Setiap rezeki itu sudah ditentukan oleh Allah buat hamba-hambaNya. Sama ada cepat atau lambat, rezeki akan datang dengan pelbagai cara. Andai sudah tertulis rezeki kita, ia akan datang dalam pelbagai cara.

Ternyata selepas mengucap dua kalimah syahadah, Allah melorongkan rezeki buat mualaf asnaf, Muhammad Redha bin Abdullah atau nama asalnya ialah Ragu A/L Sitre. Ini kerana kunjungan pihak pengurusan Lembaga Zakat Negeri Kedah yang mengetahui kesusahan hidupnya menganugerahkan rezeki buatnya iaitu menerima sebuah motosikal, bakal dibinakan rumah, anak-anaknya menerima basikal untuk ke sekolah dan lain lagi bagi membolehkan dirinya dan anak-anak memulakan kehidupan baru di Bukit Apeng, Serdang, Bandar Baharu, Kedah.

Dalam satu perkongsian kisah dari Lembaga Zakat Negeri Kedah, mereka berkongsi kisah ini.

“Tak pernah seumur hidup saya dapat bantuan macam ni. Terima kasih ustaz.” Sambil menangis teresak-esak, Abg Redha ucap terima kasih.

“Jangan terima kasih kat kami, terima kasih kat Allah. Dia yang hantaq bantuan ni kat Abg Redha.” Jawab kami sebak.

Kelmarin kami ziarah seorang asnaf Muallaf yang diberi nama Muhammad Redha bin Abdullah di Bukit Apeng, Serdang, Bandar Baharu. Nama asal Abg Redha ialah Ragu A/L Sitre. Ada 4 orang anak comel-comel semuanya. Nama Rahim, Adam, Yusuf dan Rohani. Yang abang dua orang tu cakap cina boleh, cakap india boleh, cakap melayu pun boleh. Hebat anak-anak ini.




IKLAN

Abg Redha baru saja masuk Islam bulan November yang lalu. Bukan dia sorang, dia juga Islamkan kesemua anak-anaknya. Satu keluarga. Teruja kami dengar cerita Abg Redha kelmarin. Cuma sayangnya isteri beliau tak sempat sebab dah berpisah sebelum beliau masuk Islam lagi. Abg Redha sorang jer jaga anak-anak.

Abg Redha kerja kampung. Ambil upah ladang kelapa sawit, potong rumput dll. Beliau dgn anak-anak duduk di rumah yang disewa Ketua Kampung. Kata Abg Redha, orang kampung kat sini banyak sangat bantu dia lepas dia masuk Islam. Bagi TV, bagi rumah untuk duduk, mai hantaq makanan, bagi kerja dll.

Cuma motosikal Abg Redha rosak. Tak dapat nak baiki. Masa pendaftaran hari pertama sekolah anak pun, Abg Redha kena pinjam motor jiran untuk hantar anak-anak ke sekolah. Kami terus bawa Abg Redha ke kedai motor di Serdang, Kedah. Terkejut Abg Redha. Kami beli satu motor baru untuk Abg Redha bawa pi kerja hari-hari.




IKLAN

Lepas tu kami singgah Selama, Kedah cari kedai basikal pula. Sekurang-kurangnya anak-anak comel ni boleh guna untuk ke sekolah. Semua dapat seorang satu basikal. Tak habis-habis senyum dan ucap terima kasih. Seronok depa.

“Ustaz, saya tak minta semua ni. Banyak ni. Saya tak pernah sangka masuk Islam dapat macam ni.” Kata Abg Redha sambil lap air mata.”

“Abg Redha. Inilah keindahan Islam. Semua ni Allah dah takdirkan dan susun untuk Abg Redha. Yang kami nak cuma satu, Abg Redha jangan sesekali lupa Allah.”

IKLAN

“Macam ni, memandangkan Abg Redha masuk Islam sekeluarga, pihak Zakat Kedah akan uruskan untuk lantik seorang ustaz untuk mai mengajaq sekurang-kurangnya 2-3 kali seminggu. Bayaran ustaz tu Zakat Kedah akan tanggung. Abg Redha cuma kumpul anak-anak duk mengaji saja. Bagi faham cara solat dll.” Abg Redha angguk-angguk faham sambil tersenyum. Seronok dia.

Syukur alhamdulillah kebetulan di belakang rumah Abg Redha ada satu tapak tanah kosong. Milik Baitulmal Kedah. Zakat Kedah akan proses segera dengan pihak Baitulmal dan sekiranya dipersetujui, kami akan terus buat sebuah rumah 3 bilik yang selesa untuk Abg Redha dan anak-anak. Harga RM45,000.

Syukur juga penerimaan orang-orang kampung sangat baik kepada keluarga ini. Tiada yang lain kami harapkan, cuma nak Abg Redha dan anak-anak selesa dengan Islam jer. Gembira dalam Islam.

Tuan-Puan tolong doakan keluarga ini dan semua Muallaf di seluruh negeri Kedah. Dalam zakat kami bukan jaga orang miskin saja. Ada 8 golongan semuanya yang ada hak dalam zakat. Salah satunya Asnaf Muallaf.

Sebelum pulang, kami berikan Bantuan Awal Memeluk Islam sebanyak RM1000 seorang. 5 orang dapat RM5000 untuk mula hidup baru. Kemudian kami serah juga beg sekolah kat anak-anak. Tak henti-henti Abg Redha ucap syukur.

Inilah keindahan Islam. Ini semua guna duit zakat yang dibayar kepada institusi ini. Institusi ini milik kita semua. Harapan kami supaya semua umat Islam saling menyokong dan berbangga dengan institusi Islam ini.