Islam mewajibkan berbuat ihsan kepada kesemua makhluk meliputi manusia, tumbuhan dan juga haiwan. Berbuat ihsan kepada haiwan seperti kucing adalah wajib hukumnya dalam erti kata tidak menyakiti dan menzalimi haiwan tersebut. Ini berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Syaddad bin Aus R.A beliau berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda :
إِنَّ اللَّهَ كَتَبَ الإِحْسَانَ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ
Maksudnya : Sesungguhnya Allah telah mewajibkan berbuat ihsan kepada setiap sesuatu. Riwayat Muslim (1955).
Pemergian artis disegani Adibah Noor meninggalkan kesan kepada mereka yang rapat dengannya. Bahkan selepas pemergiannya juga, dirinya meninggalkan 41 ekor kucing yang dipeliharanya termasuk kucing-kucing jalanan.
Semasa hayatnya, arwah pernah memaklumkan, sejujurnya dirinya kurang pasti berapa banyak berhabis bagi membayar makanan, kos bulanan dan perubatan untuk kucing-kucing yang dibela.
“Apa yang pasti, saya tidak pernah berkira jumlah wang untuk kegunaan mereka.” Kata arwah.
Dalam pada itu, nasib 41 ekor kucing miliknya, akan terbela apabila Rumah Amanah iaitu rumah perlindungan kucing yang terletak di Hulu Langat bersedia membelanya jika hubungi ole waris arwah.
Dalam hantaran di fb mereka, “tiada masaalah jika kucing-kucing arwah lebih 40 ekor nak berteduh di Rumah Amanah, Hulu Langat, Selangor.
“SOP no. 1 Kematian Tuan Kucing, warisnya bolehlah PM saya. Tak perlu bayar apa-apa dan tak perlu bagi makanan kucing-kucing tu setiap bulan. Malah setiap hari Ahad dari pukul 2.30 hingga 6.30 ptg adalah hari melawat. Terbuka kepada umum, tulis mereka.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Amalan Diajar Rasulullah Yang Memudahkan Kita Melalui Titian Siratul Mustaqim
Di akhirat, manusia hanya ada dua pilihan. Ke syurga Allah atau dicampakkan ke dalam neraka.
Sebelum memasuki satu dari antara keduanya, manusia perlu melalui titian sirat.
Apa dimaksudkan dengan Titian Sirat ini.
As-Sirat dari sudut bahasa bermaksud jalan. Manakala dari sudut syariat ianya merupakan satu jambatan yang dibentang merentasi Neraka Jahannam; untuk manusia menyeberanginya menuju ke Syurga.
Dalam surah Maryam menjelaskan, “Dan tiada seorang pun di antara kamu melainkan akan sampai kepadanya (Neraka Jahannam); (yang demikian) adalah satu perkara Yang mesti (berlaku) Yang telah ditetapkan oleh Tuhanmu. (Maryam : 71).
Bukan seperti jambatan biasa tapi titian sirat ini dikatakan senipis sehelai rambut yang dibelah tujuh. Dan di sinilah manusia perlu melaluinya. Jika baik amalannya maka kita akan memasuki syurga atau sebaliknya. Dikatakan juga, titian siratul mustaqim itu sangat gelap. Hanya amalan-amalan baik semasa hidup akan membantu tubuh kita mengeluarkan cahaya ketika melaluinya.
Rasulullah SAW pernah menyebut beberapa amalan yang boleh kita lakukan agar mendapat jaminan keselamatan ketika melintasi di atas sirat. Antaranya ialah :-
- Banyakkan bersedekah
- Banyakkan hadir ke masjid
- Membantu memenuhi keperluan orang lain
- Memudahkan kesulitan orang lain
Bagaimana pun, beberapa amalan buruk akan merencatkan kelancaran perjalanan seseorang di atas titian sirat. Antaranya ialah :-
Abu Daud meriwayatkan daripada Muaz bin Anas al-Juhani, sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :-
سم الله الرحمن الرحيم
“Sesiapa yang menjaga seorang Mukmin daripada gangguan munafik, maka ALLAH akan mengutus seorang malaikat untuk menjaga tubuhnya daripada api neraka jahannam, dan sesiapa yang membuat tuduhan (dusta) kepada seorang Mukmin untuk memburukkan namanya, maka ALLAH akan menghentikan langkahnya di atas sirat hingga ia bersedia melepaskan tuduhan tersebut.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Bila Isteri Tidak Lagi Perawan Di Malam Pertama, Dalam Hukum Agama Suami Ada 3 Hak Ini
Apa yang harus dilakukan oleh seorang suami jika mengetahui bahawa isteri tidak lagi perawan ketika sesudah dinikahi? Dan di malam pertama itu, sang isteri mengaku pernah melakukan dosa zina. Adakah suami berhak berhak memutuskan ikatan nikah itu kerana di akad nikah pasangan menulis dirinya perawan tetapi ternyata tidak.
Pertamanya, islam mengajarkan kepada umatnya yang tidak terlepas melakukan dosa yang terkait dengan Allah agar merahsiakan dosa itu dan harus diselesaikan antara dirinya dengan Allah. Pendosa hanya perlu bertaubat menyesali perbuatannya tanpa harus menceritakan dosanya kepada sesiapapun termasuk kepada orang terdekat dengannya.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam menasihatkan,
مَنْ أَصَابَ مِنْ هَذِهِ الْقَاذُورَاتِ شَيْئًا فَلْيَسْتَتِرْ بِسِتْرِ اللَّهِ
“Siapa yang tertimpa musibah maksiat dengan melakukan perbuatan semacam ini (perbuatan zina), hendaknya dia menyembunyikannya, dengan kerahsiaan yang Allah berikan.” (HR. Malik dalam Al-Muwatha’, 3048 dan al-Baihaqi dalam Sunan as-Sughra, 2719).
Kerana dalam isu dosa ini apa yang paling penting ialah segera bertaubat, memperbaiki diri tanpa harus memalukan dirinya di hadapan orang lain.
Imam Ibnu Baz rahimahullah pernah ditanya tentang suami yang menikahi gadis. Di malam pertama, ternyata suami merasa isterinya tidak perawan. Antara penjelasannya adalah ini.
فإذا ادَّعت أنَّها زالت البكارة في أمر غير الفاحشة : فلا حرج عليه ، أو بالفاحشة ولكنها ذكرت له أنها مغصوبة ومكرهة : فإن هذا لا يضره أيضاً ، إذا كانت قد مضى عليها حيضة بعد الحادث ، أو ذكرت أنها تابت وندمت ، وأن هذا فعلته في حال سفهها وجهلها ثم تابت وندمت : فإنه لا يضره ، ولا ينبغي أن يشيع ذلك ، بل ينبغي أن يستر عليها ، فإن غلب على ظنه صدقها واستقامتها : أبقاها ، وإلا طلقها مع الستر ، وعدم إظهار ما يسبب الفتنة والشرّ .
Jika isteri mengaku bahawa keperawanannya hilang bukan kerana hubungan badan, maka suami tiada masalah mempertahankan isterinya. Atau kerana hubungan badan, namun sang isteri mengaku dia diperkosa atau dipaksa, maka suami tidak masalah mempertahankan isterinya, jika isteri sudah mengalami haid sekali setelah kejadian itu sebelum dia menikah.
Atau dia mengaku telah bertaubat dan menyesali perbuatannya dan dia pernah melakukan zina ini kerana terkesima pada dunia dan sekarang sudah bertaubat, tidak masalah bagi suami untuk mempertahankannya. Dan pengakuan isteri itu tidak sewajarnya disebarkan kepada orang lain hatta keluarga kerana suami harus merahsiakannya.
Jika suami benar-benar yakin sang isteri berlaku jujur dalam hal ini dan isterinya juga baik, boleh untuk suami mempertahankan perkahwinan itu. Namun masa yang sama, suami ada hak untuk menceraikan isteri tetap perlu merahsiakan perihal itu agar emosi isteri terjaga. Paling penting tidak menyebarkan rahsia itu yang boleh mengakibatkan terjadinya fitnah dan keburukan.
Kedua, apabila sebelum menikah suami mempersyaratkan isterinya harus masih perawan tetapi selepas bernikah ternyata isterinya sudah tiada dara, maka pihak suami berhak untuk membatalkan pernikahan tersebut.
Syaikhul Islam menjelaskan,
لو شرط أحد الزوجين في الآخر صفةً مقصودة ، كالمال ، والجمال ، والبكارة ، ونحو ذلك : صح ذلك ، وملك المشترِط الفسخ عند فواته في أصح الروايتين عن أحمد ، وأصح وجهي الشافعي ، وظاهر مذهب مالك
Apabila salah seorang meletakkan syarat tertentu kepada pasangannya seperti suami berharta, kecantikan atau masih ada dara dan lain lagi, maka syarat ini sah. Dan pihak yang mengajukan syarat berhak membatalkan pernikahan jika syarat itu tidak dipenuhi. Menurut riwayat yang lebih kuat dari Imam Ahmad dan pendapat yang kuat dalam Madzhab Syafii, serta itulah yang kuat dari pendapat Imam Malik. (Majmu’ Fatawa, 29/175).
Bagaimana dengan Mahar?
Jika pembatalan nikah ini berlaku sebelum terjadinya hubungan badan, maka mahar dikembalikan. Namun jika telah terjadi hubungan, ada syaratnya.
Jika yang menipu pihak wanita, dia mengaku masih perawan pada hal tidak perawan, maka dia wajib mengembalikan maharnya.
Jika yang menipu pihak wali, atau orang lain yang menjadi perantara baginya, maka dia yang bertanggung jawab mengembalikan maharnya.
Ibnul Qoyim menjelaskan,
إذا اشترط السلامة ، أو شرط الجمال : فبانت شوهاء ، أو شرطها شابة حديثة السن : فبانت عجوزاً شمطاء ، أو شرطها بيضاء : فبانت سوداء ، أو بكراً : فبانت ثيِّباً : فله الفسخ في ذلك كله .
فإن كان قبل الدخول : فلا مهر لها ، وإن كان بعده : فلها المهر ، وهو غُرم على وليِّها إن كان غرَّه ، وإن كانت هي الغارَّة سقط مهرها
Jika pihak suami mengajukan syarat, sebagai contoh pasangan perlu sihat dan tidak cacat, harus cantik tapi hodoh, harus muda tapi ternyata sudah tua, harus anak dara tapi janda, harus putih tapi ternyata hitam maka pihak suami berhak membatalkan pernikahan itu.
Jika nikah itu dibatalkan sebelum hubungan intim dilakukan, maka isteri tidak berhak mendapat mahar. Jika selepas hubungan intim, isteri berhak dapat mahar. Dan ia harus dikembalikan oleh walinya jika dia yang menipu suami. Namun jika isteri yang menipu, gugur hak mahar untuknya (Zadul Ma’ad, 5/163).
Ketiga, jika sebelum nikah, suami tidak meletakkan apa-apa syarat (dalam soal perawan) maka suami tiada hak untuk membatalkan akad itu.
Imam Ibnu Utsaimin menjelaskan,
المعروف عند الفقهاء : أن الإنسان إذا تزوج امرأة على أنها بكر ، ولم يشترط أن تكون بكراً : فإنه لا خيار له ؛ وذلك لأن البكارة قد تزول بعبث المرأة بنفسها ، أو بقفزة قوية تُمَزِّق البكارة ، أو بإكراه على زنا ، فما دام هذا الاحتمال وارداً : فإنه لا فسخ للرجل إذا وجدها غير بكر. أما إذا اشترط أن تكون بكراً : فإن وجدها غير بكر : فله الخيار
Yang makruf di kalangan ulama, bahawa ketika seorang lelaki menikahi wanita yang dia anggap masih gadis, sementara dia tidak mempersyaratkan harus gadis, maka pihak suami tidak memiliki hak untuk membatalkan pernikahan. Kerana dara boleh “hilang” kerana aktiviti sukan atau diperkosa. Jadi dengan semua kemungkinan itu, pihak suami tidak berhak membatalkan pernikahan jika di malam pertama itu, baru dia ketahui isterinya tidak dara lagi.
Sebaiknya, suami harus mempertahankan isteri dan merahsiakan apa yang pernah dialami jika isteri telah benar-benar bertaubat dan istiqomah menjadi isteri solehah. Dan harus diingat, jangan sesekali mengungkit hal itu jika terjadi pergaduhan atau pertengkaran dalam rumahtangga. Dalam satu hadis menyatakan,
التَّائِبُ مِنَ الذَّنْبِ، كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ
“Orang yang telah bertaubat dari perbuatan dosa, layaknya orang yang tidak memiliki dosa.” (HR. Ibnu Majah 4250, al-Baihaqi dalam al-Kubro 20561, dan dihasankan al-Albani).
Jika dirinya sudah bertaubat sebenar-benar taubat, maka dianggap seperti orang yang tidak pernah melakukan dosa itu. Jangan pernah ada rasa menyesal dengan perjodohan itu kerana ia ujian Allah buat kita. Sumber : Konsultasi Syariah / Gambar : sekadar hiasan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Reverse Cara Doa Kita! Ikut Adab Berdoa Nabi Musa, Hanya Meminta Apa Yang Baik Di Sisi Allah
Pernah tak kita terfikir tentang terlalu banyak doa kita kepada Allah tapi masih ada yang belum diperkenankan? Ada masa kita rasa down, adakah Allah tak sayang kita. Tak terima kita sebagai hambaNya kerana doa kita tak dimakbulkan? Jangan pernah merasa begitu kerana Allah itu sifatnya Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Maha Mendengar segala-galanya.
Teruslah meminta tapi permintaan itu mestilah dengan adab sebagaimana dilakukan oleh Nabi Musa a.s. Doa Nabi Musa sangat mudah, walau pun dalam kejadian ini dirinya sangat lapar kerana dikejar tentera Firaun tetapi dirinya tidak meminta terus makanan pada Allah walau doanya itu pasti diperkenankan tapi dalam hal ini Nabi Musa hanya berdoa “Ya Tuhanku sesungguhnya aku sangat memerlukan sesuatu kebaikan yang Engkau turunkan kepadaku”.
Bacalah perkongsian dari Farida Fauzee di fbnya. Bacalah catatannya ini, semoga banyak manfaat buat kita.
Ingat lagi masa dalam flight transit dari Jeddah ke Istanbul. Duduk sebelah seorang makcik ni, dengar dia cerita pasal anak-anak dia. Sorang anak dia lama tak dapat anak, selalu doa pada Allah minta anak kembar. Tup-tup Allah izinkan dapat anak kembar, dapat sepasang lelaki dan perempuan.
Makcik tu sambung cerita lagi lepas anak dia dapat anak kembar baru tahu betapa susahnya nak besarkan anak kembar. Bab penat tak cukup rehat jgn cerita, berebut anak nak minum susu badan lagi. Belanja pun double, susu 2 kali dari biasa, pampers berganda kena beli, masuk nurseri lagi nak bayar 2 orang serentak. So masa saya dengar tu saya angguk-angguk je la. Kita mana ada anak kembar kan.
First time dengar orang share experience ni terus boleh bayang tak mudah macam disangka.
Makcik tu nasihatkan saya, bila kita doa pada Allah, mintalah yang terbaik dari sisi Allah. Sebab kita tak tahu apa yang baik. Kita tiada ilmu pasal masa depan, kadang kita sendiri tak sedar kemampuan diri.
Jika minta nak zuriat, mintalah dengan humble seperti permintaan seorang hamba pada Tuhan. Tidak salah untuk sebut hajat kita pada Allah tapi kena acknowledge juga kita tidak tahu adakah hajat kita baik atau tak, maka mintalah Dia beri apa yang terbaik dari sisiNya.
Teringat saya kisah Nabi Musa dari sebuah buku yang saya baca, Bagaimana Allah memuji adab berdoa Nabi musa a.s dalam Surah Qasas ayat 24:-
فَقَالَ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ
Lalu berdoa (Musa):
“Ya Tuhanku sesungguhnya aku sangat memerlukan sesuatu kebaikan yang Engkau turunkan kepadaku”.
Simple je bunyi doa Nabi Musa ni, tapi kenapa Allah rakam dalam Quran?
Rupanya ada adab-adab berdoa yang sangat penting untuk kita belajar dari doa ni antaranya:-
1) Kekalkan sifat malu ketika meminta.
Ketika Nabi Musa menuturkan doa ini, Baginda berada dalam keadaan paling ‘desperate’ sekali kerana baru tiba di Madyan setelah melarikan diri dari dikejar askar Firaun.
Perkataan فَقِيرٌ dalam doa atas menggambar keadaan Baginda yang ‘sangat-sangat memerlukan’ pada masa tu. Sebagai pelarian yang sehelai sepinggang, sudah banyak hari tidak makan tetapi Baginda malu untuk ‘mengarahkan’ Allah memberinya sesuatu.
Maka Allah angkat cara doa Nabi Musa untuk dirakam dalam Quran untuk kita belajar sesuatu. Peliharalah adab kita bila berdepan dengan Allah Yaang Maha Hebat. Kerana status kita hanyalah Hamba disisi Allah.
2) Jangan berlebihan visualisasi ketika berdoa.
Nabi musa tidak minta diberi makanan walaupun hakikatnya Baginda sangat lapar ketika itu.
Tidak juga baginda minta diberi tempat berteduh walaupun pada masa tu Baginda tiada lagi tempat tinggal.
Nabi Musa hanya minta apa yang baik dari sisi Allah..
Ini disebut مِنْ خَيْرٍ iaitu apa yang terbaik dari sisimu. Kerana Baginda sedar Allah al ‘Alim lebih mengetahui apa keperluan Baginda. Maka sedarlah kita bahawa bila memohon sesuatu kepada Al ‘Alim, berhentilah kita dari berlagak pandai dan tahu semuanya.
Astaghfirullah, mustahil fikiran kita lebih bijak dari Tuhan yang menciptakan kita? Ampuni kami Ya Allah yang selalu berlebih-lebihan dalam urusan dunia.
3) Nikmat apabila Allah redha dengan HambaNya.
Kesudahan kisah doa Nabi Musa ni paling epic. Ssiapa sangka, Baginda Musa hanya minta Allah beri ‘apa sahaja terbaik’ untuk dirinya. Lalu Allah kurniakan Baginda nikmat berganda-ganda.
Ini diceritakan dalam ayat 25-28 Surah Qasas, Allah kurniakan Nabi Musa isteri yang solehah, tempat tinggal yang baru serta pekerjaan. Kurniaan Allah ini melengkapi segala keperluan Nabi Musa walaupun Baginda tak sebut apa-apa pun masa doa pada Allah.
Kisah ini adalah pembuktian sifat Al ‘Alim yang ada pada Allah, Dia tahu apa yang baik untuk hambaNya. Bila saya membaca kisah ini, sungguh saya insaf dan revise semula cara berdoa saya.
Edit semula part yang selalu ‘memandai-mandai’. Dihujung doa saya akan submit ‘Engkau lebih Tahu Ya Allah..’
Moga Allah redha dengan permintaan kita, dan sentiasa beri apa yang terbaik dari sisiNya
Allahuma Amin.
*Silakan ‘SHARE’ supaya lebih ramai dapat beramal dengan cara berdoa yang sahih dari Quran. Diizinkan untuk copy paste juga untuk sebaran.
#quranicparenting
#ustzhmunirahharis
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI