Melihat sesuatu yang luar biasa, ramai antara kita suka berkongsinya di media sosial. Adakalanya kita mahu lebih ramai tahu akan kejadian yang berlaku tanpa menyedari kejadian itu tidak tepat dan boleh mengundang kegusaran kepada ramai orang.

Begitu halnya dengan sebuah video yang tular di media sosial apabila diperlihatkan salji turun di bumi Makkah sekaligus dikaitkan dunia sudah semakin ke penghujungnya. Isu ini sama seperti di Tabuk, Arab Saudi yang turun salji dan ia fenomena biasa namun dikaitkan dengan dunia sudah akhir zaman.

Bahkan antara tanda-tanda kiamat berdasarkan hadis riwayat Muslim, Ibn Hibban dan lain-lain bahawa Nabi s.a.w bersabda: "Tidak berlaku kiamat sehingga Tanah Arab kembali menjadi bumi yang menghijau dan sungai-sungai"..

Namun kadang kala tidak semua berita boleh dikongsi sehingga kini mendapat kesahihannya. Kerana kadang-kala kejadian itu bukan berlaku di lokasi dinyatakan sebaliknya tempat lain.

IKLAN

Hal inilah yang berlaku di media sosial di mana individu ini memperlihatkan salji turun di Makkah dan memaklumkan ini adalah salah satu tanda-tanda kiamat besar, semoga kita termasuk ke dalam golongan orang beriman yang selamat di jalan Allah SWT. Aamiin, kongsinya.

Di sebalik isu ini, yang dengan jelas memperlihatkan kawasan masjid diliputi salji hingga ada mulai mempercayainya, ada individu yang berada di bumi Makkah memaklumkan, tiada sebarang salji turun di bumi baroqah ini.

“Tak pasti jangan kongsi,” tulisnya.

IKLAN

Dan lebih tepat kejadian salji turun ini memang benar berlaku tapi bukan di Mekah sebaliknya di Masjid Arridho, Iran dan hal ini maklumkan oleh satu perkongsian kerana kawannya berbangsa Iran.

Bahkan ada invidu berkongsi berkongsi “janganlah buat video berunsurkan fitnah. Sempat lagi nak delete. Ini bukan di Mekah atau Madinah. Aku hari-hari tengok live Mekah di Youtube. Tak ada salji pun..

IKLAN

“Allahuakbar, baru tadi mak hantar gambar di Mekah masa umrah tak ada pula salji. Kat mana sebenarnya ni, tanyanya.

Apa yang pasti, dunia sudah tua dan ada banyak tanda-tanda kiamat kecil sudah muncul. Namun bila terjadinya kiamat itu terjadi semuanya atas kekuasaan Allah. Walallahualam..

https://www.tiktok.com/@msaefulah.id/video/7050419034893962522?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id6973624686812366338