![Untitled design (5)](https://cdn.kashoorga.com/2019/07/untitled-design-5-26_54_152524-696x365.jpg)
Adakah wajib haji bagi seorang wanita yang menunaikan haji secara bersendirian. Secara umumnya seorang wanita adalah diwajibkan untuk menunaikan fardhu haji sekiranya dia berkemampuan.
Hal ini berdasarkan umumnya firman Allah SWT:
وَلِلَّـهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا
Maksudnya: “Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat Haji dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya.” (Surah Ali Imran: 97)
Daripada Abu Hurairah R.A, Rasulullah SAW bersabda:
لاَ يَحِلُّ لاِمْرَأَةٍ تُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ أَنْ تُسَافِرَ مَسِيرَةَ يَوْمٍ وَلَيْلَةٍ لَيْسَ مَعَهَا حُرْمَةٌ
Maksudnya: “Tidak dihalalkan bagi seorang wanita yang beriman kepada Allah dan hari akhirat melakukan perjalanan jauh (safar) sejauh perjalanan sehari semalam tanpa bersamanya mahram” Riwayat Bukhari (1088)
Walaubagaimanapun, sekiranya terdapat halangan-halangan yang membawa kepada keadaan tidak berkemampuan terhadap seseorang, maka gugurlah kewajipan tersebut ke atasnya.
Berdasarkan persoalan di atas, tidak wajib bagi wanita tersebut untuk menunaikan haji dan dia disyaratkan pergi bersama-sama dengan suami atau mahramnya atau perempuan yang tsiqah iaitu yang dipercayai sekurang-kurangnya dua orang.
Akan tetapi harus baginya pergi dengan seorang perempuan tsiqah atau seorang diri sekiranya dia yakin terjamin keselamatan dirinya.
Sumber Kredit: Mufti Wilayah Persekutuan
VIDEO KASHOORGA:
https://www.youtube.com/watch?v=em0P3tSSLlA
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Buat Macam-Macam Kerja, Syukurlah Isteri Masih Waras…” – Lelaki Ini Ingatkan Suami Hargai Jasa Isteri
![“Buat Macam-Macam Kerja, Syukurlah Isteri Masih Waras…” – Lelaki Ini Ingatkan Suami Hargai Jasa Isteri](https://cdn.kashoorga.com/2020/08/234077-07_13_255694.jpeg)
Bergelar seorang isteri adalah detik terindah bagi seorang wanita. Sebaik sah ijab kabul tanggung jawab sepenuhnya terletak di bahu isteri untuk membentu isteri menjadi insan solehah.
Dan tugas isteri itu sendiri yang perlu menjadi insan yang setia pada suaminya. Malah kadang-kadang tugas isteri melebihi segala-galanya.
Artikel Berkaitan: Haram Atau Tak Suami Panggil Isteri Dengan Nama Ummi, Ibu Atau Mama. Ini Penjelasan PU Azman Wajib Ambil Tahu!
Hanya sempat tidur beberapa jam untuk melunaskan tugas sebagai suri rumah dan sebagainya.
![“Buat Macam-Macam Kerja, Syukurlah Isteri Masih Waras…” – Lelaki Ini Ingatkan Suami Hargai Jasa Isteri](https://cdn.kashoorga.com/2020/08/0f49c4716f3869819d7b4de7d58f55a326343140-07_37_221596-1024x683.jpg)
Malah isteri juga sanggup lakukan pelbagai tugas seperti berniaga atau buat kerja part time asalkan dapat sama-sama membantu suami meringankan beban kewangan.
Maka bersyukurlah jika isteri kita tidak jadi gila. Maklumlah pelbagai kerja dilakukan dalam satu masa, tetapi masih gigih bekerja demi memenuhi tugas sebagai isteri solehah.
Ikuti perkongsian Firdaus Shakirin yang boleh dijadikan panduan bagi pasangan suami isteri.
Bersyukurlah isteri kita tu tak gila…
Dia p keje, dia berniaga, dia buat part-time, dia jual online, dia jadi ejen, dia cari rezeki, dia bantu ringankan beban, dia bayar hutang2 kita, dia tanggung bil utiliti, dia beli keperluan rumah dan belanja dapur…
Dia jaga anak2, uruskan anak2, dia jaga suami, uruskan suami…dia mengemas, dia menyapu, dia mop lantai, dia kutip mainan, dia lap air tumpah, dia kutip baju, dia basuh baju, dia sidai baju, dia lipat baju, dia memasak, dia buang sampah, dia basuh pinggan, dia kemas dapur, dia ajar anak keje sekolah…
Artikel Berkaitan: Cantiknya Wanita Bukan Hanya Pada Fizikal, Tapi Ketaatan Pada Allah. Rahsia Jadi isteri Solehah!
Dia tdo 3,4 jam sehari…
Pastu kembali bangun utk buat keje2 dan perkara2 yg SAMA berulang-ulang setiap hari selagi masih memegang title ibu dan juga isteri…
Itu belum kira dgn dia terasa hati disebabkan perbuatan kita…itu belum kira dia menangis sbb perangai kita…itu belum kira dgn apa yg dia pendam, apa yg dia simpan, apa yg dia tak luahkan kpd kita…
Kena plak berhadapan dgn mertua yg selalu membanding2kan dia, yg selalu mencari salah dan silap dia…kena plak berhadapan dgn ipar duai biras yg suka perli-memerli, sindir-menyindir dan mengata belakang…
Maka, bersyukurlah sbb DIA TAK GILA lagi…
Dia masih lagi waras, dia masih lagi sihat…cumanya, sampai bila dia mampu mengekalkan kewarasan dia? sampai bila dia akan sihat utk buat semua perkara tu… ?
Akan tiba hari dimana dia akan “meletup” disebabkan dia dah buat sesuatu yg diluar kemampuan dia dan dia dah tanggung sesuatu yg melebihi apa yg sepatutnya ditanggungnya…
Kalau xnak isteri “MENGGILA”,maka…
Tolonglah dia…keje dia byk…klu kita kata kita dah keluar mencari rezeki, maka dia pun sama…klu kita nk rehat, maka dia juga nak rehat, tapi siapa yg nak buat keje2 tu klu dia rehat dan xbuat? Sama2 la ambik sorang sikit, pikul dan bahagikan beban dan urusan rumahtangga kita tu…
Pastu xperlu la buat masalah atau cari masalah dgn dia…byk ja lagi benda dia nk kena pkir…jgn tambahkan benda yg dia perlu pkir dlm otak dia tu…
Jaga perbuatan, jaga pergaulan, jaga percakapan, jaga tingkah laku…JADI BAIK…
Kau jarang tolong buat keje2 rumah pun xpa asalkan kau tu bukan jenis yg buat masalah…
Artikel Berkaitan: Zikir ‘Laa Ila Ha Illa Anta, Subhaanaka Innii, Kuntu Minazzolimin’, Mudahkan Isteri Bersalin. Suami Pun Patut Amalkan!
Kashoorga: Hargai isteri, penuhi keinginannya di sini
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Hikmah COVID-19, Gedung Beli Belah Terkemuka Di Jerman Beri Izin Muslim Solat Sunat Aidilfitri di Tempat Letak Kereta
![Hikmah COVID-19, Gedung Beli Belah Terkemuka Di Jerman Beri Izin Muslim Solat Sunat Aidilfitri di Tempat Letak Kereta](https://cdn.kashoorga.com/2020/05/184284-26_37_475820.jpeg)
Tahun ini seluruh umat islam di seluruh dunia menyambut Syawal dalam situasi berbeza.
Dan kali ini sambutannya agak berbeza berbanding tahun sebelumnya kerana diraikan secara sederhana disebabkan pandemik COVID-19.
Dan seperti kebiasaanya umat Islam memulakan Syawal dengan menunaikan solat Aidilfitri di kediaman masing-masing.
Tetapi di Jerman situasinya agak berbeza apabila masyarakat Muslim yang berada di sana mahu menunaikan solat Aidilfitri tetapi dalam masa sama mengamalkan penjarakkan sosial.
Oleh kerana tiada kapasiti keluasan masjid yan boleh memuatkan ramai orang untuk dilakukan penjarakan sosial ini jadi mereka telah bertanya kepada pengurusan Gedung Ikea bagi membenarkan mereka menggunakan ruang parking yang luas untuk menunaikan solat sunat Aidilfitri.
Dan jawapan yang mereka terima daripada pengurusan Gedung Ikea adalah ‘Ya’ dan membenarkan ruang parking digunakan untuk solat Aidilfitri yang lalu.
Ternyata perkognsian ini di laman sosial Twitter mendapat respon baik daripada warganet.
Beri izin menggunakan parking lot untuk solat sunat Aidilfitri
![Hikmah COVID-19, Gedung Beli Belah Terkemuka Di Jerman Beri Izin Muslim Solat Sunat Aidilfitri di Tempat Letak Kereta](//www.kashoorga.com/wp-content/plugins/a3-lazy-load/assets/images/lazy_placeholder.gif)
Terima kasih Ikea
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Dihalau & Dinafikan Harta Sepencarian, Walaupun Bukan Penama, Isteri Boleh Tuntut Hak”- Peguam Syarie
![“Dihalau & Dinafikan Harta Sepencarian, Walaupun Bukan Penama, Isteri Boleh Tuntut Hak”- Peguam Syarie](https://cdn.kashoorga.com/2020/11/306784-18_05_857914.jpeg)
Tuntutan harta sepencarian sering menjadi kemelut pasangan bercerai. Malang nasib seorang wanita setelah diceraikan dia dihalau keluar rumah atas alasan rumah yang diduduki itu bukan hak bersama walaupun dibeli semasa mereka masih lagi sebagai suami isteri.
Ikatan perkahwinan selama 30 tahun terlerai dengan kemelut atas perbuatan bekas suami yang turut menghalau dua orang anak mereka.
Kes tuntutan harta sepencarian ini bukanlah kes boleh diambil sambil lewa. Ia turut melibatkan hak orang lain.
Justeru kita ikuti penjelasan lanjut berdasarkan masalah yang diajukan.
Artikel berkaitan: Hak Isteri Selepas Bercerai, Suami Jangan Ingat Boleh Lepas Tangan
Artikel berkaitan: “Tak Selesa Ibu Sebumbung. Jangan Derhaka, Kamu Dan Seluruh Hartamu Adalah Milik Ibumu”-Syeikh
“Suami mengatakan saya tiada hak atas rumah tersebut kerana hanya nama suami sahaja sebagai pemilik kediaman yang dibeli. Persoalannya sekarang, adakah saya boleh menuntut di Mahkamah Syariah supaya rumah tersebut dijadikan sebagai harta sepencarian walaupun saya tidak ada mengeluarkan wang dalam proses pembelian rumah tersebut? Dan berapakah kadar yang selayaknya saya terima? Mohon penjelasan.
JAWAPAN:
1) Terima kasih atas soalan yang telah diajukan tersebut. Jadi, melihat kepada permasalahan puan di atas, apa yang dapat saya simpulkan di sini ialah terdapat beberapa isu yang boleh diketengahkan:
- Sama ada harta yang dituntut merupakan harta sepencarian atau tidak
- Sama ada wujud sumbangan pihak-pihak bagi memperolehi harta tersebut dan kadar yang harus dibahagikan kepada pihak-pihak
Jadi, saya akan cuba menjawab satu-persatu berkenaan isu di atas.
Isu Pertama: Sama Ada Harta Yang Dituntut Merupakan Harta Sepencarian Atau Tidak
2) Perkara ini boleh dirujuk mengikut seksyen 2 Undang-Undang Keluarga Islam Selangor 2003 berkenaan dengan tafsiran harta sepencarian:
“Harta sepencarian” ertinya harta yang diperoleh oleh suami dan isteri semasa perkahwinan berkuatkuasa mengikut syarat-yarat yang ditentukan oleh Hukum Syarak;
3) Malah perkara ini juga telah dinyatakan secara jelas di dalam Enakmen yang sama seksyen 122(1) yang memperuntukkan:
“Mahkamah hendaklah mempunyai kuasa apabila membenarkan lafaz talaq atau apabila membuat suatu perintah penceraian untuk memerintahkan supaya apa-apa yang diperoleh oleh pihak-pihak sewaktu perkahwinan dengan usaha bersama mereka dibahagikan antara mereka atau supaya mana-mana aset itu dijual dan hasil jualan itu dibahagikan antara pihak-pihak”
4) Di dalam Al-quran berdasarkan firman Allah di dalam surah An-Nisa’ ayat 32 ada menyebut:
“Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang telah dikurniakan Allah kepada sebahagian kamu lebih banyak daripada sebahagian yang lain kerana bagi lelaki ada bahagian dari apa yang diusahakannya dan Bagi perempuan pula ada bahagian dari apa yang mereka usahakan dan mohonlah kepada Allah sebahagian daripada kurnianya Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu”
Berdasarkan kepada nas Al-Quran di atas jelas menyatakan bahawa perempuan (isteri) mempunyai hak ke atas apa yang diusahakan termasuk juga dalam apa-apa usaha yang mendorong suami berjaya dalam kehidupan seharian sehingga suami berjaya memiliki harta harta tersebut.
Usaha ini dikenali sebagai “sumbangan tidak langsung”. Usaha ini secara tidak langsung mendapat pengiktirafan dan ianya dijadikan asas di dalam harta sepencarian kerana peranan isteri dalam urusan rumah tangga adalah usaha yang diiktiraf oleh Hukum Syarak.
5) Manakala dari sudut hukum adat pula, walaupun perkataan Harta Sepencarian ini tidak dinyatakan secara khusus oleh syarak, namun ianya merupakan adat Melayu yang telah diterima pakai dan mendatangkan kebaikan kepada kaum wanita.
Oleh yang demikian tuntutan harta sepencarian di Malaysia adalah berdasarkan kepada adat atau ‘uruf.
Sesuatu perkara yang menjadi adat atau ‘uruf yang tidak bertentangan dengan hukum syarak serta menjadi kebiasaan amalan, maka ia layak diiktiraf dari sudut undang-undang.
6) Dalam hal ini, bagi menentukan sama ada harta tersebut adalah harta sepencarian atau tidak, maka mahkamah akan melihat kepada tempoh masa harta tersebut diperolehi dan sama ada wujud atau tidak sumbangan kedua-dua pihak sama ada secara langsung atau tidak langsung bagi memperolehi harta tersebut.
7) Pihak yang ingin menuntut perlulah membuktikan kepada mahkamah bahawa harta sepencarian tersebut sama ada harta alih (seperti wang simpanan dan kereta) atau harta tak alih (seperti rumah atau hartanah) telah diperoleh dalam tempoh perkahwinan.
Seandainya harta yang dikumpul itu berlaku selepas penceraian, maka tidaklah dianggap sebagai harta sepencarian.
8) Seorang suami tidak boleh menentukan hak ke atas harta yang bukan mutlak walau namanya tertera sebagai pemilik.
Setiap harta yang dibeli walau hanya atas nama suami, ia boleh dituntut sebagai harta sepencarian apabila isteri turut menyumbang.
Sumbangan yang dimaksudkan bukan sekadar wang ringgit tetapi tenaga, dorongan dan sokongan yang diberi sehingga membolehkan harta tersebut dikumpul.
9) Jadi, berikutan dengan permasalahan ini, seandainya dapat dibuktikan bahawa rumah teres tersebut telah diperolehi bersama sewaktu dalam perkahwinan sama ada bukti melalui dokumen-dokumen ataupun saksi-saksi maka saya percaya puan juga berhak ke atas rumah tersebut dan ia boleh dituntut sebagai harta sepencarian.
Dalam hal ini, mahkamah akan melihat kepada faktor-faktor tertentu seperti sumbangan pihak-pihak bagi memperolehi harta tersebut dan kadar yang harus dibahagikan. Maka perkara ini akan dijelaskan pada isu yang kedua.
Isu Kedua: Sama Ada Wujud Sumbangan Pihak-Pihak Bagi Memperolehi Harta Tersebut Dan Kadar Yang Harus Dibahagikan Kepada Pihak-Pihak
10) Perlu dijelaskan disini, sebelum mahkamah menetapkan kadar yang perlu dibahagikan kepada pihak-pihak, mahkamah akan melihat kepada sumbangan yang diberikan di antara kedua-dua pihak. Ini kerana harta sepencarian merupakan tuntutan yang kadarnya ditentukan berdasarkan kepada sedikit atau banyaknya takat sumbangan yang diberikan.
11) Sumbangan yang dimaksudkan di sini ialah merujuk kepada sumbangan secara langsung dan sumbangan tidak langsung:
- Sumbangan secara langsung ini merujuk kepada usaha yang diberikan oleh kedua-dua pihak untuk memperoleh harta tersebut. Antara seperti sumbangan dari sudut kewangan.
- Manakala, bagi sumbangan tidak langsung pula kebiasaannya merujuk kepada kerja-kerja rumah yang dilaksanakan oleh isteri dalam menguruskan rumah tangga.
Ini termasuklah idea, dorongan serta keselesaan yang dikecapi suami sehingga membolehkannya mendapatkan harta tersebut
12) Sekiranya harta itu merupakan harta usaha bersama, maka faktor-faktor yang akan diambil kira oleh mahkamah termasuklah takat sumbangan tiap-tiap pihak.
Antara bentuk sumbangan itu, ialah dalam bentuk wang, harta atau kerja bagi memperoleh harta tersebut, hutang-hutang yang telah dibuat bagi manfaat bersama mereka serta keperluan anak-anak yang belum dewasa daripada perkahwinan itu.
13) Namun sekiranya harta tersebut merupakan harta tunggal, mahkamah akan melihat kepada sumbangan tidak langsung yang telah dibuat oleh pihak yang tidak memperoleh harta itu.
Sebagai contoh melakukan kebajikan keluarga seperti memelihara rumah tangga, memenuhi keperluan anak-anak dan sebagainya.
14) Berkenaan dengan kadar pembahagian harta pula, ianya boleh dikategorikan kepada tiga bahagian iaitu:
- Pembahagian sepertiga atau kurang kepada isteri: Pembahagian satu pertiga kepada pihak isteri dan dua pertiga kepada pihak suami akan terpakai apabila si isteri tidak memberi sumbangan kewangan dan hanya memberi sumbangan dalam bentuk menemani suami dan menjaga rumahtangga dan keluarga.
- Pembahagian sama rata: Berlaku sekiranya isteri juga memberi sumbangan kewangan, atau harta itu telah didaftarkan dalam kedua-dua nama suami isteri, pada amnya pembahagian akan diberi sama rata di antara suami isteri.
- Pembahagian melebihi separuh (1/2) kepada isteri: Isteri yang menunjukkan bahawa dia memberi lebih sumbangan daripada suami, misalnya dengan memberi sumbangan kewangan dan juga menjaga rumahtangga, patutlah diberi bahagian yang lebih daripada separuh harta sepencarian itu.
KESIMPULAN
15) Maka apa yang boleh saya simpulkan di sini ialah saya percaya Puan berhak untuk menuntut rumah tersebut sebagai harta sepencarian.
Ini berdasarkan kepada sumbangan tidak langsung yang telah puan berikan sepanjang mendirikan rumah tangga meskipun bukan sumbangan dalam bentuk kewangan.
Saya menasihati puan agar mendapatkan khidmat peguam syarie kes puan dapat berjalan dengan lancar memandangkan mereka lebih berpengalaman dalam mengendalikan kes-kes sebegini. Sekian.
Sumber artikel : Nur Syairah Yusop untuk Peguam Syarie Faiz Adnan & Associates
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI