Penyanyi kesayangan Ramai, Datuk Seri Siti Nurhaliza bukan saja boleh menyanyi, tetapi juga turut berkebolehan dalam bidang lain, salah satunya adalah menjahit.
Seperti kebanyakan selebriti lain yang turut menyumbang membuat pakaian perlindungan diri (PPE), Beliau juga turut bermurah hati berbuat demikian dengan memberikan sumbangan untuk Institut Jantung Negara dan Pusat Darah Negara.
Istimewanya Siti telah menjahit sendiri mask ketika mengunjungi dua pusat perubatan berkenaan.
Dalam posting terbarunya di laman Instagram, Siti memberitahu penyerahan kelengkapan PPE ini melalui sumbangan bersama suaminya yang merupakan hasılkerja keras anak yatım dan asnaf Rumah Pengasih Warga Prihatin (RPWP).
“Alhamdullillah, Hari ini saya menyerahkan sumbangan Gown PPE bagi pihak saya & suami .. Gown PPE ini hasil kerja keras & kesungguhan Anak anak yatim dan asnaf Rumah Pengasih Warga Prihatin (RPWP) @projekpelangi . ..
“Mereka sempat menyiapkan permintaan saya utk 500 helai gown PPE dalam masa tak sampai 1 minggu .. Alhamdullillah, semoga Allah SWT berikan kita semangat untuk terus berjuang dan membantu Frontliner kita ..
Ads
“Ayuh Rakyat Malaysia tunjukkan sokongan kita & kita mesti menang!! Inshaa Allah, Saya dan team saya melalui projek Dana PKP Siti Nurhaliza juga sedang berusaha untuk membantu lebih ramai rakyat Malaysia yang memerlukan pertolongan.. Doakan saya ye…
“Tadi di IJN sempat saya melihat staff Ijn menjahit sendiri keperluan mereka spt face mask & tudung PPE .. Saya pun jahit sendiri mask saya tadi untuk bawa pulang sebagai kenang kenangan .. Terima kasih @institutjantungnegara ..
Ternyata perkongsian itu mendapat respon baik dari warganet. Masing-masing mendoakan Siti dan keluarga terus murah rezeki dan segala urusan dipermudahkan.
Ads
kierashakira23Murah rezeki tokti…banyak memberi sumbangan….
yuni.marissabeautyAlhamdulilah.. good job Tokti…semoga dipermudahkan urusan
arallieeeeeeAlhamdulillah, good job tokti & team. Semoga dipermudahkan urusan kalian
Ads
ctsharinaAlhamdulillah.. Semoga usaha ini dapat membantu mereka menjaga kita semua..
hafiqhasanbasriGood job @ctdk ! Thank you for being a good example of a great public figure.
deidashahabuddinDari awal pembabitan Dato Sri Siti Nurhaliza @ctdk dlm bidang seni suara, beliau seorang yg sangat Prihatin dn ‘Pemberi’. Tiada sifat kedekut dalam dirinya. Teringat masa rakaman HMI RTM bilamana beliau inginkan props bunga segar. Krew belikan. Tup2 beliau melipat2 kecil duit sbg hadiah utk krew tersebut. Terbaik lah! Semoga To’Ti sentiasa dalam Rahmat dn Kasih Sayang AllahSWT. Semoga AllahSWT permudahkan usaha Dana PKP Siti Nurhaliza dgn objektifnya yg sangat Mulia. Aamiin…
‘Tegur pemerintah.’ Imam Masjidil Haram ini bukan hanya ditarik tauliah, turut ditahan dan dipenjara selama 10 tahun. Kalau sekadar ditarik tauliah, rasanya terlalu kecil di jalan dakwah ini.
Tapi apabila menegur pemerintah kerajaan Arab Saudi menjadikan negara yang liberal dan membuka kelab-kelab malam menjadi ancaman kepada kerajaan Arab Saudi.
Nama Sheikh Saleh Al-Talib sedang popular dan trending di mana-mana media sosial sekarang ini. Persoalannya, siapakah Sheikh Saleh Al-Talib? Beliau sebenarnya merupakan bekas imam Masjidil Haram di Mekah.
Imam Masjidil Haram
Apa terjadi pada beliau? Sheikh Saleh Al-Talib telah ditangkap oleh Kerajaan Arab Saudi dan dikenakan hukuman penjara 10 tahun.
Sheikh Saleh Al-Talib tidak melakukan apa apa kesalahan jenayah . Beliau cuma menegur pemerintah Saudi yang mula menerapkan unsur-unsur liberalism dalam pemerintah negara itu.
Ini Bukan Hanya
Salah satu faktor yang paling ditentang Sheikh Saleh Al-Talib adalah Saudi menghalalkan pergaulan lelaki dan perempuan di tempat awam. Selain itu, beliau juga menentang keputusan kerajaan Saudi yang membuka kelab malam yang dikatakan “halal”.
Jadi, dalam satu khutbah Jumaat yang disampaikan beliau pada tahun 2018, beliau telah menegur pemerintahan Saudi secara tidak langsung berkaitan perkara itu.
DiTarik Tauliah
Kesannya, Sheikh Saleh Al-Talib ditahan dan dipenjarakan selama 10 tahun. Bukan itu sahaja, beliau juga turut dipecat sebagai imam Masjidil Haram.
Kesalahan yang diletakkan pada Sheikh Saleh Al-Talib adalah mengkritik kerajaan Saudi.
Beberapa hari lepas, kes Sheikh Saleh Al-Talib dibicarakan semula. Malangnya, kerajaan Saudi kekalkan hukuman penjara 10 tahun kepada Sheikh Saleh Al-Talib.
Apabila kuasa politik tidak berada di tangan orang yang beriman, maka mereka menggunakan kuasa politik itu utk menangkap dan memenjatakan orang yang beriman.
Sebab itulah umat Islam mestilah menguasai politik Islam ini agar tampuk kuasa itu berada di tangan orang yang ada agama. Noktah!
Baru-baru ini kami kongsikan perihal kesihatan Dato Ustaz Kazim Elias (DUKE) yang dilihat mengenakan bedak sejuk di bahagian mukanya.
Dari perkongsian itu, Ustaz Kazim Elias memaklumkan bahagian mukanya agak panas dan terasa pedih. Bukan itu saja, ia meninggalkan lepuh-lepuh di seluruh mukanya selain bibirnya yang kemerah-merahan bertukar kehitaman.
Selang beberapa hari, sekali lagi dari perkongsian bersama Tik Tok @CaZs Production, Ustaz Kazim dilihat berkongsi keadaan wajah terkininya (tanpa penggunaan bedak sejuk) dengan Dai Ahmad Ibrahim.
Dapat dilihat mukanya kelihatan seakan melepuh (bertompok-tompok) bahkan memang jelas bahagian bibirnya agak kehitaman. Bukan saja wajahnya tapi juga di bawah dagunya turut dilihat tidak selicin kulitnya yang dahulu.
Jelas Ustaz Kazim dalam perkongsian itu, katanya inilah dia. Saya pun tak reti nak jawab macam mana. Jadi tuan-tuan boleh tengok sendirilah.
“Besarkan, inilah dia. Saya rasa mungkin berubah 50-70 peratus dari wajah saya yang asal. Nampak lainkan.
“Itu sajalah yang dapat saya bagitahu kalau orang tanya. Kesihatan saya. Tengok muka, inilah dia. Tengok dekat mata saya.Tengok hujung mata saya. Tengok bawah bibir saya, tengok bibir saya, habis jadi hitam.
“Saya pun berpendapat, penyakit yang saya hadapi ini pun ada kaitan dengan benda-benda yang berkaitan dengan ‘ain, Ustaz Ahmed’. Jadi sebab itu saya sedang buat rawatan. Insya Allah kalau tak sembuh juga rawatan-rawatan biasa nie, insya Allah saya kena mandi di sungai pada waktu Subuh untuk menyembuhkan penyakit ‘ain.
“Mungkin, saya rasa saya lebih terkena kepada penyakit ‘ain. Salah satu rawatan untuk penyakit áin ialah mandi di sungai pada waktu Subuh mengadap ke arah hulu sungai. Setiap hari selama beberapa hari kita buat, insya Allah.
Dalam perkongsian itu, Ustaz Kazim saat bercerita mengenai penyakit ‘ain berkata, Rasulullah SAW menyebut, di antara penyakit yang paling banyak membawa kematian ialah penyakit ‘ain. Yang paling cepat sekali mati. Mati bukan penyakit biasa seperti.
Saya nampak diri saya lebih kepada penyakit ‘ain. Penyakit kata, orang yang mempunyai hasad dengki. Jadi cukup bahaya. Jadi tuan-tuan, doakan saya. Insya Allah.
Apa dia penyakit ‘ain?
Penyakit ‘ain adalah disebabkan oleh pandangan mata yang disertai sifat hasad dengki atau iri hati.
“Ia juga akibat rasa takjub terhadap apa yang dipandang walaupun tanpa sekelumit pun rasa iri hati, tidak kiralah sama ada daripada orang soleh atau orang yang dicintai sekalipun.
Imam Ibnu Hajar Al-Asqalani dalam kitab Fathul Bari pernah berkata bahawa: “Ain adalah pandangan hasad daripada tabiat yang buruk yang boleh menyebabkan mudarat pada orang yang dipandangnya.
Bahkan Rasulullah SAW bersabda: “Al-‘ain itu haq (benar).” (Sahih al-Bukhari). Ia bukan berkaitan sihir (sihir antara dengan syaitan) tapi ‘ain lebih kepada pandangan mata yang disertai hasad dengki.
Semakin ramai bertanya kita meraikan sambutan aidilfitri bila? 2 hb atau 3 hb Mei 2022? Ini kerana sudah banyak negara mengumumkan meraikan aidilfitri seperti Makkah, Indonesai dan lain lagi pada Isnin bersamaan 2 hb Mei.
Bagi yang masih keliru tentang bagaimana kiraan ahli falak, perkongsian dari fb Akmal Irfan Ikmal Hisham yang juga seorang ahli falak berautoriti boleh membantu kita memahami bagaimana perkiraan keadah anak bulan ini dibuat.
Baca penjelasannya. Moga tiada yang terkeliru kelak.
Walaupun JAKIM, Dato’ Dr Azhari dan ramai lagi tok guru dan malim sarjana falak telah memberi ulasan, saya sedikit gusar kerana ada lagi orang awam dalam lingkaran sosial media saya yang bersungguh-sungguh mempertahankan untuk beraya pada 2 Mei 2022 hari Isnin. Bahkan mereka telah berazam untuk tidak berpuasa pada hari Isnin walau apa jua berlaku.
Ini merupakan tulisan ringkas saya yang diterbitkan dalam BH hari ini. Artikel ini ditulis pada awal minggu. Isinya umum sahaja. Dalam ruang ini, khas buat rakan-rakan terdekat, saya ingin membuat sedikit ulasan tambahan berdasarkan pemerhatian peribadi.
1. Umat Islam di Malaysia sejak bertahun lamanya telah selesa dengan takwim tahunan yang disediakan oleh pihak berkuasa agama. Mereka mengandaikan takwim itu tepat. Hakikatnya, ketepatan takwim itu, khasnya untuk bulan Ramadan, Syawal dan Zulhijjah, masih tertakluk kepada hasil rukyah yang akan diisytiharkan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-raja (PMBRR). Ini lebih muktamad.
2. Praktis di Malaysia adalah berdasarkan rukyah dan hisab imkanur rukyah, berasaskan panduan wahyu. Sama ada bilangan hari dalam sebulan 29 atau 30 hari, penentuannya adalah berasaskan rukyah dan hisab imkanur rukyah.
3. Walaupun disebut dalam nas, ulamak khilaf dalam memperincikan persoalan hisab, antaranya daripada skop penerimaan, sehinggalah kepada kriteria hitungan. Waima khilafnya, hisab ada disebut dalam nas.
4. Pada awal pemakaian imkanur rukyah di Malaysia, kriteria yang digunakan ialah 2-3-8 (iaitu ketika waktu Maghrib, syaratnya sama ada bulan berada pada ketinggian melebihi 2 darjah dan jarang lengkung 3 darjah ATAU umurnya antara ijtima’ dan maghrib melebihi 8 jam). Sejak bertahun-tahun, kriteria ini dinilai, dan didapati perlu ada ruang penambahbaikan.
5. Maka mulai tahun 2021, atau spesifiknya Muharam 1443, kerajaan Malaysia menerusi MKI telah menerima pakai kriteria baru yang dikenali sebagai 3-6-4. Umur jam tidak lagi menjadi kriteria, sebaliknya dinilai sekiranya bulan pada waktu maghrib melebihi ketinggian 3 darjah, dan jarak lengkung melebihi 6.4 darjah. Sekiranya sama atau lebih, esok diisytiharkan bulan baru. Sekiranya tidak, maka istikmal kepada 30 hari.
6. Maka tahun 2022 menyaksikan, buat kali pertama, kita boleh membuat perbandingan antara kriteria lama 2-3-8 dan kriteria baru 3-6-4. Prof Susiknan melaporkan hisab Muslim Hussein, bahawa antara tahun 1443-1488, akan berlaku 31 perbezaan hitungan kalendar antara kriteria lama dan baru, di mana Ramadan berbeza sebanyak 6 kali, dan Syawal sebanyak 11 kali, sementara Syawal 14 kali. Maka pada Syawal 1443, perbezaan ini dapat disaksikan, apabila kriteria jarak lengkung tidak ditepati pada nilai yang rendah (sekitar 6 darjah berbanding kriteria 6.4 darjah di Malaysia). Hisab menggunakan kriteria lama akan mencadangkan Raya pada 2 Mei 2022, sementara dengan kriteria baru akan mencadangkan Raya pada 3 Mei 2022.
7. Walaupun menimbulkan sedikit kegusaran termasuk dalam pengamal falak, tetapi hakikatnya perbezaan ini membawa kita kepada hukum asal dan polisi isbat hilal Malaysia, iaitu rukyah dan hisab imkanur rukyah.
8. Kehangatan turut disumbang apabila ada pihak yang, di saat menerima kriteria baru yang diterima kerajaan Malaysia, tetapi dalam membuat hitungan, mengambil sumber astronomi daripada pihak luar, dengan cara yang tidak transparen, kurang beritegriti, dan kaedah yang menimbulkan tanda tanya. Sepatutnya, semua pihak perlu menggunakan data daripada almanak falak syarie yang diiktiraf ulil amri, iaitu yang disediakan oleh JUPEM dan diiktiraf setelah semakan berulang kali oleh pakar teknikal JAKIM. Data ini transparen, dan telah diuji bagi tujuan cerapan hilal. Bahkan banyak kali hitungan dibuat dengan data ini dan juga perbandingan data luar lain, tetapi tiada yang menghasilkan perbezaan sudut jarang lengkung seperti yang didakwa.
9. Faktor kehangatan yang lain, ialah viral video hitungan yang masih lagi menggunakan kriteria lama. Sedangkan kita telah menggunakan kriteria baru.
10. Selain itu, ada juga yang suka dan senantiasa berbeza pandangan dengan ulil amri. Mungkin demi populariti (خالف تعرف). Ada yang sudah bertekad tidak mahu berpuasa pada hari Isnin 2 Mei waima apa jua hasil rukyah. Ada yang berbahas menggunakan imej bulan sabit tua. Aduhai, bersabarlah dan tunggu dahulu rukyah dan perisytiharan PMBRR.
11. Ada juga yang sengaja menghangatkan keadaan, dengan menyatakan mengapa kita tidak berhari raya pada hari Isnin 2 Mei, seperti di Makkah. Logik mereka, tarikh hari raya mesti sama dengan Makkah. Sebenarnya, orang yang sama (yang saya kesan), menggunakan logik akal bahawa kita solat Jumaat pada hari Khamis, kerana mengapa kita solat Jumaat dulu berbanding Arab Saudi – sepatutnya kita hanya boleh solat Jumaat selepas Makkah solat Jumaat, ujar logik mereka. Ini contoh pemikiran songsang. Demi kepentingan, tidak konsisten dalam berhujah.
12. Memang benar matahari terbit dari arah timur. Tetapi dalam bab penampakan hilal, negara di belah barat adalah lebih berpeluang untuk nampak lebih awal. Ini asas ilmu falak. Jangan terperangkap dengan peta dunia yang didatarkan (mercator projection). Ini disebabkan faktor pergerakan dan umur anak bulan yang semakin tinggi dan tua ke belah barat. Maka menjadi suatu perkara yang normal sekiranya Arab Saudi sudah beraya, tetapi Malaysia masih berpuasa pada tarikh yang sama. Normal juga sekiranya beraya pada tarikh yang sama. Tetapi agak tidak logik sekiranya Malaysia beraya lebih awal berbanding Arab Saudi.
13. Kehangatan topik ini turut disumbangkan dengan sikap suka membandingkan dengan negara lain. Contohnya, membandingkan dengan Australia (yang tidak diketahui manhaj isbat hilal yang jelas), dan Indonesia. Kemungkinan besar, Indonesia akan beraya pada 2 Mei, sehari awal berbanding kita, kerana berdasarkan kriteria baru 3-6-4 itu, wilayah barat Indonesia khasnya di belah Sumatera, mungkin akan nampak anak bulan. Demi wilayatul hukmi tempatan Indonesia, maka disyorkan mereka beraya pada 2 Mei. Sedangkan di Malaysia, setelah berkali-kali dibuat hitungan dengan kriteria baru, tiada kawasan di Malaysia yang mungkin nampak anak bulan. Soal saya kepada mereka ini, anda berada di mana? Di Indonesiakah? Di Arab Saudikah? Di Australiakah? Atau di Malaysia? Kalau di Malaysia, ikutlah hasil rukyah dan hisab serta data Malaysia.
14. Maka cerapan Syawal 1443 akan menjadi cerapan yang amat dinantikan. Doakan pasukan pencerap dapat menjalankan tugas mereka dengan dedikasi, tanpa tekanan.
15. Sementara orang awam, yakinlah bahawa praktis isbat hilal di Malaysia dilakukan tanpa sebarang kepentingan, hasil perkembangan dan data bertahun-tahun usianya. Prosesnya dikawal oleh ramai pemerhati, penyelidik dan pakar falak. Dokumentasi juga boleh diperolehi secara terbuka tanpa sembunyi.
16. Maka bersabarlah pada hari mencerap nanti, Ahad 1 Mei. Dengar dan taatlah apa jua yang diisytiharkan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-raja. Aidilfitri tetap jatuh pada 1 Syawal J.
Moga lerai segala kekusutan. Moga kita fokus kepada ibadah akhir Ramadan. Moga makin kurang kita ber’mira’, berbeza pandangan dan bertelagah dalam isu ini. Irfan AJK Falak Negeri Pahang
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Qada solat atau solat sunat, mana satu yang lebih utama dilakukan? Ini mungkin persoalan buat mereka yang banyak meninggalkan solat satu ketika dahulu namun...