![ORG TUA](https://cdn.kashoorga.com/2020/07/216404-03_44_945269-696x365.jpeg)
Tidak mudah sebenarnya menjaga kedua ibu bapa yang masih sakit. Seseorang itu perlu bersedia dengan mental dan fizikal kerana mereka ini memang banyak kerenahnya.
Namun diingatkan supaya jangan berkira kerana tidak terbalas segala jasa mereka yang menjaga kita sejak kecil.
Artikel Berkaitan: Tak Mahu Suami & Orang Tua Terus Tanggung Dosa, Pelakon Ieda Moin Kini Berhijab. Minta Doakan Kekal Istiqamah!
Walaupun begitu, ada adab atau cara layanan yang sepatutnya kita buat jika sedang menunggu atau menjaga ahli keluarga terutama kedua ibu bapa yang sakit ini, lebih-lebih lagi bila berada di hospital.
![Jaga Orang Tua Yang Sakit Kena Sabar & Jadi Kreatif. Jangan Tunggu Je, Biar Mak Ayah Kurus Kering!](https://cdn.kashoorga.com/2020/07/tangan-orang-tua-03_37_366222.jpeg)
Perkongsian wanita ini Zuraini Kamal di laman sosial Facebook memberi ingatan dan panduan buat kita semua.
JAGA MAK AYAH SAKIT:
Catatan ini saya tujukan kepada semua anak-anak yang menjaga mak ayah yg sedang sakit.
Kadang-kadang saya bagi ceramah ‘berletiaq’ kat anak-anak yg dok menjaga mak ayah kat wad atau di rumah.
Hangpa pi menyantuni atau hangpa pi TUNGGU?
Ramai yang sekadar Menunggu di tepi katil mak ayah yg sedang sakit.
Bila kita tanya: ‘Mak dah makan?’
anak: ‘mak tak mau makan’
atau ‘pagi tadi mak dah makan’
(sedangkan sekarang jam 12.30 tghari. Makanan hospital hantar pon belom terusik)
Saya nasihatkan si anak:
Belikan minuman sejuk (berais); belikan buah atau puding atau agar-agar, disuapkan dulu bagi mak rasa manis di mulut.
Cuci muka dan lap badan ibu, agar dia berasa segar sedikit. Mungkin selera akan terbuka bila terasa badan sejuk dilap dengan tuala basah. Maklumlah kat wad .. bila terbaring lama, kadang-kadang badan berpeluh dan kita merasa tidak selesa.
MENJAGA ORANG SAKIT:
kena banyak bersabar dan kita perlu rajin serta Kreatif.
Bila pesakit tak lalu makan, kita kena pikirkan Bagaimana nak bagi ‘selera mereka terbuka’.
Selalu mak ayah masa jaga anak-anak yg tak mahu makan, macam2 kita buatkan.
Kita pastikan makanan ada ‘warna yang ceria’
kita pastikan menu dipelbagaikan
kita beri apa yg anak-anak suka makan.
Begitu jugak kaedahnya apabila kita menyantuni ibu ayah yg sedang sakit
Kita suapkan ibu ayah, mungkin portion nya kecil dan sedikit, tapi kita kena rajin suapkan dia makan berulang kali. Kalau boleh biarlah berjadual.
![Jaga Orang Tua Yang Sakit Kena Sabar & Jadi Kreatif. Jangan Tunggu Je, Biar Mak Ayah Kurus Kering!](https://cdn.kashoorga.com/2020/07/106284824-10220673163732342-4296043300548015514-n-03_08_172554.jpg)
SUSU:
Susu adalah makanan tambahan yg lengkap nutrisi. Jika pesakit kelihatan kurus dan kurang makan makanan pejal maka elok ditambah dengan susu.
Kalau pesakit tak lalu minum susu, maka susu itu boleh dicampur dengan Milo,Teh, buah2an, atau cereal.
Pelbagaikan Cara ambilan susu.
Blend susu dengan aiskrim atau airbatu dicampur buah-buahan.
Pastinya lebih menyelerakan dan rasanya lebih enak.
Menjadi penjaga kepada ibubapa yg sedang sakit, kita tidak boleh ambik mudah. dan kita jangan malas.
Kita jangan sekadar menunggu. Tunggu depa cakap nak makan
Tunggu depa kata nak mandi
Jangan Tunggu depa suruh baru nak buat
Hangpa jangan biar mak ayah kurus kering, bibir pecah sebab dihidrasi.
~ zuraini kamal ~
i m done berletiaq
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Dihalau & Dinafikan Harta Sepencarian, Walaupun Bukan Penama, Isteri Boleh Tuntut Hak”- Peguam Syarie
![“Dihalau & Dinafikan Harta Sepencarian, Walaupun Bukan Penama, Isteri Boleh Tuntut Hak”- Peguam Syarie](https://cdn.kashoorga.com/2020/11/306784-18_05_857914.jpeg)
Tuntutan harta sepencarian sering menjadi kemelut pasangan bercerai. Malang nasib seorang wanita setelah diceraikan dia dihalau keluar rumah atas alasan rumah yang diduduki itu bukan hak bersama walaupun dibeli semasa mereka masih lagi sebagai suami isteri.
Ikatan perkahwinan selama 30 tahun terlerai dengan kemelut atas perbuatan bekas suami yang turut menghalau dua orang anak mereka.
Kes tuntutan harta sepencarian ini bukanlah kes boleh diambil sambil lewa. Ia turut melibatkan hak orang lain.
Justeru kita ikuti penjelasan lanjut berdasarkan masalah yang diajukan.
Artikel berkaitan: Hak Isteri Selepas Bercerai, Suami Jangan Ingat Boleh Lepas Tangan
Artikel berkaitan: “Tak Selesa Ibu Sebumbung. Jangan Derhaka, Kamu Dan Seluruh Hartamu Adalah Milik Ibumu”-Syeikh
“Suami mengatakan saya tiada hak atas rumah tersebut kerana hanya nama suami sahaja sebagai pemilik kediaman yang dibeli. Persoalannya sekarang, adakah saya boleh menuntut di Mahkamah Syariah supaya rumah tersebut dijadikan sebagai harta sepencarian walaupun saya tidak ada mengeluarkan wang dalam proses pembelian rumah tersebut? Dan berapakah kadar yang selayaknya saya terima? Mohon penjelasan.
JAWAPAN:
1) Terima kasih atas soalan yang telah diajukan tersebut. Jadi, melihat kepada permasalahan puan di atas, apa yang dapat saya simpulkan di sini ialah terdapat beberapa isu yang boleh diketengahkan:
- Sama ada harta yang dituntut merupakan harta sepencarian atau tidak
- Sama ada wujud sumbangan pihak-pihak bagi memperolehi harta tersebut dan kadar yang harus dibahagikan kepada pihak-pihak
Jadi, saya akan cuba menjawab satu-persatu berkenaan isu di atas.
Isu Pertama: Sama Ada Harta Yang Dituntut Merupakan Harta Sepencarian Atau Tidak
2) Perkara ini boleh dirujuk mengikut seksyen 2 Undang-Undang Keluarga Islam Selangor 2003 berkenaan dengan tafsiran harta sepencarian:
“Harta sepencarian” ertinya harta yang diperoleh oleh suami dan isteri semasa perkahwinan berkuatkuasa mengikut syarat-yarat yang ditentukan oleh Hukum Syarak;
3) Malah perkara ini juga telah dinyatakan secara jelas di dalam Enakmen yang sama seksyen 122(1) yang memperuntukkan:
“Mahkamah hendaklah mempunyai kuasa apabila membenarkan lafaz talaq atau apabila membuat suatu perintah penceraian untuk memerintahkan supaya apa-apa yang diperoleh oleh pihak-pihak sewaktu perkahwinan dengan usaha bersama mereka dibahagikan antara mereka atau supaya mana-mana aset itu dijual dan hasil jualan itu dibahagikan antara pihak-pihak”
4) Di dalam Al-quran berdasarkan firman Allah di dalam surah An-Nisa’ ayat 32 ada menyebut:
“Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang telah dikurniakan Allah kepada sebahagian kamu lebih banyak daripada sebahagian yang lain kerana bagi lelaki ada bahagian dari apa yang diusahakannya dan Bagi perempuan pula ada bahagian dari apa yang mereka usahakan dan mohonlah kepada Allah sebahagian daripada kurnianya Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu”
Berdasarkan kepada nas Al-Quran di atas jelas menyatakan bahawa perempuan (isteri) mempunyai hak ke atas apa yang diusahakan termasuk juga dalam apa-apa usaha yang mendorong suami berjaya dalam kehidupan seharian sehingga suami berjaya memiliki harta harta tersebut.
Usaha ini dikenali sebagai “sumbangan tidak langsung”. Usaha ini secara tidak langsung mendapat pengiktirafan dan ianya dijadikan asas di dalam harta sepencarian kerana peranan isteri dalam urusan rumah tangga adalah usaha yang diiktiraf oleh Hukum Syarak.
5) Manakala dari sudut hukum adat pula, walaupun perkataan Harta Sepencarian ini tidak dinyatakan secara khusus oleh syarak, namun ianya merupakan adat Melayu yang telah diterima pakai dan mendatangkan kebaikan kepada kaum wanita.
Oleh yang demikian tuntutan harta sepencarian di Malaysia adalah berdasarkan kepada adat atau ‘uruf.
Sesuatu perkara yang menjadi adat atau ‘uruf yang tidak bertentangan dengan hukum syarak serta menjadi kebiasaan amalan, maka ia layak diiktiraf dari sudut undang-undang.
6) Dalam hal ini, bagi menentukan sama ada harta tersebut adalah harta sepencarian atau tidak, maka mahkamah akan melihat kepada tempoh masa harta tersebut diperolehi dan sama ada wujud atau tidak sumbangan kedua-dua pihak sama ada secara langsung atau tidak langsung bagi memperolehi harta tersebut.
7) Pihak yang ingin menuntut perlulah membuktikan kepada mahkamah bahawa harta sepencarian tersebut sama ada harta alih (seperti wang simpanan dan kereta) atau harta tak alih (seperti rumah atau hartanah) telah diperoleh dalam tempoh perkahwinan.
Seandainya harta yang dikumpul itu berlaku selepas penceraian, maka tidaklah dianggap sebagai harta sepencarian.
8) Seorang suami tidak boleh menentukan hak ke atas harta yang bukan mutlak walau namanya tertera sebagai pemilik.
Setiap harta yang dibeli walau hanya atas nama suami, ia boleh dituntut sebagai harta sepencarian apabila isteri turut menyumbang.
Sumbangan yang dimaksudkan bukan sekadar wang ringgit tetapi tenaga, dorongan dan sokongan yang diberi sehingga membolehkan harta tersebut dikumpul.
9) Jadi, berikutan dengan permasalahan ini, seandainya dapat dibuktikan bahawa rumah teres tersebut telah diperolehi bersama sewaktu dalam perkahwinan sama ada bukti melalui dokumen-dokumen ataupun saksi-saksi maka saya percaya puan juga berhak ke atas rumah tersebut dan ia boleh dituntut sebagai harta sepencarian.
Dalam hal ini, mahkamah akan melihat kepada faktor-faktor tertentu seperti sumbangan pihak-pihak bagi memperolehi harta tersebut dan kadar yang harus dibahagikan. Maka perkara ini akan dijelaskan pada isu yang kedua.
Isu Kedua: Sama Ada Wujud Sumbangan Pihak-Pihak Bagi Memperolehi Harta Tersebut Dan Kadar Yang Harus Dibahagikan Kepada Pihak-Pihak
10) Perlu dijelaskan disini, sebelum mahkamah menetapkan kadar yang perlu dibahagikan kepada pihak-pihak, mahkamah akan melihat kepada sumbangan yang diberikan di antara kedua-dua pihak. Ini kerana harta sepencarian merupakan tuntutan yang kadarnya ditentukan berdasarkan kepada sedikit atau banyaknya takat sumbangan yang diberikan.
11) Sumbangan yang dimaksudkan di sini ialah merujuk kepada sumbangan secara langsung dan sumbangan tidak langsung:
- Sumbangan secara langsung ini merujuk kepada usaha yang diberikan oleh kedua-dua pihak untuk memperoleh harta tersebut. Antara seperti sumbangan dari sudut kewangan.
- Manakala, bagi sumbangan tidak langsung pula kebiasaannya merujuk kepada kerja-kerja rumah yang dilaksanakan oleh isteri dalam menguruskan rumah tangga.
Ini termasuklah idea, dorongan serta keselesaan yang dikecapi suami sehingga membolehkannya mendapatkan harta tersebut
12) Sekiranya harta itu merupakan harta usaha bersama, maka faktor-faktor yang akan diambil kira oleh mahkamah termasuklah takat sumbangan tiap-tiap pihak.
Antara bentuk sumbangan itu, ialah dalam bentuk wang, harta atau kerja bagi memperoleh harta tersebut, hutang-hutang yang telah dibuat bagi manfaat bersama mereka serta keperluan anak-anak yang belum dewasa daripada perkahwinan itu.
13) Namun sekiranya harta tersebut merupakan harta tunggal, mahkamah akan melihat kepada sumbangan tidak langsung yang telah dibuat oleh pihak yang tidak memperoleh harta itu.
Sebagai contoh melakukan kebajikan keluarga seperti memelihara rumah tangga, memenuhi keperluan anak-anak dan sebagainya.
14) Berkenaan dengan kadar pembahagian harta pula, ianya boleh dikategorikan kepada tiga bahagian iaitu:
- Pembahagian sepertiga atau kurang kepada isteri: Pembahagian satu pertiga kepada pihak isteri dan dua pertiga kepada pihak suami akan terpakai apabila si isteri tidak memberi sumbangan kewangan dan hanya memberi sumbangan dalam bentuk menemani suami dan menjaga rumahtangga dan keluarga.
- Pembahagian sama rata: Berlaku sekiranya isteri juga memberi sumbangan kewangan, atau harta itu telah didaftarkan dalam kedua-dua nama suami isteri, pada amnya pembahagian akan diberi sama rata di antara suami isteri.
- Pembahagian melebihi separuh (1/2) kepada isteri: Isteri yang menunjukkan bahawa dia memberi lebih sumbangan daripada suami, misalnya dengan memberi sumbangan kewangan dan juga menjaga rumahtangga, patutlah diberi bahagian yang lebih daripada separuh harta sepencarian itu.
KESIMPULAN
15) Maka apa yang boleh saya simpulkan di sini ialah saya percaya Puan berhak untuk menuntut rumah tersebut sebagai harta sepencarian.
Ini berdasarkan kepada sumbangan tidak langsung yang telah puan berikan sepanjang mendirikan rumah tangga meskipun bukan sumbangan dalam bentuk kewangan.
Saya menasihati puan agar mendapatkan khidmat peguam syarie kes puan dapat berjalan dengan lancar memandangkan mereka lebih berpengalaman dalam mengendalikan kes-kes sebegini. Sekian.
Sumber artikel : Nur Syairah Yusop untuk Peguam Syarie Faiz Adnan & Associates
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
50 Tanda Badan Kita Terkena Gangguan Jin. Jika Ada 7 Tanda Darinya, Bertemulah Ustaz Minta Dirukyahkan
![50 Tanda Badan Kita Terkena Gangguan Jin. Jika Ada 7 Tanda Darinya, Bertemulah Ustaz Minta Dirukyahkan](https://cdn.kashoorga.com/2021/11/413353.jpeg)
Surah Al-Jinn (Bahasa Arab: سورة الجن) ialah surah ke-72 dalam Al-Quran. Surah ini tergolong surah Makkiyah dan terdiri atas 28 ayat. Dinamakan "al-Jinn" yang bererti "Jin" diambil dari kata "al-Jinn" yang terdapat pada ayat pertama surah ini. Pada ayat tersebut dan ayat-ayat berikutnya diterangkan bahawa jin sebagai makhluk halus telah mendengar pembacaan Al Quran dan mereka mengikuti ajaran Al Quran tersebut.
Memandangkan jin wujud, gangguan dari jin itu wujud. Ia boleh terjadi pada siapa sahaja sama ada sihir yang dihantar oleh orang yang dengkikan kita atau dari kenakalan jin itu sendiri. Untuk ikhtiar penyembuhan, kita boleh melakukan ruqyah syar’riyyah. Dan sebelum kita lakukan ruqyah sendiri, analisa diri kita. Adakah memang terdapat gangguan jin pada tubuh kita atau ia penyakit berkaitan perubatan.
Berikut adalah 50 ciri-ciri seseorang itu terkena gangguan jin dan sihir. Jika ada 7 ciri ini, boleh lakukan ruqyah sendiri atau minta ustaz ruqyahkan kita seperti dikongsikan oleh seorang pengamal perubatan islam iaitu Ustaz Muhammad Faizar.
Ciri-ciri gangguan jin
- Emosi yang tidak terkawal. Misalannya seorang isteri sering membantah cakap suaminya atau anak membantah cakap ibunya. Sorot pandangan matanya agak aneh. Boleh jadi juga sami yan sering memaki isteri hanya disebabkan hal kecil.
- Sering ragu-ragu, ada rasa was-was selain ketakutan tanpa sebab pada semua aktiviti diceburi.
- Ada dorongan kuat untuk melakukan maksiat dan mengulang-gulang dosa itu. Selain itu ia disertai rasa malas untuk melakukan solat dan ibadah lain.
- Tidak mampu khusyuk dalam solat dan jika solat pun adakalanya terlupa jumlah rakaatnya.
- Sesak nafas dan rasa mengantuk saat mengaji al Quran. Bahkan ada kalanya sampai tertidur.
- Suka berkhayal, hati rapuh, kuat mengelamun, menyediri dan mengurung diri di bilik seorang diri selain suka mengasingkan diri dari kehidupan sosial.
- Cepat lesu dan rasa mengantuk dalam aktviti kerja
- Sukar untuk memberi tumpuan dan fokus pada tujuan, dan kalau lakukan akan gagal. Fikiran rasa terganggu.
- Sakit berulang-ulang dan sukar sembuh. Contohnya sakit kepala, rasa dengung di telinga, sakit bahu, belikat dan paha. Atau boleh jadi sakit gigi, mata, kepala selain sesak nafas tanpa sebab yang jelas.
- Memandang remeh kegiatan ibadah dan tidak mahu melakukan selain malas berzikir
- Rasa depresi dan fikiran melayang-layang.
- Sering rasa sedih secara tiba-tiba. Menangis tanpa sebab selain jantung berdebar-debar.
- Sering berkhayal baik separuh ingatan atau sepenuhnya
- Sering mendengat bisikan memanggil nama sendiri, ada yang ajak berbicara, mendengar bisikan suruh lakukan kejahatan seperti membunuh, memperkosa, memukul, terjun dari bangunan tinggi, sungai atau cerun tinggi, mencederakan diri sendiri dan lain lagi.
- Rasa paranoid dsan cemas. Terus rasa bersalah, berasa ada yang mengikut, mengejar dan mengancam untuk membunuh kita
- Sering tercium bau-bauan wangi, bau bunga kembang, bau busuk bangkai walau tidak tahu di mana puncanya
- Kepala rasa berpusing (vertigo) dan melihat semua benda bergerak-gerak, terbalik, bengkok dan sebagainya
- Sering melakukan tindakan-tindakan aneh tanpa disedari atau di luar kendalian kita seperti ada yang mengendalikan dan tidak boleh menahan dalam keadaan sedar sekalipun.
- Memiliki kemampuan luar biasa (supernatural) misalnya tiba-tiba dapat meramal, menerawang, membaca fikiran orah lain atau mengetahui peristiwa yang akan terjadi.
- Melihat dan merasaa keberadaan makhluk halus sekilas atau jelas.
- Rasa sakit di salah satu anggota badan yang tidak mampu dirawat oleh doktor atau kalau ujian xray dilakukan, tiada sakit apa-apa.
- Sering ketawa sendiri, misalannya terlihat makhluk lucu tapi tidak dapat dilihat oleh orang lain
- Susah tidur (insomnia), gelisah, rasa cemas dan sering terbangun di malam hri. Dalam keadaan biasa, baru rasa hendak tidur pada jam 3 pagi atau tidak tidur berhari-hari.
- Susah bangun dan banyak tidur sehingga tidak boleh melakukan ibadah dan aktiviti yang diinginkan.
- Rasa ditindih (mimpi ditindh benda berat dan sulit untuk lepaskan diri dari himpitan tersebut) atau mimpi melihat sesuatu yang menakutkan seperti ingin berteriak minta tolong namun mulut seperti terkunci.
- Mimpi melihat sesuatu yang menggerikan atau melihat berbagai binatang menyeramkan seperti ular, serigala, tikus besar, harimau dan lain-lain
- Sering menggigau, ketawa, menangis, menjerit, mengomel, merintih bahkan berjalan dalam tidur (dengan keadaan mata tertutup).
- Mimpi seolah-olah jatuh dari tempat tinggi dan semua yang berkaitan dengan tempat tinggi seperti mendaki tempat yang tinggi
- Semua mimpi tentang tanah perkuburan, melihat kubur, proses mengubur, menguburkan, dikuburkan atau duduk di kubur, tempat sampag atau jalan yang menyeramkan.
- Mimpi melihat orang aneh seperti sangat tinggi, sangat pendek, putih sangat atau hitam sangat
- Berdengkur dengan keras (seperti harimau dan sebagainya) dan gigi yang berbunyi waktu tidur
- Mimpi bertemu orang yang sama (lelaki/ perempuan) berkali-kali dan ingin bertemu dengan orang yang kita mimpikan itu
- Mimpikan keluarga yang sudah meninggal, melihat mayat, mimpi mati, mimpi bercakap dengan orang sudah meninggal dan semua mimpi yang berhubung dengan kematian
- Mimpi melihat suatu peristiwa dan keesokan harinya, mimpi itu seakan menjadi kenyataan
- Badan rasa panas seperti dipanggang namun suhu badan bila di check menunjukkan bacaan normal
- Sering mengalami peristiwa kemalangan kecil kenderaan, rasa mengantuk di jalan atau gerakan tangan yang sukar dikawal. Atau ada saja kemalangan kecil ketika mahu pergi berdakwah atau pergi ke jalan kebaikan.
- Mati pucuk tiba-tiba terutama bagi yang mempraktiskan ilmu hitam seperti dukun dan lain lagi
- Mandul di mana jin menghalang kehamilan terjadi kerana arahan dukun hitam yang tidak mahu pewaris wujud
- Seolah ada cyst. Bila di lakukan pemeriksaan ia tidak nampak tapi perut membusung. Bila sudah peringkat ini, biasanya pesakit akan di rukyah di tangan dan meletakkan di perut. Jika terasa panas maka ia berpindah-pindah.
- Fikiran kotor, jika jin bersarang di mata lelaki, biasanya mereka ini akan memandang perempuan tanpa berkedip matanya. Kalau jin bersarang di kemaluannya, fikiran kotornya mula menerawang untuk melakukan sesuatu yang jahat
- Alami strok ringan di mana tidak boleh berdiri untuk solat atau tidak boleh melakukan gerakan tertentu dalam solat.
- Hypertensi, batuk bertahun, masalah jantung, paru-paru berair, sakit urat dan lain lagi yang tak sembuh-sembuh walau sudah ke doktor. Untuk mengujinya, bacalah Al-Fatihah lalu dihembuskan ke tangan sebelum letak di tempat yang sakit. Jika rasa panas atau bertambah sakit, maka itu adalah sihir.
- Membujang lama. Sulit bernikah, sulit jumpa jodoh. Tidak mahu berkahwin atau kalau bertemu calonnya (lelaki/ perempuan) perasaan itu tidak suka dan akhirnya nikah tak jadi.
- Badan tiba-tiba alami kedutan/ kegatalan melampau di seluruh tubuh
- Alami eczema secara tiba-tiba dan tidak sembuh-sembuh
- Anak yang hyperaktiv dan sangat nakal, memilih banyak tenaga saat marah, susah dibangunkan saat solat dan tak mahu belajar mengaji dan memandang ibu bapanya dengan pandangan agak aneh
- Sering berbual sendiri dan mengaku ada kawan yang tidak nampak di mata kita tapi jelas di matanya. Mampu lihat makhluk halus.
- Sedikit ghaib
- Mimpi diperkosa jin. Mimpi didatangi lelaki dalam bentuk bayangan hitam dan aneh menyerupai makhluk asing dan lain-lain lagi.
- Bayi hilang dalam kandungan secara tiba-tiba.
Keadah rukyah diri sendiri, jika tidak mampu carilah pengamal perubatan Islam untuk membantu kita.
Di bawah ini amalkan ayat-ayat al-Quran sebagai terapi dan pengubatan diri.
Al-Baqarah 1-5, 102-103, 163-164, 255-256, 284-286
Ali Imran 1-10, 18-19, 26-27
An-Nisa 56
Al-Araf 117-122
Yunus 79-80
Thaha 65-70
Al-Muminum 115-118
As-Sajdah 12-14
As-Shaffat 1-10
Ad-Dukhan 43-46
Qaf 16-35
Ar-Rahman 33-45
Al-Waqiah 41-46
Al-Hasyr 21-24
Al-Jin 1-28
Al-Kafirun
3 Qul (Tiga surat terakhir juz ‘Amma)
Sumber: Ustadz Muhammad Faizar.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Bagai “Malaikat Kecil’, Baby J Membesar Sihat Di Samping Ibu Koma. Ramai Doakan Anak Kecil Ini Membela Nasib Ibunya Kelak
![Bagai “Malaikat Kecil’, Baby J Membesar Sihat Di Samping Ibu Koma. Ramai Doakan Anak Kecil Ini Membela Nasib Ibunya Kelak](https://cdn.kashoorga.com/2021/12/420169.jpeg)
Ramai yang mengikuti perkembangan terkini mangsa belasahan suami sehingga koma iaitu Jahidah Nordin, 43.
Alhamdulillah, di sebalik ujian menimpanya, Jahidah selamat melahirkan bayi lelaki, Jihady dalam keadaan dirinya terusan koma ketika janinnya berusia 15 minggu melalui kaedah pembedahan minggu lalu.
Bahkan dirinya kekal stabil selepas pembedahan itu (masih di wad dan dalam pemantauan doktor) dan berita gembira ini dikongsikan oleh adiknya, Fauziah Nordin yang setia menjaga kebajikan kakaknya yang terlantar kesan menjadi mangsa seorang suami yang tidak bertanggungjawab.
Dayus kerana memukul seorang perempuan yang lemah hingga mengalami kecederaan di otak, patah tulang belakang, rusuk, tidak mampu bercakap mahu pun respon dan hanya mampu membuka matanya, itu pun dalam keadaan separuh sahaja.
Dalam perkongsian di tik toknya @ziahzara15, Fauziah memaklumkan sehari selepas Jihady dilahirkan (dinamaikan Baby J), terdapat sedikit salah faham dengan Jabatan Sosial hospital kerana dirinya tidak dibenarkan untuk mengenal pasti jantina Baby J namun hal ini kemudian dapat diselesaikan.
Bahkan anak kecil itu juga terpaksa ditahan di wad seketika kerana mengalami demam kuning dan kini “malaikat kecil” itu sudah pun berada di depan mata mereka sekeluarga.
Dapat dilihat dari perkongsian videonya, wajah Baby J yang comel hinggakan ramai terusan mendoakan agar baby ini membesar sihat untuk bersama-sama ibunya di dunia. Bahkan ramai yang mendoakan kesejahteraan anak kecil ini selain mampu membela ibunya kelak selepas dewasa. Malah ada mendoakan anak ini menjadi anak soleh apabila membesar kelak.
Tulis Fauziah, “kuatnya Baby J. Dia tahu ibunya tak mampu, sakit. Tak normal macam dulu. Tapi kerana kuat nak bertemu ibunya, lahirnya Baby J ke dunia walau pun penuh dugaan, kesakitan dan kesedihan. Moga Baby J dan ibunya sama-sama kuat untuk bertemu di dunia. Kuasa Allah mengatasi segala-galanya.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI