![nazir masjid](https://cdn.kashoorga.com/2023/03/510267-696x365.jpeg)
‘Wanita juga berperanan dalam pengurusan & pentadbiran masjid’ Dr Noor Inayah, wanita pertama dilantik nazir masjid di Selangor. Tahniah Dr atas pelantikan!
Serta tahniah juga buat kerajaan negeri Selangor kerana sentiasa mengiktiraf kaum wanita dalam pelbagai bidang.
Artikel Berkaitan:
Masjid Dikunci Selepas Waktu Solat, Susahkan Orang Musafir Singgah Sembahyang
Wanita Juga Berperanan
Kali ini, Selangor melantik nazir wanita masjid pertama dalam Istiadat Pengurniaan Watikah Pelantikan Nazir dan Imam Masjid-Masjid negeri ini oleh Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, awal bulan lalu.
Presiden dan Naib Canselor Universiti Infrastruktur Kuala Lumpur (IUKL), Datuk Profesor Dr. Noor Inayah Yaakub menjadi satu-satunya wanita di Selangor dilantik sebagai Nazir Masjid Ikram dekat universiti itu di Bangi bagi sesi 2023 hingga 2025.
Dalam Pengurusan & Pentadbiran Masjid
Menurutnya, pelantikan tersebut membuktikan wanita boleh memainkan peranan dalam pengurusan dan pentadbiran masjid serta menyusun program dan aktiviti pembangunannya untuk manfaat penduduk setempat.
“Alhamdulillah, saya menerima lantikan dengan rasa bersyukur kepada Allah SWT, kerana saya difahamkan pada tahun ini hingga 2025, satu-satunya nazir yang dilantik di Selangor bagi sebuah masjid institusi iaitu masjid di IUKL.
Dr Noor Inayah, Wanita Pertama Dilantik Nazir Masjid Di Selangor
“Kerana kita melihat bahawa pengurusan masjid itu tidak memberikan apa-apa sekatan sekiranya wanita menjadi peneraju.
‘Kerana wanita masih mengharapkan ahli-ahli jawatankuasa masjid selain wanita untuk sama-sama memaju dan memakmurkan masjid itu sendiri,” katanya.
Baca Di Sini:
Tak Boleh Sesuka Hati Cas Handphone Dalam Masjid, Kecuali Memang Diwakafkan Pihak Masjid
Kashoorga: Selamat menjalankan tugas Dr Noor Inayah!
Sumber : Utusan Malaysia
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Datangkan Mudarat & Sakiti Manusia, Boleh Ke Pijak Semut Sampai Mati?
![Datangkan Mudarat & Sakiti Manusia, Boleh Ke Pijak Semut Sampai Mati?](https://cdn.kashoorga.com/2023/07/519787.jpeg)
Datangkan mudarat dan sakiti manusia, boleh ke pijak semut sampai mati? Ada pendapat mengatakan bahawa kita diharamkan untuk membunuh semut.
Tetapi jika mendatangkan mudarat kepada manusia, adakah hukumnya masih sama? Ikuti perkongsian Pegawai JAKIM, Ustaz Mohd Hariri Mohamad Daud ini dalam Ustaz Betul Ke?
Artikel Berkaitan:
Surah Al-Naml Bukti Betapa Hebatnya Semut!
Datangkan Mudarat
Jelas Ustaz Hariri, semut adalah haiwan ciptaan Allah SWT bahkan semut juga adalah salah satu daripada nama-nama Al-quran iaitu Surah An-Naml atau Surah Semut iaitu surah yang ke-27. Surah ini mempunyai 93 ayat al-Quran dan termasuk golongan surah-surah Makkiyyah.
Ini bermakna semut ini bukanlah calang-calang binatang tetapi haiwan yang dijadikan nama Al-Quran. Nabi Muhammad saw, bersabda dalam satu hadis Riwayat Abu Daud, sesungguhnya nabi melarang kita membunuh tiga jenis binatang.
Pertama adalah lebah, burung dan seterusnya semut. Tidak ada masalah tiba-tiba pijak atau bunuh semut, sememangnya tidak boleh kerana nabi larang disebabkan semut adalah tentera Nabi Sulaiman a.s.
Namun bagaimana pula jika semut tersebut mendatangkan mudarat atau menyakiti manusia, adakah perlu dibiarkan saja.
Syeikh Wahbah Alzuhaili ada menyebut dalam kitabnya bahawa memang kita dilarang membunuh semut yang melata. Tetapi sekiranya semut tersebut membahayakan, mencederakan kita maka dibolehkan untuk membunuh kerana untuk menjaga keselamatan diri kita.
Sakiti Manusia
Selain daripada itu, terdapat hadis daripada Abu Hurairah R.A, bahawa Nabi SAW bersabda:
نَزَلَ نَبِيٌّ مِنَ الأَنْبِيَاءِ تَحْتَ شَجَرَةٍ، فَلَدَغَتْهُ نَمْلَةٌ، فَأَمَرَ بِجَهَازِهِ فَأُخْرِجَ مِنْ تَحْتِهَا، ثُمَّ أَمَرَ بِبَيْتِهَا فَأُحْرِقَ بِالنَّارِ، فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ: فَهَلَّا نَمْلَةً وَاحِدَةً
Maksudnya:
“Salah seorang nabi singgah di bawah sebatang pokok, lalu dia digigit seekor semut, lantas Baginda memerintahkan agar barang-barangnya dialihkan dari pokok itu, kemudian Baginda memerintahkan agar sarang semut itu dibakar dengan api. Maka Allah mewahyukan kepadanya: ‘Mengapa tidak hanya dibakar semut yang menggigit sahaja?’
Al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalani menyebutkan, terdapat dalam kalangan ulama yang menjadikan hadis ini sebagai dalil bagi mengharuskan perbuatan membakar haiwan yang mengganggu dan memberi mudarat dengan api berdasarkan kaedah syar‘ man qablana, sekiranya tidak ada dalam syariat kita apa yang mengangkatnya.
Namun begitu, terdapat dalam syariat kita larangan untuk menyeksa dengan api. Kemudian, beliau menukilkan pendapat Imam al-Nawawi ketika mensyarahkan hadis ini, bahawa hadis ini bermaksud dibolehkan untuk membunuh semut bagi syariat nabi tersebut. Begitu juga, dibolehkan membunuh semut dengan menggunakan api.
Hal ini kerana, asal dalam membunuh dan membakar adalah tidak berlaku kekerasan atau penyeksaan padanya, bahkan ia adalah untuk membakar lebih daripada seekor semut — yakni membakar sarangnya. Adapun di dalam syariat kita tidak dibolehkan membakar haiwan dengan menggunakan api melainkan dalam masalah Qisas dengan syaratnya.
Begitu juga, tidak dibenarkan untuk membunuh semut berdasarkan hadis Ibn Abbas. Begitu juga dinukilkan daripada al-Qadhi ‘Iyadh, beliau berpendapat hadis ini menjadi dalil mengenai keharusan membunuh setiap haiwan yang memberi mudarat dan mengganggu atau menyakiti manusia.
Boleh Ke Pijak
Di samping itu, terdapat juga riwayat daripada Abdullah bin Mas‘ud R.A bahawa Nabi SAW bersabda:
كنَّا معَ رسولِ اللَّهِ صلَّى اللَّهُ علَيهِ وسلَّمَ في سَفَرٍ، فانطلقَ لحاجتِهِ فرأَينا حُمَرةً معَها فرخانِ فأخذنا فَرخَيها، فجاءتِ الحُمَرةُ فجعلت تفرِشُ، فجاءَ النَّبيُّ صلَّى اللَّهُ علَيهِ وسلَّمَ فقالَ: من فجعَ هذِهِ بولدِها؟ ردُّوا ولدَها إليها. ورأى قريةَ نملٍ قد حرَّقناها فقالَ: مَن حرَّقَ هذِهِ؟ قُلنا: نحنُ. قالَ: إنَّهُ لا ينبَغي أن يعذِّبَ بالنَّارِ إلَّا ربُّ النَّارِ
Maksudnya:
“Kami bersama Rasulullah SAW dalam satu permusafiran, kemudian Baginda SAW pergi untuk menunaikan keperluannya. Kemudian, kami melihat seekor burung bersama dua ekor anaknya. Lalu kami mengambil kedua anaknya dan burung tersebut datang dan mengepak-ngepak sayapnya. Kemudian Nabi SAW datang dan bersabda: ‘Siapakah yang menyakiti burung ini dengan mengambil anaknya? Kembalikan anaknya kepadanya.’ Setelah itu, Baginda SAW melihat sebuah sarang semut yang telah kami bakar dan Baginda bersabda: ‘Siapakah yang membakar sarang ini?’ Kami menjawab: ‘Kami (yang membakarnya).’ Baginda bersabda lagi: ‘Sesungguhnya tidak layak untuk menyeksa dengan api melainkan Allah SWT kerana Dia ialah Penguasa api.’
Al-Khattabi menyebutkan, hadith ini menunjukkan bahawa membakar sarang serangga adalah makruh. Adapun semut, keuzuran padanya adalah sangat sedikit. Hal ini kerana, kemudaratannya boleh dihilangkan tanpa perlu kepada cara membakarnya dengan api. Sesungguhnya diriwayatkan bahawa Nabi SAW pernah bersabda:
إنَّ نبيًّا مِنَ الأنبياءِ قَرصتهُ نملةٌ، فأمرَ بقريةِ النَّملِ، فأُحْرِقَت، فأوحى اللَّهُ عزَّ وجلَّ إليهِ: في أن قرصَتكَ نملةٌ، أَهْلَكْتَ أمَّةً منَ الأُمَمِ تسبِّحُ
Maksudnya:
“Dahulu ada di antara para nabi telah digigit oleh seekor semut, kemudian Nabi itu memerintahkan untuk pergi ke sarang semut tersebut lalu membakarnya. Maka Allah mewahyukan kepada Nabi tersebut: ‘Adakah kerana seekor semut yang menggigitmu, kemudian kamu menghancurkan umat daripada umat-umat yang bertasbih.’
Semut Sampai Mati?
Kemudian, al-Khattabi menyatakan, semut terbahagi kepada dua jenis. Pertamanya, jenis yang mengganggu dan memudaratkan, maka mencegah kemudaratan atau gangguan daripada semut itu adalah dibolehkan yakni dengan membunuhnya.
Keduanya, jenis yang tidak memberi mudarat iaitu jenis semut yang memiliki kaki yang panjang, dan tidak boleh untuk membunuhnya.
Oleh itu, jelaslah bahawa sekalipun dibolehkan untuk membunuh semut yang memudaratkan, namun tidak dibenarkan untuk membunuhnya dengan cara membakarnya melainkan jika hal demikian hanya satu-satunya cara untuk membasminya. Maka ketika itu dibolehkan untuk membakarnya bagi membasminya.
Baca Di Sini:
8 Doa Para Nabi Yang Dikisahkan Dalam Al-Quran
Kashoorga: Kita dibenarkan membunuh binatang jika mendatangkan mudarat kepada kita.
Sumber: Ustaz Betul Ke? , Maktabah Al-Bakri
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Sajat Keluar Kenyataan Kontroversi! Bagaimana Takrifan Seseorang Boleh Jatuh Murtad Menurut Majlis Fatwa?
![Sajat Keluar Kenyataan Kontroversi! Bagaimana Takrifan Seseorang Boleh Jatuh Murtad Menurut Majlis Fatwa?](https://cdn.kashoorga.com/2021/03/344386.jpeg)
Berpaling dari agama adalah perbuatan sukar kecuali berlaku sesuatu desakan yang amat kuat misalannya kerana cinta dan sebagainya. Ia bukan isu main-main kerana tersilap kenyataan atau perbuatan, ia boleh menjerumuskan seseorang ke arah murtad.
Terkini, usahawan kosmetik, Nur Sajat atau nama sebenarnya Muhammad Sajjad Kamaruzzaman telah mengeluarkan satu video yang bunyinya agak kontroversi kerana mengakui sudah berpaling dari agama. Mungkin terlalu tertekan dengan masyarakat sekeliling, dirinya mengambil keputusan mengeluarkan kenyataan berbaur kontroversi ini.
Berikut adalah transkrip penuhnya seperti disiarkan dalam videonya.
Saya baca, tak salah kita buat research (kajian) agama lain kan? Sebab kita tak ada buat apa-apa, lepas itu orang nak salahkan kita teruk.
"Lepas Jais (Jabatan Agama Islam Selangor) keluarkan statement (kenyataan) itu, saya dah malas nak fikir.
"Saya cakap ini bukan saya nak mengugut ke tak. Secara sumpah demi nama saya, nama ayah saya, nama mak ayah saya, saya dah taknak menjadi orang Islam (sambil menggelengkan kepalanya dalam klip video itu).
"Saya keluar daripada agama Islam. Itu lebih afdal. Saya tak main-main, saya cakap betul.
"Mereka yang buat saya jadi saya nak keluar daripada Islam. Saya tak main-main, saya cakap betul.
"Mereka yang buat saya nak keluar daripada Islam. Mereka buat saya lebih jauh daripada Islam…dengan benda yang macam ini, dorang (mereka) buat saya, mungkin dorang (mereka) ingat dorang (mereka) boleh bagi iktibar…bukan.
"Saya lebih takut dan saya rasa lebih baik keluar daripada agama ini. Sebab saya lahir pun dalam Islam dan saya ikut sahaja apa yang mak saya ajar, saya buat.
"Rupa-rupanya…tak tahulah," katanya.
![Sajat Keluar Kenyataan Kontroversi! Bagaimana Takrifan Seseorang Boleh Jatuh Murtad Menurut Majlis Fatwa?](https://cdn.kashoorga.com/2021/03/344385.jpeg)
Carian Kashoorga di portal Jabatan Kemajuan Agama Islam (JAKIM) berkaitan soalan seseorang mengaku mengaku bukan Islam dan bagaimana hal murtad ini ditakrifkan.
Berpaling dari agama Islam kepada agama kufur samada dengan niat atau perbuatan atau perkataan yang membawa kepada kufur samada secara persendaan, engkar atau iktiqad. Berkata Imam al-Ghazali 'Adapun hakikat riddah ialah pengucapan dengan perkataan kufur secara persendaan atau iktiqad atau engkar, manakala daripada perbuatan ialah menyembah berhala, sujud kepada matahari, demikian juga mencampakkan al-Quran ke tempat kotor dan setiap perbuatan yang jelas menghina agama dan demikian juga ahli sihir dihukum bunuh sekiranya apa yang digunakan untuk sihir itu adalah kufur seperti menyembah matahari atau seumpamanya'.
Perkara-perkara Yang Boleh Menyebabkan Murtad :
a. Perkataan
Sebarang perkataan yang jelas boleh membawa kepada kufur adalah dihukum kufur (riddah) orang yang mengucapkannya.
Firman Allah dalam surah at-Taubah ayat 65 dan 66 :
Yang bermaksud : 'Patutkah nama Allah dan ayatNya serta Rasul Nya kamu memperolok-olok dan mengejeknya? Janganlah kamu berdalih (dengan alas an-alasan yang dusta), (kerana) sesungguhnya kamu telah kufur sesudah kamu (melahirkan) iman..'.
Di antara contoh-contoh perkataan yang membawa kepada kufur adalah seperti berikut :
- Engkar sesuatu yang diketahui daripada agama (islam) secara darurat seperti mengengkari keesaan Allah, kewujudan Malaikat, Kenabian Nabi Muhammad S.A.W dan seumpamanya.
- Menghalalkan apa yang diharamkan secara ijma".
- Mengharamkan apa yang dihalalkan secara ijma".
- Mencela Nabi Muhammad S.A.W atau Nabi-nabi lain atau mengejek mereka.
- Mencela agama Islam, menghina al-Quran dan as-Sunnah dan tidak beramal dengan keduanya.
- Mendakwa wahyu turun kepadanya.
- Merendah-rendahkan nama Allah dan perintah Nya.
b. Perbuatan
Di antara perbuatan yang boleh membawa kepada riddah ialah :
- Mencampakkan Mashaf al-Quran atau Kitab Hadis Rasulullah S.A.W ke tempat-tempat kotor dengan tujuan menghina.
- Sujud kepada makhluk seperti berhala, matahari, bulan dan sebagainya.
- Tidak mengamalkan hokum-hukum al-Quran dan as-Sunnah kerana menggangapnya tidak sesuai dengan zaman sekarang.
c. Niat
Contohnya ialah seperti berazam untuk kafir pada hari esok atau teragak-agak untuk melakukannya. Niat seperti itu menyebabkan orang itu kufur ketika itu juga.
Syarat-syarat Sah Seseorang Dikira Murtad
Para Ulama" bersepakat meletakkan dua syarat bagi mengesahkan seseorang Islam dikira murtad.
- Berakal tidak sah murtad orang gila dan kanak-kanak.
- Pilihan sendiri atau sukarela. Tidak sah murtad orang yang dipaksa sedangkan hatinya masih beriman.
d. Masalah
Perkara yang berlaku sekarang itu mungkin disebabkan kejahilan atau perasaan takut dan marah bukan dengan niat si pelakunya untuk murtad, kerana kebiasaannya mereka itu tetap melakukan amalan-amalan Islam walaupun selepas mengucapkan perkataan tersebut. Perkara ini boleh dicontohkan seperti berikut :
- Seseorang (remaja contohnya) apabila selalu dinasihati dan dimarahi tentu akan merasa tertekan dan marah, oleh itu kemarahannya dilahirkan dengan kata-kata sedemikian rupa bagi mengembirakan perasaannya walaupun hatinya tetap dengan Islam dan perbuatan tersebut dilakukan samada kerana jahil atau kerana tekanan perasaan yang amat sangat.
- Seseorang yang ditangkap di atas kesalahan jenayah dalam syara' mungkin juga berada didalam ketakutan atau malu. Oleh itu dia cuba mengelak daripada ditangkap dengan mengaku bukan Islam samada kerana jahil tentang hukum pengakuan tersebut atau tahu tentang hukumnya tetapi dilakukan juga sebagai helah supaya tidak ditangkap, kemudia dia pun mengucap kembali dua kalimah syahadah.
e. Pertimbangan
Walau apa pun alas an sebab seseorang itu melakukan perkara-perkara yang boleh menyebabkan murtad, namun zahir hokum syara' adalah jelas bahawa perkataan dan perbuatan sedemikian boleh membawa kepada riddah yang sangat merbahaya. Akan tetapi untuk menghukum seseorang itu telah murtad kita perlu berhati-hati.
Berkata Syed Sabiq 'Seseorang Islam tidak dikira hukum riddah kecuali apabila telah lapang dadanya dengan kufur dan tenang hati dengannya dan masuk ke dalamnya (kufur) dengan sebenarnya'.
Berdasarkan Firman Allah dalam surah an-Nahl ayat 106 :
Yang bermaksud : 'Akan tetapi (yang dikira kafir) seseorang yang lapang dadanya dengan kufur'.
Sabda Rasulullah S.A.W :
Yang bermaksud : 'Sesungguhnya setiap amalan itu dengan niat dan bagi setiap seseorang apa yang diniatkannya'.
Dan kerana hati adalah suatu yang ghaib, tidak ada yang mengetahuinya kecuali Allah, maka tidak dapat tidak mestilah timbul apa yang jelas menunjukkan kekafirannya dengan Dalil Qat"ie yang tidak boleh ditakwilkan lagi sehingga dinasabkan kepada Imam Malik dimana beliau berkata : yang bermaksud 'Apabila timbul darinya (seseorang) apa yang memungkinkan kufur daripada 99 wajah (cara) dan terdapat apa yang memungkinkan iman dari satu wajah (cara), maka dikira urusannya di atas iman'.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
10 Penyebab Hati Mati Menurut Ibrahim Bin Adham, Raja Yang Buang Kemewahan Dunia & Akhirnya Jadi Wali Allah
![10 Penyebab Hati Mati Menurut Ibrahim Bin Adham, Raja Yang Buang Kemewahan Dunia & Akhirnya Jadi Wali Allah](https://cdn.kashoorga.com/2021/01/330637-18_39_673673.jpeg)
Kita mungkin jarang mendengar kisah Ibrahim bin Adham. Tapi kisahnya banyak dikongsi di dalam kitab-kitab karangan Tazkirat al-Aulia susunan Imam Farid ad-Din Attar dan Raudh ar-Rayyahin oleh Imam Yafi'e serta lain-lain lagi.
Ibrahim bin Adham atau nama sebenarnya Abu Ishak Ibrahim bin Adham dilahirkan daripada keluarga bangsawan Arab yang kaya raya. Beliau terkenal sebagai seorang raja Balkh yang sangat luas wilayah kekuasaannya. Ke mana saja pergi, beliau akan diiringi empat puluh bilah pedang emas dan empat batang tongkat kebesaran emas diusung di depan dan belakangnya. Nama beliau berada dalam tinta sejarah daripada seorang raja yang masyhur kepada ahli sufi yang terkenal.
Dalam satu cerita, pernah Ibrahim bin Adham memburu. Dalam perburuan itu, dirinya terpisah dari angkatannya. Saat dia ingin memanah seekor rusa, rusa itu berkata kepadanya: “Wahai manusia yang lalai, aku disuruh oleh Allah Subhanahu wata’ala memburumu. Engkau tidak dapat menangkapku. Bertaubatlah, untuk inikah engkau diciptakanNya?”
Ibrahim yang di dalam ketakutan itu tiba-tiba terkejut dengan kata-kata itu. Baginda langsung tidak terfikir selama ini untuk apa baginda dicipta ke dunia. Dirinya membuang baju kebesaran dirinya dan perbuatan itu disaksikan oleh semua malaikat dengan penuh kekaguman dan malaikat berkata, “Lihat, betapa megahnya kerajaan yang diterima putera Adham sebelum ini, akhirnya telah mencampakkan pakaian dunia yang kotor dan menggantinya dengan jubah kesedaran.”
Selepas beliau menjadi ahli sufi, dirinya sering dijadikan rujukan orang ramai. Dalam satu pengkisahan, satu hari Ibrahim bin Adham rah melewati sebuah pasar di Kota Basra (Iraq). Ketika itu ramai mengerumuninya dan mereka bertanya kepadanya.
“Wahai Abu Ishaq, mengapa kami telah berdoa namun tidak juga dikabulkan oleh Allah. Lalu Abu Ishaq berkata, “Karana hati-hati kalian telah mati yang disebabkan oleh 10 hal’.
Mereka bertanya, “Apa itu?” Beliau menjawab:
1. Kalian mengenal Allah namun kalian tidak memberikan hak-hak Nya.
2. Kalian telah mengaku cinta Rasulullah SAW namun kalian meninggalkan jalannya.
3. Kalian membaca Al-Qur’an namun tidak beramal dengan apa yang ada di dalamnya.
4. Kalian memakan dari nikmat Allah namun kalian tidak mensyukurinya.
5.Kalian mengatakan neraka itu benar adanya namun kalian tidak lari darinya.
6. Kalian mengatakan jannah itu ada namun kalian tidak beramal untuk mendapatkannya.
7. Kalian memakamkan orang-orang yang wafat, namun kalian tidak mengambil pelajaran dari mereka.
8. Kalian mengatakan bahawa setan itu musuh kalian namun kalian meniru amalannya.
9. Kalian mengatakan bahawa kematian itu ada namun kalian tidak menyiapkan bekal untuk menghadapinya.
10. Kalian terjaga dari tidur namun kalian sibuk dengan aib manusia (ghibah yang haram) dan meninggalkan aib kalian sendiri.
Sumber : Islam Post (Jami’ Bayanil ‘Ilmi Wa Fadhlihi) / Gambar hati : Wajib Baca
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI