Tak pernah rasa terbeban dan anggap seperti anak sendiri. ‘Kami akan jaga amanah yang ditinggalkan.’ Biarpun perit kehilangan dua insan tersayang, namun kehidupan perlu diteruskan.
Wanita ini bukan saja kehilangan abang sulungnya, malah dia turut kehilangan kakak ipar yang juga sahabat baiknya selepas dua insan kesayangan itu meninggal dunia dalam kemalangan, tahun lalu.
Sejak tragedi itu, Norhaziantie Zailani, 33, mengambil alih tugas dan tanggungjawab menjaga tiga anak pasangan itu yang kini meneruskan kehidupan dengan kasih sayang dan perhatiannya serta keluarga.
Mengimbas tragedi hitam itu, abangnya, Mohamad Shafiq Zailani dan isteri, Faieznoor Mansor serta bayi mereka berusia 10 bulan, Daryan Marwa meninggal dunia akibat kemalangan di Kilometer 200 Lebuh Raya Pantai Timur (LPT) di sini, 19 November tahun lalu.
Manakala, tiga anak mereka yang selamat dalam kejadian itu ialah Mohamad Danish Uqasha, 10, Dhia Medina, 6, serta Damiaa Melissa, 3.
Anggap Seperti Anak Sendiri
Jelas Norhaziantie, hubungannya dengan abang, Mohamad Shafiq yang dipanggil Along memang sangat rapat selain kakak ipar, Faeiznoor adalah sahabat baiknya, malah mereka juga tinggal di kawasan perumahan sama dan bersebelahan.
Menurutnya, sejak pemergian dua insan tersayang itu dia mengambil tanggungjawab menjaga tiga anak saudara dengan kerelaan diri sendiri dengan persetujuan suami Khairul Haznizam Roslan, 37.
Ads
“Suami juga mahu menjaga semua anak Along, malah dia juga sahabat baik Along sejak dari dulu dan selalu menghabiskan masa bersama.
“Mereka juga selalu meminta kami menjaga semua anaknya dan tak sangka apa yang selalu dikatakan itu akhirnya terjadi juga.
“Alhamdulillah, ketiga-tiga anak Along berada dalam keadaan baik dan mereka menerima kehilangan ibu bapa biarpun perit, namun kehilangan itu bukan saja dirasai mereka tetapi seluruh keluarga kedua pihak,” katanya tinggal di Bukit Sagu 2, Kuantan, Pahang.
Kami Akan Jaga
Di samping itu, anak sulung abangnya, Mohamad Danish Uqasha adalah anak susuannya dan kanak-kanak itu bersama dua lagi adiknya memang memanggil dirinya dan suami dengan panggilan ibu dan papa.
“Saya menjaga mereka dengan ikhlas dan tidak pernah berasa terbeban langsung, malah memang menganggap mereka seperti anak sendiri sejak Along dan Kak Long masih ada lagi. Saya layan anak mereka sama seperti anak kandung, tiada beza.
“Saya masih ingat pada hari pertama along dan isterinya meninggal dunia, acah (nama panggilan untuk anak sulung) cakap ‘abah dan mama sudah tiada. Acah tahu ibu sayang acah, boleh tak sayang adik macam acah?’. Itu memang menyedihkan saya kerana saya sayang mereka semua tiada beza.
Ads
“Kami akan jaga amanah yang ditinggalkan Along dan isterinya dengan baik dan akan cuba berikan pendidikan dunia dan akhirat yang lengkap untuk mereka sama seperti tiga anak kami,” katanya yang berniaga dalam talian dan menjahit barangan kanak-kanak seperti bantal dan tilam kekabu.
Amanah Yang Ditinggalkan
Norhaziantie yang kini mendapat hak penjagaan sepenuhnya tiga anak saudaranya itu mengakui tahun pertama Aidilfitri tanpa dua insan tersayang itu sangat berbeza terutama kepada anak arwah.
“Tahun pertama tanpa along sangat berbeza untuk keluarga kami. Kakak ipar pandai memasak, dia boleh dianggap ketua tukang masak keluarga. Along pula seorang yang manja, ceria dan suka berkongsi cerita dengan adiknya dan rakan.
“Kami sekeluarga sedih tetapi kami sepakat tidak menunjukkan perasaan itu di depan anak Along sebab kami tak mahu mereka juga berasa sedih dan merasai kekosongan itu,” katanya.
Raya Penuh Makna
Manakala di akaun Facebooknya, Haziantie meluahkan rasa hatinya:
Ads
Raya penuh makna yang sangat dalam buat kami tahun ini.
Terima kasih Along membahagiakan adik dengan meninggalkan anak anak Along bersama adik untuk adik terus perjuangkan rasa sayang kita yang tak kan pernah putus.
Walaupun anak-anak Along kehilangan Along ,Paih dan Dayyan adik cuba sedaya upaya adik bahagiakan mereka sama macam adanya abah dan mamanya,sehingga tiada rasa kurang yang dalam buat mereka.
Kami bahagia berlapan long..kami happy sangat. Along berbahagialah bersama isteri dan anak Along di sana seperti kami di sini.
Kita pasti berjumpa nanti, kita hanya berubah Alam tapi kita tetap ada. Al-fatihah.
Kashoorga : Peritnya menerima kehilangan ibu dan ayah, apa lagi anak-anak ini masih kecil. Semoga terus kuat menghadapi hidup wahai anak-anak.
Siapa sangka wabak pandemik Covid-19 kini telah memasuki gelombang ketiga.
Dan kita sangat digalakkan untuk mengikut SOP ditetapkan sepeti memakai pelitup muka atau ‘mask’ dan juga mengamalkan kebersihan kendiri bagi menghalang penularan virus ini.
Pemakaian ‘mask’ yang betul perlu diikuti oleh semua termasuk mereka yang memakai purdah untuk mengurangkanp risiko dijangkiti Covid-19 ini.
Gambar sekadar hiasan.
Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, berkata pemakaian purdah dan berniqab tidak mampu menghalang mereka daripada dijangkiti.
“Seperti yang dimaklumkan Majlis Keselamatan Negara (MKN) kita diwajibkan memakai pelitup muka di tempat awam bermula pada 1 Ogos lalu. Ada dua jenis pelitup muka yang boleh dipakai untuk tujuan pencegahan iaitu pelitup muka perubatan dan bukan perubatan.
“Pelitup muka bukan perubatan disyorkan untuk mereka yang tidak bergejala tetapi berada di tempat awam dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengesyorkan pelitup muka yang mempunyai tiga lapisan fabrik, jadi kita perlu mengikut syor WHO,” katanya pada satu sidang media.
Dr Noor Hisham.
Beliau berkata, pemakaian purdah satu lapisan tidak mencukupi untuk melindungi individu terbabit daripada dijangkiti.
Justeru, beliau mencadangkan individu memakai purdah atau niqab untuk memakai pelitup muka perubatan atau fabrik tiga lapisan di sebalik purdah yang dipakai.
Beliau berkata demikian mengulas mengenai keperluan pemakaian pelitup muka bagi wanita berpurdah. Ia sekali gus menoktahkan persoalan bagi wanita berkenaan.
Tidak dinafikan setiap insan yang hidup itu akan mati dan bertemu penciptaNya. Cuma kita tidak tahu bila, di mana dan bagaimana. Kalau belum sampai masanya, mungkin Tuhan hanya menguji dengan memberi sedikit kesakitan agar kita tidak alpa padanya.
Seperti juga perkongsian pengguna twitter yang menggunakan nama @HuzairyHasry di mana dia menceritakan kisah ayahnya yang pernah terlibat dengan sebuah tragedi hingga menyebabkan koma selama beberapa bulan.
Dan dalam tempOh itu, ayahnya itu telah menghadapi beberapa peristwa yang mendatangkan keinsafan padanya. Alhamdulillah ayahnya sudah terjaga dari koma dan masih panjang untuk terus bersujud padaNya Yang Maha Esa.
Ayahnya kini sudah semakin sembuh.
Sebelum itu, ayahnya terbabit dalam kemalangan jalan raya sekitar Mac 2018 lalu. Ternyata kisah di sebalik koma ini begitu menginsafkan. Ayahnya memberitahu melihat keadaan syurga dan neraka.
Abah cerita pengalamannya ketika koma, tak semua dapat peluang kedua dari Allah
Koma dalam sebulan lebih, didatangi To Wan (ayah abah) tanya ‘dah ready ikut dia tinggal dunia’
Ayah kata ada orang bawa pergi Padang Masyar, ramai manusia tunggu amalan untuk dihisab
Nampak neraka dan syurga. Di neraka panas melampau & manusia dihumban begitu saja
Ramai dalam neraka itu mereka yang suka buat mulut, cerita tak betul sana sini
Nampak pula syurga, semuanya cantik & luas. Bukan itu saja, tetapi juga moden dan high tech
Bila sedar dari koma, rasa dahaga yang teramat sangat
Nurse tak bagi minum sebab lung ada infection dengan berair. Tapi ada nurse lain bagi air melalui kapas
Dapat setitik pun dah kira nikmat, abah kata air kosong paling sedap dari mana-mana air
Abah beritahu 3 malam berturut-turut cahaya masuk dalam bilik CICU, rupanya malaikat tunggu masa nak cabut nyawa
Ikutkan peluang abah untuk hidup memang tipis, Bahagian dalaman banyak alami kecederaan & tulang hancur. Tapi Allah bagi peluang untuk hidup lagi
Abah pesan hidup di dunia kena selalu buat baik, bersedekah tolong orang dan sebagainya. Insya-Allah, Tuhan akan tolong balik. Ramai tak percaya abah hidup balik. Sekarang tengah recovery dan boleh jalan pakai tongkat.
KEADAAN MANUSIA DI PADANG MAHSYAR
1. Adakah orang tidak siuman (gila) dan orang tidak sedarkan diri sepanjang hayatnya akan dikumpulkan di padang mahsyar nanti sama seperti keadaan mereka ketika di dunia?
Mereka akan dibangkitkan dan dikumpulkan di padang mahsyar nanti sama seperti keadaan ketika mereka hidup iaitu dalam keadaan tidak siuman dan tidak sedarkan diri.
Sehingga ada riwayat mengatakan, orang yang luka ketika meninggal dunia akan dibangkitkan dalam keadaan badannya luka. Begitu juga orang yang dipotong tangannya, ia akan dibangkitkan bersama tangannya yang dipotong sehingga terlaksana baginya hukum qisas.
2. Sekiranya seorang perempuan yang hamil meninggal dunia, adakah dia akan dihidupkan di akhirat dalam keadaan hamil? Adakah di akhirat nanti kandungan itu akan digugurkan dan dimasukkan ke dalam syurga?
Atau adakah diambil kira sekiranya kandungan itu sudah tidak bernyawa, dimasukkan ke dalam syurga dan jika belum bernyawa tidak dimasukkan ke dalam syurga?
Ulama mufasirin (ahli tafsir) berselisih pendapat mengenai perkara itu. Pendapat yang lebih jelas berpandukan kepada nas al-Quran dan sunah menyatakan, perempuan yang meninggal dunia dalam keadaan hamil akan dihidupkan di akhirat nanti dalam keadaan hamil juga.
Syeikh Buqa’iy berkata, dalam firman Allah SWT bermaksud: “…. dan tiaptiap perempuan yang mengandung akan gugurkan anak yang dikandungnya.” (Surah al-Hajj, ayat 2)
Ayat itu menerangkan bagaimana hebat dan dahsyatnya apabila berlaku kiamat sehingga perempuan yang mengandung walaupun belum cukup bulan akan gugur kandungannya.
Ayat itu tiada kaitan dengan persoalan perempuan hamil yang meninggal dunia. Syeikh Muhammad Ramli menyatakan, yang jelas daripada perbahasan dalam masalah itu dan muktamadnya ialah perempuan yang meninggal dunia dalam keadaan hamil akan dibangkitkan di akhirat kelak dalam keadaan hamil juga.
Jika anak yang dikandung itu sudah ditiupkan roh, ia akan dimasukkan ke syurga tetapi jika belum lagi ditiupkan roh, maka samalah dia seperti makhluk jamadat (makhluk yang tidak bernyawa) lain yang tiada memberi kesan apa pun.
3. Bagaimana keadaan manusia yang dibangkitkan semula di padang mahsyar kelak?
Semua manusia akan dibangkitkan dan dihimpunkan di padang mahsyar nanti dalam keadaan berbogel.
Walaupun begitu, tidak ada seorang pun yang berkesempatan atau berpeluang untuk melihat aurat orang lain kerana keadaan huru-hara dan suasana kelam-kabut sekali sehingga dia sendiri tidak sedar yang dia juga dalam keadaan berbogel, inikan pula keadaan orang lain.
4. Bagaimana Allah SWT menimbang amalan setiap manusia sedangkan dosa dan pahala itu tidak dapat dilihat dan tidak berjisim?
Ketika Allah SWT menimbang amalan manusia, terlebih dahulu Allah menjadikan segala amalan itu berjisim (supaya senang diketahui berat timbangannya).
Semua amalan anak Adam akan ditimbang di akhirat kelak dengan alat timbangan yang mempunyai dua tadahan.
Setiap satu tadahan mampu memuatkan tujuh petala langit dan tujuh lapis bumi.
Berat atau ringan timbangan itu akan terbukti walaupun diisi dengan hanya sebiji sawi dalam tadahan sebesar itu. Ini membuktikan Allah itu Maha Adil lagi Maha Berkuasa atas apa yang Dia hendak lakukan.
Sumber: Furu al-Masa’il wa Usul al-Wasa’il oleh Maulana al-Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani dan disusun semula Datuk Abu Hasan Din al-Hafiz
‘Lupa bilangan hari yang ditinggalkan.’ Ini kaedah penentuan bilangan hari qada puasa. Kadang-kadang akibat terlalu lama atau disebabkan masalah tertentu, wanita lupa bilangan hari yang tepat untuk mengganti puasa.
Apa lagi tempoh tinggal puasa agak panjang seperti ketika mengandung atau dalam proses berpantang. Oleh itu, bagaimana cara terbaik untuk menghitung bilangan hari yang perlu diqada kerana terlupa.
Ikuti perkongsian Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan berkaitan isu ini.
Soalan:
Saya perlu pencerahan tentang bayar fidyah tapi tidak pasti tentang bilangan puasa yang ditinggalkan itu. Kalau nak dikira rasanya jumlah bayaran tu mesti agak besar dan saya tak mampu nk lunaskan semua bayaran fidyah tu.
Bolehkah saya bayar sekadar yang termampu ustaz? Maafkan atas kejahilan saya tentang pekara ni.
Yang Ditinggalkan
Jawapan:
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
Jika seseorang itu meninggalkan puasa Ramadhan atas sebab-sebab tertentu, maka dia wajib mengqadakan puasanya itu mengikut bilangan hari yang dia tinggalkan. Firman Allah SWT:
Maksudnya: Dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, Kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain.
Surah al-Baqarah, 2:185
Jika dia merupakan seorang yang memiliki uzur syarie, seperti sakit, lalu dia meninggalkan puasa Ramadhan dalam keadaan dia mampu untuk menggantikannya pada bila-bila waktu selepas Ramadhan, kemudian dia mati. Maka ke atas wali atau warisnya untuk menunaikan puasa bagi pihak dia. Daripada Aisyah R.A bahawa Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: Barangsiapa yang mati sedangkan ke atasnya ada puasa (yang perlu diqadakan) maka walinya berpuasa bagi pihaknya.
Hadis riwayat Bukhari dan Muslim
Ini Kaedah Penentuan
Daripada Ibn Abbas RA, beliau menceritakan:
جاء رجلٌ إلى النبيِّ صلى الله عليه وسلم فقال: يا رسولَ اللهِ إن أمي ماتتْ وعليها صومُ شهرٍ، أفأقضِيه عنها ؟ قال: نعم ، قال: فديْنُ اللهِ أحقُّ أن يُقْضَى
Maksudnya:
Telah datang seorang lelaki kepada Nabi SAW dan berkata:
Wahai Rasulullah, sesungguhnya sudah wafat dan ke atasnya ada sebulan puasa yang perlu diqada, bolehkah aku menunaikannya bagi pihak beliau? Berkata Baginda SAW: Boleh. Adalah hutang kepada Allah itu lebih berhak untuk dilangsaikan.
Hadis riwayat Bukhari dan Muslim
Wali bererti kaum kerabat dan keluarga. Perlu diperhatikan bahawa fidyah hanya dibayar jika seseorang yang meninggal sebelum sempat mengqadakan puasanya sedangkan dia mampu untuk berbuat sedemikian ketika hidup.
Bilangan Hari
Para ulama membahagikan kaedah penentuan bilangan hari untuk puasa qada kepada dua; tahdidi dan taqribi.
Tahdidi bererti menentukan dengan tepat bilangan hari yang ditinggalkan, manakala taqribi ialah menggunakan anggaran berapa hari yang ditinggalkan kerana seseorang itu lupa berapa hari puasa yang telah dia tinggalkan.
Guru kami, Syeikh Muhammad bin Muhammad al-Mukhtar al-Shinqiti menjelaskan kaedah penentuan secara taqribi ini ialah dengan bertanya kepada seseorang itu seperti ini:
Qada Puasa
“Adakah telah tinggalkan 50 hari?”
“Terlalu sedikit”
“90 hari?”
“Terlalu banyak”
Maka jumlah taqribinya ialah 75 hari.
Berkenaan dengan fidyah, hendaklah seseorang itu berusaha mengqadakan puasanya setiap hari yang mungkin terlebih dahulu. Ini lebih bersifat ihtiyati (berhati-hati) dalam urusan agama berbanding terus membenarkan membayar fidyah sehingga mengabaikan tuntutan qada’.
Semoga usaha kita untuk mengqada puasa-puasa yang lalu menjadi muhabasah kita untuk meraih kebaikan yang lebih besar daripada Allah SWT pada masa akan datang.
Kashoorga: Sebaiknya jika kita terlupa, kita agak-agak bilangan tersebut dan lebihkan jumlahnya sedikit jika tak pasti. Semoga perkongsian ini memberi manfaat buat kita semua.
Qada solat atau solat sunat, mana satu yang lebih utama dilakukan? Ini mungkin persoalan buat mereka yang banyak meninggalkan solat satu ketika dahulu namun...