Al-Quran bukan hanya sekadar sebuah kitab suci, tetapi juga petunjuk hidup manusia dalam kehidupan ini. Di dalamnya terdapat hikmah-hikmah yang sangat luar biasa untuk solusi permasalahan kita.

Kehebatan Al-Quran juga mampu memberikan kebaikan bagi mereka yang rutin membacanya. Luar biasanya, orang yang berusaha membaca Al-Quran mendapat dua kebaikan, iaitu pahala membaca dan pahala usahanya dalam membaca Al-Quran.

Al-Quran merangkumi semua aspek kehidupan. Ikuti perkongsian Azlia Ajid hikmah membaca Al-Quran dengan memahami sekali maksudnya.

Sungguh saya rasa umpama Allah menjawab dengan jelas doa saya. Sungguh saya rasa sebak sekali. Umur 32 tahun ini banyak sekali perkara yang meruntun jiwa saya. Ya Allah. Syukur. Banyak rahmat dan rezekiMu yang tidak disangka hadir.

Ini bukan kali pertama saya mendapat jawapan tepat tentang persoalan-persoalan saya mengenai kehidupan dalam Al-Quran.

Banyak kali sangat ia berlaku dan saya yakin memang bukan kebetulan. Saya sedar dengan jelas mengapa amat digalakkan mengaji dan membaca terjemahan sebaiknya setiap hari.

TEMUI JAWAPAN

Saya dah rasa banyak nikmat dan kekuatan luar biasa hadir bila mendapat jawapan begini. Ada ketika saat saya sedih, buntu, terjemahan Al-Quran yang saya baca seolah memujuk saya. Ia umpama Allah memberi ketenangan pada saya melalui ayat suciNya. Subhanallah.

Antara yang paling dekat situasi seperti ini berlaku ialah minggu ini. Tempoh hari, sesudah saya selesai bacaan saya pada muka surat 283 dan 284 , Surah Al-Isra’, saya membaca terjemahan.

Alangkah syahdunya hati saya membaca Ayat 18 hingga 21 surah tersebut di mana ia menyentuh tentang hambaNya yang memilih mengejar dunia atau mengejar akhirat dan mendapat kebaikan dunia sebagai bonus.

Selalunya saya hanya membacanya di dalam buku mahupun mendengar ceramah dan kata-kata hikmah. Tapi ini, saat saya benar-benar nak berusaha mengejar akhirat, ayat ini saya temui. Ayat ini saya baca.

Ia di dalam Al-Quran dan ia jelas dan nyata. Jadi apa lagi petunjuk yang saya cari? Kejarlah akhirat dulu wahai diri yang kerdil, dunia akan datang padamu. Allahuakbar.

KOMPAS KEHIDUPAN

Ya, sahabat. Yakinlah. Segala jawapan persoalan kehidupan ini ada dalam Al-Quran. Salah satu kompas hidup ini adalah Al-Quran.

Bacalah biar satu muka sehari. Mulakanlah hari ini. Kalian akan rasakan nikmat dunia luar biasa mula hadir dalam hidup. Kalian akan rasai ketenangan paling agung kalian pernah rasa. Kalian akan jumpa kunci kebahagiaan kalian. Kalian akan mula lihat rezeki mengalir sederas air terjun Niagara.

Percayalah.

Sumber kredit: Azlia Ajid

VIDEO KASHOORGA: