Situasi ‘dikencing’ rakan mungkin pernah dialami sebahagian dariapda kita tapi hendaknya kita tidak pula dikencing oleh syaitan.
Ia bukanlah cakap kosong tapi manusia dikencing syaitan ini memang ada disebut dalam sebuah hadis masyhur. Demikian kata pendakwah terkenal Ustaz Elyas Ismail.
Diceritakan kepada Rasulullah SAW bahawa terdapat seorang lelaki yang tidur hingga terlajak Subuh.
Lalu, Baginda SAW bersabda: “Lelaki itu telah dikencingkan oleh syaitan di telinganya.” (Hadis Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
Menjelaskan maksud ‘dikencingkan oleh syaitan di telinganya’, penceramah itu berkata, para ulama menyatakan, telinga seseorang itu telah tersumbat daripada mendengar laungan azan Subuh.
“Kedua, telinganya menjadi begitu kerana dia seolah-olah telah dipenuhi dengan perkara-perkara batil hingga terhijab daripada mendengar seruan azan.
“Ini bermakna, dirinya begitu nikmat dan sedap tidur sampai tidak bangun (menunaikan) solat Subuh. Itulah yang dimaksudkan kena kencing daripada syaitan. Semoga kita dijauhkan daripada dikencingkan oleh syaitan dan kawan,” katanya sebagaimana dipetik menerusi video yang dikongsikan di laman sosial Facebook miliknya.
Sebenarnya, terdapat pelbagai cara syaitan ‘membelit’ manusia dengan tipu dayanya untuk menjayakan misi menyesatkan anak Adam.
Antaranya termasuklah menerusi muncung atau paruhnya yang boleh membuatkan manusia mudah lupa, selain mengincu bibir para pendengar ceramah supaya mereka dapat berbual-bual dan mengeluarkan kata-kata kesat.
Sumber: Sinar Harian
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
30 Tanda Orang Yang Perlu Segera Dirukyah
Pernah tak kita kenali orang terdekat yang perlu dirukyah? Orang yang perlu dirukyah mempunyai tanda-tanda tertentu dan ia selalu dikaitkan dengan gangguan makhluk halus.
Gangguan syaitan atau jin bukanlah perkara asing. Malahan kita wajib mempercayai akan wujudnya makhluk halus ini.
Kejadian dirasuk, ditindih jin, disampuk dan segala macam keanehan tingkah laku manusia yang kelihatan luar daripada kebiasaan banyak dikaitkan dengan angkara makhluk halus.
Banyak faktor yang menyebabkan seseorang terkena gangguan syaitan atau jin ini, antaranya sihir, santau, melalui kawasan ‘larangan bunian’, bercakap yang tidak sepatutnya di dalam hutan atau di kawasan terpencil serta banyak lagi. Akibatnya, penderita akan mengalami perubahan sikap dan jatuh sakit.
Jika dirujuk ke pihak perubatan, doktor pun tidak dapat menemui punca masalah. Biasanya apabila ini terjadi, keluarga penderita akan mendapatkan khidmat rawatan cara Islam.
Dalam hal ini, si penderita umumnya menampakkan terkena gangguan syaitan atau disihir dan santau.
Rawatan yang dilakukan secara Islam ini ialah penderita akan dibacakan surah-surah suci al-Quran tertentu atau dirukyah. Namun bukan semua penderita perlu dirukyah.
Bagaimana kita nak tahu bahawa penderita wajar dirukyah? Untuk menjawab soalan itu, di bawah ini adalah senarai yang boleh dijadikan rujukan.
Tanda-tanda penderita perlu dirukyah:
- Dada terasa sesak dan berat
- Pada bahagian tubuh tertentu terasa panas dan sakit
- Secara perubatannya, jenis penyakit yang tidak dapat diketahui dengan pasti atau tidak dapat diubati walauun telah dirujuk kepada beberapa pakar sekalipun.
- Badan kerapkali terasa begitu lemas dan tidak bertenaga di waktu-waktu tertentu
- Mengalami rasa mengantuk yang luar biasa
- Mengalami kesulitan tidur di luar kewajaran
- Sering lapar meskipun telah makan sebelumnya
- Salah satu atau seluruh anggota tubuh melakukan gerakan-gerakan tertentu tanpa disedari
- Emosi yang tak terkendali seperti mudah marah atau kerap membesar-besarkan masalah
- Kerap berada dalam keadaan tidak sedarkan diri
- Ketika membaca atau mendengarkan ayat-ayat suci Al Quran, tubuh mengalami pelbagai reaksi seperti tubuh bergetar, seperti adanya hawa dingin yang merasuk tubuh, merasakan ada sesuatu yang berjalan di dalam tubuh, beberapa bahagian tubuh mengalami kedutan, jantung berdebar keras, kesemutan dan sesak nafas
- Dalam berbagai macam keadaan, baik santai atau sibuk, terucap begitu saja perkataan-perkataan tanpa disedari
- Malas menjalankan ibadah sebagaimana perintah agama seperti solat fardhu, puasa dan lain-lain.
- Timbulnya rasa keraguan terhadap ke Esaan Allah SWT dan kebenaran ajaran yang dibawa Rasulullah SAW
- Tiba-tiba lupa akan sesuatu hal
- Sering naik bulu roma tanpa diketahui sebabnya
- Lebih suka menyendiri
- Merasa tidak tenang jika ada seseorang yang membaca al-Quran
- Adanya perasaan benci yang timbul jika ada seseorang membawa al- Quran
- Kerap melihat sosok makhluk halus yang menampakkan diri
- Merasa asing dengan dunia sekitar
- Merasa pelik atau berbeza ketika melihat diri sendiri di cermin
- Terdengar bisikan-bisikan yang menyimpang dari al-Quran dan hadis Rasulullah SAW
- Terhalangnya jodoh; seringkali hubungan putus tengah jalan.
- Terhalangnya rezeki
- Adanya gangguan di sekitar rahim, ginjal, dan prostat
- Sering bermimpi buruk seperti didatangi binatang buas, berhubungan badan, jatuh dari tempat tinggi atau mimpikan orang yang sama secara terus menerus
- Merasa ada yang mengikuti atau mengawasi
- Sulit bangun pagi atau sulit bangun untuk solat subuh
- Selalu merasa gelisah, takut dan resah
Wallahu a’lam.
Artikel berkaitan: Jangan Suka-Suka Baca Ayat Kursi Bila Nampak Makhluk Halus Ini Pesan Seorang Ustaz
Artikel berkaitan: Sihir Ain, Pandangan Mata Yang Melumpuhkan, Kena Tahu Bagaimana Rawatannya
Kashoorga: Kita wajib mempercayai makhluk halus ini. Apabila kelihatan tanda-tanda di atas, tidak menjadi kesalahan untuk kita mendapatkan rawatan alternatif iaitu rawatan Islam. Namun, perlu berhati-hati supaya tidak berjumpa dengan bomoh yang tidak mengamalkan bacaan ayat suci al-Quran. Pergilah ke pusat rawatan Islam yang diiktiraf.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Kirimkan Mesej Ini Kepada 10 orang, Nescaya Kamu Terhindar Musibah! Inilah Tathayyur, Syirik Kecil
Kita mungkin menerima pesanan begini di WhatsApp, inbox di sosial media atau SMS satu ketika dulu. Memang ada yang percaya dan melakukan suruhan ini.
Awas ya kerana ini bermakna anda telah melakukan tathayyur atau syirik kecil. Segeralah memohon keampunan Allah SWT.
Makna Thiyarah atau Tathayyur
Thiyarah merupakan istilah bahasa Arab yang membawa maksud burung. Sejarahnya bermula pada zaman orang Arab jahiliyyah ketika ingin mengerjakan safar.
Mereka akan merujuk kepada pergerakan burung yang telah dilepaskan ke langit kerana bagi mereka jika burung tersebut bergerak ke kiri, maka mungkin akan terjadi musibah di tengah jalan manakala jika burung tersebut bergerak ke sebelah kanan, maka nasib yang baik-baik sahaja akan menyusul dan mereka dibenarkan untuk mengerjakan safar (perjalanan) .
Dari segi umumnya, maksud thiyarah adalah beranggapan sial ketika terjadinya sesuatu musibah yang melanda dengan alasan sesuatu perkara yang terjadi sebelumnya. Ia adalah sama erti dengan tathayyur.
Contoh-contoh Tathayyur
– Tergigit lidah kononnya ada orang mengumpat hal kita.
– Kupu-kupu masuk rumah kononnya ada orang yang nak datang.
– Ambil gambar 3 orang kononnya salah satunya akan pendek umur.
– Keluar rumah terlupa sesuatu kononnya jangan patah balik ke rumah atau sesuatu musibah akan berlaku.
– Rebus anak lesong, kononnya tolak hujan.
– Tidak dapat merasa sesuatu makanan kononnya jilat telapak jari supaya tidak kempunan.
– Diberak burung kononnya ada rezeki.
– Air minuman tumpah kononnya tiada rezeki.
– Sedang berbicara cicak berbunyi kononnya tanda perbualan itu benar.
– Menjamah makanan sebelum keluar rumah kononnya supaya tidak kempunan.
– Jumpa ular melintas di jalan, kononya ada sesuatu yang buruk berlaku hari itu.
– Mimpi berak, kononnya akan ditimpa sakit.
Kenapa dikatakan syirik?
عن ابن مسعود رضي الله عنه قال : قال رسول اللّه، صلى الله صلى الله عليه وسلم : الطيره شرك، الطيره شرك، وما منا الا ولكن يذهبه بالتوكل
“Dari Ibnu Mas’ud R.A berkata: Telah bersabda Rasulullah S.A.W : Bertathaiyur itu syirik, bertathaiyur itu syirik, dan tiada diantara kita yang tidak terlibat dengannya kecuali akan dijauhkan oleh Allah dengan bertawakkal”.
Hadis riwayat Ahmad [3411] at-Tibb. Turmizi [1539] as-Sair)
Bahaya At-Tathayyur
“At-Tathaiyyur” dapat meniadakan “At-Tauhid” dari dua sisi:
1. Pelaku “At-Tathaiyyur” telah menghilangkan tawakkalnya kepada Allah SWT serta bersandar kepada selain Allah SWT. Padahal Allah Taala adalah satu-satunya tempat bergantung. Sebagaimana disebutkan dalam surah Al-Ikhlas ayat ke-2 (yang ertinya):
اَللّٰهُ الصَّمَدُ ۚ
Allah tempat meminta segala sesuatu.
Al-Ikhlas: Ayat 2
Dan perintah Allah SWT
فَاعْبُدْهُ وَتَوَكَّلْ عَلَيــــهِ
“Maka sembahlah Dia, dan bertawakkallah (hanya) kepada-Nya.” (Hud: 123)
2. Pelaku “At-Tathaiyyur” sesungguhnya bergantung kepada sesuatu yang tidak ada hakikatnya, sedangkan hal tersebut hanya jangkaan dan khayalan sahaja (yang tidak layak untuk dijadikan tempat bergantung)
Setiap yang berlaku adalah dengan izin Allah
Setiap kejadian di muka bumi ini terjadi dengan izin Allah. Sebagai seorang hamba yang bertaqwa dan mempunyai iman di dada, wajib mempercayai kepada qada’ dan qadar.
“Kemudian apabila datang kepada mereka kesenangan, mereka berkata: “Ini ialah hasil usaha kami”, dan jika mereka ditimpa kesusahan, mereka mengatakan nahas dan malang itu disebabkan oleh nabi Musa dan pengikut-pengikutnya. (Tuhan berfirman): Ketahuilah sesungguhnya nahas dan malang mereka itu hanya ditetapkan di sisi Allah, akan tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui.”
(Surah al-A’raaf, 7:131)
Sumber: Affendy Arifin, Sinar Islam Plus, Tzkrh
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Check List Do’s & Don’ts 16 Cara Rasulullah Makan
Bagaimana Rasulullah makan? Jika bercerita bab makan, rakyat Malaysia ramai yang ‘hantu makan’. Mereka sangat appreciate keenakan makanan; mahal tak apa janji sedap. Namun semasa menikmati makanan tu berapa ramai je yang ikut cara makan Rasulullah sebelum dan selepas?
Cuba baca senarai cara makan Rasulullah di bawah ini, dari 16 points ini, berapa yang kita selalu, jarang, sekali sekala dan tak pernah langsung amalkan? Jom check it out!
Artikel berkaitan:Ini Sebab Mengapa Kita Dilarang Lukis Gambar Rasulullah
Artikel berkaitan: 16 Amalan Harian Simple Rasulullah, Rugi Hidup Kita Kalau Tak Buat
Makan secukupnya dan tidak membazir
Rasulullah SAW menganjurkan kita untuk makan sekadar mencukupi jangan berlebihan kerana itu satu pembaziran. Perut kita pun bukan lah besar sangat. Sebagaimana yang disebut Rasulullah, perut terbahagi kepada tiga bahagian; untuk udara, makanan dan minuman.
Sesungguhnya termasuk pembaziran bila kamu makan apa saja yang kamu bernafsu memakannya (HR Ibnu Maajah)
Hakikatnya, apabila kenyang, kita akan kurang cergas, mengeraskan hati, peratmbahan berat badan dan cepat mengantuk seterusnya menjejaskan produktiviti dan juga ibadah.
Berwuduk sebelum dan sesudah makan
Bukan hanya ambil wuduk untuk solat, tetapi Rasulullah turut berwuduk sebelum makan bagi menghindari gangguan syaitan dan menghilangkan kefakiran.
Makan dengan tangan kanan
Rasulullah SAW sentiasa makan dengan tangan kanan dan menurut para ilmuwan hal ini bermanfaat bagi kesihatan terutama untuk melatih saraf sensorik pada tangan. Sebagaimana disebutkan dalam hadis berikut;
“Hendaklah kamu sekalian makan dengan tangan kanan. Sebab syaitan makan dan minum dengan tangan kirinya” (HR Muslim)
Membaca Basmalah
Memulakan menyuap makanan dengan membaca Basmalah dapat menghindari gangguan syaitan yang dapat melemahkan iman dan ibadah seseorang.
Bagaimanapun, jika lupa membaca Basmalah sebelum makan maka bacalah kalimah “Bismillahi Awwa-lahu wa Akhirahu” seperti yang disebutkan dalam hadis;
Jika lupa membaca Bismillah, bacalah “Bismillahi Awwa-lahu wa Akhirahu” (Dengan nama Allah dari mula hingga akhir) (HR Abu Dawud dan at-Tirmidzi)
Duduk semasa makan dan minum serta jangan bersandar
Jangan makan atau minum sambil berdiri mahupun menyandar. Makan dan minumlah sambil duduk dan sebaiknya makan lah dengan duduk secara bersila di lantai bagi menjaga kerendahan diri. Sebagaimana sabda Rasulullah SAW
“Aku tidak makan sambil bersandar. Aku adalah seorang hamba, maka aku minum seperti minumnya hamba dan makan pun seperti makannya seorang hamba. Janganlah ada seorang di antara kalian minum sambil berdiri” (HR Muslim)
Tidak mencela makanan
Bagaimana pun rupa dan rasa makanan dan minuman itu, jangan sesekali mencela atau mengkeji walaupun kita tidak menyukainya. Sebagaimana yang disebutkan dalam hadis Rasulullah SAW
Rasulullah SAW tidak pernah mencela makanan; Jika ia suka dimakannya, jika tidak suka ditinggalkannya (HR Al Bukhari dan Muslim)
Makan beramai-ramai
Rasulullah jarang makan sendirian, Baginda SAW selalu mengajak orang lain untuk makan bersamanya oleh kerana itulah seorang muslim hendaklah mengajak orang lain untuk makan misalnya ahli keluarganya.
Makanan yang baik dalam Islam adalah makanan yang banyak orang memakannya sebagaimana yang disebutkan dalam hadis berikut
Rasulullah SAW tidak pernah makan sendirian (HR Anas RA)
Makanan dua orang cukup untuk tiga orang, makanan untuk tiga orang cukup untuk empat orang (HR Al Bukhari dan Muslim)
Bersabar untuk mengambil makanan saat makan bersama
Jika makan bersama dengan orang lain atau ramai orang maka Rasul menganjurkan untuk bersabar hingga orang tua atau pemimpin mengambil makanan terlebih dahulu dan orang yang menyajikan makanan akan makan setelah orang lain makan.
Rasulullah SAW bersabda: Yang melayani minuman suatu kaum, hendaknya dialah yang terakhir orang yang minum (HR at-Tirmidzi)
Jangan tiup makanan
Kita suka meniup makanan yang panas. Sebenarnya cara ini harus dihindari kerana Rasulullah melarang kita untuk meniup makanan tatkala masih panas. Hal ini juga telah dibuktikan oleh para ahli kesihatan masa kini bahawa meniup makanan tidak baik untuk kesihatan.
Sebagaimana hadis berikut ini
Rasulullah SAW melarang orang untuk meniup-niup minuman atau makanan (HR Abu Dawud)
Makan dari tepian pinggan menghala ke tengah pinggan
Jika menikmati makanan, mulakan makan dari tepi pinggan. Makan hingga ke tengahnya seperti yang diamalkan Rasulullah SAW
Berkat itu turun di tengah-tengah makanan, maka makanlah dari tepi-tepinya dan jangan makan dari tengah-tengahnya (HR Abu Dawud, at-Tirmidzi)
Mengunyah secara perlahan dan mengecilkan suapan
Rasulullah selalu menyuap makanan dalam suapan yang kecil lalu mengunyahnya beberapa kali. Selain itu Baginda tidak menyuapkan makanan sebelum suapan yang sebelumnya selesai ditelan. Sebagaimana sabda Rasulullah SAW
“Kecilkan suapan dan baguskan mengunyahnya. Janganlah mengulurkan tangan pada suapan yang lain sebelum menelan suapan pertama”
Tidak guna perkakas makan daripada emas dan perak
Makan dengan perkakas emas dan perak adalah kebiasaan kaum kafir, oleh kerana itu Rasulullah melarang umatnya untuk tidak menggunakan perkakas yang terbuat dari logam tersebut.
Rasulullah SAW melarang kami minum dan makan dengan perkakas makan dan minum daripada emas dan perak (Mutafaq ‘alaih)
Minum dari gelas dan tidak minum sekali teguk
Selain makan dengan perlahan Rasulullah tidak minum air sekali teguk dan bagunda menggunakan gelas untuk minum bukannya dari teko.
Jangan minum sekaligus, ambillah jeda (ambil nafas) dua sampai tiga kali . Rasulullah jika minum bernafas sampai tiga kali (HR Al Bukhari dan Muslim)
Rasulullah SAW melarang orang yang minum dengan membalik mulut kendi langsung ke mulutnya (HR Al Bukhari dan Muslim)
Menghabiskan makanan yang diambil
Rasulullah SAW menganjurkan kita untuk makan secukupnya dan senantiasa menghabiskan makanan yang diambil untuk menghindari pembaziran serta untuk mendapatkan berkat dari makanan.
Rasulullah SAW bersabda; “Kamu tidak mengetahui di bahagian yang manakah makananmu yang berkat” (HR Muslim)
Membaca Alhamdulillah selepas makan
Makanan yang kita dapatkan dan makan setiap hari adalah pemberian dan rezeki daripada Allah SWT, oleh sebab itu setelah makan Rasulullah senantiasa mengucapkan syukur dengan membaca Alhamdulillah. Sebagaimana disebutkan dalam hadis berikut ini
Rasulullah SAW jika selesai makan dan mengangkat hidangannya lalu membaca: Alhamdulillahi hamdan katsiran thoyyiban mubaarokan fihi, ghoiro makfiyin wala mustaghnan ‘anhu rabbana (segala puji bagi Allah, pujian yang sebaik-baiknya, yang baik dan berkat. Tiada terbalas, dan tidak dapat tidak, tentu kami memerlukan kepadanya, wahai Tuhan kami) (HR Al Bukhari)
Memberikan makanan yang digemarinya kepada orang lain
Rasulullah gemar berkongsi makanan dengan orang lain dan makanan yang dikongsikan adalah makanan yang digemarinya.
Janganlah kamu memberi makanan yang kamu sendiri tidak suka memakannya (HR Ahmad)
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI