Sihat adalah nikmat terbesar diberi oleh Allah SWT kepada hambaNya. Bila tubuh badan sihat, banyak aktiviti boleh kita lakukan termasuk beribadah dengan sempurna, dapat menikmati makanan sihat seperti diajarkan Rasulullah, dapat berolahraga dan banyak lagi. Bahkan Rasulullah sendiri mengamalkan segelas air dicampur dengan madu asli setiap pagi. Menjelang waktu dhuha, Baginda memakan tujuh biji kurma ajwa.

Minyak zaitun juga antara makanan kesukaan Baginda dan dimakan pada sebelah petang. Seperti kita ketahui pokok zaitun banyak khasiatnya dan disebut dalam Al-Quran. Malah sukan olahraga seperti memanah, berkuda dan berenang adalah antara aktiviti dilakukan oleh Baginda Rasulullah.

IKLAN
Sukan berkuda, memanah dan berenang sangat dianjurkan dilakukan dalam islam

Said bin Jubir berkata dari Ibn Abbas r.a bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda:

IKLAN

“Kesembuhan dapat diperoleh melalui tiga cara: pertama dengan meminum madu, berbekam dan terapi besi panas. Dan aku tidak menganjurkan umatku untuk melakukan pengubatan dengan besi panas.” (HR. Bukhari).

IKLAN

Di saat dunia sedang diuji dengan pandemic Covid-19 yang semakin mengganas terutama varian Delta, sebagai umat islam kita disarankan untuk memperbanyakkan doa memohon perlindungan dari Allah SWT. Bacalah doa ini selepas solat terutama doa diberi kesihatan yang baik dan selalu berada dalam lindungan Allah SWT.

  1. Doa agar diberi kesihatan dan selalu dalam lindungan Allah SWT
    “Allahumma inna nas alukal afwa wal adiyata wal mu’aafaatad daa’imata fiid dunyaa wal ‘aakhirati wal fauzu bil jannati wannajaati minan naari.”

    Ertinya: Ya Allah, kami mohon keampunan, kesihatan dan perlindungan yang terus menerus di dunia dan di akhirat, kemenangan masuk syurga serta diselamatkan dari api neraka.”

    2. Doa agar diberi kesihatan dan perlindungan

    “Allaahumma-ghfirlii, warhamnii, wahdinii, wa’aafinii, warzuqnii.”

    Ertinya: “Ya Allah, ampunilah aku, kasihanilah aku, berilah petunjuk kepadaku, selamatkanlah aku (dari berbagai penyakit), dan berikanlah rezeki kepadaku.” (HR. Muslim).

    3. Doa agar diberi kesihatan yang baik untuk keluarga dan selalu dalam kesejahteraan

    “Allaahumma inni a’udzubika min zawali ni’matika, wa thahawwuli a’fiyatika, wa faja’ati niqmatika, wa jami’i sakhatika.”

    Ertinya: “Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari hilangnya nikmat-Mu dan hilangnya kesihatan dari-Mu dan datangnya kutukan-Mu secara tiba-tiba dan dari segala kemarahan-Mu.” (HR. Bukhari Muslim, Abu Dawud dan Tirmidzi).

    Ketiga-tiga doa ini boleh kita amalkan setiap hari, agar Allah SWT sentiasa melindungi kita dan keluarga kita dari segala macam penyakit dan bahaya.