![akad](https://cdn.kashoorga.com/2020/01/108738-03_58_992886-696x365.jpeg)
Sebelum majlis nikah bermula, pasangan itu perlu buat beberapa persediaan. Tip yang dikongsikan ini mungkin nampak remeh.
Namun awas! Perkara yang remeh inilah yang selalu mendatangkan masalah ‘besar’ dan perlu kita ambil peduli.
Tak nafikan perkara seperti kad pengenalanlah dan duit mas kahwin. nampak ‘simple’ sahaja. Tetapi ‘perkara-perkara’ begini kalau tidak ada pada hari pernikahan, pasti majlis akad nikah itu akan bermasalah.
Ada lima perkara penting untuk anda ambil berat pada hari nikah berlangsung. Jangan sampai terlupa ya!
1) Kad Pengenalan Diri
Jangan lupa bawa kad pengenalan anda dan pasangan. Kad ini perlu diserahkan kepada jurunikah yang mengetuai majlis akad nikah anda nanti. Tanpa kad pengenalan, urusan akan jadi susah kerana dokumen itu sememangnya diperlukan.
Walaupun ada yang fotokopi, kad pengenalan sebenar perlu ada. Jadi, elakkan daripada kehilangan kad pengenalan. Jika hilang, misalnya diragut, sila buat laporan polis dan dapatkan salinan laporan itu untuk ditunjukkan kepada jurunikah.
2) Mas Kahwin
Mas kahwin perlu ditunjukkan kepada jurunikah sebelum akad nikah dimulakan. Mas kahwin ialah pemberian wajib kepada pengantin perempuan dan termasuk dalam rukun nikah.
Mas kahwin minimum telah ditetapkan oleh jabatan agama Islam negeri tertentu. Jika anda mahu beri mas kahwin lebih daripada yang ditetapkan dan jumlahnya beribu-ribu, sila buatkan cek untuk memudahkan urusan. Tak perlu bawa wang tunai kerana bimbang kejadian tidak diingini berlaku.
3) Kehadiran
Pastikan kehadiran individu yang penting dalam urusan akad nikah. Misalnya kehadiran pasangan pengantin, jurunikah, saksi dan wali. Telefon untuk mengingatkan mereka ini sehari sebelum majlis berlangsung. Ingatkan hal penting terutamanya mengenai waktu perlu berada di lokasi pernikahan.
4) Tepati Masa
Sila tepati masa yang telah diberikan oleh jurunikah. Ini kerana jurunikah bukan hanya mengetuai majlis akad nikah anda sahaja. Dia perlu ke lokasi lain untuk urusan akad nikah orang lain pula.
Jadi, sila hadir ke lokasi anda bernikah pada masa yang telah ditetapkan supaya urusan lebih mudah.
5) Jangan Gugup
Pengantin lelaki dinasihatkan supaya banyak bertenang. Jangan kelam-kabut pada hari pernikahan. Minum air masak secukupnya. Bertenang dengan membaca ayat-ayat al-Quran yang dihafal. Jika tidak bertenang, akan mudah gugup apatah lagi ketika akad nikah nanti.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Kalau Pernah Buat, Taubatlah! Mufti Kata Tak Boleh Sebarkan Gambar Mangsa Di Media Sosial
![Kalau Pernah Buat, Taubatlah! Mufti Kata Tak Boleh Sebarkan Gambar Mangsa Di Media Sosial](https://cdn.kashoorga.com/2020/12/320870-28_46_492888.jpeg)
Kala ini netizen mungkin sedang berbalah mengenai isu instafamous yang juga usahawan Hafiz Mahamad yang berkongsi kenangan menguruskan sahabat baiknya, Loh atau nama sebenar arwah Wan Mohd Abdullah Wan Mohd Noor. Walau Hafiz sudah memberi penjelasan bahawa dia tiada niat membuka aib sesiapa tapi isu ini terus mendapat perhatian ramai.
Dalam ramai mungkin mengecam tindakan Hafiz, sedar atau tidak kita mungkin pernah membuat naik gambar mangsa kemalangan jalan raya, ,mangsa bunuh dan sebagainya tanda sedar, ia adalah haram.
Dalam satu perkongsian dari pejabat Mufti Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, adalah jelas kenapa kita dilarang menyebarkan gambar jenazah sama sekali.
Assalamualaikum W.B.T. Sesetengah masyarakat kita yang gemar mengambil dan menyebarkan gambar mangsa kemalangan atau kes tertentu di media sosial, apakah hukum perbuatan ini dari perspektif agama?
Ringkasan Jawapan:
Perbuatan menyebarkan gambar mayat orang yang meninggal dunia adalah haram kerana ia boleh mendedahkan aib si mati dan menyakiti hati keluarga waris. Apatah lagi sekiranya keadaan mayat tersebut yang agak tidak sempurna seperti terdedah aurat, tertanggal anggota tubuh dari badan kerana Islam melarang umatnya mendedahkan aurat dan ia boleh menjatuhkan kehormatan si mati.
Selain itu ia boleh mendatangkan trauma kepada keluarga si mati dan boleh mengundang pelbagai perkara yang tidak diingini. Justeru, perbuatan menyebarkan gambar mayat yang meninggal dunia perlu dihentikan kerana ia bercanggah dengan etika, moral dan akhlak Islam. Di samping itu, individu yang melakukan perbuatan ini juga harus diambil tindakan tegas agar fenomena ini tidak berleluasa dalam masyarakat.
Huraian Jawapan:
Waalaikumussalam W.B.T. Alhamdulillah bersyukur kehadrat Allah S.W.T dengan kurniaan nikmat Iman dan Islam. Selawat dan Salam ke atas junjungan Nabi Muhammad S.A.W serta keluarga, sahabat-sahabat baginda, serta seluruh kaum Muslimin dan Muslimat yang dirahmati Allah S.W.T sekalian. Sabda Nabi Muhammad S.A.W:
لا يؤمن أحدكم حتى يحب لأخيه ما يحب لنفسه
Maksudnya: “Tidak beriman seseorang daripada kamu sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri”.
Riwayat al-Bukhari (13) dan Muslim (45)
Berdasarkan hadis di atas, jelaslah bahawa seorang muslim hendaklah menyukai segala kebaikan yang diperoleh oleh saudara muslim yang lain sebagaimana dia menyukai kebaikan itu untuk dirinya, dan membenci segala keburukan yang menimpa saudara muslim yang lain sebagaimana dia membenci keburukan itu menimpa dirinya. Oleh itu hendaklah seseorang muslim berlaku ihsan dan berbuat baik kepada saudara semuslim-nya yang lain, menutup segala keaibannya serta menjaga hak-hak ke atas mereka (sesama muslim). (Rujuk: ‘Umdah al-Qori Syarh Sahih al-Bukhari, 1/141).
Justeru, pada asasnya perbuatan menyebarkan gambar mayat si mati adalah haram dan bercanggah dengan moral dan akhlak Islam kerana hal tersebut boleh membuka aib si mati dan menyakiti hati keluarga waris.
Islam sangat menitikberatkan kewajipan seseorang Islam terhadap saudaranya yang lain iaitu antaranya menjaga nyawa, harta dan kehormatan diri sebagaimana sabda Nabi S.A.W:
كُلُّ الْمُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ حَرَامٌ، دَمُهُ، وَمَالُهُ، وَعِرْضُهُ
Maksudnya: “Hak setiap muslim ke atas muslim yang lain adalah haram (baginya mencerobohi) maruahnya, hartanya dan darahnya”.
Riwayat Muslim (2564)
Berdasarkan hadis di atas, ia menunjukkan kewajipan seseorang muslim terhadap saudaranya yang lain maka haram ke atasnya untuk menumpahkan darah saudara muslim yang lain dan mencerobohi hartanya seperti mencuri atau merompak atau menipu dalam urusan jual beli, dan hendaklah menjaga kehormatan dirinya iaitu tidak boleh menghina sifatnya atau rupa paras atau keturunannya kerana hal itu boleh menjatuhkan kehormatannya dan hendaklah memelihara kemuliaan dirinya. (Rujuk: Al-Adab al-Nabawi, 1/137).
Firman Allah S.W.T:
….ولقد كرمنا بني آدم
Maksudnya: “Dan sesungguhnya kami telah memuliakan anak Adam…..”.
( Surah al-Isra’ : 70)
Ayat dia atas menunjukkan Allah S.W.T. memuliakan manusia samada semasa hidup atau matinya. Dan tidak syak lagi apa yang diharamkan oleh seseorang muslim ke atas saudaranya ketika hidup sama seperti pengharamannya setelah meninggal dunia. Hal ini berdasarkan hadis Nabi S.A.W:
إن كسر عظم المؤمن ميتا مثل كسره حيا
Berkata Imam Ibnu Hajar al-Asqalani “dapat diambil iktibar daripada hadis ini bahawasanya pengharaman seseorang muslim ke atas saudaranya ketika meninggal dunia sama seperti halnya ketika hidup”. (Rujuk: Fath al-Bari, 9/142).
Oleh itu, berdasarkan dalil-dalil di atas wajib ke atas kita untuk beradab dan memuliakan saudara muslim yang lain samada ketika hidup ataupun setelah meninggal dunia. Segala perkara yang boleh membawa kepada pencerobohan nyawa, harta dan kehormatan diri seseorang muslim adalah haram dan dilarang di sisi agama kita yang mulia.
Selain itu, perbuatan menyebarkan gambar mayat yang kurang elok atau tidak menutup aurat adalah suatu bentuk pendedahan aib dan ia merupakan suatu perkara yang ditegah dalam agama. Malah tiada khilaf dalam kalangan para ulama’ bahawa wajib menutup aurat jenazah. (Rujuk: Hasyiyah al-Dasuqi, 1/408). Sehinggakan para ulama menitikberatkan hendaklah dijaga aurat dan aib si mati sekalipun ketika urusan memandikan jenazah.
Berkata Imam al-Nawawi: “Dan disunatkan agar ditutup mayat (ketika memandikan jenazah) daripada orang lain, kerana berkemungkinan terdapat pada badannya itu suatu aib yang beliau menutupinya dahulu (ketika dia hidup), dan boleh jadi terdapat badannya itu suatu tompokan darah, lalu disangka oleh orang yang melihatnya itu sebagai suatu hukuman baginya (mayat itu).” (Rujuk: Al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, 5/154).
Sabda Nabi S.A.W yang mengisyaratkan hal ini:
لا تبرز فخذك ولا تنظر إلى فخذ حي ولا ميت
Maksudnya: “Jangan membuka paha kamu dan janganlah melihat kepada paha orang yang hidup atau meninggal dunia”.
Riwayat Abu Daud (3140), Ibnu Majah (1460)
Apatah lagi sekiranya keadaan mayat tersebut mengaibkan seperti tertanggal anggota dari badan, terburai jasad dan sebagainya maka itu boleh membuka aib si mayat tersebut. Jelaslah bahawa perbuatan seperti ini adalah sangat tidak bertanggungjawab dan dilarang tegas oleh agama.
Oleh itu, berdasarkan dalil-dalil di atas jelaslah bahawa wajib ke atas kita menutup aurat dan aib seseorang sekalipun orang tersebut telah meninggal dunia. Malah wajib hukumnya bagi seorang muslim menutup apa jua yang tidak disukai oleh seseorang ketika hidupnya. Barangsiapa yang melakukan sebarang perbuatan yang mendedahkan aurat dan aib si mati maka dia telah tergolong dalam golongan yang mencerobohi maruah saudara muslimnya yang lain dan ianya termasuk dalam perkara yang dibenci oleh Allah dan rasulnya.
Kesimpulan
Tunstasnya, perbuatan menyebarkan mayat orang yang meninggal dunia adalah haram kerana ia boleh mendedahkan aib si mati dan menyakiti hati keluarga waris. Tambahan pula, sekiranya keadaan mayat yang agak tidak sempurna seperti terdedah aurat, tertanggal anggota tubuh dari badan maka haram menyebarkan gambar tersebut kerana Islam melarang umatnya mendedahkan aurat dan hal tersebut boleh menjatuhkan kehormatan si mati. Selain itu ia boleh mendatangkan trauma kepada keluarga si mati dan boleh mengundang pelbagai perkara yang tidak diingini. Justeru, perbuatan menyebarkan gambar mayat yang meninggal dunia perlu dihentikan kerana ia bercanggah dengan etika, moral dan akhlak Islam. Di samping itu, individu yang melakukan perbuatan ini juga harus diambil tindakan tegas agar fenomena ini tidak berleluasa dalam masyarakat. Wallahu a’lam.
Semoga Allah memberikan kita semua kefahaman yang benar dalam beragama. Ameen.
Sumber gambar kemalangan : Kosmo
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ajaran Menyeleweng & Khurafat, 4 Mufti Tolak Fahaman Ajaran Perjalanan Mimpi Yang Terakhir (PMYT)
![Ajaran Menyeleweng & Khurafat, 4 Mufti Tolak Fahaman Ajaran Perjalanan Mimpi Yang Terakhir (PMYT)](https://cdn.kashoorga.com/2021/08/perang-dunia.jpg)
Di media sosial hangat diperkatakan mengenai mimpi dialami seorang wanita yang diperlihatkan tentang gambaran kiamat semakin hampir. Ia mengisahkan beberapa peristiwa dan sebahagaiannya sudah terjadi yang didakwa dialami oleh seorang pengguna fb atas nama Sittah Annur sejak beberapa bulan lalu.
Dilhat mula mengumpul ribuan pengikut-pengikut dari seluruh negara, mimpi wanita berkenaan mendapat reaksi dari beberapa orang mufti khususnya dari Perlis, Pulau Pinang, Pahang dan Perak yang menyifatkan ajar Perjalanan Mimpi Yang Terakhir sebagai menyelewang dan khurafat dan meminta orang ramai berhati-hati.
Dipetik dari Harian Metro, berikut adalah reaksi Jabatan Agama Islam dan Mufti mengenai ajaran kumpulan ini.
“Mengarut dan khurafat”.
Itu reaksi Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin berhubung ajaran Perjalanan Mimpi Yang Terakhir (PMYT) yang mendakwa kebenaran mimpi ketuanya digelar Sittah Annur.
Mohd Asri dalam satu ulasannya yang dipetik di YouTube berkata, mimpi di dalam Islam sememangnya diiktiraf menerusi beberapa dalil namun ia hanya membabitkan orang soleh dan bukannya dakwaan mengarut yang dikatakan wanita berkenaan.
Beliau berkata, Jabatan Mufti Perlis mempunyai maklumat berhubung pergerakan kumpulan itu termasuk mengenal pasti ketua-ketua ajaran ini.
“Kumpulan ini bukan seratus, dua ratus pengikut, mereka ada ribuan pengikut termasuk menggunakan pelbagai platform media sosial untuk menyebarkan fahaman khurafat mereka.
“Mereka (pengikut kumpulan PMYT) ini bergantung kepada mimpi wanita berkenaan yang membuat pelbagai ramalan terutama membabitkan kiamat.
“Ada dalam kalangan pengikut mereka yang sudah menjual rumah, membina rumah di dalam hutan, korek tanah untuk jadikan kubu dan bermacam lagi termasuk untuk memulakan perjalanan ke Syam bersama dengan Imam Mahdi,” katanya.
Mohd Asri berkata, ada juga pengikut PMYT sudah mempersiapkan diri untuk menghadapi peperangan akhir zaman dengan membeli peralatan seperti anak panah.
Beliau berkata, kumpulan ini juga menyasarkan lokasi sempadan negara termasuk Perlis untuk berkumpul sebelum memulakan perjalanan untuk menyertai pasukan Imam Mahdi.
“Kita (Jabatan Mufti Perlis) mempunyai maklumat berhubung pergerakan kumpulan ini dan tahu siapa kepalanya (ketua) serta pengikut mereka,” katanya.
Metro Ahad semalam melaporkan seorang wanita berusia 39 tahun yang menggunakan gelaran Sittah Annur didakwa mula mengembangkan ajaran PMYT dipercayai bertentangan dengan ajaran Islam yang sebenar.
Wanita berasal dari Kelantan dan menetap di Shah Alam, Selangor itu dikesan sejak enam bulan lalu menggunakan media sosial seperti Facebook, YouTube dan Telegram untuk berkongsi pelbagai ramalan termasuk Perang Dunia Ketiga kononnya berlaku di Sabah sebelum dia memimpin pasukannya untuk mencari Imam Mahdi bagi melawan musuh.
Bersedia untuk tindakan tegas!
Tindakan tegas akan diambil jika sebar ajaran menyeleweng di Pulau Pinang.
Itu komitmen Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang dalam membanteras sebarang unsur ajaran sesat yang dibawa seorang wanita seperti dilaporkan Metro Ahad, semalam.
Mufti Pulau Pinang Datuk Seri Dr Wan Salim Wan Mohd Noor berkata, pihaknya tidak akan berkompromi dan memanggil wanita berkenaan jika didapati dia cuba menyampaikan ajarannya di negeri itu.
Bagaimanapun, katanya, setakat ini pihaknya belum menerima sebarang aduan terhadap ajaran berkenaan.
“Jika ada bukti, Jabatan Mufti akan memanggilnya untuk bersoal jawab. Jika apa yang diajarnya didapati menyeleweng daripada akidah atau syariat Islam berdasarkan kefahaman Ahli Sunnah Wal-Jamaah, maka dia akan dinasihat supaya bertaubat dan tidak menyebarkan ajaran sesat berkenaan.
“Bagaimanapun jika dia berdegil dan meneruskan juga penyebaran ajaran itu, dia akan didakwa di Mahkamah Syariah mengikut undang-undang sedia ada,” katanya.
Beliau berpandangan wanita terbabit mempunyai masalah jiwa yang serius termasuk hidup di dalam khayalan.
Katanya, ada ketikanya khayalan itu membentuk kepercayaan yang palsu, tetapi bagi pengidapnya adalah suatu realiti.
“Mungkin dia menganggap dirinya seorang yang hebat atau mempunyai kebolehan luar biasa.
“Kemungkinan juga dia mempercayai bahawa dirinya boleh berdampingan dengan makhluk ghaib seperti malaikat atau bertemu dengan para nabi, dapat melihat atau masuk ke alam barzakh, masuk ke dalam syurga dan sebagainya.
“Selanjutnya mimpi dilihat daripada perspektif Islam bukanlah sumber hukum syarak yang wajib diterima oleh orang Islam sebagai panduan di dalam kehidupan. Mimpi juga tidak boleh dijadikan sebagai panduan bagi kehidupan bermasyarakat,” katanya.
Beliau berkata, jika seseorang yakin bahawa mimpinya benar dan baik, dia boleh menerimanya sebagai pengalaman peribadi dan mengamalkannya di dalam kehidupannya sendiri asalkan tidak bertentangan dengan akidah dan syariat.
Namun, katanya, ia bukan untuk mengajak orang lain turut mempercayai dan mengamalkan bersamanya ajaran yang diperoleh di dalam mimpinya.
“Saya ingin menasihatkan umat Islam di negara ini supaya tidak mudah mempercayai ajaran yang didakwa oleh mana-mana individu yang mendapatkannya menerusi mimpi.
“Ini kerana agama Islam sudah sempurna pada zaman Nabi Muhammad SAW masih hidup, tak perlu lagi ditokok tambah dengan mimpi orang yang tidak siuman atau yang ada kepentingan tertentu.
“Rasulullah SAW hanya meninggalkan dua sumber sebagai panduan hidup umatnya iaitu al-Quran dan Sunnah. Umat Islam hendaklah berpegang teguh kepada kedua-dua sumber ini.
“Elakkan daripada mempercayai dakwaan yang tidak diketahui motif di sebaliknya,” katanya.
Dakwaan bercanggah dengan ajaran Islam
Tindakan penguatkuasaan akan dilaksanakan jika didapati kumpulan berkenaan aktif memberi ceramah atau merekrut ahli kumpulan di Pahang.
Ia termasuk kemungkinan untuk menahan mana-mana individu yang berkaitan dengan ajaran Perjalanan Mimpi Yang Terakhir (PMYT).
Demikian amaran Mufti Pahang Datuk Seri Dr Abdul Rahman Osman berhubung kumpulan terbabit dan jika dikesan bertapak di negeri itu, tindakan penguatkuasaan akan dilaksanakan secara menyeluruh.
“Setakat ini, kita tidak terima apa-apa lagi (kegiatan dan aktiviti) kumpulan berkenaan di negeri ini (Pahang) namun jika ada, kita akan buat tindakan tegas.
“Dakwaan ketua kumpulan ini adalah sangat bercanggah dengan ajaran Islam malah dakwaan-dakwaannya mampu menimbulkan keresahan umum.
“Memang benar, mimpi adalah sesuatu yang diiktiraf di dalam Islam namun mimpi yang benar adalah (membabitkan) orang- orang soleh sahaja,” katanya, semalam.
Abdul Rahman berkata, dakwaan wanita ini yang menyatakan dia pergi ke Arasy diikuti malaikat pengiring dan beberapa lagi adalah jelas bertentangan dengan ajaran Islam.
“Kami juga difahamkan bahawa kumpulan ini turut aktif bergerak di media sosial termasuk mempunyai beberapa kumpulan di Telegram bertujuan untuk menyebar luaskan fahaman mereka.
“Saya berharap masyarakat Islam tidak terpengaruh dengan dakwaan seumpama ini kerana ia sangat bertentangan dengan Islam.
“Seperti yang saya katakan, jika didapati kumpulan ini aktif di Pahang, pasti kita akan ambil tindakan dengan segera kerana kita tidak mahu fahaman songsang ini mempengaruhi masyarakat,” katanya.
Menurutnya, berita-berita akhir zaman sudah pun dikhabarkan oleh Nabi Muhammad SAW dan ulasannya sudah banyak dinukilkan oleh ulama terdahulu.
Katanya, jika masyarakat mengikuti ulasan ulama, pastinya mereka tidak akan tersesat dengan dakwaan sebegini.
Jaipk buat laporan polis, SKMM
Bimbang dakyah berhubung ajaran Perjalanan Mimpi Yang Terakhir (PMYT) terus tersebar di media sosial, Jabatan Agama Islam Perak (Jaipk) sudah membuat laporan kepada polis serta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).
Pengarahnya Datuk Mohd Yusop Husin berkata, laporan berkenaan dibuat kira-kira tiga minggu lalu susulan aduan diterima pihaknya berhubung ajaran PMYT.
Mengulas lanjut, Mohd Yusop berkata, tidak ada pusat aktiviti ajaran berkenaan dikesan di negeri itu namun pihaknya khuatir mengenai dakyah yang disebarkan menerusi media sosial.
“Kita mendapat maklumat awal mengenai ajaran itu dan membuat laporan polis serta SKMM.
“Kita difahamkan (ajaran ini) ada di merata-rata. Jadi laporan dibuat untuk pihak berkuasa terbabit mengambil tindakan lanjut,” katanya ketika dihubungi.
Mohd Yusop berkata, pihaknya dimaklumkan ada perancangan untuk mengembangkan ajaran berkenaan di negeri itu namun pihaknya masih belum mengesan sebarang aktiviti setakat ini.
Katanya, beliau menasihatkan umat Islam khususnya di Perak supaya berhati-hati dan mendalami ilmu agama daripada sumber yang betul dan tidak menyeleweng.
“Kita juga berharap mereka yang mendengar atau tahu mengenai ajaran ini supaya memaklumkan kepada Jaipk untuk kita ambil tindakan. Nasihat saya, berhati-hati dan salurkan maklumat kepada pihak berkuasa agama mahu pun jabatan mufti.
“Setakat ini ajaran itu memang diragui, tapi untuk menentukan statusnya, kita perlu rujuk kepada Jawatankuasa Muzakarah Fatwa Kebangsaan. Tapi apa pun, berhati-hatilah, kena kenal siapa yang bawa apa-apa jua ajaran,” katanya.
Sementara itu, Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) Datuk Mohd Shahzihan Ahmad ketika dihubungi mengesahkan pihaknya sudah menerima laporan mengenai ajaran terbabit.
Katanya, umat Islam diminta merujuk kepada pihak berkuasa agama negeri terhadap sebarang persoalan dan isu membabitkan percakapan, perbuatan serta lain yang meragukan, mengelirukan dan menyimpang yang mungkin bertentangan dengan prinsip hukum syarak.
“Ada (aduan) dan Jais sedang meneliti perkara ini. Orang awam diminta tidak membuat sebarang tuduhan mendahului fatwa, undang-undang dan mahkamah,” katanya.
Menurutnya, satu laporan bakal dikemukakan kepadanya dalam masa terdekat dan pihaknya akan menentukan langkah seterusnya yang perlu diambil. Sumber : Harian Metro
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Jaga Orang Tua Yang Sakit Kena Sabar & Jadi Kreatif. Jangan Tunggu Je, Biar Mak Ayah Kurus Kering!
![Jaga Orang Tua Yang Sakit Kena Sabar & Jadi Kreatif. Jangan Tunggu Je, Biar Mak Ayah Kurus Kering!](https://cdn.kashoorga.com/2020/07/216404-03_44_945269.jpeg)
Tidak mudah sebenarnya menjaga kedua ibu bapa yang masih sakit. Seseorang itu perlu bersedia dengan mental dan fizikal kerana mereka ini memang banyak kerenahnya.
Namun diingatkan supaya jangan berkira kerana tidak terbalas segala jasa mereka yang menjaga kita sejak kecil.
Artikel Berkaitan: Tak Mahu Suami & Orang Tua Terus Tanggung Dosa, Pelakon Ieda Moin Kini Berhijab. Minta Doakan Kekal Istiqamah!
Walaupun begitu, ada adab atau cara layanan yang sepatutnya kita buat jika sedang menunggu atau menjaga ahli keluarga terutama kedua ibu bapa yang sakit ini, lebih-lebih lagi bila berada di hospital.
![Jaga Orang Tua Yang Sakit Kena Sabar & Jadi Kreatif. Jangan Tunggu Je, Biar Mak Ayah Kurus Kering!](https://cdn.kashoorga.com/2020/07/tangan-orang-tua-03_37_366222.jpeg)
Perkongsian wanita ini Zuraini Kamal di laman sosial Facebook memberi ingatan dan panduan buat kita semua.
JAGA MAK AYAH SAKIT:
Catatan ini saya tujukan kepada semua anak-anak yang menjaga mak ayah yg sedang sakit.
Kadang-kadang saya bagi ceramah ‘berletiaq’ kat anak-anak yg dok menjaga mak ayah kat wad atau di rumah.
Hangpa pi menyantuni atau hangpa pi TUNGGU?
Ramai yang sekadar Menunggu di tepi katil mak ayah yg sedang sakit.
Bila kita tanya: ‘Mak dah makan?’
anak: ‘mak tak mau makan’
atau ‘pagi tadi mak dah makan’
(sedangkan sekarang jam 12.30 tghari. Makanan hospital hantar pon belom terusik)
Saya nasihatkan si anak:
Belikan minuman sejuk (berais); belikan buah atau puding atau agar-agar, disuapkan dulu bagi mak rasa manis di mulut.
Cuci muka dan lap badan ibu, agar dia berasa segar sedikit. Mungkin selera akan terbuka bila terasa badan sejuk dilap dengan tuala basah. Maklumlah kat wad .. bila terbaring lama, kadang-kadang badan berpeluh dan kita merasa tidak selesa.
MENJAGA ORANG SAKIT:
kena banyak bersabar dan kita perlu rajin serta Kreatif.
Bila pesakit tak lalu makan, kita kena pikirkan Bagaimana nak bagi ‘selera mereka terbuka’.
Selalu mak ayah masa jaga anak-anak yg tak mahu makan, macam2 kita buatkan.
Kita pastikan makanan ada ‘warna yang ceria’
kita pastikan menu dipelbagaikan
kita beri apa yg anak-anak suka makan.
Begitu jugak kaedahnya apabila kita menyantuni ibu ayah yg sedang sakit
Kita suapkan ibu ayah, mungkin portion nya kecil dan sedikit, tapi kita kena rajin suapkan dia makan berulang kali. Kalau boleh biarlah berjadual.
![Jaga Orang Tua Yang Sakit Kena Sabar & Jadi Kreatif. Jangan Tunggu Je, Biar Mak Ayah Kurus Kering!](https://cdn.kashoorga.com/2020/07/106284824-10220673163732342-4296043300548015514-n-03_08_172554.jpg)
SUSU:
Susu adalah makanan tambahan yg lengkap nutrisi. Jika pesakit kelihatan kurus dan kurang makan makanan pejal maka elok ditambah dengan susu.
Kalau pesakit tak lalu minum susu, maka susu itu boleh dicampur dengan Milo,Teh, buah2an, atau cereal.
Pelbagaikan Cara ambilan susu.
Blend susu dengan aiskrim atau airbatu dicampur buah-buahan.
Pastinya lebih menyelerakan dan rasanya lebih enak.
Menjadi penjaga kepada ibubapa yg sedang sakit, kita tidak boleh ambik mudah. dan kita jangan malas.
Kita jangan sekadar menunggu. Tunggu depa cakap nak makan
Tunggu depa kata nak mandi
Jangan Tunggu depa suruh baru nak buat
Hangpa jangan biar mak ayah kurus kering, bibir pecah sebab dihidrasi.
~ zuraini kamal ~
i m done berletiaq
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI