Fokus utama sesebuah perkahwinan adalah untuk menghalalkan perhubungan antara seorang lelaki dan juga wanita.
Perkahwinan adalah ikatan gabungan kerjasama antara suami dan isteri. Banyak kelebihan mereka yang berkahwin berbanding mereka yang masih bujang.
Berikut enam kelebihan individu yang berkahwin:
MENYEMPURNAKAN AGAMA
Saat si pengantin lelaki berjabat erat tangan imam atau wali kepada si pengantin perempuan dengan bersaksikan sekalian saksi, saat dia melafazkan ijab dan kabul saat itu jugalah sebahagian daripada agamanya telah sempurna.
SUNNAH NABI-NABI TERDAHULU
Abu Ayyub berkata Rasulullah SAW bersabda: “Empat perkara daripada perlakuan sunnah Rasul ialah bersifat malu, sentiasa berwangi-wangian, bersugi dan bernikah.”
JAUHI LARANGAN AGAMA
Nabi Muhammad SAW menggalakkan kita berkahwin bukan hanya untuk membendung diri daripada melakukan maksiat, namun supaya hidup kita berteman sebagaimana hadis yang disabdakan Nabi Muhammad SAW yang bermaksud Baginda SAW melarang umatnya bujang.
Cuba bayangkan, betapa sunyinya hidup ini apabila berada berseorangan, makan seorang, tidur tiada berteman. Carilah jodoh itu. Insya-ALLAH akan ALLAH SWT hadirkan. Yang utama, jangan putus berdoa.
JADI UMMAT KEBANGGAAN NABI MUHAMMAD SAW
Apabila kita berkahwin pastilah akan ada cahaya mata bukan. Bukankah itu akan menambahkan dan meramaikan lagi umat Nabi Muhammad SAW. Nabi Muhammad SAW pernah bersabda: “Dan berkahwinlah, kerana aku akan berbangga dengan kamu sebagai umat yang ramai bilangannya. Dan barangsiapa berkeupayaan hendaklah dia bernikah dan barangsiapa yang tidak berkeupayaan hendaklah dia berpuasa kerana berpuasa itu dapat mencegahnya daripada melakukan maksiat.”
TERLAKSANANYA SUNNAH NABI MUHAMMAD SAW
Perkahwinan itu adalah sunnah Nabi Muhammad SAW. Aisyah berkata, Nabi Muhammad SAW bersabda: “Nikah itu adalah daripada sunnah yakni perlakuanku. Maka barangsiapa tidak beramal dengan sunnahku dia bukanlah daripadaku.”
ELAK MAKSIAT
Akad nikah itu adalah suatu ijab dan kabul yang menghalalkan ‘perhubungan’ lelaki dan wanita. Ramai yang mengatakan, apabila berdua berasa seperti mahu melakukan sesuatu yang intim, Maksudnya ada syaitan yang ketiga. Jadi bernikahlah, dengan bernikah di mana sahaja, bila-bila masa anda boleh menyentuh pasangan anda.
Itulah sedikit sebanyak hikmah sesebuah ikatan perkahwinan. Teladanilah ia dengan sebaik mungkin. Jom tambahkan umat Nabi Muhammad SAW.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Bolehkah Pelaku Sumbang Mahram Menjadi Wali Pernikahan Anaknya?
Suatu ketika dahulu, akhbar pernah melaporkan seorang penjual air tebu bakal dijatuhkan hukuman 1830 tahun kerana merogol anak perempuannya. Dia menghadapi 55 pertuduhan melakukan sumbang mahram terhadap anak perempuan kandung dan sembilan pertuduhan merogol rakan anaknya berusia 14 tahun sejak April 2019. Jika sabit semua kesalahan, dirinya bakal berhadapan 1830 tahun.
Di sebalik isu rogol ini, timbul persoalan adakah dirinya layak menjadi wali kepada pernikahan anaknya suatu masa nanti kerana antara salah satu syarat wali ialah tidak fasik. Fasiq bermaksud melakukan dosa besar secara sengaja dalam keadaan dia tahu akan dosa tersebut dan dia memilih berbuat demikian. Juga sentiasa melazimi dosa-dosa kecil.
Juga adakah boleh seorang abang yang pernah merogol adiknya menjadi wali andai tiada lagi bapa di dunia seperti ditanya oleh individu ini. Semoga ianya menjadi pencerahan buat kita semua agar nasab anak yang dinikahkan terjaga.
Assalamualaikum Datuk Dr atau admin page ini. Saya ada satu kemusykilam. Layakkah seorang abang kandung yang merogol adiknya sendiri menjadi wali?.Sekiranya adik perempuannya tidak mahu menjadikan dia sebagai wali, adakah boleh?. Saya dahulukan dengan ucapan terima kasih.
Jawapan :-
Alhamdulillah, segala puji dan syukur dipanjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.
Di antara rukun nikah ialah adanya wali. Wali bermaksud seseorang yang melaksanakan kekuasaan atas orang lain serta mengawasinya[1] Ini adalah berdasarkan hadis Nabi saw yang diriwayatkan oleh Abu Musa al-Asy’ari :
لاَ نِكَاحَ إِلاَّ بِوَلِيٍّ
Maksudnya :” Tiada pernikahan kecuali dengan wali.” (Riwayat al-Tirmizi(1101), Abu Daud (2085) & Ibnu Majah (1880)
Imam al-San’ani menyatakan di dalam hadis ini menunjukkan bahawa tidak sah perkahwinan melainkan dengan wali. Penafian di sini adalah menafikan keabsahannya bukan menafikan kesempurnaan.
Rujuk Subul al-Salam Syarh Bulugh al-Maram min Adillah al-Ahkam(4/453)
Ini secara jelasnya perlunya ada wali sebagai antara tunggak utama bagi menentukan sama ada pernikahan itu sah atau tidak.
Wali yang menikahkan itu pula perlu memenuhi beberapa syarat. Ada lapan syarat yang perlu ada pada seseorang wali dan di antaranya ialah wali tersebut bukan orang yang fasiq.
Fasiq bermaksud melakukan dosa besar secara sengaja dalam keadaan dia tahu akan dosa tersebut dan dia memilih berbuat demikian. Juga sentiasa melazimi dosa-dosa kecil.
Rujuk al-Taqrirat al-Sadidah Qism al-Ahwal al-Sakhsiah edisi daurah (hlm.15)
Oleh itu, yang dimaksudkan dengan tidak fasiq ialah tidak melakukan dosa besar dan menjauhi dosa-dosa kecil. Serta tidak melakukan perkara yang boleh mencalarkan maruah seperti kencing merata dan sebagainya.
al-Khatib al-Syarbini mengatakan :
“Akad nikah tidak terjadi dengan adanya wali fasiq melainkan pandangan Imam Abu Hanifah. Sama ada wali mujbir atau tidak, fasiq disebabkan minum arak atau tidak. Juga sama ada dia mewar-warkan kefasiqannya atau tidak…” (Rujuk al-Iqna’ Fi Hilli Alfaz Abi Syuja’ (hlm 552)
Secara umumnya, seorang wali yang fasiq tidak boleh menikahkan anak atau adiknya atau yang berkaitan dan perlu berpindah kepada yang lain atau mencari wali yang setaraf dengannya jika dia mempunyai adik-beradik lelaki yang lain. Sebagai tambahan kami nyatakan susunan wali seperti berikut :-
- Bapa kandung
- Datuk sebelah bapa ke atas
- Saudara lelaki seibu sebapa
- Saudara lelaki sebapa
- Anak saudara lelaki seibu sebapa
- Anak saudara lelaki sebapa
- Anak lelaki kepada anak saudara lelaki seibu sebapa
- Anak lelaki kepada anak saudara lelaki sebapa.
- Bapa saudara sebelah bapa seibu sebapa
- Bapa saudara sebelah bapa sebapa
- Datuk saudara sebelah bapa seibu sebapa dengan datuknya
- Datuk saudara sebelah bapa sebapa dengan datuknya
- Moyang saudara sebelah bapa seibu sebapa dengan moyangnya
- Moyang saudara sebelah bapa sebapa dengan moyangnya
- Anak lelaki bapa saudara sebelah bapa seibu sebapa (sepupu lelaki)
- Anak lelaki bapa saudara sebelah bapa sebapa (sepupu lelaki)
- Cucu lelaki bapa saudara sebelah bapa seibu sebapa
- Cucu lelaki bapa saudara sebelah bapa sebapa
- Anak datuk saudara sebelah bapa seibu sebapa dengan datuknya
- Anak datuk saudara sebelah bapa sebapa dengan datuknya
- Wali hakim/wali raja/wali sultan
.
Namun begitu, sebahagian ulama mutaakhirin mempunyai pandangan yang sedikit berbeza. Mereka mengatakan bahawa amat sukar untuk mencari wali yang betul jauh dari kefasiqan pada zaman ini. Ini kerana iman ada kalanya naik dan adakalanya turun. Ia naik dengan amal ketaatan dan turun dengan sebab kemaksiatan. Jika dia bertaubat dengan taubat yang sebenar-benarnya yang memenuhi syarat taubat, maka sah pernikahan yang berwalikan orang tersebut. Antaranya yang mengemukakan pandangan ini ialah Imam al-Ghazali. Kami pernah mengupas isu ini di dalam ruangan al-Kafi siri 693 dan 762.[2]
Namun. Jika adik perempuannya itu tidak suka menjadikan abangnya sebagai wali dan ingin berpindah kepada yang lain disebabkan sejarah hitam yang pernah berlaku, kami cadangkan agar mencari terlebih dahulu adik beradik lelaki yang lain jika ada dan jika tiada maka rujuklah kepada bahagian perkahwinan di Jabatan Agama Islam dan nantinya akan diputuskan oleh mahkamah sama ada boleh atau tidak berpindah kepada wali yang lain.
Semoga penjelasan ini mampu menyelesaikan kekusutan. Wallahu’alam.
[1] Rujuk al-Fiqh al-Manhaji (2/557)
[2]al-Kafi 693:http://muftiwp.gov.my/ms/artikel/al-kafi-li-al-fatawi/2251-al-kafi-693-hukum-perkahwinan-berwalikan-seorang-perokok
al-Kafi 762 : http://muftiwp.gov.my/ms/artikel/al-kafi-li-al-fatawi/2470-al-kafi-762-wali-fasiq-menikahkan-anaknya
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Polis Dedah Bapa Kandung Paling Ramai Terlibat Kes Sumbang Mahram, Ini Doa Elak Terjebak Zina
Bapa seharusnya bersifat pelindung kepada anak-anaknya. Ditambah dunia yang terdedah sepenuhnya kepada teknologi tanpa sempadan, seharusnya sang ayah menjaga anak-anak terutama anak perempuan dari terjebak perkara tidak diingini.
Namun pendedahan dari Ketua Penolong Pengarah Bahagian Siasatan Seksual, Wanita dan Kanak-kanak (D11) Bukit Aman, Asisten Komisioner Siti Kamsiah Hassan ini pasti menakutkan kita kerana bapa yang diharap sebagai pelindung bertindak menjadi musang berbulu ayam apabila meratah anak kandung sendiri. Lebih menakutkan, bapa kandung menjadi pelaku tertinggi direkodkan menyumbang kepada kes jenayah sumbang mahram dalam negara ini.
Nauzibillah! Ternyata dunia sudah di akhir zaman.
Ketua Penolong Pengarah Bahagian Siasatan Seksual, Wanita dan Kanak-kanak (D11) Bukit Aman, Asisten Komisioner Siti Kamsiah Hassan berkata, berdasarkan jumlah yang direkodkan sejak tahun 2019 hingga Februari 2021, sebanyak 169 kes dilaporkan melibatkan bapa kandung sebagai pelaku.
Menurutnya, jumlah itu diikuti oleh bapa tiri dengan 155 kes, bapa saudara (100 kes) dan abang kandung (55 kes).
“Sumbang mahram melibatkan pelaku dalam kalangan ahli keluarga terdekat kerana disebabkan suspek ada ‘kuasa’ dalam keluarga.
“Pelaku lazimnya ambil peluang ke atas anak yang lemah diikuti dengan faktor hilang kewarasan fikiran dan tanggungjawab. Dia (pelaku) sendiri tidak faham tanggungjawab pada dirinya. Kalau dia faham, dia tidak akan melakukan perkara keji itu.
“Selain itu, pelaku bertindak sedemikian disebabkan tiada pegangan agama yang kukuh atau tidak menghayati sepenuhnya nilai murni dan maksud tanggungjawab mereka sebagai manusia, bapa atau abang yang mana sepatutnya berperanan sebagai pelindung bukannya pemangsa,” katanya kepada Sinar Harian.
Siti Kamsiah berkata, berdasarkan laporan yang diterima, terdapat juga kes pelaku hilang kewarasan fikiran akibat terjebak dengan dadah atau mabuk, selain mahu mengeksploitasi anak bagi keseronokan sendiri kerana mempunyai pegangan yang terpesong.
“Rasa” anak sendiri sebelum orang lain rasa
“Ada yang menganggap kalau mereka ‘tak pakai’, suatu masa nanti ada orang lain yang ‘pakai’ dan ada yang jatuh cinta kepada anak sendiri,” kata beliau.
Jelas beliau, siasatan mendapati biasanya kes sumbang mahram bermula semasa mangsa berumur di bawah 12 tahun di mana kanak-kanak ini tidak mengetahui apa perlakuan itu.
“Mereka (kanak-kanak) tidak tahu bertindak. Hendak beritahu emak, takut kerana diugut suspek dan ini antara modus operandinya. Tidak dinafikan ada juga ibu mengetahui kejadian tetapi tidak berani menentang pelaku jenayah ini demi melindungi mangsa.
“Segelintir kes, kanak-kanak ini akan dipujuk, diberi upah dan sebagainya sebelum diperlakukan sedemikian,” katanya.
Kes mula terbongkar bila mangsa mula masuk sekolah menengah
Beliau berkata, jenayah itu akhirnya terbongkar apabila usia mangsa mencecah belasan tahun di mana sudah matang dan faham dengan sistem reproduktif dan berani berkongsi dengan orang lain bagi mencari jalan penyelesaian.
“Pendedahan kebanyakan dibuat selepas mangsa masuk ke sekolah menengah dan kebanyakan kes sumbang mahram berlaku sekurang-kurangnya lima tahun ke belakang sebelum terbongkar,” kata beliau.
Katanya, golongan pelaku ternyata cetek ilmu agama dan pegangan kepada suatu nilai yang murni hingga menyebabkan nafsu mengawal kewarasan akal mereka.
“Dari sudut agama, perbuatan ini adalah berdosa kerana sepatutnya golongan ini bertanggungjawab sebagai pelindung,” tegas beliau lagi.
Justeru, katanya, pihaknya menggesa mana-mana individu yang mempunyai maklumat berkaitan jenayah sedemikian untuk melaporkan kepada pihak polis untuk diambil tindakan di bawah Seksyen 376B Kanun Keseksaan.
INFO
Statistik kes sumbang mahram tahun 2019 hingga Februari 2021
169 kes – Pelaku bapa kandung
155 kes – Pelaku bapa tiri
100 kes – Pelaku bapa saudara
55 kes – Pelaku abang kandung
Doa terjebak zina
Syakal bin Humaid pernah mendatangi Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam lantas ia meminta pada Baginda Rasulullah untuk mengajarkannya bacaan ta’awudz yang biasa ia gunakan ketika meminta perlindungan pada Allah.
Kemudian Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam mengajarkan do’a dengan Baginda memegang tangan Syakal lalu Baginda ajarkan, ucapkanlah,
اللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ سَمْعِى وَمِنْ شَرِّ بَصَرِى وَمِنْ شَرِّ لِسَانِى وَمِنْ شَرِّ قَلْبِى وَمِنْ شَرِّ مَنِيِّى
“Allahumma inni a’udzu bika min syarri sam’ii, wa min syarri basharii, wa min syarri lisanii, wa min syarri qalbii, wa min syarri maniyyi”
(Ertinya: Ya Allah, aku meminta perlindungan pada-Mu dari kejelikan pada pendengaranku, dari kejelikan pada penglihatanku, dari kejelikan pada lisanku, dari kejelikan pada hatiku, serta dari kejelikan pada mani atau kemaluanku). (HR. An-Nasa’i, no. 5446; Abu Daud, no. 1551; Tirmidzi, no. 3492. Al-Hafizh Abu Thahir mengatakan bahawa sanad hadits ini Hasan).
Moga kita dan keluarga kita dilindungi dari perkara sebegini.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Boleh Ke Pakai Telekung Berwarna? ‘Niat Kena Betul, Pilih Warna Yang Tidak Menarik Perhatian Lelaki.’
Boleh ke pakai telekung berwarna? ‘Niat kena betul, pilih warna yang tidak menarik perhatian lelaki ajnabi.’ Terutamanya bila solat di masjid, jika solat di rumah mungkin tidak menjadi masalah.
Sebenarnya zaman sekarang terdapat lambakan pelbagai jenis telekung. Berwarna-warni, boleh pilih ikut warna kegemaran masing-masing.
Artikel Berkaitan:
Pakai Telekung Berfesyen, Kena Tahu Sah Atau Tidak Solat
Boleh Ke Pakai Telekung Berwarna?
Namun bolehkah kita memakai telekung yang menarik perhatian, ikuti perkongsian Husna Ghani ini dan hadam baik-baik penerangannya.
Kalau baju pun setiap bulan beli baru, inikan pula pakaian solat yang kita pakai paling kurang lima kali dalam sehari.
Lagi-lagilah perlu ditukar. Kalau satu cuci, kena ada yang lain untuk diguna ganti.
Niat Kena Betul
Habis, tak akan semua nak warna putih kan? Nak la jugak warna – warni. Bila kita selesa,dapat pulak warna kita minat, nak ibadah pun rasa semangat!
Tapi boleh ke pakai telekung berwarna? Atau kita digalakkan untuk memakai telekung berwarna putih sahaja?
Boleh ke tak eh kita nak pakai telekung berwarna yang ada corak-corak pula tu ke warna putih kosong saja?
Kita semua sudah terbiasa telekung mesti terbayang warna putih tapi ada orang kata putih ini lecehlah nak jaga. Kotor sikit pun nampak, nak pakai telekung berwarna hukumnya macam mana pula.
Pilih Warna Yang Tidak
Boleh saja tak ada masalah pun, hukumnya harus cuma pilihlah warna yang sesuai kalau nak pakai ke masjid. Tambah kita nak bulan Ramadan tak lama lagi, memang semua di antara kita tidak melepaskan peluang untuk solat terawih dekat masjid.
Oleh itu, carilah telekung yang warnanya soft, tak terlalu terang sampaikan menarik perhatian lelaki ajnabi ataupun sampai ganggu jemaah wanita lain nak khusyuk dalam solat.
Menarik Perhatian Lelaki
Yelah kalau warna pun sudah macam traffic light dengan corak yang melampau-lampau, manik terlalu banyak. Orang sebelah pun nak solat tak tenang. Habis yang corak sulam, corak minimalist , macam mana pulak?
Boleh, asalkan jangan pakai dengan niat hendak menunjuk. Telekung ini mahal, eksklusif, berjenama, macam-macamlah. Kalau begitu memang tak boleh, hukumnya haram.
Patutnya kita niat pakai telekung ini sebab kita nak tutup aurat, nak lebih khusyuk, nak selesa jumpa Allah. Itulah yang paling baik.
Baca Di Sini:
Telekung Ada Macam-macam Fesyen Sekarang, Persoalannya Bagaimanakah Status Solat, SAH Atau TIDAK
Kashoorga: Sebaiknya betulkan niat beli nak memilih atau membeli telekung. Cantik untuk Allah tak apa, tapi jangan berlebihan.
Sumber: Instagram Husna Ghani
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI