Menjadi kebiasaan wanita memotong rambut di salun dan bila selesai ramai membiarkan saja rambut tersebut diuruskan oleh pihak salun.
Tak ramai yang ambil kisah tentang rambut yang sudahpun dipotong. Hakikatnya rambut wanita yang dipotong itu masih dikira aurat dan tidak boleh terdedah apatah lagi dipegang oleh lelaki ajnabi.
Perkara ini dihuraikan oleh Mufti Wilayah Persekutuan ketika menjawab persoalan berkaitan hukum memegang rambut wanita yang sudah dipotong. Ikuti penjelasan berikut.
SOALAN
Assalammualaikum. Saya menyapu kawasan kaki lima di depan kedai gunting muslimah, pada masa sama saya pegang rambut yang gugur dengan sangkaan yang kuat itu rambut wanita. Adakah termasuk saya memegang aurat wanita? Mohon pencerahan SS Datuk Mufti.
JAWAPAN
Rambut wanita ajnabi adalah aurat sama ada yang masih bersambung dengan anggota mahupun yang terpotong. Oleh itu, aurat bagi rambut wanita yang terpotong itu haram dipegang dan juga wajib disembunyikan dengan apa-apa cara sekalipun agar tidak terdedah kepada lelaki ajnabi.
Huraian Jawapan
Alhamdulillah segala puji bagi Allah SWT Tuhan semesta alam, selawat serta salam ke atas junjungan teragung Nabi Muhammad SAW dan ke atas ahli keluarga serta mereka yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW hingga ke hari kiamat.
Larangan bersentuhan antara lelaki dan perempuan berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Ma’qil bin Yasar RA beliau berkata bahawa Rasulullah ﷺ bersabda:
لأَن يُطْعَنَ فِي رَأْسِ أَحَدِكُمْ بِمِخْيَطِ مِنْ حَدِيدٍ خَيرٌ لَهُ مِنْ أَنْ يَمَسَّ امْرَأةً لَا تَحِلُّ لَهُ
Maksudnya: Sekiranya dicucuk kepala salah seorang daripada kamu dengan jarum daripada besi, nescaya itu lebih baik baginya berbanding dia menyentuh seorang wanita yang tidak halal baginya (bukan mahram).
Riwayat Al-Thabrani, Mu’jam Al-Kabir (20/211)
Menurut Sheikh Zainuddin al-Malibari, keseluruhan anggota wanita ajnabi yang haram dilihat, maka haram pula disentuh tanpa lapik kerana menyentuhnya lebih lazat. Begitu juga, haram memegang wajah wanita ajnabi secara mutlak walaupun boleh melihat. Bukan sekadar itu sahaja, anggota yang terpisah haram juga dipegang seperti potongan kuku tangan, atau kaki dan rambut wanita. Anggota tersebut juga wajib disembunyikan,[1]
Oleh yang demikian, aurat yang boleh didedahkan walaupun wajah wanita tetap tidak boleh disentuh. Bahkan rambut yang terpotong juga dikira aurat yang tidak boleh disentuh oleh lelaki ajnabi.
Wallahu A’lam
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ini 6 Amalan Tambah Pahala Pada 10 Hari Terawal Masuknya Bulan Zulhijjah, Selain Ibadah Korban
Bermula semalam telah mausknya bulan Zulhijjah dan merupakan bulan terakhir dalam bulan Islam.
Dan tibanya Zulhijjah ini juga menandakan masuknya bulan haji di mana umat Islam berkemampuan menunaikan Rukun Islam kelima.
Dan tahun ini walaupun tidak dapat menunaikan haji tetapi ada beberapa amalan lain yang boleh dilakukan dalam menyempurnakan amalan di bulan Zulhijjah.
Ketahuilah bahawa bulan terakhir dalam takwim Islam ini sebenarnya adalah empat bulan haram. Begitu istimewanya bulan ini kerana di dalamnya terkandung kelebihan yang bukan calang-calang.
Ada sebuah hadis yang sering kali dikaitkan dengan keistimewaan 10 hari terawal bulan Zulhijah. Cuma hadis berkenaan dikhabarkan mempunyai sanad yang lemah.
Begitupun, ia menunjukkan bahawa ada keutamaan dan keistimewaan sendiri dalam bulan Zulhijah. Ia tidak menghalang kita daripada melakukan amal soleh.
Artikel Berkaitan: Perlukah Lakukan Korban Untuk Orang Yang Dah Meninggal | Soal Jawab Jalan Kashoorga
Ada beberapa amalan utama yang boleh dilakukan pada bulan Zulhijah. Kita digalakkan untuk melakukannya sepanjang 10 hari terawal Zulhijah yang amat besar pahalanya.
Berikut perkongsian Presiden Multaqa Asatizah & Du’at (Murshid), Dr Zaharuddin Abd Rahman yang dipetik menerusi hantaran di Facebook miliknya.
Antara amalan yang digalakkan adalah:
1. Zikir
Amalan-amalan bulan Zulhijah
LAZIMI diri kita dengan berzikir dan mengingati ALLAH SWT.
Basahkan lidah dengan memperbanyakkan zikir Subhanallah, Alhamdulillah, La ilaha Illallah dan Allahu Akbar sebagaimana yang dianjurkan dalam hadis diriwayatkan oleh al-Tabarani.
Firman ALLAH SWT: “Supaya mereka menyaksikan berbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama ALLAH, pada hari-hari yang tertentu..” (Surah al-Hajj, ayat 28)
Ketika menafsirkan erti ‘hari-hari tertentu’, Ibn Abbas RA berkata, ia adalah 10 hari Zulhijah dan inilah juga pendapat majoriti ulama.
2. Berpuasa
Umat Islam amat digalakkan berpuasa pada 1 hingga 9 Zulhijah bagi orang yang tidak menunaikan haji.
Ketahuilah, Hari Arafah iaitu 9 Zulhijah merupakan hari yang terbaik untuk kita berpuasa.
Nabi Muhammad SAW bersabda: “Tiada hari yang lebih banyak ALLAH membebaskan hambanya lebih daripada hari Arafah.” (Riwayat Muslim)
Apabila ditanya tentang kelebihan berpuasa pada hari Arafah itu, baginda SAW menjawab, ia menghapuskan dosa yang lalu dan tahun kemudiannya.
3. Melakukan amalan-amalan lain
Amalan-amalan bulan Zulhijah
BIASAKAN diri membaca al-Quran kerana ia termasuk sebagai amalan yang disukai oleh ALLAH SWT.
Umpamanya bersedekah, membaca al-Quran, solat sunat dan lain-lain. Semua amalan berkenaan termasuk dalam hadis umum yang menunjukkan perbuatan melazimkannya amat disukai oleh ALLAH SWT.
4. Jauhi maksiat
Andai kita pernah berbuat salah dan dosa, inilah masa terbaik untuk memulakan taubat, terutama bagi sesiapa yang masih berfikir-fikir dan menangguhkan perbuatan mulia itu.
Amat biadab jika umat Islam bersuka ria dengan melampaui batas haram pada hari yang amat agung di sisi ALLAH SWT ini.
Bertaubatlah dengan sebenar-benar taubat. Sedarilah bahawa hidup di dunia ini hanya sementara. Segala keseronokan yang ada di muka bumi hanyalah tipu daya semata-mata.
5. Bertakbir
Ibn Abi Shaibah menyebut, ‘Ali KW menunjukkan bahawa permulaan takbir bermula sejurus selepas solat Subuh hari Arafah sehingga hujung waktu Asar hari ketiga Tashriq.
6. Berkorban
Ia merupakan amalan yang dituntut bagi umat Islam yang berkemampuan. Hukumnya adalah sunat muakkad.
Firman ALLAH SWT: “Sesiapa yang membesarkan syiar ALLAH (berkorban), maka ia adalah dari tanda ketakwaan hati.” (Surah al-Hajj, ayat 32)
Dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW bersabda: “Tiadalah amalan anak Adam yang lebih disukai oleh ALLAH SWT pada hari korban kecuali berkorban (dengan menyembelih binatang)” ( Riwayat al-Tirmidzi, Abu Daud; Gharib, namun terdapat rawi yang dipertikaikan)
Justeru, kita digalakkan untuk memperbanyakkan dan meningkatkan amal soleh serta ketaatan kepada ALLAH SWT pada 10 hari yang pertama ini.
Semoga ALLAH SWT menjadikan kita dalam kalangan hamba-NYA yang mendapat rahmat, keampunan dan pelepasan daripada api neraka.
Sumber: Bayan Li Al-Haj Siri ke-32: Keistimewaan dan Fadhilat 10 Awal Zulhijjah: Marilah Kita Beramal
Laman Web Rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan & Facebook Dr Zaharuddin Abd Rahman
Artikel Berkaitan: “Tak Salah Buat Korban Daging Lembu Wagyu, Tapi Lembu Biasa Lebih Diutamakan Kerana Manfaat Lebih Besar” – Menteri Agama
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Beli Rumah Untuk Pelaburan”, Pakar Hartanah Nasihat Hati-Hati Kerana Ia Idea Lapuk Pada Zaman Ini
Ramai beranggapan rumah menjadi harta pelaburan paling menguntungkan kalau dibeli.Tidak dinafikan ramai masih menanam impian sedemikian kerana ada ramai yang berkongsikan kejayaan mereka.
Tapi sebelum suami isteri buat pelaburan hartanah paling utama kena tengok LOKASI. Beli bukan sebab murah, jauh dari Kuala Lumpur dan Selangor, beli bukan sebab nak jadikan homestay dan bukan beli sebab nak duduk masa pencen ya. Kata orang tengok apa niat beli tu.
Pakar hartanah dan kewangan, Dr Azizul Azli Ahmad kongsikan nasihat terbaik untuk yang ada hajat membeli rumah jauh. Jangan sampai jadi rugi katanya. Ibarat tanam durian tapi hasil tiada.
Baca perkongsiannya
“Rumah nie jauh kedalam, hulu pula tu. Boleh ka saya beli?”
“Rumah di Selangor semua mahal, sebab tu saya nak beli di Perak”.
“Saya ingat nak buat sewa atau homestay saja nanti”.
“Bila dah pencen nanti baru saya balik duduk”.
“Ada sifoo hartanah galakkan beli disini”.
Saya selalu ditanya soalan ini. Tentang satu projek perumahan.
Kediaman ini dibina lebih dari 1000 unit dan sangat banyak.
Pernah dengar kisah “Bukit Beruntung yang tak untung?”.
Bagaimana satu ketika banyaknya hartanah dibuat dan akhirnya kediaman ini terlelong.
Idea juga sama seperti ini dulu kala.
Beli nak buat sewa, homestay, investment dan segalanya.
Saya pernah lihat kediaman di Bukit Beruntong di lelong pada harta RM3,000 hingga RM5,000 sahaja waktu gila beli lelong dulu.
“Murah giler, pintu sahaja tak ada”
Kawan kawan,
Pelaburan hidup dan hutang terbesar dalam hidup kita biasanya hutang rumah.
Hutang ini ikat kita sampai 30-35 tahun lamanya.
Ingat pesan ini ;
- Jangan beli sebab ianya murah. “Murahnya rumah ini, bawah RM180,000 sahaja”. Hutang kita dengan bank akan tetap jadi RM300,00-400,000 akhinya.
- Beli untuk pencen nanti, percayalah rumah tetap akan rosak jika beli dan tak guna. Bahan binaan ada jangka hayatnya.
- Nak buat sewa. Kita dah buat kajian pemasaran?. Rumah dalam hutan sapa akan sewa nantinya.
- Boleh buat homestay. Apa tarikan pelancongan yang ada atau sekadar tunggu kenduri kahwin hujung tahun sahaja.
- Rumah mesti naik harga. Teori lapuk ini tidak laku lagi. Jika tidak masakan ada rumah lelong harga RM10,000 sahaja.
- Tak beli sekarang, bila lagi akan beli. Jangan terburu buat hutang. Dalam keadaan pandemik ekonomi begini, biar lambat asal tak menyesal. Banyak rumah pemaju terpaksa buang harga.
- Jangan risau, beli rumah tak rugi. Ramai orang rugi sebenarnya. Tapi malulah nak cerita, biar rugi sama sama impian mereka. Buat apa mengaku, buat malu saja.
- Ramai saja orang Key El beli situ. Sebab marketing strategy dan ayat manis juru jual untuk ciptakan impian pembeli. Komisyen mereka luar biasa jika berjaya jual rumah tak laku ini.
Sasaran mereka penjawat awam sekarang ini, mereka tahu ramai penjawat awam tak terkesan dengan pandemik ini.
Jika nak duduk saja, beli dan duduklah. Tiada masalah, kita yang faham keperluan kita.
Jika tujuan pelaburan, pertimbangkan semula. Ada banyak penilaian yang perlu ada.
Azizul Azli Ahmad
Beli Hartanah Yang Baik
#Kisah Beli Benih Durian bila dah besar tak ada buah.
Nak cari suami sebijak ini dalam bidang hartanah, jom sertai webinar jodoh kami. Kami akan ajarkan cara mengenal pasti imam yang baik dan bersama-sama menuju jannah.
WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI
✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘
Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..
✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽♀
✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)
✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻
Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞
Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-jodoh-suami-kiriman-ilahi/
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Suami Isteri Berniaga! Selepas Tolak Semua Hutang & Bil Utiliti, Untung Bahagi Dua. Perlukah Bayar Nafkah Lagi Pada Isteri?
Hari ini ramai suami isteri berniaga untuk meningkatkan pendapatan masing-masing. Biasanya perniagaan dirancang itu melibatkan idea bersama. Malah setiap keuntungan itu juga dibahagi dua. Namun perlukah nafkah isteri dibayar lagi. Ikuti kupasan dari Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan mengenai persolan ditanya ini.
Asslamualaikum wbt
Saya ingin bertanya berkaitan nafkah. Saya dan isteri sama-sama berniaga di rumah. Saling bantu membantu. Keuntungan berniaga untuk bayar rumah, bil, barang dapur dan lain-lain keperluan. Selebihnya kami bahagikan sama rata. Jadi perlukah lagi saya memberikan nafkah duit kepada isteri.?Pendapatan saya menjadi kecil sebab sudah dibahagikan untuk komitmen tadi. Kalau ikutkan makan, pakain, tempat tinggal sudah tersedia. Saya rasa terbeban, sebab nak buat simpanan sendiri lagi dan nak hulurkan kepada ibu bapa di kampung. Wajibkah lagi saya memberi nafkah wang kepada isteri.? Jika isteri tidak redha macam mana? Terima kasih.
RINGKASAN JAWAPAN
Kami simpulkan jawapan dari persoalan di atas melalui beberapa isi yang utama:
- Nafkah ialah mengeluarkan belanja atau sara hidup kepada mereka yang wajib atas seseorang itu untuk membiayainya.
- Para ulama bersepakat (Ijma’) suami wajib memberi nafkah kepada isterinya.
- Suami wajib memberi nafkah kepada isteri walaupun isteri ada harta atau pendapatan.
- Sekiranya isteri redha tidak diberi nafkah, suami terlepas dari kewajipannya. Namun sebaliknya jika suami enggan untuk memberi nafkah, nafkah tersebut akan menjadi hutang bagi pihak isteri.
- Kadar nafkah ialah melihat kepada kemampuan keadaan suami.
- Nafkah kepada keluarga tetap wajib meskipun ketua keluarga jatuh miskin, manakala nafkah kepada ibu bapa hanya wajib jika anak itu mampu. Majoriti ulama berpendapat nafkah terhadapa isteri dan anak lebih utama daripada ibu bapa.
HURAIAN JAWAPAN
Waalaikumsalam wbth.
Alhamdulillah, pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas Nabi SAW, keluarga, sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga hari kesudahan.
Nafkah dari segi bahasa mengeluarkan, iaitu pembiayaan belanja seseorang terhadap ahli keluarganya. Manakala dari segi syarak ialah makanan, pakaian, tempat tinggal dan selainnya. Ia di namakan Nafaqah kerana dikeluarkan atau digunakan untuk keperluan itu. (Lihat: Hasyiyah al-Bajuri ala Ibn Qasim Halabi Fatoni, 2/185, al-Mu’tamad fi al-Fiqh al-Syafie, 4/274)
Kami mulakan dengan firman Allah SWT:
وَٱلۡوَٰلِدَٰتُ يُرۡضِعۡنَ أَوۡلَٰدَهُنَّ حَوۡلَيۡنِ كَامِلَيۡنِۖ لِمَنۡ أَرَادَ أَن يُتِمَّ ٱلرَّضَاعَةَۚ وَعَلَى ٱلۡمَوۡلُودِ لَهُۥ رِزۡقُهُنَّ وَكِسۡوَتُهُنَّ بِٱلۡمَعۡرُوفِۚ
Maksudnya: Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu; dan kewajipan bapa pula ialah memberi makan dan pakaian kepada ibu itu menurut cara yang sepatutnya.
Surah al-Baqarah (233)
Imam Ibn Kathir berkata ketika mentafsirkan ayat di atas bahawa wajib ke atas ayah untuk memberi nafkah dari sudut pakaiannya dengan cara yang sepatutnya iaitu apa-apa pakaian yang diterima oleh adat atau seumpama dengannya di negara tersebut tanpa berlaku pembaziran dan tidak menyusahkan. Ia sekadar apa yang termampu ketika dia (ayah atau suami) dalam keadaan senang dan bersederhana serta apa yang melaziminya. (Lihat Tafsir al-Quran al-Azim, Dar al-Tayyibah 1999M, 1/634)
Selain itu, firman Allah SWT:
ٱلرِّجَالُ قَوَّٰمُونَ عَلَى ٱلنِّسَآءِ بِمَا فَضَّلَ ٱللَّهُ بَعۡضَهُمۡ عَلَىٰ بَعۡضٖ وَبِمَآ أَنفَقُواْ مِنۡ أَمۡوَٰلِهِمۡۚ
Maksudnya: “laki-laki (suami) itu pelindung bagi perempuan (isteri), kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (laki-laki) atas sebahgian yang lain (perempuan), dan kerana mereka (laki-laki) telah memberikan nafkah dan hartanya.”
Surah al-Nisa’ (34)
Sayyid Qutub dalam mantafsirkan ayat ini katanya:
Allah telah menciptakan manusia lelaki dan perempuan sebagai suami isteri mengikut peraturan semesta untuk membangunkan alam ini. Di antara tugas-tugas perempuan yang telah dijadikan Allah ialah mengandung, melahir, menyusu dan membela anak selaku hasil hubungan dengan lelaki. Tugas-tugas ini adalah tugas yang besar dan penting bukannya tugas yang senang dan kecil yang boleh dilaksanakan begitu sahaja tanpa persediaan jasmani, persediaan kejiwaan dan persediaan amali yang mendalam dalam diri perempuan. Oleh itu adalah adil bagi Allah meletakkan ke atas bahu lelaki tugas mengadakan keperluan-keperluan rumahtangga dan tugas memberi perlindungan kepada perempuan supaya ia dapat memberi tumpuan kepada tugas yang penting ini. Tentulah tidak sewajarnya ia dipaksa mengandung, melahir, menyusu dan memelihara anak-anak sedangkan serentak dalam waktu yang sama ia terpaksa bekerja, berpenat dan berjaga untuk memelihara keselamatan dirinya dan keselamatan anaknya. Begitu juga adil bagi Allah mengurniakan kepada lelaki dan perempuan ciri-ciri khusus masing-masing pada struktur anggota, saraf, akal dan jiwa mereka masing-masing, iaitu ciri-ciri yang dapat membantu mereka dalam kerja-kerja melaksanakan tugas mereka masing-masing. (Lihat: Fi Zilal al-Quran, Dar al-Syuruq 2009M al-Qahirah 2/650)
Manakala terdapat hadis Nabi SAW yang menyuruh kepada perkara tersebut berdasarkan hadis dari Mu’awiyah al Qusyairi R.anhu telah bertanya kepada Nabi SAW:
يا رسولَ اللَّهِ ، ما حقُّ زَوجةِ أحدِنا علَيهِ ؟ ، قالَ : أن تُطْعِمَها إذا طَعِمتَ ، وتَكْسوها إذا اكتسَيتَ ، أوِ اكتسَبتَ ، ولا تضربِ الوَجهَ ، ولا تُقَبِّح ، ولا تَهْجُرْ إلَّا في البَيتِ
Maksudnya: “Wahai Rasulullah, apakah hak isteri salah seorang dari kami yang menjadi kewajipan suaminya?” Baginda menjawab,”Engkau memberi makan kepadanya, jika engkau makan. Engkau memberi pakaian kepadanya, jika engkau berpakaian. Janganlah engkau pukul wajahnya, janganlah engkau memburukkannya, dan janganlah engkau meninggalkannya kecuali di dalam rumah”. (Lihat: Sunan Abi Daud, al-Maktabah al-Asriyyah Birut, 2/244)
Sehubungan dengan itu, majoriti ulama mengatakan nafkah yang wajib diberi kepada isteri itu ialah tujuh perkara:
- Makanan
- Barang-barang dapur
- Pakain
- Tempat tinggal
- Alat-alat untuk membersihkan diri
- Barangan rumah
- Pembantu kepada isteri jika sekiranya kebiasaannya isteri mempunyai pembantu (bagi suami yang mampu sahaja).
(Lihat: Mughni al-Muhtaj, Dar al-Fikri Birut, 3/426, al-Fiqh al-Islam wa Adillatuh, Dar al-Fikri Damsyiq, 10/7349)
Para ulama bersepakat (Ijma’) suami wajib memberi nafkah kepada isterinya. Ini bersandarkan kepada firman Allah SWT dalam Surah al-Baqarah ayat 233 yang tertulis diatas. Malahan ia termasuk juga sekiranya isteri mempunyai pendapatan, harta atau pekerjaan. Kewajipan nafkah tetap dipangku oleh suami.
Bahkan meninggalkan pemberian nafkah kepada isteri dan anak-anak dianggap sebagai satu dosa berdalilkan sabda Nabi SAW yang berikut. Abdullah bin ‘Amr bin al-Ash berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda:
كَفَى بِالْمَرْءِ إِثْمًا أَنْ يُضَيِّعَ مَنْ يَقُوتُ
Maksudnya: Cukuplah seorang lelaki itu dikira berdosa apabila dia mengabaikan tanggungjawabnya ke atas sesiapa yang berada di bawah penjagaannya. (Lihat: Sunan Abi Daud, al-Maktabah al-Asriyyah Birut, 2/132)
Nafkah pada asalnya sesuatu perkara yang diwajibkan ke atas suami terhadap isteri. Akan tetapi jika si isteri menghalalkan nafkah yang wajib diberikan suami ke atas dirinya tidak menjadi masalah. Nafkah itu secara langsung tidak menjadi kewajipan ke atasnya. Jika isteri tidak menghalalkannya maka ianya dikira sebagai hutang, menurut majoriti ulama bahawa nafkah yang tidak dijelaskan oleh suami akan dikira sebagai hutang sekiranya suami enggan menunaikannya kepada isteri. Ia tidak akan gugur kecuali dengan pembayaran atau dengan pelupusan sebagaimana hutang-hutang yang lain. Ia juga tidak akan gugur dengan sebab berlalunya tempoh idah tanpa membuat pembayaran. Dalil majoriti ulama ialah sesungguhnya nafkah adalah gantian, bukan sesuatu pemberian tanpa gantian. Sesungguhnya nafkah itu diwajibkan oleh syarak dengan berlangsung akad perkahwinan sebagai balasan daripada kedudukan isteri menjadi hak isteri bagi suami dalam perkahwinan. Apabila nafkah merupakan gantian semata-mata, maka ia adalah seperti hutang-hutang yang lain yang wajib dibayar. (Lihat: al-Fiqh al-Islam wa Adillatuh, Dar al-Fikri Damsyiq, 10/7404).
Di dalam perbahasan nafkah suami terhadap isteri, para ulama feqah membahagikan kepada tiga golongan suami, yang senang, sederhana dan susah. Sekiranya suami merupakan orang susah, maka cukup sekadar mengeluarkan nafkah yang asas. Seperti mengeluarkan secupak beras berserta dengan lauk asas yang mengikut tradisi setempat. Kemudian, menyediakan pakaian asas untuk dipakai isteri mengikut pakaian yang dipakai masyarakat setempat sama ada ketika di rumah dan ketika keluar dari rumah, cukup sekadar menutup aurat serta mengikut budaya pakaian orang Islam setempat. Kemudian, menyediakan rumah mengikut kemampuan, tanpa disyaratkan untuk memiliki rumah tersebut, sudah memadai sekiranya menyewa. Sekiranya suami yang tidak berkemampuan ini menunaikan tanggungjawab dengan memberi nafkah asas ini, maka isteri tidak berhak untuk memohon fasakh. (Lihat: Hasyiyah al-Bajuri ala Ibn Qasim, Halabi Fatoni, 2/190-191)
Terdapat pelbagai nas al-Quran dan Sunnah berkenaan kemampuan nafkah suami di antaranya, Firman Allah SWT:
لِيُنفِقۡ ذُو سَعَةٖ مِّن سَعَتِهِۦۖ وَمَن قُدِرَ عَلَيۡهِ رِزۡقُهُۥ فَلۡيُنفِقۡ مِمَّآ ءَاتَىٰهُ ٱللَّهُۚ لَا يُكَلِّفُ ٱللَّهُ نَفۡسًا إِلَّا مَآ ءَاتَىٰهَاۚ سَيَجۡعَلُ ٱللَّهُ بَعۡدَ عُسۡرٖ يُسۡرٗا
Maksudnya: Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya; dan sesiapa yang disempitkan rezekinya, maka hendaklah ia memberi nafkah dari apa yang diberikan Allah kepadanya (sekadar yang mampu); Allah tidak memberati seseorang melainkan (sekadar kemampuan) yang diberikan Allah kepadanya. (Orang-orang yang dalam kesempitan hendaklah ingat bahawa) Allah akan memberikan kesenangan sesudah berlakunya kesusahan.
Surah al-Talaq (7)
Sementara itu, berkata Imam al-Nawawi RH dalam meresponkan tentang keutamaan di dalam memberi nafkah kepada ibubapa ataupun isteri dengan katanya ialah:
قَدَّمَ نَفَقَةَ الزَّوْجَةِ عَلَى نَفَقَةِ الْأَقَارِبِ
Maksudnya: “Nafkah isteri adalah wajib didahulukan daripada nafkah keluarga yang terdekat”.
(Rujuk: Raudah al-Tolibin Wa Umdah al-Muftin, al-Maktab al-Islami Birut t.3 1991M, 9/93)
Bacaan lanjut berkaitan nafkah isteri dan ibu bapa, rujuk artikel kami pada link: https://muftiwp.gov.my/artikel/al-kafi-li-al-fatawi/3804-al-kafi-1428-antara-nafkah-isteri-dan-ibu-mana-perlu-diutamakan
KESIMPULAN
Dalam kondisi saudara, kami menasihatkan supaya saudara berbincang dengan isteri tentang nafkah yang berkaitan selain daripada nafkah yang asas seperti alat-alat untuk membersihkan diri dan seumpamanya. Namun perlu diingatkan bahawa pemberian nafkah ini hendaklah mengikut kemampuan suami.
Selain itu, sekiranya si isteri redha dengan suami tidak memberi nafkah zahir, adalah dibenarkan. Tetapi apabila muncul masalah di kemudian hari, mungkin isteri akan mengungkit dan akan mendatangkan masalah yang lebih besar. Justeru, suami perlu bertekad untuk menguruskan nafkah keluarga dengan baik. Perlu sentiasa berunding dengan hikmah dan baik dengan isteri. Dicadangkan juga suami dan isteri menyediakan plan tindakan bersama bagi mengurus kewangan keluarga.
Wallahua’lam.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI