Rasulullah SAW pernah bersabda: “Telah datang kepadamu bulan Ramadan, bulan keberkahan, AIlah mengunjungimu pada bulan ini dengan menurunkan rahmat, menghapus dosa-dosa dan mengabulkan doa. Allah melihat berlumba-lumbanya kamu pada bulan ini dan membanggakanmu kepada para malaikat-Nya, maka tunjukkanlah kepada Allah hal-hal yang baik dari dirimu, kerana orang yang sengsara ialah yang tidak mendapatkan rahmat Allah di bulan ini.” (HR At-Thabrani).

Rasulullah SAW juga pernah bersabda: “Wahai segenap manusia, telah datang kepada kalian bulan yang agung penuh berkah bulan yang di dalamnya terdapat satu malam yang nilainya lebih baik dari seribu bulan. Allah menjadikan puasa di siang harinya sebagai kewajiban, dan qiyam di malam harinya sebagai sunnah.

Barang siapa menunaikan ibadah yang difardhukan, maka pekerjaan itu setara dengan orang mengerjakan 70 kewajiban. Ramadan merupakan bulan kesabaran dan balasan kesabaran adalah syurga. Ramadan merupakan bulan santunan, bulan yang di mana Allah melapangkan rezeki setiap hamba-Nya. Barang siapa yang memberikan hidangan berbuka puasa bagi orang yang berpuasa, maka akan diampuni dosanya dan dibebaskan dari belenggu neraka, serta mendapatkan pahala setimpal dengan orang yang berpuasa tanpa mengurangi pahala orang berpuasa tersebut.” (HR Khuzaimah).

Di bulan penuh kerahmatan ini, kita sememangnya dituntut memperbanyakkan ibadah kerana semua pahalanya digandakan. Kita digalakkan membaca al-Quran, bangun solat tahajud, lakukan solat sunat serta lain lagi bagi mengisi masa lapang serta tidak mempersia-siakan sisa masa yang ada dengan hanya menatap telefon bimbit atau melakukan perkara sia-sia. Ini kerana Ramadan bukan sekadar menahan lapar dan dahaga dan kerugian jika itu yang kita fikirkan kerana Ramadan adalah bulan pengampunan dan penuh rahmat.

Dalam pada itu, dari satu perkongsian fb Ismail Sabran Ancok, dirinya berkongsi pemandu e-hailing food panda yang duduk membaca al-Quran sementara menanti order masuk.

IKLAN

Tulisnya, lalu tadi di highway. Ingat tadi dia tengah main game. Rupanya runner ni tengah duduk membaca Al-Quran. Mungkin tengah duduk sambil tunggu order, saudara ni mengisi masanya untuk menambah pahala di bulan Ramadan. Syabas anak muda, tulisnya.

Dalam pada itu, dirinya turut memaklumkan kepada mereka yang mengenali runner ini agar memberitahu kepadanya untuk dia belanja makan sebulan.

Siapa yang kenal brother ni, bagitahu dia, saya belanja berbuka puasa percuma di gerai abg Ancok selama bulan puasa. Kalau dia ada masa kelapangannya berbuka di gerai.

IKLAN

Dan selepas gambarnya membaca Al-Quran tular (selepas dimaklumkan kawan-kawan yang tag kepadanya), runner ini atau nama sebenarnya Mohd Rahmat Mohd Amin dilihat amat merendah diri.


Dirinya siap membalas komen di fb Abang Ancok tersebut.

Tulisnya, terima kasih niat baik Abang Anchok Jazakamullah kheir bang.

IKLAN

“Sebenarnya bnyak juga yang bgini tapi tak tertangkap kamera apa-apa pun. Saya tidak la sebaik yang disangka tapi Insya-Allah kita semua sentiasa berusaha untuk jadi baik lagi-lagi di bulan yang barokah ini. Allahumma Aamiin.

Tambahnya lagi, semoga kita semua senantiasa berusaha untuk terus istiqomah dalam kebaikan Allahumma Aamiin.

Masa yang sama begitu ramai yang menzahirkan rasa kagum mereka kerana usaha dirinya menghabiskan masa membaca Al-Quran.

Ya, semoga Ramadan kita dicatat semua amal kebaikan dan tidak sia-siakan waktu yang ada.