Setiap kali ‘kedatangan’ bulan Ramadan pastinya golongan ibu-ibulah yang paling sibuk.
Apa tidaknya, sibuk memikirkan apakah menu yang sesuai disediakan untuk keluarga, bukan hanya untuk waktu berbuka sahaja tetapi waktu bersahur.
Tercari-cari juga apakah menu yang sesuai diamalkan ketika bersahur agar tubuh kekal cergas bertenaga.
Seperti yang pernah dikongsikan Nana Ruzanna, ini rahsia bagaimana dia kekal bertenaga sepanjang Ramadan meskipun dia berpuasa selama 19 jam kerana dia tinggal di luar negara.
Tak lama lagi dah nak masuk Ramadan. Semua dah shopping kurma dan susu ke???
Jangan lupa amalkan ye masa sahur.
InsyaAllah kekal bertenaga tanpa lapar. Anak-anak yang baru belajar puasa pun boleh amalkan. Yang tengah menyusu badan tu, susu kurma ni boleh jadi milk booster jugak tau.
Ramai yang tanya macam mana saya boleh bertahan puasa sampai 19 jam lamanya. Dah la pregnant pulak tu. Buat anda semua, kat sini saya nak share apa yang saya amalkan sepanjang saya puasa.
Saya start amalkan puasa hari ketiga sebab baru tau tip ni. Memang ada beza sangat dengan puasa yang terdahulu.
Alhamdulillah walaupun bersahur tak makan nasi, (memang tak lalu makan berat disebabkan jarak antara berbuka dan imsak hanya 5 jam sahaja) InsyaAllah perut rasa kenyang je sepanjang hari. Badan tak letih sangat. Bila berbuka pun tak gelojoh makan macam-macam. Moga bermanfaat buat semua.
Hurmm…ingat lagi tak cara nak buat susu kurma tu??
Kita cuma perlukan 3 bahan je. Kurma 5 biji, air masak setengah cawan, susu segar satu cawan. Kurma tak kisah nak letak banyak mana tapi digalakkan dalam bilangan ganjil untuk ikut sunnah nabi.
Kurma dibuang biji dan isinya kita carik-carikkan. Rendam dalam setengah cawan air masak. Biarkan rendam sampai kurma kembang.
Biasa saya akan rendam dalam pukul 7pm dan minum masa sahur dalam pukul 2.20 am. Buat yang di Malaysia, sebelum tidur tu boleh rendam dah untuk minum ketika sahur esoknya. Kalau rendam sekejap pun takpe asalkan kurma tu kembang.
Bila kurma dah kembang, boleh blend dengan secawan susu segar. Minum ketika penutup sahur. Kiranya dah nak imsak baru minum. Jangan lupa selawat ke atas nabi dan doa mohon Allah permudahkan puasa kita.
InsyaAllah perut kenyang dan badan kekal bertenaga sepanjang hari. Untuk anak-anak yang baru belajar nak puasa tu pun boleh amalkan. Selamat mencuba.
*Saya nak tambah lagi khasiat amalan ni, susu kurma juga boleh jadi milk booster untuk mommies yang sedang menyusukan anak. For those yang non muslim pun boleh try ok.
Sumber Kredit: Nana Ruzanna
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Pemuda Ini Kongsi Pengalaman Jaga Ibu Hidap Kanser, Ini 8 Peranan Penjaga Pesakit
Dalam mendepani dan menyantuni pesakit, peranan penjaga pesakit (caretaker) adalah sangat penting. Boleh dikatakan penjaga pesakit adalah orang ketiga terpenting selepas doktor pakar, dan jururawat yang ditugaskan merawat pesakit. Penjaga pesakit akan berada di sisi pesakit hampir setiap masa, siang dan malam.
Perbezaan yang ketara antara pesakit dan penjaga pesakit adalah, pesakit akan dicucuk badan mereka dengan segala ubatan manakala penjaga pesakit tidak melalui prosedur perubatan tersebut. Penjaga pesakit akan mengalami dan merasai sendiri first-hand experience apabila melihat prosedur perubatan yang dijalankan ke atas pesakit.
Perkongsian saya kali ini adalah mengenai peranan penjaga pesakit (caretaker), apa yang perlu anda tahu? Berpeluang untuk menjaga pesakit kanser iaitu emak saya sendiri sepanjang tempoh rawatan dan chemotherapy selama 6 bulan di Hospital Pulau Pinang, sedikit sebanyak membuatkan saya ingin berkongsi apa yang saya lalui sepanjang tempoh tersebut.
Berikut merupakan beberapa perkara yang perlu anda ketahui sebagai penjaga pesakit:
1) Terima ujian dengan hati yang terbuka dan ikhlas
– Saat diuji, kita akan merasakan beratnya ujian ini. Serabut, sedih, dan tertekan. Kita menangis semahunya. Bengkak mata, bengak emosi. Ada masa kita akan bertanya, kenapa aku Ya Allah, kenapa Kau uji emak/ayah/isteri/suami aku. Apa salah mereka? Allah Maha Mengetahui. Selagi mana kita bernyawa, kita akan sentiasa diuji. Berhenti menyoalkan aturan Allah. Sesuatu perkara yang Allah aturkan itu adalah yang terbaik, cari hikmah disebalik ujian yang diberikan. Terima dengan hati yang terbuka dan ikhlas. Antara ayat Quran yang sentiasa saya baca saat menerima ujian, “Innarabbillatifun limayasha’, innahu huwal ‘alimulhakim (Surah Yusuf, ayat 100) yang bermaksud Sesungguhnya Tuhanku Maha Lembut terhadap apa yang Dia kehendaki. Sesungguhnya, Dia Yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
2) Sokongan spiritual dan moral
– Dalam menjaga pesakit, sokongan spiritual dan moral kepada pesakit sangat penting. Pesakit akan merasakan mereka ini sebagai “bebanan” kepada orang disekeliling. Adalah menjadi tanggungjawab penjaga pesakit untuk memberi sokongan moral kepada pesakit. Berikan mereka kata-kata yang positif. Kata-kata penguat semangat ini akan membantu membina kekuatan dalaman pesakit. Kekuatan dalaman ini akan menjadi semangat untuk pesakit melawan dan berjuang dengan kesakitan yang sedang dihidapi.
– Pada masa yang sama, sebagai peneman pesakit, bantu pesakit untuk terus berkomunikasi dengan Tuhan. Ajarkan pesakit cara bersolat dalam keadaan uzur, galakkan pesakit untuk sentiasa berzikir mengingati Tuhan yang Esa, dengarkan bacaan Al-Quran kepada pesakit. Sampaikan kepada pesakit bahawa ujian yang diterima ini adalah hadiah dari Allah yang sayang kepada hamba-Nya. Walau terbaring di atas katil, tidak dapat bergerak, jangan jadikan alasan untuk memberhentikan komunikasi pesakit dengan Pencipta-Nya. Bantulah pesakit untuk berkomunikasi dengan Allah SWT.
3) Kekuatan mental dan fizikal
– Penting untuk penjaga pesakit untuk mempunyai ketahanan mental dan fizikal yang tinggi. Uruskan keperluan pesakit, kurang waktu tidur, waktu makan tak menentu, badan yang letih, ulang-alik antara rumah dan hospital adalah perkara yang perlu dihadapi oleh penjaga pesakit. Perkara ini akan membuatkan penjaga pesakit berada dalam keadaan tertekan, emosi tak stabil, cepat meradang dan sebagainya. Andai kata letih, cari jalan dan ambil masa untuk dapatkan rehat secukupnya. Kalau penjaga pesakit jatuh sakit, ini akan membuatkan pesakit lebih tertekan kerana mereka seolah hilang tempat bergantung.
4) Sumber kewangan
– Sumber kewangan ketika menjaga pesakit antara perkara yang tidak boleh diambil mudah. Ini kerana, kita memerlukan peruntukan untuk berulang-alik ke hospital, kos makanan dan minuman kita sepanjang menemani pesakit, kos untuk membeli barang keperluan pesakit seperti lampin pakai buang dan lain-lain lagi. Pastikan kita mempunyai sumber kewangan yang mencukupi. Dalam keadaan ini, cuba elakkan yang kita sedang menghadapi masalah kewangan di hadapan pesakit. Kalau pesakit tahu, ini akan buatkan pesakit menjadi lebih tertekan dan semangatnya untuk pulih akan terbantut.
5) Sokongan ahli keluarga
– Ketika menghadapi situasi yang getir ini, sokongan dari ahli keluarga teramatlah penting. Komunikasi dan interaksi sesama ahli keluarga adalah perlu. Bincangkan strategi bagaimana untuk menjaga pesakit, bergilir-gilir menjaga pesakit, rebut peluang untuk menjaga dan berbakti kepada pesakit. Tolong, tolong, dan tolong jangan bergaduh sesama ahli keluarga dalam situasi ini. Jangan menyalahkan antara satu sama lain, jangan mengungkit apa yang telah dibuat/ diberikan, jangan merendahkan adik beradik. Sebaliknya, dalam keadaan ini, ahli keluarga bersatu, bekerjasama, dan bincang dengan elok apa langkahan yang patut dibuat. Setkan priority. Buang ego jauh jauh. Selagi mana ada perkataan “ego” dalam diri, selagi tu lah masalah tidak selesai.
6) Kemahiran sosial dan komunikasi
– Apabila anda menjaga pesakit, anda akan berada dalam suasana yang memerlukan kemahiran sosial dan komunikasi. Ini kerana, anda akan berjumpa dengan pelbagai jenis ragam dan perangai manusia di hospital. Berlapang dada apabila berhadapan dengan situasi yang mungkin anda tidak pernah alaminya sebelum ini. Ringankan mulut untuk bertanya khabar kepada doktor, jururawat, pembantu doktor, pembantu jururawat, pesakit sebelah katil, hatta tukang cuci sekalipun. Ini kerana akan ada masa kita akan meminta pertolongan daripada mereka. Tak salah untuk kita berbuat baik sesama insan. Biasakan diri untuk ucapkan perkataan “terima kasih” kerana dua perkataan ini nampak mudah, tapi…susah untuk diucapkan. Jangan berlagak sombong ya. Orang sombong ni selalunya rugi.
7) Pengurusan stress dan emosi
– Sebagai penjaga pesakit, kita tak dapat lari daripada stress dan emosi tak stabil. Nasihat saya, carilah cara untuk mengurusankan stress dan emosi. Sembang dengan orang sekeliling dan sembang dengan Tuhan dapat membantu mengurangkan stress dan meredakan tekanan emosi yang dihadapi. Selain itu, lakukan aktiviti seperti senaman ringan, regangan, dan berjalan sekitar kawasan hospital. Ini juga dapat membantu menangani stress tersebut.
– Selain itu, kongsi masalah dan tekanan yang dihadapi dengan orang yang anda percayai seperti kawan baik, pasangan, dan lain-lain. Believe me, Allah will send some of His angle to you at the right time for you to cry on.
8)Keceriaan dalam kesulitan
– Walau sedang bertarung dengan kesakitan, itu tidak menjadi penghalang kepada pesakit dan penjaga pesakit untuk terus senyum dan bergelak-ketawa. Masa ini adalah momen yang bermakna untuk bergurau, ceriakan pesakit. Cuba untuk bersembang dengan pesakit apa yang pesakit suka, throwback peristiwa dulu yang lawak / boleh buatkan pesakit ketawa, selfie, wefie, video dan apa juga yang boleh dibuat untuk menceriakan pesakit. Ini penting kerana dapat buatkan pesakit melupakan seketika kesakitan yang dihadapi.
Semoga perkongsian ini bermanfaat dan sekiranya ada kebaikan, mohon untuk kongsikan (share), saya niatkan pahala kebaikan tersebut kepada emak dan ayah saya, Hasnah binti Taib dan Mohd Noor bin Wahab. Semoga kedua mereka dipanjangkan umur, sihat tubuh badan dan berada dalam rahmat Allah SWT.
Annuar Aswan Mohd Noor
15 Mac 2019
Kedah
Sumber kredit: Annuar Aswan
VIDEO:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Khasiat dan Kelebihan Buah Tembikai, Elok Diambil Ketika Berbuka Puasa
Ramai di antara kita yang berpuasa pada bulan Ramadan mengambil tembikai ketika berbuka puasa (Iftar) sama ada buah yang dipotong atau diambil sebagai jus tembikai. Tetapi tidak ramai yang tahu manfaat buah tembikai ini.
Ada hadis yang mengatakan bahawa Rasulullah S.A.W pernah memakan buah tembikai. Ini menunjukkan buah tembikai adalah buah yang bernutrisi, selamat dan baik untuk dimakan.
Ada ulama (tidak diketahui sumber) memberitahu wanita yang hamil digalakkan untuk memakan tembikai kerana anak yang bakal dilahirkan akan baik akhlaknya dan sempurna sifatnya.
Mengikut kajian sains pula, buah tembikai ini sangat sesuai dijadikan hidangan pertama ketika berbuka puasa bersama dengan kurma. Satu atau dua ulas tembikai bersama beberapa biji kurma dan segelas air kosong cukup untuk memberikan tenaga segera bagi mereka yang berpuasa.
Tembikai mempunyai Glycemic Index yang tinggi, bermakna penyerapan gula ke dalam darah berlaku dengan pantas. Oleh kerana kita hanya mengambil beberapa ulas saja, ia tidak memudaratkan.
Nasi putih GI: 72 (tinggi) 150 kalori/100g
Tembikai GI :72 (tinggi) 30 kalori/100g
Kurma GI: 42 (rendah) 282 kalori/100g
Semasa menjalankan ibadah puasa, beberapa perubahan fisiologi dalam tubuh akan berlaku. Antaranya enzim yang berada dalam tubuh dikeluarkan secara perlahan-lahan disebabkan kita tidak makan sepanjang hari. Lapisan lendiran yang menyelaputi dinding dalam saluran penghadaman (perut dan usus) menipis. Oleh itu apabila kita berbuka puasa, mulakanlah dengan makanan yang bersifat mudah (simple real food). Antaranya buah-buahan seperti tembikai, anggur, pisang dan betik.
Tembikai mengandungi Vitamin A, C, thiamin, riboflavin, niacin, vitamin B6 dan folate. Vitamin-vitamin ini membantu menstabilkan mood dan menguatkan ingatan. Berbuka puasa dengan tembikai dapat mengekalkan kesihatan tubuh. Ia mengandungi 92% air dan nutrisi yang tinggi, sesuai untuk menghilangkan dahaga ketika berbuka puasa dan menggalakkan perpeluhan ketika musim panas.
Tembikai juga mengandungi sebatian lycopene iaitu sebatian antioksida yang boleh didapati dari buah-buahan berwrna merah seperti tomato. Satu gelas tebikai mengandungi 10mg lycopene, sementara satu gelas tomato mengandungi 5-6 mg lycopene. Lycopenen sangat baik untuk merendahkan risiko mendapat penyakit jantung dan osteoporosis, juga membantu mengelakkan penyakit kanser pada payudara dan prostat.
Lycopene juga merupakan antioksida yang bagus diamalkan bagi pesakit diabetes, katarak, kulit dan juga membantu dalam masalah kesuburan.
Tembikai juga mengandungi sebatian citrulline, yang merangsangkan pengeluaran bahan nitric oxide, yang berfungsi sebagai merehatkan, melembutkan dan mengembangkan saluran darah yang sangat sesuai diamalkan oleh pesakit yang mengalami mati pucuk (erectile dysfunction) dan tekanan darah tinggi. Bila salur darah mengembang ia mengekalkan perjalanan darah dalam saluran koronari pada jantung.
Sumber: DrZubaidi Hj Ahmad
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Terokai magis perubatan Islam yang universal
Skop perubatan Islam begitu luas sekali. Apa sahaja ubatan serta prosedur yang mengikut kaedah perubatan yang betul maka ia adalah perubatan yang diizinkan oleh syarak. Ini termasuk prosedur perubatan serta ubatan yang disebutkan Nabi di samping kaedah serta disiplin ilmu perubatan yang lain selagi mana ia tidak bercanggah dengan akidah, syariat dan akhlak Islam.
Perubatan yang digalakkan
Konsep perubatan moden kaedah perubatan dari China, India dan Arab atau kaedah perubatan tradisional bangsa Melayu serta yang lain-lainnya yang berasaskan kaedah yang benar lagi saintifik tanpa melibatkan perkara yang haram, khurafat atau syirik maka ia adalah perubatan yang diizinkan oleh Islam. Jika diyakini sesuatu kaedah boleh membantu ke arah kesembuhan seseorang pesakit, Islam menggalakkan kita untuk memanfaatkannya. Hal ini dapat disimpulkan dengan menganalisis hadis-hadis Nabi berkaitan cara pengubatan yang digalakkan. Baginda sebenarnya menyuruh umat Islam berubat secara umum tanpa mengehadkan atau menyempitkan kepada cara atau kaedah pengubatan tertentu sahaja.
Dalam sebuah hadis yang sahih yang diriwayatkan oleh Ahmad, Abu Daud, Tirmizi dan Ibn Majah, Nabi bersabda, “Berubatlah wahai hamba-hamba Allah, sesungguhnya Allah tidak meletakkan penyakit, melainkan meletakkan untuknya ubat, kecuali satu penyakit, iaitu tua.”
Baginda juga bersabda, “Bagi setiap penyakit ada ubatnya. Apabila betul ubatnya maka sembuhlah ia dengan izin Allah.” Hadis ini diriwayatkan oleh Muslim.
Hadis-hadis ini merangsang umat Islam untuk berubat ketika sakit tanpa mengehadkan kepada jenis rawatan atau ubatan tertentu sahaja. Dalam Syarah Sahih Muslim, Imam Nawawi berkata, “Hadis ini mengisyaratkan disunatkan berubat ketika sakit. Inilah mazhab kita (dari aliran mazhab Syafie), juga pegangan kebanyakan ulama salaf dan keseluruhan ulama khalaf. Berkata Qadi ‘Iyadh: Dalam hadis-hadis ini terkandung beberapa ilmu berkaitan agama dan dunia, antaranya ialah, benarnya ilmu perubatan dan diharuskan berubat secara keseluruhannya..”
Justeru merupakan satu kesilapan jika konsep perubatan Islam disempitkan dan dikaitkan dengan kaedah atau cara pengubatan tertentu sahaja seperti aktiviti menghalau jin, membuang saka, pengambilan makanan berpandukan al-Quran dan Sunnah serta menolak kaedah-kaedah pengubatan yang lain. Lebih malang lagi jika kaedah yang dikatakan perubatan Islam itu diamalkan berasaskan sumber riwayat yang tidak sahih serta palsu.
Makanan Sunnah
Sesuatu yang menggelikan hati saya ialah apabila bertemu dengan segelintir pejuang makanan Sunnah. Mereka mengakui sendiri bahawa setiap hari mereka tidak boleh berlekang daripada nasi serta minuman berkafein di samping mengambil makanan Sunnah. Mungkin mereka tidak menyedari bahawa Nabi tidak makan nasi dan minum minuman berkafein seperti mereka.
Walau bagaimanapun mengamalkan sesuatu berdasarkan hadis-hadis sahih yang menceritakan tentang rawatan tertentu dengan menggunakan sebagai contoh habbatus sauda’ (jintan hitam), amalan berbekam, susu unta dan yang seumpamany adalah berasas lagi baik. Namun perlu disedari bahawa para ulama berbeza pendapat tentang sama ada saranan Nabi itu adalah berdasarkan pengalaman serta suasana persekitaran atau berasaskan wahyu. Sebahagian ulama berpendapat hadis-hadis ini adalah berasaskan wahyu. Sebahagian yang lain berpendapat ia adalah berasaskan pengalaman dan persekitaran.
Secara umumnya para ulama hadis cenderung kepada pendapat bahawa hadis-hadis perubatan yang sahih adalah berasaskan wahyu. Ibn al-Qayyim dalam al-Tibb al-Nabawi berpegang dengan pendapat ini.
Golongan kedua seperti Qadi ‘Iyadh dan Ibn Khaldun berpendapat bahawa hadis-hadis perubatan ini bukan berasaskan wahyu sebaliknya berdasarkan pengalaman dan persekitaran baginda ketika itu.
Antara hujah yang digunakan golongan yang berpendapat perubatan Nabi berasaskan pengalaman dan bukannya wahyu ialah hadis sahih berkaitan amalan para sahabat mengahwinkan pokok tamar. Maka Nabi mencadangkan, “Barangkali lebih baik jika kamu tidak melakukannya”. Maka mereka pun tidak melakukannya, lalu pokok tidak berbuah. Lantas para sahabat menceritakan hal tersebut kepada Nabi lalu baginda bersabda, “Aku ini manusia. Apabila aku menyuruh kamu berhubung perkara agama, maka ambillah (patuhlah). Jika aku menyuruh kamu sesuatu daripada pendapatku, maka aku hanyalah seorang manusia”. Hadis ini diriwayatkan oleh Muslim.
Galakan untuk menyelidik dan mengkaji
Dalam aspek duniawi termasuk dalam aspek pemakanan, umat Islam digalakkan mengkaji dan menyelidik bagi memastikan khasiat yang terdapat dalam sesuatu makanan sebelum memakannya. Demikian juga dengan prosedur dan pendekatan dalam pengubatan, perlu ada kajian serta penyelidikan untuk memastikan keberkesanannya.
Sehubungan dengan ini Imam Muslim meriwayatkan sabda Nabi yang bermaksud, “Kamu lebih tahu berhubung urusan duniamu.” Hadis ini apabila dikaitkan dengan bidang perubatan, mengizinkan para pengamal perubatan dan ahli sains Muslim mengkaji bagi memastikan prosedur dan ubat-ubatan yang lebih sesuai untuk digunakan. Dalam proses itu mereka boleh belajar dan manfaatkan kemahiran yang dimiliki oleh golongan bukan Islam terutamanya dalam usaha untuk menguasai teknologi terkini. Nabi Muhammad pernah mengizinkan golongan kafir daripada tawanan-tawanan Badar mengajar anak-anak orang Islam menulis dan membaca sebelum membebaskan mereka.
Walau bagaimanapun sesuatu penyelidikan hanya diiktiraf oleh Islam apabila ia tidak terbabas daripada dasar-dasar syariat. Sebagai contoh Islam tidak mengiktiraf sebarang kajian yang bertujuan menghalalkan arak dan zina. Sebenarnya umat Islam kaya dengan penyelidikan dan kajian. Sejarah menunjukkan tabib ar-Razi (854 – 925 M) semasa diminta menentukan tempat yang terbaik bagi pembinaan sebuah hospital di Baghdad, menggantung beberapa potong daging di tempat-tempat tertentu. Kawasan yang terpilih akhirnya ialah kawasan yang dagingnya tidak rosak dan reput.
Demikian juga dengan Muhammad ibn Zakariya ar-Razi (854 – 925 M). Beliau adalah orang pertama yang mengkaji dan menulis berhubung penyakit cacar atau smallpox dan campak atau measles. Tulisannya berhubung kedua-dua penyakit ini begitu terperinci sehingga tidak ada tokok tambah dan pembetulan yang perlu dilakukan hingga ke hari ini. Beliau juga merupakan orang pertama yang menggunakan alkohol sebagai bahan antiseptik dan benang sutera bagi menjahit luka.
Semua ini menunjukkan orang Islam terdahulu begitu ke depan dalam bidang penyelidikan dan pembangunan yang berkaitan dengan sains perubatan secara khusus serta ilmu sains secara umumnya.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI