Jodoh itu ‘semahalnya’ rezeki yang dikurniakan oleh Allah SWT. Tidak perlu terlalu bimbang jika jodoh belum hadir dalam kehidupan anda. Usah bermuram durja jika sampai saat ini, jodoh belum mewarnai hidup anda yang makin sepi.
Tak usah galau jika dia yang diidamkan, belum juga hadir dan bersanding di pelaminan yang diimpikan. Sebab jodoh, sampai bila-bila pun adalah sebagian daripada rezeki.
Jodoh adalah rezeki. Rezeki adalah kurniaan Allah SWT. Allah memberikannya kepada sesiapa yang dikehendakiNya, dan menahannya bagi siapa yang dikehendakiNya. Dia Maha Mengetahui keperluan seluruh hambaNya. Maka jodoh akan diberikan tatkala seseorang memerlukannya.
REZEKI DAN MISTERI
Jodoh ialah rezeki. Maka ia misteri. Ada rahsia agung di dalamnya yang mustahil diketahui detail oleh hambaNya yang bernama manusia. Oleh kerana jodoh itu satu misteri maka jodoh tidak boleh ditebak dengan siapa, bila bersanding dengannya, bagaimana ceritanya, menjadi yang keberapa atau bagaimana kesudahannya.
SIAPA JODOH KITA
Yang paling pasti, dia adalah sosok terbaik menurut takdir Allah SAW. Dia tidak mungkin menzalimi hamba-hambaNya. Hakikatnya tidak siapa yang tahu tentang bilakah seseorang itu akan bertemu jodohnya dan siapa jodohnya. Namun jodoh itu perlu diusahakan kerana jodoh tidak datang menggolek. Selain doa, untuk mencari jodoh, seseorang itu perlu bijak membawa diri.
Tidak ada jawapan “May be Yes, May be No”. Ini kerana apa yang tertulis dalam Lauhul Mahfuzh yang terjaga rahsianya adalah pasti. Jodoh menjadi penting ketika usia seseorang sudah masuk angka ‘genting’ dalam hitungan manusia. Saat genting boleh dinilai daripada segi kesihatan, kemungkinan hidup kerana mengidap penyakit, soal zuriat, dan tuntutan orang tua.
Semua ini wajar difikirkan. Hal ini kerana perkahwinan itu merupakan terminal hidup selepas lahir dan sebelum mati. Allah telah menentukan jodoh masing-masing jika tidak di dunia, di syurga nanti. Yakinlah dengan perancangan Allah.
VIDEO:
https://www.youtube.com/watch?v=aDyYhc9Dxt0
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Bagaimana Nak Pastikan Mimpi Seseorang Itu Benar? Ini 3 Nasihat Rasulullah Tentang Mimpi
Mimpi ialah suatu pengalaman bawah sedar yang melibatkan penglihatan, pendengaran, pemikiran, perasaan, atau deria lain ketika tidur terutama saat tidur yang disertai gerakan mata yang cepat.
Tidak semua mimpi itu benar kerana ada individu yang terpedaya dengan bisikan syaitan namun dirinya mentafsirkan mimpi itu sebagai benar dan kemudian berkongsi dengan orang ramai. Bahkan sebelum ini negara dikejutkan dengan penahanan tetua Perjalanan Mimpi Yang Terakhir atas nama Sittah Annur yang kini dibebaskan atas jaminan polis berikutan mimpi dikongsinya di media sosial.
Bagaimana mahu memastikan bahawa mimpi seseorang itu benar? Ikuti kupasan Dr Ahmad Sanusi Azmi mengenai mimpi yang dinasihati Rasulullah.
- Tular baru-baru ini tentang seorang wanita yang mengakui pernah berjalan di sekeliling Arasy Allah, melihat ketinggian Allah, bercakap dengan malaikat malah Allah dikatakan memberitahu dirinya tentang zikir tertentu dan sebagainya. Ketahuilah bahawa Rasulullah pernah berpesan kepada kita bahawa mimpi ini ada tiga jenis.
- Dalam sebuah riwayat yang direkodkan oleh al-Imam Muslim, Rasulullah bersabda:
وَالرُّؤْيَا ثَلاثَةٌ : فَالرُؤْيَا الصَّالِحَةِ بُشْرَى مِنَ اللَّهِ وَرُؤْيَا تَحْزِينٌ مِنَ الشَّيْطَانِ وَرُؤْيَا مِمَّا يُحَدِّثُ الْمَرْءُ نَفْسَهُ ، فَإِنْ رَأَى أَحَدُكُمْ مَا يَكْرَهُ فَلْيَقُمْ فَلْيُصَلِّ وَلا يُحَدِّثْ بِهَا النَّاسَ
“Dan mimpi itu tiga jenis, mimpi yang soleh iaitu berita gembira dari Allah. (Kedua) mimpi yang datang dari syaitan untuk mengundang rasa sedih manusia dan (keitga) mimpi yang datang dari dalam diri manusia sendiri. Sekiranya seseorang itu ternampak dalam mimpinya sesuatu yang tidak disukainya, maka bangunlah dan dirikanlah solat dan jangan diceritakan mimpi tersebut kepada manusia.” (HR Muslim)
3.Dalam hadis ini Rasulullah menjelaskan bahawa ada mimpi yang datang dari Allah. Ia seperti yang berlaku dalam peristiwa Nabi Yusuf dan mimpi Nabi Ibrahim. Mereka datang dengan syariat yang benar.
4. Manakala yang lebih membimbangkan adalah mimpi yang datang dari syaitan untuk menakut-nakutkan manusia bahkan menyesatkan manusia. Sudah menjadi tabiat syaitan itu untuk menjauhkan manusia dari al-Quran dan hadis. Kata Sheikh Salman Audah:
أحياناً الرؤيا في المنام قد تكون من الشيطان بحيث يترتب عليها اعتقاد عند الإنسان
“Dan terkadang mimpi dalam tidur itu datang dari syaitan di mana ia merencana sesuatu yang boleh membawa iktikad (kepercayaan) di sisi manusia.”
- Seorang Arab Badawi pernah melihat mimpi yang buruk dalam tidurnya lalu dia mengadukan perkara ini kepada Rasulullah. Rasulullah lantas berpesan bahawa mimpi yang buruk jangan diceritakan dan jangan dilayan mainan syaitan dalam mimpi. Sabda Rasulullah:
لَا تُحَدِّثِ النَّاسَ بِتَلَعُّبِ الشَّيْطَانِ بِكَ فِي مَنَامِكَ
“Jangan ceritakan kepada manusia tentang permainan syaitan dalam mimpi kamu.” (HR Muslim)
- Dan andai sekiranya seseorang itu melihat mimpi yang baik, dia dinasihatkan agar hanya menceritakannya kepada orang yang dipercayainya sahaja atau meminta pandangan dan nasihat daripada orang alim yang mempunyai ilmu yang berlandaskan al-Quran dan sunnah.
Sabda Rasulullah:
لاَ تُقَصُّ الرُّؤْيَا إِلاَّ عَلَى عَالِمٍ أَوْ نَاصِحٍ.
“Jangalah kamu menceritakan mimpi kamu melainkan kepada orang yang alim atau orang yang nasih (yang memberi nasihat kepada kebaikan). (HR al-Tirmizi)
- Sebagai orang awam, bagaimana pula kita boleh mengetahui samada mimpi seseorang yang menceritakan kepada kita itu adalah mimpi yang benar? Dalam perkara ini kita boleh menilai sosok peribadi seseorang itu sendiri. Seandainya dia orang yang soleh dan sentiasa berkata benar dan jujur, maka ada kebarangkalian mimpinya itu adalah benar. Namun andai sekiranya dia tidak menampakkan ciri orang yang soleh, dan mengajak manusia kepada kesesatan, maka ada kebarangkalian dia berdusta.
- Mimpi juga bukanlah sesuatu yang boleh dibangunkan daripadanya hukum syariat. Sesungguhnya syariat Allah telah sempurna. Ini dijelaskan berdasarkan firman Allah dalam firmannya:
الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا
“Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu ugama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi ugama untuk kamu.” (Surah al-Maidah: 3)
- Atas dasar itu Sheikh Mulla Ali al-Qari menjelaskan bahawa pensyariatan melalui mimpi hanya dikhususkan kepada para Nabi sahaja. Kata beliau:
لا اعتماد على رؤية المنام في غير حق الأنبياء عليهم الصلاة والسلام
“Tiada sandaran buat kita untuk menerima mimpi (sebagai penghujahan) melainkan hak yang ditentukan kepada para Nabi AS.
- Oleh yang demikian, kita hendaklah meneliti dahulu cerita mimpi yang disampaikan kepada kita. Bertanyalah kepada orang yang soleh lagi alim sekiranya disampaikan kepada kita tentang sesuatu mimpi dan berpegang teguhlah kepada ajaran al-Quran dan hadis yang telah sempurna, sebagai panduan buat diri kita.
Semoga Allah membimbing kita.
Dr. Ahmad Sanusi Azmi
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ajar Anak Perempuan Berkata TIDAK Pada Orang Mengganggunya! Pelihara Maruah Dapat Pahala
Memelihara diri daripada terjebak kepada perkara-perkara yang diharamkan adalah merupakan antara tuntutan agama. Mengikut suruhan Nabi adalah ibadah dan akan dikurniakan pahala kerananya. Sabda Nabi
Maksudnya : “Apa yang aku larang kamu lakukan, hendaklah kamu jauhi dan apa yang aku perintahkan kepadamu, maka lakukanlah sesuai kemampuan kamu” [HR Muslim].
Malah sebagai umat Islam, kita diwajibkan menjaga maruah diri. Berazam untuk meninggalkan juga adalah ibadah dan mendapat pahala. Dalam satu hadis, Allah SWT telah berfirman,
Maksudnya : “Sesungguhnya Allah telah menetapkan nilai kebaikan dan kejahatan, kemudian Dia menjelaskannya. Maka barang siapa berniat mengerjakan kebaikan tetapi tidak dikerjakannya, Allah mencatatnya sebagai satu kebaikan yang sempurna. Jika ia berniat untuk berbuat kebaikan lalu ia mengerjakannya, Allah mencatatnya sebagai 10 sampai 700 kali kebaikan atau lebih banyak lagi. Jika ia berniat melakukan kejahatan, tetapi ia tidak mengerjakannya, Allah mencatatkan padanya satu kebaikan yang sempurna. Jika ia berniat melakukan kejahatan lalu dikerjakannya, Allah mencatatnya sebagai satu kejahatan” [HR al-Bukhari dan Muslim]
Ajar anak berkata TIDAK
Dalam satu perkongsian oleh seorang peguam, Nor Zabetha dari Tetuan Chinna & Co mengenai posting seorang kanak-kanak dicabul, ibu bapa wajib mengajar anak kecil berkata TIDAK pada lelaki yang cuba mengganggunya.
Dalam kes ini kanak-kanak ini menggunakan istilah 'bunga' bagi merujuk kepada kemaluannya.
Persoalan, adakah istilah seperti bunga begini diterima di mahkamah sebagai satu pembuktian berlakunya kes jenayah seksual?
Pastinya penggunaan istilah ini berbeza mengikut ibu bapa. Rata-rata di zaman moden ini ramai ibu bapa menggunakan istilah sebenar seperti faraj, vagina, zakar atau penis.
Penggunaan begini lebih jelas dan membawa maksud sebenar. Saya juga mengajar anak istilah ini.
Dalam tulisan saya semalam yang merujuk kepada kes Ahmad Hafizal bin Darusalam lwn Pendakwa Raya [2019] MLJU 830 sepanjang perbicaraan memang digunakan perkataan bunga merujuk kepada faraj.
Misalnya soalan peguam:
Saya cadangkan bahawa abang Fizal tak pernah sentuh bunga kamu dan kamu cuma salah faham bahawa abang Fizal sentuh bunga kamu?
Jawapan: Tak.
Mahkamah menerima pakai perkataan bunga ini menggantikan faraj, mengambil kira umur saksi dan saksi tahu bahawa bunga yang dirujuk adalah faraj.
Mengambil keterangan saksi kanak-kanak di mahkamah, ada prosedur dan syaratnya juga kerana kanak-kanak ini berbeza pemahamannya mengikut peringkat umur.
Jika umur 4 tahun berbanding dengan 10 tahun, pasti 10 tahun itu lebih faham. Tidak kira peringkat umur, keterangan kanak-kanak digunapakai di mahkamah selaras dengan Akta Keterangan 1950 selagi mana kanak-kanak itu boleh menunjukkan dia faham dan tahu tentang perkara yang disampaikan.
Berdasarkan Seksyen 133A akta ini, jika kanak-kanak tidak faham kesan angkat sumpah sebelum memberi keterangan, jadi dia tidak perlu mengangkat sumpah dan keterangan yang diberikan oleh kanak-kanak boleh diambil secara bertulis dan dibacakan semula kepadanya sewaktu perbicaraan dan dihadapan tertuduh.
Jika dia faham kesan angkat sumpah, kesan menipu, jadi dia bakal mengangkat sumpah dan memberikan keterangan di mahkamah.
Semuanya berdasarkan penilaian dan sekiranya mahkamah berpuas hati, kanak-kanak ini sesuai memberikan keterangan, mahkamah akan mengarahkan kanak-kanak ini memberi keterangan.
Dalam menilai istilah, sama ada bunga, roti, nasi lemak atau apa sahaja istilah yang akan dihujahkan di mahkamah sebenarnya merujuk kepada organ seksual. Mahkamah juga tahu dan boleh menilai maksud sebenar rujukan ini, jika sekalipun peguam pembela cuba memberi definisi yang berbeza.
Cumanya bayangkan jika mangsa kanak-kanak itu berusia 3 tahun atau 4 tahun. Sukar juga jika bunga itu sebenarnya faraj dan bunga juga memberi erti kata yang lain. Jika ditanya soalan lain, pasti juga bakal keliru.
Tambah pula melibatkan organ seksual dan perbuatan seksual, bimbang nanti timbul kekeliruan. Sebab itu sebaiknya elok diajar, istilah sebenar supaya tidak mengelirukan dan tidak memberi impak kepada siasatan kes.
Walaupun mahkamah bakal menilai maksud, keterangan saksi dari mangsa, ibu bapa mangsa, pakar perubatan dan istilah sesuatu itu mungkin hanya jadi sebahagian dari keterangan kes tetapi pastinya kita tidak mahu sekiranya isu-isu kecil begini menimbulkan kekeliruan.
Oleh itu, sebaiknya ajarkan anak-anak istilah yang sebenar. Pada pandangan saya juga, penggunaan istilah eksklusif seperti faraj atau zakar dan bukan bunga memberikan gambaran yang tegas dan tidak ada definisi lain. Lebih nampak serius.
Saya kongsikan poster rakan FB , Inche Faris sebagai usaha menyokong mempertingkatkan kesedaran dikalangan ibu bapa dan anak-anak berkenaan isu jenayah seksual.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Sudah Banyak Buat Amal Tapi Semuanya Sia-sia! Ini Sebabnya
Kita selalu fikir, apabila kita lakukan amal kebaikan, pastinya Allah akan balas dengan pahala atau kebaikan juga. Ini apa yang selalu diajar di sekolah dahulu.
Sebenarnya tiada yang salah pun berkenaannya. Cuma jangan terkejut, tidak semestinya kita banyak beramal, maka kita akan dapat mengumpul ‘point’ pahala sama banyak dengan amal yang kita sudah lakukan.
Artikel berkaitan :Adik Ipar Bukan Muhrim, Tak Perlu Laga-Laga Pipi. Ambil Tahu Supaya Tak Buat Dosa Sia-Sia Halalkan Yang Haram
Artikel berkaitan: Jangan Asyik Ulang Lakukan Dosa Setelah Bertaubat, Takut Jadi Sia-Sia Jika Taubat Sebelumnya Tidak Diterima Allah!
Terkejut? Ini tidak mustahil. Audit diri kita. Lihat senarai di bawah ini. Mungkin salah satunya ada pada diri kita yang menymbang kepada pengurangan pahala dalam tabung pahala yang kita cuba penuhkan selama ini. Kalau ada, nampaknya kena lah ubah segera dengan apa cara sekalipun.
1. Beramal Namun Murtad (Keluar Dari Agama Islam)
Barangsiapa yang keluar dari Islam atau murtad dalam Islam, maka semua pahala amalan yang dia kerjakan sebelumnya terhapus dan tak bernilai apa-apa di hadapan Allah SWT. Di akhirat dia akan dimasukkan dalam neraka selama-lamanya.
Dalam firman-Nya dalam surah al-Baqarah: 217
“Barangsiapa di antara kalian yang murtad dari agamanya kemudian mati dalam keadaan kafir maka mereka itulah orang-orang yang terhapus amalannya di dunia dan akhirat. Dan mereka itulah penghuni neraka. Mereka kekal berada di dalamnya.”
2. Beramal Namun Syirik Besar
Kesyirikan besar dengan berbagai jenisnya merupakan bentuk kezaliman besar dan penghinaan terhadap Allah SWT, syirik dalam Islam adalah menyamakan antara darjat Allah dan makhlukNya, oleh itu balasan yang setimpal dengannya adalah terhapusnya semua pahala amalan kebaikan, serta tak akan diampuni olehNya apabila mati dalam keadaan berbuat syirik dan belum bertaubat darinya.
Sebagaimana dalam ayat al-An’am:88
”Seandainya mereka menyekutukan Allah, nescaya lenyaplah dari mereka amalan yang telah mereka kerjakan.”
3. Beramal Namun Riak (Beramal Agar Dipuji) Dan Sum’ah (Menceritakan Amalan Baiknya Agar Dipuji).
Riak atau Sum’ah akan menghapus amalan yang kita lakukan atau diceritakan kepada orang lain dengan tujuan agar dipuji dan disanjung oleh orang yang melihat atau mendengarnya.
Dalam hadis qudsi Allah Ta’ala berfirman :
“Aku paling tidak suka pada sekutu-sekutu, barangsiapa yang beramal sebuah amal kemudian dia menyekutukanKu di dalamnya maka Aku tinggalkan dia dan syiriknya” (HR. Muslim no.2985 )
4. Beramal Bukan Kerana Allah
Imam Nawawi rahimahullah berkata, ‘Maknanya adalah Aku tidak suka pada persekutuan dan yang lainnya, barangsiapa beramal sesuatu untuk Ku dan untuk selain Aku maka Aku tidak menerimanya, bahkan Aku meninggalkanya untuk yang lainnya itu. Maksudnya iaitu amal orang yang melakukan riak adalah batil dan tidak ada pahala di dalamnya, serta dia berdosa’. (Syarh Shohih Muslim 9/370)
5. Beramal Dengan Al-Mann (Mengungkit-ngungkit Sedekah), Dan Al-Adzaa (Menyakiti Perasaan Penerima) Tatkala Bersedekah, Maka Pahala Sedekahnya Terhapus.
Mengungkit-ngungkit sedekah dan pemberian yang diserahkan kepada penerima misalnya dengan menyatakan bahwa “Aku telah memberimu sedekah, maka berbuat baiklah padaku” Ini merupakan satu dosa dan boleh menghapuskan pahala amalan sedekah tersebut.
Ini juga sama halnya dengan memberikan sedekah tapi dengan cara yang membuat si penerima disakiti dan terhina, seperti bersedekah dengan penuh sombong, sambil mengejek, ataupun menceritakan perihal sedekah ini pada orang yang membuat si penerima malu dan sakit hati.
Dalam ayat: al-Baqarah:264
Hai orang-orang beriman, janganlah kamu menghilangkan (pahala) sedekahmu dengan menyebut-nyebutnya dan menyakiti (perasaan si penerima)
6. Beramal Dengan Bersumpah Atas Nama Allah, Bahawa Seseorang Tak Akan Diampuni.
Ini merupakan salah satu bentuk ucapan tanpa ilmu, sebab pengampunan Allah adalah perkara ghaib. Tiada seorang pun berhak ke atas pengampunan selain Allah SWT. Walaupun dari segi zahir seseorang banyak dosa dan maksiat, namun tidak boleh diberitahu secara langsung bahawa dia tidak akan diampuni oleh Allah SWT.
Sia-sia amalan kita selama ini jika terkeluar kenyataan tentang pengampunan seperti ini.
Sebab boleh jadi, suatu saat orang tersebut bertaubat atau Allah benar-benar mengampuniNya.
Dalam hadis Jundub r.a bahawasanya Rasulullah SAW mengisahkan ada seseorang berkata:
“Demi Allah, Allah pasti tidak akan mengampuni si fulan. Maka Allah ta’ala berfirman:
“Siapakah yang bersumpah atas namaKu, bahwa Aku tidak akan mengampuni Si Fulan, sesungguhnya Aku telah mengampuni Si Fulan, dan Aku menggugurkan amalmu”. (HR Muslim, no. 2621)
7. Beramal Demi Untuk Mendapatkan Ganjaran Dunia Semata
Allah ta’ala berfirman,
“Barangsiapa yang menghendaki kehidupan dunia dan perhiasannya, nescaya Kami berikan kepada mereka balasan pekerjaan mereka di dunia dengan sempurna dan mereka di dunia itu tidak akan dirugikan. Itulah orang-orang yang tidak memperoleh di akhirat, kecuali neraka dan lenyaplah di akhirat itu apa yang telah mereka usahakan di dunia dan sia-sialah apa yang telah mereka kerjakan.” (Huud: 15-16)
8. Melakukan Amalan Haram Tatkala Bersendirian
Ketika berada di hadapan orang ramai, dia menampakkan amalan-amalan soleh. Namun tatkala bersendirian, maka dia pun melakukan hal-hal yang diharamkan.
Dalam hadis:
“Sungguh saya telah mengetahui bahawa ada suatu kaum dari ummatku yang datang pada hari kiamat dengan membawa kebaikan sebesar gunung Tihamah yang putih, lantas Allah menjadikannya sia-sia.”
Tsauban berkata; “Wahai Rasulullah, sebutkanlah ciri-ciri mereka kepada kami, dan jelaskanlah tentang mereka kepada kami, supaya kami tidak menjadi seperti mereka sementara kami tidak mengetahuinya.”
Beliau bersabda:
“Sesungguhnya mereka adalah saudara-saudara kalian dan dari golongan kalian, mereka sollat malam sebagaimana kalian mengerjakannya, tetapi mereka adalah kaum yang jika bersendirian (tidak ada orang lain yang melihatnya) dengan apa-apa yang di haramkan Allah, maka mereka terus (segera) melanggarnya.” (HR Ibnu Majah 4245, shahih)
9. Bangga Membunuh Seorang Muslim, Apalagi Soleh.
Dalam hadis sahih: “Barangsiapa yang membunuh seorang mukmin, lantas bergembira dengan pembunuhan itu, maka Allah tidak akan menerima taubat dan tebusannya hari kiamat kelak” (HR Abu Daud : 4270)
10. Melakukan Amalan Bid’ah, Maka Bid’ahnya Tertolak.
Rasulullah SAW bersabda:
“Barangsiapa yang beramal tanpa ada perintah dari kami, maka tertolak.” (HR Muslim: 1718).
Barangsiapa yang beribadah kepada Allah dengan bid’ah atau amalan yang Dia tidak syariatkan maka amalan tersebut tidak akan ada pahalanya, bahkan pelakunya akan mendapatkan dosa.
11. Memelihara Anjing Untuk Tujuan Selain Anjing Penjaga Gembalaan, Kebun, dan Buruan.
Dalam hadis:
“Barangsiapa memelihara anjing, maka amalan solehnya akan berkurang setiap harinya sebesar satu qiroth (satu qiroth adalah sebesar gunung uhud), selain anjing untuk menjaga tanaman atau hewan ternak.” (HR Bukhari: 2322 dan Muslim: 1575)
12. Tidak Ikhlas
Beramal tetapi tidak dari hati namun kerana menginginkan balasan maka amalannya sia sia, misalnya melakukan sedekah kerana berharap menjadi kaya raya, tidak semata kerana Allah dan ingin membantu orang lain, maka walaupun doanya untuk kaya dikabulkan Allah, kemungkinan besar amalan yang dilakukan tidak ada nilainya.
13. Dengan Merungut Dan Makan Harta Haram
Barang siapa yang makan harta haram seperti mencuri maka amalan baiknya tidak bermakna, kebaikan yang dilakukan sia sia, begitu pula jika beramal sambil merungut yang menandakan tidak ikhlas dalam menjalaninya.
14. Tidak berbakti pada kedua orang tua
Sia-sia sahaja berbuat baik atau beramal baik pada semua orang namun tidak baik pada orang tua, maka amalannya tetap tidak bermakna.
Kashoorga: Audit semula selama ini apa yang telah kita lakukan tatkala sedang beramal. Banyak beramal tetapi ada salah satu ciri-ciri di atas pun tidak berguna. Jagalah urusan kita dengan Allah sebaik-baiknya.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI