Pasti ramai yang ingin tahu tentang karektor pasangan mereka untuk lebih saling memahami. Ia juga antara daya tarikan agar hubungan yang dijalin kekal hingga ke hari tua.
Jika mereka yang dilahirkan pada bulan Februari dikatakan seorang yang romantik. Jadi bagaimana pula dengan mereka yang dilahirkan pada bulan Mac?.
Apakah sifat yang ada pada mereka yang dilahirkan pada bulan ketiga dalam 12 bulan ada ini.
Ini adalah hasil kajian dari Dato’ Dr. Fadzilah Kamsah selama 25 tahun tentang sikap dan perwatakan seseorang mengikut bulan kelahiran mereka.
Walau bagaimanapun ia sekadar adalah untuk pengetahuan dan pembacaan sahaja. Jangan ambil perkara ini terlalu serius.
Bagi mereka yang dilahirkan pada bulan Mac ini dikatakan seorang yang mempunyai personaliti menarik dan menawan.
Perlu ambil tahu mereka juga seorang yang mudah didampingi tapi dalam masa sama seorang pemalu dan memendam rasa.
Walau bagaimanapun sifat paling bagus yang ada pada mereka ini adalah dikatakan baik secara semulajadi, jujur, pemurah dan mudah simpati.
Mereka juga dikategorikan sebagai orang yang sukakan kedamaian dan begitu peka pada orang lain. Dan paling menarik keperibadian orang March ini tidak cepat marah dan sangat amanah.
Selain itu mereka juga gemar melancong dan sangat suka berangan. Namun begitu yang tiidak begitu baiknya sikap mereka ini dikatakan sangat manja, suka diberi perhatian tinggi dan kelam kabut dalam memilih pasangan.
MAC
# berpesonaliti yang menarik dan menawan
# mudah didampingi
# sangat pemalu dan pemendam rasa
# sangat baik secara semulajadi, jujur pemurah dan mudah simpati
# sangat sensitif pd perkataan yang dituturkan dan alam persekitaran
#suka pada kedamaian
# sangat peka kepada orang lain
# sesuai dengan kerjaya yang memberi khidmat kepada orang lain
# tidak cepat marah dan sangat amanah
# tahu balas budi dan tahu kenang budi
# pemerhatian dan penilaian yang sangat tajam
# kecenderungan untuk berdendam jika tidak dikawal
# suka berangan-angan
# suka melancong
# sangat manja dan suka diberi perhatian yang sangat tinggi
# kelam kabut dalam memilih pasangan
# suka dengan hiasan rumahtangga
# punya bakat seni dalam bidang muzik
# kecenderungan kepada benda yang istimewa dan baik
# jangan terlalu moody.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Rupanya Selalu Minta ‘Sejadah’ Tak Miss Solat, Rahsia Haqiem Rusli Sentiasa Murah Rezeki. Alhamdulillah!
Siapa tidak mengenali penyanyi popular Haqiem Rusli yang baru-baru ini memang anugerah berprestij.
Walaupun usianya masih muda, 22 tahun, namun penyanyi ini dilihat tidak pernah membelakangkan soal agama.
Artikel Berkaitan: “U Got My Respect Bro”- Biar Ligat Di Pentas, Rupanya Haqiem Rusli Juga Rajin Bangun Malam Mengaji Quran
Malah menjadi keutamaan padanya menunaikan tanggungjawab sebagai khalifah Allah dengan menunaikan suruhan yang wajib.
Baru-baru ini, akaun Tiktok bernama Jay Jusin berkongsi sebuah video menyatakan penyanyi lagu Tergantung Sepi itu tidak pernah meninggalkan kewajipan solat.
Menurutnya setiap kali datang ke rumahnya, Haqiem Rusli tidak pernah miss minta sejadah untuknya menunaikan solat.
Malah menurutnya tersentuh dengan sikap Haqiem menyebabkan dia berharap akan dapat solat penuh satu hari nanti.
Sebaik muat naik status itu, warganet turut melemparkan komen dan memuji sikap penyanyi paling popular ini.
Artikel Berkaitan: “Solat Tapi Masih Lakukan Maksiat, Tanda Sembahyang Belum Sempurna. Perbaikilah & Bentuk Diri Dengan Akhlak Terpuji ” – Ustaz Firdaus Mokhtar
Dan disebabkan dirinya yang tidak pernah melupakan tanggungjawab ini jadi tidak hairan rezeki Haqiem sentiasa murah.
Rezeki melimpah ruah
Masih ingat tanggungjawab untuk solat
Artikel Berkaitan: Untungnya Berjodoh Dengan Insan Kelahiran Bulan Jun. Mudah Berkawan, Suka Bergurau & Banyak Idea!
Kredit Foto: Instagram Haqiem Rusli
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Tak Rugi Goda Isteri Balik Kalau Dia Merajuk. Cintanya Akan Tetap Hangat Hingga Ke Jannah”
Kata orang kalau sudah kahwin tak perlu jaga hati pasangan. Ini kerana dia sudah jadi milik kita selamanya.
Tetapi sebenarnya tidak salah untuk kita mengorat isteri sendiri. Teknik ini sebenarnya boleh menambah kasih sayang antara keduanya.
Kadang kala kita tidak tahu pasangan kita sebenarnya ada menyimpan perasaan merajuk dengan tindakan yang kita lakukan tanpa sedari.
Jika anda lihat si dia diam sepanjang hari walaupun ditegur itu tandanya dia sedang merajuk.
Jadi cubalah bersikap lebih gentleman dengan cuba mengoratnya kembali seperti sewaktu mula-mula berkenalan dulu.
Pasti rumahtangga ini akan kekal bahagia hingga ke syurga. Ini teknik yang boleh diamalkan perkongsian Taufiq Razif untuk di laman sosial Facebook untuk menggoda isteri sendiri dan menjadi insan dicintainya hingga ke jannah.
5 Teknik Rahsia Menjadi Suami Yang Dicintai Isteri
Teknik 1 : Kena ada Mind-Reading abilities
Walaupun nampak susah tapi kemahiran membaca dan meneka perasaan dan fikiran isteri ni boleh membuatkan si isteri makin rasa disayangi & dicintai
Suami yang pandai membaca dan mendalami perasaan, mimik wajah dan rajukan isteri ni dipanggil suami yang ada Emphatic Accuracy.
Teknik 2 : Kena jadi Active Listener isteri
Suami yang ada skill menadah telinga ni sangat sangat disukai isteri lebih lebih lagi yang tahu ilmu Active Listening ni.
Apa tanda suami tu Active Listener?
Fokus sepenuhnya
Bukan sekadar mendengar
Tapi bertanya soalan juga
Mendengar untuk memahami
Bukan mendengar untuk membalas balik bebelan isteri
Teknik 3 : Kena jadi Spiritual Mentor isteri
Isteri sangat suka suami yang boleh bimbing rohaninya. Sebab bila rohani si isteri dipenuhi, maka hati isteri akan jadi mudah jinak, lebih tenang dan rasa lebih tenteram sepanjang hari.
Sebab tu lah sesibuk apa pun suami, suami tetap kena penuhi hati isteri dengan rasa cinta pada Allah, Rasul dan hari akhirat.
Teknik 4 : Suami kena ada Self-Control yang tinggi
Bila suami tengah sangat marah tetapi masih boleh kawal intonasi dan nada suara, suami tu dikira ada self-control yang hebat.
Suami yang self-control yang hebat ni sangat dihormati isteri kerana ia menandakan mereka mempunyai kemampuan mengemudi emosi sendiri. Inilah juga yang akan menaikkan kredibiliti dan autoriti seorang suami sebenarnya.
Teknik 5 : Kena tahu Love Language isteri
Love language isteri kita adalah apa je perbuatan kita pada dia yang buatkan dia rasa dicintai. Lain orang lain Love Language-nya tau.
Ada setengah isteri rasa lebih dicintai bila suaminya cuci pinggan, ni tanda Love Languagenya adalah Service. Ada isteri yang lebih rasa dicintai bila suaminya banyak ucap I Love You, ni Love Languagenya adalah Words of Affirmation.
Yang agak haru sikit bagi si suami kalau Love Language isteri adalah Receiving Gift. Haa, yang ni kalau dapat dua tiga untas rantai emas juga ni baru tersenyum senyum si isteri sebab rasa dicintai.
Apa pun, tak rugi pun memberi pada isteri dan anak anak ni sebab sebaik baik pemberian adalah memberi kepada keluarga sendiri.
– Taufiq Razif –
#share
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Kuarantin Langkah Terbaik Elak Mudharat Lebih Besar, Kala Berdepan Wabak Penyakit Berjangkit” – Mufti
Soalan :
Assalamu’alaikum S.S Mufti, bagaimanakah usul fiqh berperanan dalam mendepani wabak dan juga penyakit ? Mohon penjelasan.
Jawapan :
Wa’alaikumussalam w.b.t. Alhamdulillah segala puji dan syukur kami panjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.
Seperti yang kita tahu ilmu usul fiqh merupakan suatu ilmu yang melibatkan dalil-dalil serta kaedah-kaedah fiqh. Justeru, ilmu usul fiqh membantu seorang mufti atau faqih dalam proses pengeluaran hukum terhadap isu-isu yang melibatkan mukallaf.
Secara umumnya, dalam berhadapan dengan penyakit-penyakit berjangkit seperti taun atau penyakit-penyakit yang lain, Islam amat menitik beratkan soal pencegahan dan mengambil langkah berjaga-jaga terlebih dahulu. Antara dalil yang menjelaskan akan hal ini adalah sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Sa’d Ibn Abi Waqqash R.A beliau berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda :
إِذَا سَمِعْتُمْ بِالطَّاعُونِ بِأَرْضٍ فَلاَ تَدْخُلُوهَا، وَإِذَا وَقَعَ بِأَرْضٍ وَأَنْتُمْ بِهَا فَلاَ تَخْرُجُوا مِنْهَا
Maksudnya : Apabila kamu mendengar bahawa taun menimpa sesuatu tempat maka janganlah kamu masuk ke dalam kawasan tersebut. Dan apabila kamu berada di dalam kawasan yang terdapat padanya taun, janganlah kamu keluar daripadanya.
Riwayat Al-Bukhari (5728)
Hadis di atas ini jelas menunjukkan langkah pencegahan yang disyorkan oleh Rasulullah S.A.W sebelum dan juga selepas seseorang itu terlibat dengan penyakit berjangkit. Dari sudut sekiranya seseorang itu mengetahui akan penularan sesuatu wabak di tempat tertentu, janganlah dia pergi ke tempat tersebut bagi mengelakkan dirinya dari dijangkiti penyakit tersebut. Manakala jika seseorang itu telah berada dalam kawasan yang merebak padanya wabak, tindakan pencegahan yang diambil bagi mengelakkan penularan penyakit tersebut adalah dengan cara tidak keluar dari kawasan tersebut. Ini dilakukan bagi mengelakkan kemudharatan yang lebih besar seperti yang disebutkan dalam sebuah kaedah fekah yang masyhur :
إذَا تَعَارَضَ مَفْسَدَتَانِ رُوعِيَ أَعْظَمُهُمَا ضَرَرًا بِارْتِكَابِ أَخَفِّهِمَا
Maksudnya : Apabila bertembungnya dua mafsadah, maka dipelihara (ditolak) mudarat yang paling besar dengan melakukan mudarat yang lebih ringan.
Rujuk Al-Asybah wal-Nazhair, Ibn Nujaim (Hlm. 76)
Syeikh Mustafa Al-Zarqa berkata: (Yang dimaksudkan dengan) meraikan yang paling berat dari keduanya adalah dengan cara membuangnya (meninggalkannya). Ini kerana, mafsadah-mafsadah diraikan dengan dinafikan seperti mana maslahah-maslahah diraikan dengan mengisbatkan (melakukannya). Rujuk Syarah Al-Qawa’id Al-Fiqhiyyah, Syeikh Mustafa Al-Zarqa (Hlm. 201).
Secara asasnya, kaedah ini ada sandarannya daripada nas syarak iaitu berdasarkan firman Allah S.W.T:
أَمَّا السَّفِينَةُ فَكَانَتْ لِمَسَاكِينَ يَعْمَلُونَ فِي الْبَحْرِ فَأَرَدتُّ أَنْ أَعِيبَهَا وَكَانَ وَرَاءَهُم مَّلِكٌ يَأْخُذُ كُلَّ سَفِينَةٍ غَصْبًا
Maksudnya: Adapun perahu itu merupakan milik orang-orang miskin yang berkerja di laut. Maka aku bertujuan merosakkannya kerana terdapat seorang raja yang ingin merampas kesemua perahu.
Surah Al-Kahf (79)
Berdasarkan ayat di atas, kita dapat melihat beberapa perkara penting yang kami ringkaskan dalam bentuk poin seperti berikut:
- Perahu atau sampan tersebut dimiliki oleh orang miskin dan bukannya orang kaya.
- Orang miskin tersebut pula berkerja di lautan dan bukannya di daratan. Justeru, keadaan ini menggambarkan betapa penting peranan sampan untuk digunakan dalam pekerjaan menampung kehidupan seharian.
- Ia dirosakkan kerana terdapatnya seorang raja yang mahu merampas perahu-perahu yang berada dalam keadaan baik dan elok. Justeru, apabila dilihat perahu-perahu yang rosak, maka ia ditinggalkan dan tidak dirampas.
- Merosakkan perahu adalah satu keburukan. Namun dirampasnya perahu mendatangkan keburukan yang lebih berat. Rosaknya perahu boleh dibaiki, manakala dirampasnya perahu mendatangkan masalah besar kepada golongan miskin untuk membeli perahu yang baharu.
- Justeru ini adalah contoh pertembungan antara dua keburukan, lalu dipilih keburukan yang lebih ringan.
Oleh yang demikian, apabila kita berbalik kepada isu mencegah penularan wabak atau penyakit yang berjangkit ini, kaedah menghalang mereka yang berada di tempat-tempat tersebarnya penyakit berjangkit atau disebut sebagai kuarantin merupakan antara langkah terbaik bagi mengelakkan mudharat yang lebih besar.
Maka para pemerintah atau badan-badan berautoriti hendaklah bertindak dalam menangani isu-isu penularan wabak dengan melihat kepada maslahah-maslahah kepada masyarakat setempat disampil mengambil kira faktor suasana setempat dan juga keadaan masyarakat. Hal ini adalah bertepatan dengan sebuah kaedah fekah yang menyebutkan :
تَصَرُّفُ الإمَامِ عَلَى الرَّعِيَّةِ مَنُوطٌ بِالمَصْلَحَة
Maksudnya : Urus tadbir pemerintah ke atas rakyat hendaklah terikat dengan maslahah.
Bahkan kaedah fekah di atas inilah yang menjadi asas pedoman kepada Amirul Mu’minin Umar Ibn al-Khattab R.A dalam melakukan keputusan sebaik sahaja beliau mendengar khabar berlakunya wabak penyakit di tanah Syam. Ada sebuah riwayat yang menyebutkan bahawa Saidina Umar keluar menuju ke Syam sehingga beliau sampai ke kawasan Sargh (satu kawasan yang berdekatan dengan Syam yang terletak di antara Al-Mughitsah dengan Tabuk). Sesampai di sana beliau bertemu dengan panglima angkatan tentera iaitu Abu ‘Ubaidah al-Jarrah R.A dan juga para sahabat beliau. Mereka memberitahu kepada Umar bahawa wabak telah berlaku di tanah Syam. Lalu Saidina Umar berkata : ‘’Panggilkan golongan muhajirin al-awwalin untuk bertemu dengan aku’’. Kemudian sebaik mereka sampai, Saidina Umar berbincang dan memberitahu kepada mereka bahawa wabak telah berlaku di tanah Syam. Golongan muhajirin berbeza pendapat dalam isu ini. Sebahagian mereka berpendapat, kamu telah keluar disebabkan ada urusan, maka kami tidak merasakan yang kamu perlu pulang meninggalkan urusan tersebut. Manakala sebahagian yang lain pula menyatakan : ‘’Kamu membawa bersama kamu orang ramai dan para sahabat Rasulullah S.A.W, maka kami tidak berpendapat yang kamu patut membawa mereka ke arah wabak ini’’. Kemudian Saidina Umar memanggil golongan Ansar bagi berbincang isu ini, maka golongan Ansar pun berpendirian yang sama seperti yang disebutkan oleh golongan Al-Muhajirin.
Kemudian tidak lama selepas itu Saidina Umar pun memberi arahan kepada orang ramai untuk berpatah semula. Lalu Abu ‘Ubaidah Al-Jarrah R.A berkata :
أَفِرَارًا مِنْ قَدَرِ اللَّهِ
Maksudnya : Adakah perbuatan ini termasuk melarikan diri dari takdir Allah ?
Maka Saidina Umar menjawab :
نَعَمْ نَفِرُّ مِنْ قَدَرِ اللَّهِ إِلَى قَدَرِ اللَّهِ أَرَأَيْتَ لَوْ كَانَتْ لَكَ إِبِلٌ فَهَبَطْتَ وَادِيًا لَهُ عِدْوَتَانِ إِحْدَاهُمَا خَصْبَةٌ وَالأُخْرَى جَدْبَةٌ أَلَيْسَ إِنْ رَعَيْتَ الْخَصْبَةَ رَعَيْتَهَا بِقَدَرِ اللَّهِ وَإِنْ رَعَيْتَ الْجَدْبَةَ رَعَيْتَهَا بِقَدَرِ اللَّهِ
Maksudnya : Alangkah baik jika selain kamu yang mengungkapkan kenyataan ini wahai Abu ‘Ubaidah. Ya betul, kami lari dari takdir Allah menuju kepada takdir Allah yang lain. Tidakkah kamu melihat sekiranya kamu memiliki seekor unta, kemudian kamu turun kepada satu lembah yang mempunyai dua sudut. Salah satunya merupakan kawasan yang subur dan satu yang lagi merupakan kawasan yang tandus. Bukankah jika kamu memelihara unta tersebut di kawasan yang subur maka kamu menjaganya dengan taqdir Allah. Dan jika kamu memelihara unta tersebut di kawasan yang tandus maka kamu juga menjaganya dengan taqdir Allah ?
Kemudian datang Abdul Rahman bin ‘Auf R.A yang sebelum ini tidak berada bersama kerana menyelesaikan beberapa urusan lalu beliau berkata :
إِنَّ عِنْدِي مِنْ هَذَا عِلْمًا سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَقُولُ إِذَا سَمِعْتُمْ بِهِ بِأَرْضٍ فَلاَ تَقْدَمُوا عَلَيْهِ وَإِذَا وَقَعَ بِأَرْضٍ وَأَنْتُمْ بِهَا فَلاَ تَخْرُجُوا فِرَارًا مِنْهُ
Maksudnya : Sesungguhnya aku mempunyai ilmu berkenaan perkara ini. Aku mendengar Rasulullah S.A.W bersabda : Apabila kamu mendengar ia (wabak) berlaku di sesuatu tempat maka janganlah kamu pergi kepadanya. Dan apabila ia berlaku di tempat yang kamu berada di dalamnya maka janganlah kamu keluar daripadanya.
Riwayat Muslim (2219)
Maka berdasarkan hadis di atas kita dapat melihat bahawa Saidina Umar yang berada atas kapasiti sebagai seorang pemerintah membuat satu keputusan yang meraikan maslahah setiap individu yang berada di bawah jagaan beliau dengan cara menjauhkan diri dari tempat yang diketahui terkena padanya wabak. Inilah juga pedoman yang ditunjukkan oleh Rasulullah S.A.W ketika baginda diberitahu oleh Farwah bin Musaik bahawa terdapat suatu kawasan yang bernama Abyan yang telah berlaku wabak yang buruk padanya. Maka Rasulullah S.A.W bersabda :
دَعْهَا عَنْكَ فَإِنَّ مِنَ الْقَرَفِ التَّلَفَ
Maksudnya : Tinggalkan ia (kawasan tersebut). Sesungguhnya perbuatan mendekatkan diri dengan keburukan (wabak dan penyakit) akan membawa kepada kebinasaan.
Riwayat Abu Daud (3923)
Maka ilmu usul fiqh membawa para ulama untuk mengeluarkan larangan dari umat Islam mendekatkan diri dari tempat-tempat yang merebak padanya penyakit-penyakit yang berjangkit. Ini turut bertepatan dengan larangan yang disebutkan oleh Al-Quran menerusi firman Allah S.W.T :
وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ
Maksudnya : Dan janganlah kamu mencampakkan diri kamu ke lembah kebinasaan.
Surah Al-Baqarah (195)
Selain daripada itu, kita dapat melihat bahawa Islam turut mengambil langkah berikutnya iaitu sesudah berlakunya sesuatu wabak atau penyakit dengan anjuran supaya ianya dirawat. Ini dapat dilihat berdasarkan beberapa dalil dan juga kaedah-kaedah fekah yang berkaitan dengan hal ini. Antaranya adalah seperti yang disebutkan di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Usamah bin Syarik R.A beliau berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda :
تَدَاوَوْا فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ لَمْ يَضَعْ دَاءً إِلاَّ وَضَعَ لَهُ دَوَاءً غَيْرَ دَاءٍ وَاحِدٍ الْهَرَمُ
Maksudnya : Berubatlah kamu, sesungguhnya Allah S.W.T tidak menurunkan suatu penyakit melainkan diturunkan juga ubatnya melainkan satu penyakit sahaja, iaitu ketuaan.
Riwayat Abu Daud (3855)
Maka jelas dari hadis di atas arahan dari Nabi S.A.W untuk seseorang yang ditimpa penyakit supaya berubat. Secara umumnya, perintah yang terdapat di dalam hadis ini menujukkan bahawa berubat ini suatu yang disyariatkan dan hukumnya adalah mustahab (dituntut). Meskipun begitu, dalam beberapa keadaan tertentu hukum berubat boleh menjadi wajib sekiranya diketahui yang ia akan memberikan kebaikan dan jika diabaikan akan mendatangkan kemudharatan kepada pesakit.
Demikian juga penyakit termasuk dalam perkara mudharat yang perlu dielakkan demi menjaga nyawa seseorang manusia. Ini bertepatan dengan sebuah kaedah fekah menyebut :
الضَّرَرُ يُزَال
Maksudnya : Kemudharatan itu dihilangkan.
Penutup
Sebagai kesimpulan kami menyatakan bahawa ilmu usul fiqh memainkan peranan penting khususnya kepada para fuqaha’ dalam menyediakan penyelesaian yang bersifat syar’ie melalui pengeluaran hukum-hakam yang melibatkan isu wabak dan juga penyakit sama ada menerusi langkah-langkah pencegahan demikian juga langkah-langkah rawatan terhadap perkara tersebut.
Akhir kalam, kami berdoa kepada Allah S.W.T agar memberikan kefahaman yang tepat kepada kita semua dalam beragama. Ameen.
SUMBER: LAMAN WEB PEJABAT MUFTI WILAYAH
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI