rumah yang didiami itu. Bila ada orang buat maksiat dalam rumah berkenaan, rahmat ALLAH akan terhalang. Ingat tu!
2. Tamak dan pentingkan diri sendiri
Duduk ramai-ramai dalam satu rumah ada masanya makanan tidak cukup. Ada masa makanan banyak sangat. Apalah salahnya kita adik-beradik berkongsi sama-sama. Bila makanan banyak, kita kongsi rezeki bersama. Seandainya sedikit, kita makan sama-sama sedikit. Janganlah berbuat dosa di dalam rumah dengan sikap tamak dan pentingkan diri. Sebaliknya, agihkan secara bersama-sama.
Ingatlah, ada orang lebih susah lagi daripada kita seperti saudara seagama kita di Syria yang tiada rumah dan terpaksa menahan sejuk. Kita beruntung sebab kerajaan sangat prihatin dengan menyediakan bantuan. Sebagai rakyat, bantulah kerajaan untuk memudahkan proses agihan dalam membantu kita.
JANGAN terlalu leka dengan telefon sehingga melalaikan ibadah solat dan tanggungjawab kita yang lain.
3. Lalai menunaikan solat
Walaupun duduk di rumah dan tiada alasan untuk tidak mendirikan solat, namun masih ada juga yang melalaikan Rukun Islam ke-2. Ya, terlalu leka dengan telefon sampai mata pun ‘melekat’ sekali pada gajet hingga terlepas waktu solat.
Bayangkan orang di dalam rumah itu semuanya solat dan berdoa, begitu juga dengan ahli jawatankuasa masjid bertugas. Mereka siap pasang alunan bacaan ayat suci al-Quran, laungkan azan, solat dan doa di masjid. Orang kata, biar ada syiar dalam kampung kita. Namun, kita pula tidak solat. Jangan disebabkan sikap kita yang berbuat dosa ini, doa semua orang tidak dimakbulkan oleh ALLAH.
Ia sebagaimana yang berlaku kepada seorang lelaki Bani Israel yang melakukan maksiat selama 40 tahun pada zaman Nabi Musa AS. Justeru, Ustaz Syed Norhisyam mengajak kita untuk mengambil suri teladan dalam kisah berkenaan. Kisah itu dicoretkan dalam kitab At-Tawwabin yang menghimpunkan kisah-kisah orang bertaubat oleh Imam Ibnu Qudamah.
Ceritanya berbunyi begini. Ketika itu, berlaku musim kemarau yang teruk. Keadaan itu berlaku dalam tempoh yang lama. Bayangkan keadaan kering-kontang, tumbuhan mati, sungai kering dan haiwan ternakan kurus sehingga tidak dapat mengeluarkan susu.
Melihat kepada keadaan itu, Bani Israel datang bertemu Nabi Musa AS. Kata mereka: “Wahai Nabi Musa, bukankah kamu kata kamu seorang nabi. Doalah minta pada Tuhan kamu agar turunkan hujan.”
Lantas, nabi ALLAH itu berdoalah kepada Sang Pencipta. Baginda juga bermunajat dan berdoa meminta agar diturunkan hujan. ALLAH kemudian berfirman dengan memerintahkan Nabi Musa supaya mengumpulkan Bani Israel di suatu padang dan berdoa beramai-ramai minta diturunkan hujan.
Mendengarkan firman YANG MAHA ESA itu, Nabi Musa segera mengumpulkan semua kaum Bani Israel di suatu padang. Mereka pun berdoa meminta agar diturunkan hujan. Namun begitu, hujan masih tidak lagi turun sehingga membuatkan segelintir mereka bertanyakan kepada Nabi Musa tentang hal itu.
Apabila baginda AS mengajukan persoalan berkenaan, ALLAH berfirman: “Wahai Musa, dalam kalangan kamu di padang yang ramai ini, ada seorang lelaki ahli maksiat yang sudah 40 tahun dia melakukan maksiat kepada-KU. Suruh lelaki itu keluar dulu daripada khalayak ramai, baru AKU akan makbulkan doa kamu (turunkan hujan).”
Maka, Nabi Musa AS pun menyeru kepada pemuda ahli maksiat berkenaan supaya keluar. Disebabkan lelaki itulah, musibah kemarau itu berlaku dan kerana pemuda tadi juga menjadi punca doa kaum Bani Israel tidak dimakbulkan-NYA.
Selepas beberapa kali baginda menyuruh lelaki tadi keluar, akhirnya ahli maksiat itu pun ‘menyerah diri’. Sambil menundukkan mukanya, lelaki itu berdoa: “Ya ALLAH, tolonglah ampunkan dosa aku. Selama ini, aku berbuat maksiat, ENGKAU tak pernah dedahkan aku. Tolonglah jangan dedahkan aku di khalayak. Aku nak minta ampun Ya ALLAH.”
Belum habis lagi pemuda itu berdoa, dengan kehendak ALLAH, tiba-tiba hujan turun dengan lebatnya. Subhanallah!
Namun begitu, Nabi Musa begitu hairan dengan keadaan itu kerana baginda tidak nampak lelaki ahli maksiat itu keluar. Lalu, baginda berkata: “Ya ALLAH, pemuda yang buat maksiat tak keluar lagi, tetapi ENGKAU dah turunkan hujan.”
ALLAH berfirman: “Wahai Musa, kerana dia, AKU tak turunkan hujan. Kerana dia ahli maksiat, AKU tidak menerima doa kamu semua. Sekarang, kerana taubatnyalah, AKU turunkan rahmat-KU, kerana taubatnyalah, AKU perkenankan doa kamu semua. Dia telah bertaubat dan kerana itu AKU telah menurunkan hujan.”
Begitulah kebesaran ALLAH. Baginda memohon kepada ALLAH agar diperlihatkan pemuda berkenaan yang dilihat sangat hebat kerana turunnya rahmat ALLAH apabila dia bertaubat. Namun, ALLAH tidak mengizinkan-NYA.
Jelas kisah itu tersirat ibrah yang begitu besar. Dosa menjadi sebab kepada musibah. Maksiat menjadi punca doa tidak dimakbulkan. Sesungguhnya, taubat yang bersungguh-sungguh mengundang rahmat ALLAH SWT sehingga terhenti musibah kemarau tadi.
Keadaan ini hampir sama dengan apa yang kita alami kini. Seluruh dunia sedang ditimpa musibah dan ujian wabak Covid-19. Ambillah iktibar daripada kisah taubat si pemuda maksiat tadi.
Jangan disebabkan sikap kita seorang, seisi rumah kita tidak mendapat rahmat-NYA. Doa ahli-ahli keluarga kita di dalam rumah tidak ‘diangkat’ ke langit. Berubahlah untuk kebaikan bersama.
Ayuh kita bersama-sama istighfar dan tinggalkan dosa. Semoga ALLAH mengampunkan kita serta menurunkan rahmat kepada kita.
Sumber: Sinar Plus Via Facebook Syed Mohd Norhisyam al-Idrus
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Tanda Kecil Terlalu Banyak, Segeralah Bertaubat.’ Keringnya Sungai Furat, Petanda Hari Kiamat Sudah Dekat
‘Tanda kecil terlalu banyak, segeralah bertaubat.’ Keringnya Sungai Furat, petanda hari kiamat sudah dekat dan sudah bersediakah kita mempersiapkan diri untuk berdepan akhir zaman.
Bilakah masanya Sungai Furat mengering sepenuhnya bukanlah perkara utama sebaliknya persiapan diri kita untuk menghadapi akhir zaman. Persiapkan diri dengan iman untuk hadapi segala kemungkinan.
Artikel Berkaitan: ‘Tak Boleh Tengok Orang Hidup Senang.’ Jangan Jadi Manusia Busuk Hati, Banyakkan Istighfar Bertaubat
Tanda Kecil Terlalu Banyak
Setiap yang bermula pasti ada penamatnya, setiap yang hidup pasti merasai mati serta setiap kehidupan itu pastinya akan menempuh pengakhiran dan itu adalah sunatullah yang sudah ditetapkan dan kita semua akan melaluinya.
Begitu juga dengan dunia ini, ia semakin hampir dengan pengakhirannya dan salah satu tanda dekatnya kiamat adalah keringnya Sungai Furat.
Berdasarkan kepada maklumat daripada Britannica menjelaskan bahawa Sungai Furat yang juga disebut sebagai Sungai Eufrat mempunyai kepanjangan 2,800 kilometer (km) dan ia adalah salah satu daripada dua bahagian sistem sungai Tigris-Eufrat.
Memperihalkan sungai itu dalam geografi, Sungai Furat ini menaik sehingga ke Turki dan mengalir ke tenggara merentasi Syria dan melalui Iraq.
Segeralah Bertaubat
Sungai itu terbentuk menerusi pertemuan Sungai Karasu dan Murat di Tanah Tinggi Armenia, Eufrat menuruni antara banjaran utama Pergunungan Taurus ke dataran tinggi Syria.
Ia kemudian mengalir melalui barat Iraq dan tengah untuk bersatu dengan Sungai Tigris. Lembahnya mempunyai pengairan yang banyak pada zaman dahulu dan banyak bandar besar, sebahagian daripada runtuhannya masih kekal, memenuhi tebingnya.
Dengan Tigris, ia mentakrifkan kawasan yang dikenali secara sejarah sebagai Mesopotamia.
Sungai ini banyak memberi gambaran tentang Hari Kiamat dan ia berdasarkan kepada hadis Rasulullah SAW bermaksud:
“Tidak terjadi Hari Kiamat itu sehingga Sungai Furat menjadi surut airnya sehingga ternampak sebuah gunung daripada emas. Ramai orang berperang untuk merebutkannya. Maka terbunuh sembilan puluh sembilan daripada seratus orang yang berperang. Dan masing-masing yang terlibat berkata ‘mudah-mudahan akulah orang yang terselamat itu.” (Hadis Riwayat Muslim, No 5152)
Hadis ini jelas memberi gambaran bahawa perebutan bukit emas itu akan berlaku dan pertumpahan darah yang dahsyat akan terjadi kerana mahu merebut kekayaan berkenaan.
Keringnya Sungai Furat
Rasulullah SAW dalam hadis di atas menjelaskan bahawa daripada 100 orang yang bertempur, 99 orang akan mati dan hanya seorang saja yang hidup.
Begitulah dahsyatnya perebutan harta berkenaan dan sebagai umat Islam, Nabi SAW sudah mengingatkan kepada kita semua supaya tidak mengambil harta berkenaan walaupun sedikit.
Sungai Furat adalah sungai terpanjang di Asia Barat. Mengairi tiga buah negara iaitu Turki, Syria dan Iraq. Ia berpunca dari hiliran timur Turki, kemudian merentasi Syria, memasuki Iraq dan bertemu ulu sungai Tigris sebelum berakhir di muara Shatt Arab, pesisir Teluk Parsi.
Sungai Furat bersama Sungai Tigris menjadi sumber air dan juga laluan penting. Sehingga hari ini Furat masih membekalkan air bersih kepada jutaan pengguna sekitar Asia Barat.
Bukti sains juga menunjukkan bahawa sungai itu semakin mengering hasil daripada imej cerapan satelit daripada tahun ke tahun dan ini membenarkan sabda Nabi SAW berhubung pengeringan sungai berkenaan dan akan muncullah bukit emas yang menjadi rebutan.
Petanda Hari Kiamat
Laporan media juga banyak menunjukkan bahawa pada hari ini sungai berkenaan sudah mengering sedikit demi sedikit dan kini dikatakan sudah berada pada tahap kritikal.
Terdapat juga ramalan daripada pengkaji barat bahawa sungai berkenaan akan mengering sepenuhnya menjelang 2040 namun ia hanya sekadar ramalan.
Tetapi apa yang perlu diinsafi adalah pengeringan sungai berkenaan adalah bukti hampirnya kita pada hari ini dengan pengakhiran yang sudah dikhabarkan oleh Baginda Nabi SAW sejak lebih 1,400 tahun yang lalu.
Dalam satu hadis Rasulullah SAW bermaksud: “Sudah dekat suatu masa di mana Sungai Furat akan menjadi surut airnya lalu ternampak perbendaharaan daripada emas, maka barang siapa yang hadir di situ janganlah ia mengambil sesuatu pun daripada harta itu.” (Hadis Riwayat Bukhari, No 6586 / Muslim, No 5153)
Melihat kepada semua bukti berkenaan, maka benarlah seperti peringatan serta panduan yang sudah diberikan oleh junjungan mulia Nabi Muhammad SAW berhubung insiden serta tragedi akhir zaman yang bakal berlaku.
Namun, satu persoalan besar yang perlu dijawab pada hari ini adalah apakah kita sudah bersedia untuk menghadapi zaman kekalutan dan penderitaan berkenaan.
Baca Di Sini:
Syeikh Zainul Asri Kongsikan Satu “Doa Mahal”, Doa Agar Kita Sempat Bertaubat Sebelum Mati
Tiada Manusia Sempurna, Jika Telah Bertaubat Apakah Tanda Allah Menerima Taubat Kita Itu?
Sudah Dekat
Islam menganjurkan kepada kita supaya sentiasa bersedia dengan meningkatkan amal ibadah dan kembali kepada Islam sebenar berlandaskan kepada al-Quran, hadis dan ikutan ulama muktabar.
Sesungguhnya, pengakhiran untuk dunia ini pasti akan berlaku kerana perkara berkenaan sudah pun dinyatakan menerusi banyak firman Allah SWT yang mengingatkan tentang hari kiamat dan manusia akan diadili di padang mahsyar.
Rasulullah SAW bersabda: “Tidaklah akan datang kiamat sehingga matahari terbit dari tempat terbenamnya (dari barat). Apabila matahari terbit dari barat maka orang ramai melihatnya, lantas mereka beriman seluruhnya. Maka itulah saat ketika iman seseorang tidak lagi bermanfaat bagi dirinya yang belum beriman sebelum itu atau belum mengusahakan kebaikan dalam masa imannya.” (Hadis Riwayat Bukhari, No 4269)
Oleh itu, tanda-tanda kecil Hari Kiamat sudah terlalu banyak di hadapan kita dan segeralah kita bertaubat memohon keampunan atas dosa dan kesilapan yang dilakukan.
Kashoorga : Bertaubatlah dan mula berubah ke arah kebaikan.
Sumber : myMetro
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI