Tak dinafikan ada yang menyimpan rasa dendam sebegini kepada seseorang akibat konflik, terasa hati, perbalahan dan sebagainya.
Apa yang terlalu sukar untuk dimaafkan dan ada juga yang dimulut berkata maaf tapi dalam hati masih menyimpan dendam.
Bagaimana mahu merungkai perasaan begini kerana agar dapat menjernihkan kembali silaturahim. Perkongsian Ustazah Asni Mansor mungkin boleh memberi panduan kita.
Apa jadi jika tidak memaafkan
Firman Allah SWT dalam surah Al Hujurat ayat ke-10 bermaksud “Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu bersaudara, maka perbaikilah hubungan persaudaraan di antara saudara-saudaramu.“
Ada dua hubungan dalam kehidupan iaitu hubungan dengan Allah SWT dan hubungan sesama manusia.
Hubungan dengan Allah dipanggil iman dan hubungan dengan manusia dipanggil ukhuwah. Ada kalanya hubungan sesama manusia diuji seperti hubungan dalam berkeluarga, jiran-jiran dan persahabatan.
Ada yang mengambil jalan pintas dengan menurut rasa dan gelora amarah. Tidak mahu memaafkan, tidak mahu bersua muka malah mendengar nama pun dijauhkan. Setiap kebaikan dan keburukan itu ada pintunya. Jika tidak mahu memaafkan, apa akan terjadi jika Allah SWT juga tidak mahu mengampunkan hamba-Nya?
Mengapa perlu kita membesarkan diri dengan tidak mahu memaafkan kesalahan insan? Carilah pintu silaturrahim. Pada pintu silaturrahim itulah ada kemaafan, pemberian, hadiah, doa dan ziarah yang akhirnya pintu itu membawa terus ke pintu syurga.
Jangan agungkan kecewa dan sakit hati
Kebaikan yang dicari maka syurga menanti dengan rahmat Allah. Tetapi andainya kita terus mengagungkan rasa kecewa, sakit hati, dendam dan tidak berpuas hati maka di situlah pintu kemusnahan silaturrahim.
Pada pintu kemusnahan silaturahim itu ada dendam, tidak puas hati, mengungkit, menang dan tidak mahu kalah dan rasa sentiasa benar.
Maka jika itu yang kita agungkan, maka suburlah dendam dan berbuahlah kebencian seterusnya tumbuhlah permusuhan. Sabda Nabi SAW yang membawa maksud, “Tidak akan masuk syurga orang yang memutuskan silaturrahim.”
Mungkin kita kurang amalan, maka Allah uji dengan ujian ukhuwah untuk kita tambah dan kaut pahala dengan sabar dan reda. Allah Maha Pengampun. Kemaafan itu adalah kebahagiaan.
Firman Allah SWT dalam surah Al Baqarah maksudnya, “Dan kalau kau memaafkan itu adalah lebih dekat kepada taqwa.”
Cara memberi kemaafan
- Beristighfarlah kerana kita tidak dapat merasakan setiap kejadian dari Allah. -Kadangkala ujian itu teguran buat kita.
- Biasakan diri dengan memaafkan kerana jika hati bersih maka tidak sukar untuk memaafkan.
- Leburkan kebencian dan kemarahan dengan kemaafan. Itulah jalan taqwa.
- Mohon dan berdoa pada Allah agar dikurniakan hati yang mudah memaafkan. Sesungguhnya Allah adalah pemilik hati kita.
Kredit Foto: Instagram Ustazah Asni Mansor
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Masuk Saja Maghrib 1 Ramadan, Teruslah Niat Puasa Untuk Sebulan. Ini Bacaannya Yang Mudah!
Tinggal beberapa jam sahaja lagi sebelum detik munculnya Ramadan. Persoalannya adakah kita benar-benar sudah bersedia menghadapi cahaya Ramadan Al-Kareem.
Selain persediaan mental dan fizikal untuk menghadapi ramadan kali ini, kita juga perlu bersedia dengan membaca niat untuk mula berpuasa esok.
Lebih senang jika kita dapat niat puasa sebulan terus supaya senang agar tidak terlupa di pertengahan nanti.
Tetapi bagaimana dengan mereka yang datang haid di pertengahan puasa atau mereka yang sihat daripada uzur untuk memulakan puasa di pertengahan Ramadan nanti.
Ini yang perlu kita ketahui jika berdepan dengan situasi ini.
Maghrib nanti bermulanya bulan Ramadan.
Jadi, bolehlah kita niat untuk berpuasa selama sebulan dan niat puasa untuk esok harinya.
Tetapi bagaimana pula niat puasa Ramadan bagi wanita yang haid atau orang yang sihat daripada uzur memulakan puasa di pertengahan Ramadan?
Bagi wanita haid yang masuk Ramadan di pertengahan, niatkanlah begini,
“Sahaja aku berpuasa esok hari dan sehingga habis Ramadan.”
Kerana tidak boleh berniat di malam pertama disebabkan haid. Dia tidak berpuasa pada esok harinya, maka niatnya tidak sah kerana dia tidak berpuasa.
Tetapi bagi yang boleh berpuasa, masuk sahaja Maghrib 1 Ramadan, teruslah berniat,
” Sahaja berpuasa sebulan di bulan Ramadan fardhu kerana Allah Taala.”
Dan kita juga dituntut untuk memperbaharui niat pada setiap malam menurut Mazhab Imam Syafie.
Sekurang-kurangnya andai ditakdirkan pada malam kelima Ramadan lupa nak niat puasa esoknya, sekurang-kurangnya niat puasa sebulan sudah cover kerana kita sudah niat sebulan puasa di awal Ramadan.
WAllahu’alam.
Ummu Haura’,
Semoga bermanfaat untuk kita semua.
Sumber: Kuliah Intensif Fiqh Ramadan Ustazah Asma’ Harun
ARTIKEL BERKAITAN: Kekal Bertenaga Sepanjang Ramadan, Minum Air Nabeez Kegemaran Rasulullah Waktu Sahur
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
50 Tanda Badan Kita Terkena Gangguan Jin. Jika Ada 7 Tanda Darinya, Bertemulah Ustaz Minta Dirukyahkan
Surah Al-Jinn (Bahasa Arab: سورة الجن) ialah surah ke-72 dalam Al-Quran. Surah ini tergolong surah Makkiyah dan terdiri atas 28 ayat. Dinamakan "al-Jinn" yang bererti "Jin" diambil dari kata "al-Jinn" yang terdapat pada ayat pertama surah ini. Pada ayat tersebut dan ayat-ayat berikutnya diterangkan bahawa jin sebagai makhluk halus telah mendengar pembacaan Al Quran dan mereka mengikuti ajaran Al Quran tersebut.
Memandangkan jin wujud, gangguan dari jin itu wujud. Ia boleh terjadi pada siapa sahaja sama ada sihir yang dihantar oleh orang yang dengkikan kita atau dari kenakalan jin itu sendiri. Untuk ikhtiar penyembuhan, kita boleh melakukan ruqyah syar’riyyah. Dan sebelum kita lakukan ruqyah sendiri, analisa diri kita. Adakah memang terdapat gangguan jin pada tubuh kita atau ia penyakit berkaitan perubatan.
Berikut adalah 50 ciri-ciri seseorang itu terkena gangguan jin dan sihir. Jika ada 7 ciri ini, boleh lakukan ruqyah sendiri atau minta ustaz ruqyahkan kita seperti dikongsikan oleh seorang pengamal perubatan islam iaitu Ustaz Muhammad Faizar.
Ciri-ciri gangguan jin
- Emosi yang tidak terkawal. Misalannya seorang isteri sering membantah cakap suaminya atau anak membantah cakap ibunya. Sorot pandangan matanya agak aneh. Boleh jadi juga sami yan sering memaki isteri hanya disebabkan hal kecil.
- Sering ragu-ragu, ada rasa was-was selain ketakutan tanpa sebab pada semua aktiviti diceburi.
- Ada dorongan kuat untuk melakukan maksiat dan mengulang-gulang dosa itu. Selain itu ia disertai rasa malas untuk melakukan solat dan ibadah lain.
- Tidak mampu khusyuk dalam solat dan jika solat pun adakalanya terlupa jumlah rakaatnya.
- Sesak nafas dan rasa mengantuk saat mengaji al Quran. Bahkan ada kalanya sampai tertidur.
- Suka berkhayal, hati rapuh, kuat mengelamun, menyediri dan mengurung diri di bilik seorang diri selain suka mengasingkan diri dari kehidupan sosial.
- Cepat lesu dan rasa mengantuk dalam aktviti kerja
- Sukar untuk memberi tumpuan dan fokus pada tujuan, dan kalau lakukan akan gagal. Fikiran rasa terganggu.
- Sakit berulang-ulang dan sukar sembuh. Contohnya sakit kepala, rasa dengung di telinga, sakit bahu, belikat dan paha. Atau boleh jadi sakit gigi, mata, kepala selain sesak nafas tanpa sebab yang jelas.
- Memandang remeh kegiatan ibadah dan tidak mahu melakukan selain malas berzikir
- Rasa depresi dan fikiran melayang-layang.
- Sering rasa sedih secara tiba-tiba. Menangis tanpa sebab selain jantung berdebar-debar.
- Sering berkhayal baik separuh ingatan atau sepenuhnya
- Sering mendengat bisikan memanggil nama sendiri, ada yang ajak berbicara, mendengar bisikan suruh lakukan kejahatan seperti membunuh, memperkosa, memukul, terjun dari bangunan tinggi, sungai atau cerun tinggi, mencederakan diri sendiri dan lain lagi.
- Rasa paranoid dsan cemas. Terus rasa bersalah, berasa ada yang mengikut, mengejar dan mengancam untuk membunuh kita
- Sering tercium bau-bauan wangi, bau bunga kembang, bau busuk bangkai walau tidak tahu di mana puncanya
- Kepala rasa berpusing (vertigo) dan melihat semua benda bergerak-gerak, terbalik, bengkok dan sebagainya
- Sering melakukan tindakan-tindakan aneh tanpa disedari atau di luar kendalian kita seperti ada yang mengendalikan dan tidak boleh menahan dalam keadaan sedar sekalipun.
- Memiliki kemampuan luar biasa (supernatural) misalnya tiba-tiba dapat meramal, menerawang, membaca fikiran orah lain atau mengetahui peristiwa yang akan terjadi.
- Melihat dan merasaa keberadaan makhluk halus sekilas atau jelas.
- Rasa sakit di salah satu anggota badan yang tidak mampu dirawat oleh doktor atau kalau ujian xray dilakukan, tiada sakit apa-apa.
- Sering ketawa sendiri, misalannya terlihat makhluk lucu tapi tidak dapat dilihat oleh orang lain
- Susah tidur (insomnia), gelisah, rasa cemas dan sering terbangun di malam hri. Dalam keadaan biasa, baru rasa hendak tidur pada jam 3 pagi atau tidak tidur berhari-hari.
- Susah bangun dan banyak tidur sehingga tidak boleh melakukan ibadah dan aktiviti yang diinginkan.
- Rasa ditindih (mimpi ditindh benda berat dan sulit untuk lepaskan diri dari himpitan tersebut) atau mimpi melihat sesuatu yang menakutkan seperti ingin berteriak minta tolong namun mulut seperti terkunci.
- Mimpi melihat sesuatu yang menggerikan atau melihat berbagai binatang menyeramkan seperti ular, serigala, tikus besar, harimau dan lain-lain
- Sering menggigau, ketawa, menangis, menjerit, mengomel, merintih bahkan berjalan dalam tidur (dengan keadaan mata tertutup).
- Mimpi seolah-olah jatuh dari tempat tinggi dan semua yang berkaitan dengan tempat tinggi seperti mendaki tempat yang tinggi
- Semua mimpi tentang tanah perkuburan, melihat kubur, proses mengubur, menguburkan, dikuburkan atau duduk di kubur, tempat sampag atau jalan yang menyeramkan.
- Mimpi melihat orang aneh seperti sangat tinggi, sangat pendek, putih sangat atau hitam sangat
- Berdengkur dengan keras (seperti harimau dan sebagainya) dan gigi yang berbunyi waktu tidur
- Mimpi bertemu orang yang sama (lelaki/ perempuan) berkali-kali dan ingin bertemu dengan orang yang kita mimpikan itu
- Mimpikan keluarga yang sudah meninggal, melihat mayat, mimpi mati, mimpi bercakap dengan orang sudah meninggal dan semua mimpi yang berhubung dengan kematian
- Mimpi melihat suatu peristiwa dan keesokan harinya, mimpi itu seakan menjadi kenyataan
- Badan rasa panas seperti dipanggang namun suhu badan bila di check menunjukkan bacaan normal
- Sering mengalami peristiwa kemalangan kecil kenderaan, rasa mengantuk di jalan atau gerakan tangan yang sukar dikawal. Atau ada saja kemalangan kecil ketika mahu pergi berdakwah atau pergi ke jalan kebaikan.
- Mati pucuk tiba-tiba terutama bagi yang mempraktiskan ilmu hitam seperti dukun dan lain lagi
- Mandul di mana jin menghalang kehamilan terjadi kerana arahan dukun hitam yang tidak mahu pewaris wujud
- Seolah ada cyst. Bila di lakukan pemeriksaan ia tidak nampak tapi perut membusung. Bila sudah peringkat ini, biasanya pesakit akan di rukyah di tangan dan meletakkan di perut. Jika terasa panas maka ia berpindah-pindah.
- Fikiran kotor, jika jin bersarang di mata lelaki, biasanya mereka ini akan memandang perempuan tanpa berkedip matanya. Kalau jin bersarang di kemaluannya, fikiran kotornya mula menerawang untuk melakukan sesuatu yang jahat
- Alami strok ringan di mana tidak boleh berdiri untuk solat atau tidak boleh melakukan gerakan tertentu dalam solat.
- Hypertensi, batuk bertahun, masalah jantung, paru-paru berair, sakit urat dan lain lagi yang tak sembuh-sembuh walau sudah ke doktor. Untuk mengujinya, bacalah Al-Fatihah lalu dihembuskan ke tangan sebelum letak di tempat yang sakit. Jika rasa panas atau bertambah sakit, maka itu adalah sihir.
- Membujang lama. Sulit bernikah, sulit jumpa jodoh. Tidak mahu berkahwin atau kalau bertemu calonnya (lelaki/ perempuan) perasaan itu tidak suka dan akhirnya nikah tak jadi.
- Badan tiba-tiba alami kedutan/ kegatalan melampau di seluruh tubuh
- Alami eczema secara tiba-tiba dan tidak sembuh-sembuh
- Anak yang hyperaktiv dan sangat nakal, memilih banyak tenaga saat marah, susah dibangunkan saat solat dan tak mahu belajar mengaji dan memandang ibu bapanya dengan pandangan agak aneh
- Sering berbual sendiri dan mengaku ada kawan yang tidak nampak di mata kita tapi jelas di matanya. Mampu lihat makhluk halus.
- Sedikit ghaib
- Mimpi diperkosa jin. Mimpi didatangi lelaki dalam bentuk bayangan hitam dan aneh menyerupai makhluk asing dan lain-lain lagi.
- Bayi hilang dalam kandungan secara tiba-tiba.
Keadah rukyah diri sendiri, jika tidak mampu carilah pengamal perubatan Islam untuk membantu kita.
Di bawah ini amalkan ayat-ayat al-Quran sebagai terapi dan pengubatan diri.
Al-Baqarah 1-5, 102-103, 163-164, 255-256, 284-286
Ali Imran 1-10, 18-19, 26-27
An-Nisa 56
Al-Araf 117-122
Yunus 79-80
Thaha 65-70
Al-Muminum 115-118
As-Sajdah 12-14
As-Shaffat 1-10
Ad-Dukhan 43-46
Qaf 16-35
Ar-Rahman 33-45
Al-Waqiah 41-46
Al-Hasyr 21-24
Al-Jin 1-28
Al-Kafirun
3 Qul (Tiga surat terakhir juz ‘Amma)
Sumber: Ustadz Muhammad Faizar.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ambil Air Sembahyang Tanpa Tanggalkan Mekap, Sah Atau Tidak Wuduk?
Ambil air sembahyang tanpa tanggalkan mekap, sah atau tidak wuduk? Iyalah tujuan ambil air sembahyang adalah untuk mendirikan solat.
Adakah sah wuduk sekiranya seseorang itu tidak menanggalkan krim atau pelembap muka terlebih dahulu sebelum mengambil wuduk, tetapi hanya menanggalkan krim,pelembap tersebut ketika sedang berwuduk?
Artikel Berkaitan:
Ambil Air Sembahyang
Ikuti penerangan Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang berkaitan sah atau tidak bila kita ambil wuduk tanpa tanggalkan mekap.
Kewajipan Menyempurnakan Wuduk
Diriwayatkan daripada Abdullah bin `Amr RA, beliau berkata:
رَجَعْنَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ مَكَّةَ إِلَى الْمَدِينَةِ حَتَّى إِذَا كُنَّا بِمَاءٍ بِالطَّرِيقِ تَعَجَّلَ قَوْمٌ عِنْدَ الْعَصْرِ فَتَوَضَّئُوا وَهُمْ عِجَالٌ فَانْتَهَيْنَا إِلَيْهِمْ وَأَعْقَابُهُمْ تَلُوحُ لَمْ يَمَسَّهَا الْمَاءُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم: وَيْلٌ لِلأَعْقَابِ مِنَ النَّارِ أَسْبِغُوا الْوُضُوءَ
Maksudnya:
“Kami pulang bersama-sama Rasulullah SAW dari Makkah ke Madinah. Apabila kami sampai ke kawasan air di pertengahan jalan, sekumpulan orang bergegas untuk bersolat Asar. Lalu mereka berwuduk secara tergesa-gesa. Kami pun menghampiri mereka dan dapati buku lali mereka tidak dibasahi air.
Lantas Rasulullah SAW bersabda: Celakalah buku lali mereka daripada api neraka (penyebab mereka masuk ke neraka)! Oleh itu, berwuduklah kamu dengan sempurna.”
(Sahih Muslim: 241)
Syeikh Ali al-Qari menyebut:
وفيه دليل على وجوب غسل الرجلين على وجه الاستيعاب وهو المنقول من فعله – صلى الله عليه وسلم – ومن فعل الصحابة رضي الله تعالى عنهم أجمعين
Maksudnya:
“Pada hadis ini terdapat dalil kewajipan membasuh kedua-dua kaki secara meliputi (menyampaikan air kepada keseluruhan bahagian kaki yang wajib dibasuh), dan perkara ini diambil daripada perbuatan Nabi SAW dan perbuatan para sahabat RA.” (Rujuk Mirqat al-Mafatih Syarh Misykat al-Masobih, jil. 2 hlm.110)
Wajib Hilangkan Perkara Yang Menghalang Air Mengenai Kulit
Para fuqaha’ telah bersepakat bahawa kewujudan sesuatu benda pada anggota wuduk atau anggota mandi wajib yang menghalang sampainya air kepada kulit, menghalang sahnya wuduk dan mandi wajib tersebut.
Oleh sebab itu, antara syarat wuduk ialah menghilangkan perkara yang menghalang air mengenai kulit, sama ada minyak tepu, lilin dan seumpamanya.
Syarat ini disepakati oleh 4 Mazhab yang muktabar. (Rujuk; al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, jilid 2 halaman 282 dan Mausu’ah Ahkam al-Thahahrah, halaman 71)
Imam al-Nawawi menyebut dalam kitab al-Majmu’:
إذا كان على بعض أعضائه شمع أو عجين أو حناء وأشباه ذلك، فمَنَعَ وصولَ الماء إلى شيء من العضو؛ لم تصحَّ طهارته، سواء كثر ذلك أم قلَّ، ولو بقي على اليد وغيرها أثر الحناء ولونه دون عينه أو أثر دهن مائع بحيث يمس الماء بشرة العضو ويجري عليها لكن لا يثبت؛ صحَّت طهارته
Maksudnya:
“Jika sekiranya di atas sebahagian anggota badannya terdapat lilin, tepung atau inai dan seumpamanya, yang mana ia menghalang air daripada sampai kepada anggota tersebut, maka tidak sah taharahnya, sama ada benda itu sedikit ataupun banyak. Namun, jika di atas tangannya atau pada anggota badan yang lain masih tersisa kesan inai dan warnanya tanpa zatnya, atau kesan minyak yang cair yang mana air akan menyentuhi kulit anggota badan tersebut, dengan mengalir dan tidak melekat, maka sah taharahnya itu.” (Rujuk; al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, jilid 1 halaman 464)
Tanpa Tanggalkan Mekap
Perkara ini dijelaskan dalam kitab Taqrirat al-Sadidah, bahawa yang dimaksudkan dengan bebas daripada perkara yang menghalang sampainya air ke anggota wuduk ialah tidak terdapat jirim pada anggota wuduk yang menghalang sampainya air.
Maksudnya, tidak terdapat sesuatu zat atau benda asing pada anggota wuduk yang kalis atau tidak telap air, adapun kesan yang ditinggalkan daripada zat tersebut, seperti kesan minyak yang cair dan warna inai pada jari seperti yang disebutkan oleh Imam al-Nawawi, maka ia tidak menghalang sampainya air.
Begitu juga keadaannya dengan dakwat pen, kerana ia tidak menghalang sampainya air kepada kulit. (Rujuk; Taqrirat al-Sadidah Qism al-Ibadah, hlm. 95)
Kadar Basuhan atau Sapuan Wajib
Setiap perbuatan rukun yang telah disebutkan, bilangan yang dituntut hanyalah sekali sahaja, namun dengan syarat ia melakukan dengan sempurna, iaitu dapat meliputi seluruh bahagian anggota wuduk dengan sekali basuhan atau sapuan.
Sekiranya dengan satu kali perbuatan (basuhan atau sapuan) tidak berjaya meliputi keseluruhan anggota yang wajib dikenakan air, maka wajib melakukannya untuk kali kedua hingga kesemua bahagian anggota berjaya diliputi air.
Namun yang dituntut adalah melakukannya sebanyak tiga kali, iaitu perbuatan pertama sebagai perbuatan wajib, dan perbuatan kedua hingga ketiga adalah perbuatan sunat.
Basuhan atau sapuan pertama diukur apabila berjaya meliputi keseluruhan anggota, sekiranya seseorang memerlukan sehingga dua kali untuk berjaya meliputi, maka dua kali perbuatan itu dianggap sebagai satu perbuatan.
Adapun melakukan kurang daripada tiga kali (iaitu sebanyak dua kali, dalam keadaan perbuatan pertama sudah berjaya meliputi keseluruhan anggota), atau lebih daripada tiga kali (dalam keadaan keseluruhan anggota telah berjaya diliputi), maka hukumnya makruh, dan sah wuduknya. (Rujuk; al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, jilid 1 halaman 441-443)
Sah Atau Tidak Wuduk?
Berkaitan dengan soalan yang diajukan, perkara utama yang perlu diperhatikan ialah; adakah air sampai kepada keseluruhan anggota wuduk?
Bagi memastikan perkara ini berjaya dilakukan, ia boleh dilakukan dengan apa sahaja cara sekalipun asalkan tujuan tercapai, iaitu menyampaikan air ke anggota wuduk.
Justeru, sekiranya menanggalkan krim atau pelembap muka terlebih dahulu, sehingga air dapat disampaikan kepada keseluruhan anggota wuduk, maka telah terlaksana kewajipan berwuduk.
Adapun sekiranya membasuh tanpa menanggalkan krim/pelembap muka terlebih dahulu, sekiranya basuhan pertama hanya menghilangkan krim/pelembap muka tetapi tidak menyampaikan air kepada kulit, wajib membasuh lagi hingga air berjaya sampai ke kulit.
Jika Was-Was Bersihkan Dulu
Setelah air berjaya sampai ke kulit baru dianggap telah melakukan basuhan atau sapuan wajib (walaupun sebenarnya melakukan dua kali atau lebih perbuatan) dan wuduknya sah. Jika krim/pelembap muka tetap ada dan menghalang air sampai ke kulit, maka tidak sah wuduk itu.
Oleh itu, kami mencadangkan agar dihilangkan terlebih dahulu krim/pelembap muka kerana ia lebih berkemungkinan dan diyakini dapat memastikan kita melaksanakan wuduk dengan sempurna.
Apatah lagi telah jelas dalam hadis-hadis berkenaan orang yang tidak menyempurnakan wuduk dengan ancamannya, maka sangat wajar untuk berhati-hati dan berusaha agar kita tidak tertinggal kawasan yang sepatutnya dikenakan atau disampaikan air.
Semoga Allah SWT mengurniakan ilmu dan kefahaman kepada kita dalam melaksanakan segala titah perintah-Nya.
Baca Di Sini:
Titisan Air Wuduk Tolak Kita Daripada Api Neraka, Ini Hukum Lap Air Sembahyang
Kashoorga: Sebaiknya cuci mekap terlebih dahulu, barulah tidak timbul rasa was-was.
Sumber: Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI