![men-distress](https://cdn.kashoorga.com/2018/06/men-distress-696x462.jpg)
“JAGA-JAGA AIR MATA TU, JANGAN SAMPAI TERKENA JENAZAH DAN KAIN KAFAN NYA..SEKSA JENAZAH TU..BERAT DIA NAK PERGI”…..
Sorang makcik ‘sound’ pada si suami jenazah….
Jenazah isteri telah selesai dikafankan…
Giliran suami nak cium….dia mencium dahi isterinya…air mata mengalir ke pipi jenazah….di peluk isteri lama…mengalir air matanya terkena kain kafan jenazah…
Seorang makcik bersuara
“Angkat suami dia tu…jgn peluk lama2 arwah isteri awk tu…jgn sampai air mata ni menitik kene jenazah…kesian dia..berat dia nak pergi….”…maka si suami dipapah oleh anak lelakinya keluar rumah….
Ini lah khilaf yg sering berlaku dlm masyarakat melayu Islam kita…sebenarnya biarkan sahaja contohnya jika si suami ingin mencium dan memeluk isterinya lama buat kali terakhir…kalau pun dia menangis dan air matanya terkena kain kafan x mengapa…tiada hadis atau nas yg mengatakan x boleh…disaat itulah si suami mungkin sedang berbisik memaafkan dan menghalalkan segala makanminum kpd isterinya….
Ingat…yg tak boleh itu jika kamu meratap atau meraung di hadapan jenazah atau sewaktu kematian nya…dilarang keras oleh Rasulullah saw..wallahualam
Kekhilafan yang ramai lakukan dan masih berlaku hingga hari ini…
Kredit: Amina Jasmine
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Telekung Ada Macam-macam Fesyen Sekarang, Persoalannya Bagaimanakah Status Solat, SAH Atau TIDAK
![Telekung Ada Macam-macam Fesyen Sekarang, Persoalannya Bagaimanakah Status Solat, SAH Atau TIDAK](https://cdn.kashoorga.com/2018/05/TELEKUNG.jpg)
Masuk sahaja ke surau atau bilik solat wanita pada hari ini, akan terlihatlah pelbagai jenis kain dan rekaan telekung yang digayakan oleh jemaah wanita. Ada yang berenda, kain jenis lycra, berwarna-warni dan bermacam lagi. Namun persoalan yang sering ditimbulkan ialah hukum solat orang yang memakai telekung yang kita anggap ‘berfesyen’ ini.
Perkara pertama tentang pakaian solat adalah ia perlu menutup aurat secara sempurna. Antara ciri-ciri pakaian yang menutup aurat ketika solat adalah pakaian yang tidak memperlihatkan atau menggambarkan apa di sebalik kain yang menutupi tubuh. Bahkan seharusnya tidak memperlihatkan rupa bentuk atas sebab ketatnya pakaian itu atau jarang serta nipisnya pakaian tersebut sehingga boleh menampakkan warna kulit.
Maka pakaian yang menutup aurat seseorang itu haruslah menutupi keseluruhan tubuh (kecuali muka dan kedua tangan) dan tidak menampakkan anggota tubuh atau warna kulit atas sebab longgar mahupun nipisnya kain. Tidaklah longgar itu dimaksudkan dengan selonggar-longgarnya namun apa yang penting adalah tidak menjelaskan rupa bentuk tubuh terutama pada bahagian tertentu seperti dada dan lain-lain.
Di samping tidak dibolehkan juga memakai pakaian compang-camping (tidak sempurna) yang boleh menampakkan aurat.
Imam Nawawi turut menyatakan bahawa wajib untuk menutupi tubuh daripada penglihatan yang boleh melihat pada warna kulit. Tidak mencukupi hanya dengan kain yang menutup tubuh tetapi dapat pula dilihat warna kulit sama ada putih (cerah) atau hitam (gelap).
Begitu juga dengan pandangan dari Ibnu Qudamah, yang mengatakan wajib untuk menutup aurat dan jika disebabkan kain yang nipis itu menampakkan warna kulit di sebaliknya sama ada putih atau merah maka tidak harus untuk bersolat dengannya. Ini kerana ia tidak mencapai maksud asal tujuan menutup aurat itu.
Imam Saffarini al-Hanbali juga menyatakan di dalam Syarah Manzumah al-Adab bahawa makruh bagi lelaki dan wanita yang memakai pakaian yang menjelaskan warna kulit dan juga yang menampakkan saiz atau bentuk tubuh . Manakala, Imam Dusuqi al-Maliki di dalam hashiyahnya berpendapat bahawa pakaian seperti itu jelas makruh melainkan terdapat pakaian luar maka ia menjadi tidak makruh.
Maka melihatkan perkara-perkara ini, adalah SAH solat orang yang memakai telekung berfesyen, selagi ia menutup aurat seseorang itu dengan sempurna.
Nota: Jawapan diberikan oleh USTAZ KHAIRUL NAIM MANSOR, Penyunting Al-Quran di Jabatan Penerbitan AlQuran Karangkraf dan pemegang Ijazah Sarjana Muda Bahasa Arab Dan Kesusasteraan, Universiti Yarmouk, Jordan.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Anak Suka Merajuk, Baca Doa Nabi Daud.’ Ibu Ini Kongsi 8 Doa Berkesan Untuk Anak Kecil
![‘Anak Suka Merajuk, Baca Doa Nabi Daud.’ Ibu Ini Kongsi 8 Doa Berkesan Untuk Anak Kecil](https://cdn.kashoorga.com/2023/06/517938.jpeg)
‘Anak suka merajuk, baca doa Nabi Daud.’ Ibu ini kongsi 8 doa berkesan untuk anak kecil yang kadang-kadang sukar diramal perangai mereka.
Setiap ibu inginkan yang terbaik untuk anak-anak, tidak kiralah dari segi kesihatan, mental dan emosi anak. Seorang ibu sanggup lakukan apa saja.
Jika ada ubat atau petua pasti seorang ibu akan lakukan demi anak tercinta. Begitu juga dalam mengamalkan doa-doa yang baik untuk anak-anak. Seperti mana yang dikongsikan Puan Nur Zaind ini, semoga bermanfaat!
![‘Anak Suka Merajuk, Baca Doa Nabi Daud.’ Ibu Ini Kongsi 8 Doa Berkesan Untuk Anak Kecil](//www.kashoorga.com/wp-content/plugins/a3-lazy-load/assets/images/lazy_placeholder.gif)
Anak Suka Merajuk
Posting ini bukan bertujuan untuk membandingkan.
Tapi bila jadi ibu ini, kita nampak setiap anak berbeza. Nur dari anak-anak lahir, masa menyusu, masa sebelum tidurkan memang Nur baca Al Fatihah, 3 Qul, Al Qadr, Al Inshirah, doa penerang hati anak soleh, Surah Toha 1 hingga 5 dan zikir Ya Latif.
Oh ya, tidak ketinggalan Nur akan baca juga masa basuh beras sebelum menanak nasi.
![‘Anak Suka Merajuk, Baca Doa Nabi Daud.’ Ibu Ini Kongsi 8 Doa Berkesan Untuk Anak Kecil](//www.kashoorga.com/wp-content/plugins/a3-lazy-load/assets/images/lazy_placeholder.gif)
Baca Doa Nabi Daud
Tapi siapa yang follow Nur di sini, Haasya ini lain sangat kan? Merajuk sehari itu tak terkira.. Memang betul, anak nombor dua ini sensitif.
Asyik hendak dibelai serta dimanja. Malah untuk handle dia kena lemah lembut gemalai. Tapi kalau sehari asyik saja nak moody tiba-tiba, sikit-sikit bad mood atau sikit-sikit tarik muka.
![‘Anak Suka Merajuk, Baca Doa Nabi Daud.’ Ibu Ini Kongsi 8 Doa Berkesan Untuk Anak Kecil](//www.kashoorga.com/wp-content/plugins/a3-lazy-load/assets/images/lazy_placeholder.gif)
Ibu Ini Kongsi 8 Doa
Kadang jadi geram juga. Baru-baru ini cakap dengan mak, mak kata sarankan atau minta saya bacakan Do’a Nabi Daud ketika dia ingin lembutkan besi itu pula…
Terus malam tu Nur buat, esok tu memang Haasya tak merajuk.. Terkejut! Video call beritahu mak. Ini sudah masuk beberapa malam Nur buat..
![‘Anak Suka Merajuk, Baca Doa Nabi Daud.’ Ibu Ini Kongsi 8 Doa Berkesan Untuk Anak Kecil](//www.kashoorga.com/wp-content/plugins/a3-lazy-load/assets/images/lazy_placeholder.gif)
Berkesan Untuk Anak Kecil
Alhamdullilah nampak perubahan Haasya, nak merajuk pun sikit-sikit saja.. Tak lebih-lebih tarik muka masam dia tu.. Alhamdullilah semua ini Allah punya rahmat.
.
Jadi sekarang senarai rutin doa sudah bertambah.
Malam-malam depa (mereka) kalut pilih tangan Nur yang mana satu nak letak di dada depa masing-masing.
#ShareIfCare
Kashoorga: Curi masa dan bacakan doa-doa ringkas ini untuk anak-anak iya!
Sumber: Puan Nur Zaind
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Hukum Tidur Selepas Subuh
![Hukum Tidur Selepas Subuh](https://cdn.kashoorga.com/2019/02/SUBUH.jpg)
SOALAN:
Hukum tidur selepas subuh serta dalil-dalil dan bagaimana kesannya kepada pekerja yang bekerja di awal waktu malam hingga lewat subuh?
JAWAPAN:
Tiada nas yang jelas menghalang seseorang untuk tidur selepas subuh. Oleh itu, hukum tidur selepas subuh kekal harus kerana tiada dalil yang menghalangnya.
Meskipun tiada nas yang menghalang untuk tidur selepas subuh namun terdapat banyak galakan untuk menghidupkan amalan selepas subuh. Dalam sebuah hadis, Nabi SAW telah bersabda:
اللَّهُمَّ بَارِكْ لِأُمَّتِي فِي بُكُورِهَا وَكَانَ إِذَا بَعَثَ سَرِيَّةً أَوْ جَيْشًا بَعَثَهُمْ فِي أَوَّلِ النَّهَارِ . وَكَانَ صَخْرٌ رَجُلاً تَاجِرًا وَكَانَ يَبْعَثُ تِجَارَتَهُ مِنْ أَوَّلِ النَّهَارِ فَأَثْرَى وَكَثُرَ مَالُهُ.
Maksudnya: Wahai Tuhan kami, berkatilah untuk umatku pada awal waktu pagi. Adalah Nabi SAW, jika Baginda menghantar briged tentera, Baginda akan menghantarnya di awal siang. Adalah Sakhr itu seorang peniaga dan beliau memulakan perniagaannya di awal siang maka telah bertambah hartanya (mendapat keuntungan). Riwayat Abu Daud (2606). Syeikh Al-Albaani menilainya Sahih.
Dalam sebuah hadis yang lain, diriwayatkan bahawa Nabi SAW telah menghidupkan pagi selepas subuh dengan duduk berzikir sehingga terbitnya matahari.
Daripada Jabirah bin Samurah RA:
كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا صَلَّى الفَجْرَ قَعَدَ فِي مُصَلَّاهُ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ
Maksudnya: Adalah Nabi SAW apabila selesai solat Fajar, Baginda duduk di tempat solatnya sehingga matahari terbit.
Hadis riwayat Al-Tirmizi (585) dalam Sunannya. Menurut beliau, hadis ini hasan sahih.
Begitu juga dengan sebuah hadis daripada Anas Bin Malik RA bahawa Rasulullah SAW bersabda:
مَنْ صَلَّى الغَدَاةَ فِي جَمَاعَةٍ ثُمَّ قَعَدَ يَذْكُرُ اللَّهَ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ، ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ كَانَتْ لَهُ كَأَجْرِ حَجَّةٍ وَعُمْرَةٍ
Maksudnya: Siapa yang solat al-Ghadah (yakni solat Subuh) secara berjemaah kemudian duduk berzikir sehingga terbit matahari, lalu bersolat dua rakaat adalah baginya pahala haji dan umrah.
Hadis riwayat al-Tirmizi (586) dalam Sunannya. Menurut beliau, hadis ini hasan gharib.
Jelas melalui hadis-hadis di atas, Nabi SAW amat menitikberatkan mengenai pengurusan masa lebih-lebih lagi di awal pagi bagi seseorang muslim. Ini dilihat dengan amalan yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW dari segi berzikir mahupun keluar kerja untuk mencari rezeki dan disebabkan oleh itu juga para ulama’ amat menjaga waktu selepas subuh mereka agar dipenuhi dengan perkara yang berfaedah lagi berpahala.
Al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalani Rahimahullah menyebutkan di dalam kitabnya Fath al-Bari yang mana telah disebutkan bahawa rezeki itu dibahagi-bahagikan selepas solat subuh dan amalan-amalan diangkat dipenghujung waktu siang. Bagi siapa yang pada waktu tersebut dalam ketaatan, maka akan diberkati rezeki dan amalannya.[1]
Al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah Rahimahullah di dalam kitabnya Zaad al-Ma’ad pula menyebutkan bahawa tidur waktu subuh menghalang rezeki kerana pada waktu itu adalah waktu meminta padanya makhluk hidup akan rezeki dan ianya adalah waktu di mana dibahagi-bahagikan rezeki dan tidur pada waktu tersebut adalah dilarang kecuali berlaku sesuatu yang tidak dapat dielakkan ataupun darurat.[2] Kami juga dikhabarkan bahawa Buya Hamka juga tidur selepas subuh.
Setakat pengamatan kami juga, hadis-hadis yang menceritakan tentang larangan serta cemuhan bagi mereka yang tidur selepas subuh tidak terlepas dari kritikan sama ada terlalu lemah statusnya ataupun bertaraf palsu.
KESIMPULAN
Kami mendapati bahawa tiada larangan melalui nas yang jelas mengenai pengharaman tidur selepas subuh. Oleh itu, tiada halangan bagi mereka yang ingin tidur selepas subuh namun yang terbaiknya adalah dengan meninggalkannya berdasarkan hadis-hadis yang menunjukkan kelebihan menghidupkan waktu selepas subuh.
Pernah ditanyakan kepada al-Imam Malik Rahimahullah mengenai tidur selepas solat subuh maka jawab al-Imam Malik:
“Aku tidak mengetahui akan pengharamannya. Disebutkan bahawa bumi mengeluarkan bunyi yang kuat dari tidurnya ulama’ pada waktu dhuha kerana takut mereka lalai pada waktu tersebut”.
Makanya, tidak menjadi satu kesalahan bagi mereka yang bekerja malam dan terpaksa tidur pada siangnya selepas subuh kerana telah menjadi sebahagian dari tugasnya untuk bekerja pada waktu malam lalu berehat pada waktu paginya demi menjalankan tugas pada keesokan malamnya pula.
Wallahu a’lam.
Sumber kredit: Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI