Sekarang ini agak sukar untuk mencari inai segera yang sesuai dengan kuku dan paling penting sah solat. Untuk membuatnya menggunakan daun juga sukar kerana payah untuk memperolehi daun inai kecuali di kawasan kampung yang banyak di tanam.

Sebenarnya ada cara paling mudah untuk membuat inai tanpa menggunakan daun inai. Perkongsian wanita ini Rosdiana Dian di laman sosial Facebook memberitahu cara membuat inai sendiri.

Inai buat sendiri ini juga bukan saja tahan lama sehingga habis kuku dipotong, yang lebih penting ia juga sah untuk diibuat solat. Dengan hanya berbekalkan modal RM3, hasilnya sangat memuaskan hati.

Hi semua…
Mak nak syer pewarna homemade yang mak buat siang tadi.
Actually Uolls buleh jugak tanya pakcik Google…
Cuma.., resepi ni mak dapat dari kawan Mak.
Mungkin lain orang lain bahannya.. modal tak sampai 3 hengget..

3 Bahan-bahan asas:

IKLAN

1. Kapur sireh/ kapur makan tu. Ini paling utama. Takde ni maka pewarna takleh serap dalam kuku. (Sukatan hujung sudu kecil). Sikit secoet ja.. jangan byk2 takut panas… kang sakit pulak kuku tu Mak tak jamin.. Hehehe..

Ambil sedikit kapur.

2. Sabun mandi yang jenis ketul/ buku. (Sukatan 2cm persegi).

#Atau, sabun axion pun buleh.
Ada orang pakai sabun axion atau brand lain janji bentuk pes tu. Jangan yang cecair tu tau. (Kalau axion dlm Sukatan 1 sudu besar).

Sabun diparut.

3. Pewarna makanan kaler ceri merah. Ada yang pakei sirap. Hehehe.. ikut la nak kaler apa pun… oren, purple, hijo, cekelet ke hitam ke.. sapa berani nak kuku kaler-kaler leh try. Jangan yang kordial tau… tu takleh.. lain jadinya karang. Hihihi.. Agak-agak sukatan setengah atau sebotol ikut kepekatan).

Guna pewarna ini.

Cara-cara bancuhan.
Campur semua 3 bahan asas ke dalam mangkuk dan adun hingga sebati. Boleh adjust ikut kelikatan dan kecairan hasil. Toksah campur air tau… Kemudian sapu rata dikuku pakai putik kapas yang saiz kecil. Biarkan 20-30minit, ala-ala kering. Kemudian cuci bersih-bersih.

Campurnkan semua bahan dan kacau sebati.

 

Alaaaaa… susah-susah tak dapat nak agak kuantiti bahan buleh beli ja inai readymade kat kedai tu.. tapi cuma inai tu tak kekal lama laaa.. lekas pudar…
Yang ni tahan lama hingga ikut habis kuku dipotong.

Letakkan pada kuku dan biar beberapa lama. Kekal lama hingga kuku dipotong.

Lagi satu, yang paling penting buleh bawa SOLAT. Sebab warna menyerap ke dalam kuku. Bukan hanya sekadar menutup permukaan kuku macam kuitik tu (betoi ke mak eja). Tak caya lepas pakai try ler kikis. Buleh ke idok.. Hehehe…

Hasilnya & yang penting sah solat.

Selamat mencuba.
Dah try nanti tunjuk Mak ehh..